Gå til innhold

"Ledig kasse"

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sto i kø på butikken der det sto to jenter foran meg. Den andre kassa blir ledig og det blir ropt "ledig kasse". Jeg går til den kassa. Da sier den ansatte at han tror jenta som nå står bak meg sto foran meg, og ber meg flytte meg. Var det jeg gjorde galt? At jeg var den første som stilte meg i den nye køen, men ikke kunne være først fordi jeg ikke var først i den andre køen? Har aldri opplevd dette, skjedde nå i Oslo. Kommer fra en liten by der det er "førstemann til mølla" når ansatte sier "ledig kasse", men vet ikke om det er ulikt her. 

Anonymkode: 08d37...c50

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror de i køen regulerer dette selv,uten at de i kassen bryr seg.

Anonymkode: f4a79...b23

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Hørtes rart ut. Alle steder jeg har handlet er det førstemann til den nye kassa som blir først i den køen. Den som satt i kassa må jo nesten ha en sykelig rettferdighetssans. 

Anonymkode: 2a9e5...762

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Regner det som normal høflighet å slippe til den som står som neste i køen, iallfall hvis det er kassen rett ved siden av som åpnes.

Anonymkode: b46b9...578

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet

Det er som regel sånn i Norge at den som kommer først bort er først. Det er mange butikker som prøver å forhindre dette, fordi det riktige er jo at den som står først i køen skal gå først. Bra noen ansatte tar tak i dette! Blir så oppgitt når jeg står i kø med tre ting i hånda, så roper de "ledig kasse" så kommer det en frustrert familiefar med full kurv som sto bak meg løpende bort til den nye kassa, blokkerer alle andre med vogna si.

I alle andre land ville du blitt ansett som ekstremt frekk om du gjorde dette.

Anonymkode: 66267...5f6

• Liker 41
Skrevet

Wow, dette har jeg aldri opplevd noe sted. Merkelig ansatt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres pussig ut. Jeg pleier, hvis jeg går til en ny kasse, å la den som stod foran gå foran meg, men det er bare fordi jeg synes det er ubehagelig å gå foran hvis vi tydelig er i ferd med å flytte oss begge to. Har aldri opplevd at det er noe "krav" om det, og i hvert fall ikke at den i kassen gjør om på køen på den måten der.

Og siden du nevner at dette var i Oslo og at du er oppvokst i en liten by: Jeg er født, oppvokst og bosatt midt i Oslo, og har ikke opplevd at reglene for dette er noe annerledes her enn ellers i landet. 

Anonymkode: 13324...14e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er som regel sånn i Norge at den som kommer først bort er først. Det er mange butikker som prøver å forhindre dette, fordi det riktige er jo at den som står først i køen skal gå først. Bra noen ansatte tar tak i dette! Blir så oppgitt når jeg står i kø med tre ting i hånda, så roper de "ledig kasse" så kommer det en frustrert familiefar med full kurv som sto bak meg løpende bort til den nye kassa, blokkerer alle andre med vogna si.

I alle andre land ville du blitt ansett som ekstremt frekk om du gjorde dette.

Anonymkode: 66267...5f6

Nå hadde jeg bare en ting og hun flere. Jeg ventet uansett litt med å gå for å gi henne sjansen til å gå først, men da hun ikke gikk gikk jeg bare. 

ts

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg syntes du var uhøflig. Normal høflighet er å la dem som stod foran deg i utgangspunktet gå først. Syntes det er en uting hvordan enkelte nordmenn tvinger seg fram  når de egentlig er sist i køen. Når en ny kasse åpnes er det nestemann i køen sin tur. Er bare i Norge folk oppfører seg sånn, men heldigvis er det en god del mennesker med folkeskikken i behold.

Er faktisk overrasket av at du i det hele tatt må spørre, ts. Ja. du snek og du var uhøflig. 

Endret av altflyter
  • Liker 18
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå hadde jeg bare en ting og hun flere. Jeg ventet uansett litt med å gå for å gi henne sjansen til å gå først, men da hun ikke gikk gikk jeg bare. 

ts

Det er vel strengt tatt ganske uinteressant hvem som hadde flest ting. Den som er først i køen skal betale først. Om du har èn ting og den foran deg har en handlevogn, er det mange som velger å være hyggelig å slippe deg forbi, men det gir deg ingen rett til å bare stille deg foran. Det rette her hadde vært å gjøre den foran deg oppmerksom på at det var åpnet ny kasse framfor å bare ture fram

• Liker 8
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sto i kø på butikken der det sto to jenter foran meg. Den andre kassa blir ledig og det blir ropt "ledig kasse". Jeg går til den kassa. Da sier den ansatte at han tror jenta som nå står bak meg sto foran meg, og ber meg flytte meg. Var det jeg gjorde galt? At jeg var den første som stilte meg i den nye køen, men ikke kunne være først fordi jeg ikke var først i den andre køen? Har aldri opplevd dette, skjedde nå i Oslo. Kommer fra en liten by der det er "førstemann til mølla" når ansatte sier "ledig kasse", men vet ikke om det er ulikt her. 

