Gå til innhold

Blir dere kjent med folk i syden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dere som reiser enten som par, evt med barn? Blir dere kjent med andre? Går dere ut  og spiser feks med nye bekjentskaper?  Eller kommer dere i snakk ned restauranteiere utover det vanlige "where are you from?" " ah, norway. Coooooold.hehe". 

Spør fordi jeg syntes småpratat/bli kjent prat med fremmede er mer utmattende enn givende, enten de er andre ferierende eller innfødte.  Føler meg litt kjip og utskudd pga det. Tenker at jeg må ta meg sammen sosialt sett, men orker ikke. 

Er ikke sur og gretten,  altså. Slår av en prat,  smiler og er imøtekommende, men finner ikke stamsted og hadde fått noia av å bli med hjem på privat besøk til fremmede slik noen forteller at de syntes er topp) 

Anonymkode: 3579e...ee7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ekte nordmann du. 

Det er slik utlandet er. Det er bare i Norge folk ikke gidder å være sosiale med fremmede. 

Anonymkode: 43fbd...42b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Du kan dra til Irland. De er like nordmenn :D hvorfor "syden"? 

Ps. Irske er bare myye bedre på å underholde enn oss. Litt mer optimistiske :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan jo fint reise til sol og varme,  det er ikke slik at jeg plages av at folk vil ha kontakt.  Overhodet ikke. Men jeg vet at om jeg/vi hadde vært mer frempå så hadde vi blitt kjent med folk. Altså, jeg merker at andre er mer sosiale enn det vi er. Nå sist for eksempel,  traff vi et annet par som var veldig på. Jeg merket etter fem minutter at jeg hadde lyst å gjemme meg, følte de sugde all energi ut av meg.  Nå var nok de et ekstremtilfelle, de pratet med alt og alle. 

Vi er alle forskjellige,  men jeg føler det ligger mer status i å være sosial.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke sånne nordmenn bare holde seg hjemme, helst bare i huset/leiligheten sin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès

Kommer aldri i kontakt med andre turister, tar heller en prat med lokalbefolkningen, mer interessant å prate med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjelden. Det eneste vi har felles er som regel at vi er på samme sted. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg kommer i snakk med folk så er det fordi ungene våre har funnet hverandre. Mulig jeg er introvert nordmann, det kan jeg fint leve med, men jeg synes noen ganger det er for peoply der ute og gidder ikke gå på bar med andre enn reisefølget. Særlig fordi jeg finner nordmenn i "syden" ekstremt uspiselige. "Vi" nordmenn er høylytte, arrogante, vi tar oss til rette - der jeg og en venninne var i fjor, kom vi ikke en gang til bassenget for alle nordmennene hadde flyttet solsenger og bager og alt helt inntil bassengkanten.

Nei, dette folkeslaget har jeg mer enn nok av hjemme.

Lokalbefolkning derimot, det er hyggelig. Sitter ofte til langt utpå kvelden og prater med folk på restaurant i Hellas fx.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer litt an på hva slags ferie jeg har i tankene. Skal jeg på "eventyr" vil jeg gjerne bli kjent med folk, innfødte eller andre turister spiller ingen rolle, men noen som ikke kommer fra norden er jo mest spennende. Skal jeg bare ha avslapping så er jeg nok litt mer lukket uten at jeg er avvisende om noen tar kontakt. Dog foretrekker jeg det første da:P hehe

Anonymkode: c00ac...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes ikke du er rar, og tror ikke du er spesiell. Jeg kunne heller ikke tenke meg å være voldsomt sosial på ferie og måtte bruke timesvis sammen med folk og holde en samtale om løst og fast.

Tror det fordeler seg likelig mellom familier hva de ønsker.

Anonymkode: 6e3b6...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er for sjenert og redd for å være til bryderi for folk. Tenker at lokalbefolkningen sikkert er lei av turister og at andre reisende vil være i fred. Dette er antagelig også standard norske personlighetstrekk, vil jeg tro. 

Venninna mi er like sjenert som meg, men i Syden har hun jaggu klart å bli kjent med noen som de faktisk har litt kontakt med hjemme. Men det er nok fordi mannen hennes er ekstremt utadvendt, og slår av en prat med alle slags folk. 