Her er det alltid førstemann til mølla opplegg om en ny kasse åpnes :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dummeste jeg har hørt 

Anonymkode: 4536a...5fc

AnonymBruker
Skrevet

JA det er jo rettferdig at en som faktisk står først i køen får komme først, og ikke den som løper til neste kasse og stjeler plassen til noen andre

Anonymkode: 0bf10...73c

• Liker 6
Gjest mimoe
Skrevet

Om den som står før meg ikke reagerer og velger å bli stående, går jeg.

Trenger da ikke hjelpe andre og tenke, æ regner med de klarer det utmerket bra selv....

Skrevet

det praktiseres forskjellig-forøvrig er nordmenn ikke særlig flinke når det gjelder kø.Men noen ganger møter jeg høflige folk med full vogn som slipper meg forbi, noe jeg også gjør hvis jeg har full vogn.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, altflyter skrev:

Jeg syntes du var uhøflig. Normal høflighet er å la dem som stod foran deg i utgangspunktet gå først. Syntes det er en uting hvordan enkelte nordmenn tvinger seg fram  når de egentlig er sist i køen. Når en ny kasse åpnes er det nestemann i køen sin tur. Er bare i Norge folk oppfører seg sånn, men heldigvis er det en god del mennesker med folkeskikken i behold.

Er faktisk overrasket av at du i det hele tatt må spørre, ts. Ja. du snek og du var uhøflig. 

Du om det. Ga henne som sagt sjansen, men når kunden foran ikke følger med fordi hun er for opptatt av mobilen, da går jeg. Jobber i butikk selv og verken mine kolleger eller meg selv ville reagert på dette. Kommer ikke til å slutte med å gjøre det selv heller. Her jeg bor er dette noe "alle" gjør, og som jeg personlig synes er helt innafor. :) 

ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror de i køen regulerer dette selv,uten at de i kassen bryr seg.

Anonymkode: f4a79...b23

Åpenbart var ikke dette tilfellet her da han i kassen brydde seg. Synes det er en uting at de i kassen skal legge seg opp i køen, med mindre det er åpenbar bølling. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, altflyter skrev:

Det er vel strengt tatt ganske uinteressant hvem som hadde flest ting. Den som er først i køen skal betale først. Om du har èn ting og den foran deg har en handlevogn, er det mange som velger å være hyggelig å slippe deg forbi, men det gir deg ingen rett til å bare stille deg foran. Det rette her hadde vært å gjøre den foran deg oppmerksom på at det var åpnet ny kasse framfor å bare ture fram

Jeg kjenner ingen som syns det er ugreit å slippe foran en med 1-7 varer når man selv har halvfull vogn+

Irrasjonell "høflighet" er bare tull. Om en med noen få varer "snek" i køen, så ok whatever

Anonymkode: ab7b7...ed2

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner ingen som syns det er ugreit å slippe foran en med 1-7 varer når man selv har halvfull vogn+

Irrasjonell "høflighet" er bare tull. Om en med noen få varer "snek" i køen, så ok whatever

Jeg slipper alltid folk med få varer foran meg om jeg har mange selv. Noen ganger fordi jeg legger merke til det og tilbyr, og andre ganger fordi folk selv spør. Da slipper jeg deg gladelig foran, men om noen bare stiller seg foran meg uten å spørre og uten at jeg tilbød meg, ja da stiller jeg meg demonstrativt foran dem og de kan glemme å få komme før meg. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, altflyter skrev:

Jeg slipper alltid folk med få varer foran meg om jeg har mange selv. Noen ganger fordi jeg legger merke til det og tilbyr, og andre ganger fordi folk selv spør. Da slipper jeg deg gladelig foran, men om noen bare stiller seg foran meg uten å spørre og uten at jeg tilbød meg, ja da stiller jeg meg demonstrativt foran dem og de kan glemme å få komme før meg. 

Herregud, så barnslig. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...