Unntaket mitt er de gangene jeg har dratt på turer i forbindelse med hobby-arrangement, da er alle i en unntakstilstand som kun handler om arrangementet og jeg blir ekstremt utadvendt og snakker med alle, kjenner ikke meg selv igjen altså. Det er gøy, og selv om jeg trives som en ikke kjempesosial person, hadde det hadde vært kult om jeg kunne ha bare litt mer av den gutsen til vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som reiser enten som par, evt med barn? Blir dere kjent med andre? Går dere ut  og spiser feks med nye bekjentskaper?  Eller kommer dere i snakk ned restauranteiere utover det vanlige "where are you from?" " ah, norway. Coooooold.hehe". 

Spør fordi jeg syntes småpratat/bli kjent prat med fremmede er mer utmattende enn givende, enten de er andre ferierende eller innfødte.  Føler meg litt kjip og utskudd pga det. Tenker at jeg må ta meg sammen sosialt sett, men orker ikke. 

Er ikke sur og gretten,  altså. Slår av en prat,  smiler og er imøtekommende, men finner ikke stamsted og hadde fått noia av å bli med hjem på privat besøk til fremmede slik noen forteller at de syntes er topp) 

Vil du bli feriekjent med noen i syden, så blir du det. Vil du være for deg selv, så går det og greit. Hva og hvor mye kontakt du har med andre kommer helt an på hva du selv ønsker eller er villig til å gi for å få kontakt. 

Anonymkode: 4fe68...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New Girl

Jeg er alt for lite sosial og alt for innadvendt til å bli spontant kjent med noen. Har heller aldri følt behov for det. Tror ikke det er noen som opplever meg som sur eller kjip av den grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Overrasket
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ekte nordmann du. 

Det er slik utlandet er. Det er bare i Norge folk ikke gidder å være sosiale med fremmede. 

Anonymkode: 43fbd...42b

:laugh:

20 timer siden, NotNaomi skrev:

Du kan dra til Irland. De er like nordmenn :D hvorfor "syden"? 

Ps. Irske er bare myye bedre på å underholde enn oss. Litt mer optimistiske :-)

Ehhh ... ? Ts har problemer med småprat, og du foreslår Irland? Det er jo klin umulig å gå over dørstokken til en irsk pub uten å ha fem samtaler gående før du har rukket å bestille en øl. 

Jeg blir alltid kjent med folk på reise. Det starter på flyplassen, uten unntak starter en eller annen fremmed person å prate med meg. Hvis man vil kan man bli vant til å føre en meningsfull samtale med fremmede, selv som nordmann.

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Vi har blitt kjent med folk, gjennom barna. Noen har vi kontakt med enda, mange år etter. Men sjeldent vi går ut å spiser med dem, da ønsker vi stort sett være sammen med barna. Men kanskje sitter vi å prater mens ungene leker osv. Vi har nok blitt mest kjent med lokale, har venner fra hele verden som vi har blitt kjent med og holder kontakten med. Vi holder hverandre oppdatert på fb, mail osv. Veldig hyggelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har i grunnen ikke noe ønske om å bli kjent med andre når jeg er ferie. Tvert i mot synes jeg det er deilig å ligge på stranden eller være ute og spise i fred og ro. Kan gjerne ha en høftlig sosial omgang om vi f.eks. deler bord med noen på en full restaurant, men det gjør oss ikke til bestiser for resten av turen og forplikter ikke noe utover det aktuelle måltidet.

Anonymkode: 40ab6...fcf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ja, jeg har mange bekjente i fra Ibiza, Tenerife, Kypros og i fra Maldivene, som er det beste stedet på denne jorden. Jeg blir kjent med nye mennesker der hele tiden. Og det er kjempe gøy. Det er mye av grunnen til at jeg drar dit også. :) 

Jeg har et stamsted på alle disse stedene som jeg drar til hver gang jeg reiser dit. Og alle disse kjenner jeg godt. Jeg ringer de i fra Norge før jeg drar dit og er veldig glad for at jeg har alle disse vennene der som jeg ikke hadde klart meg uten. :blomst: Jeg gjør det @morhjertegod gjør. Samler på e-mailer også skriver vi til hverandre og sånt. :) 

Anonymkode: 2788a...902

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...