Gå til innhold

Barnesete - hvor lenge satt barnet ditt bakovervendt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge satt barnet ditt bakovervendt? Har en pode på 86 cm og 15 kg, men langt unna 4 år, begynner å bli trangt bakovervendt, men leser de bør sitte bakovervendt til de er fire år. 

Anonymkode: a00dc...711

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Satt bakovervendt til hun var 2 og 1/2 år. Pga. ekstrem bilsyke og ingenting som fungerte snudde jeg setet så jeg fikk levert henne i barnehagen uten oppkast

Anonymkode: 26873...f81

Skrevet

Eldstemann var fem år, mener jeg å erindre, når mellomsøster overtok hans og han fikk beltestol. Mellomsøster er nå fire, og har akkurat fått nytt bakovervendt sete. Det gamle var med isofix og var bare godkjent til 18 kg(og hun bikket 18 nå), mens det nye festes med sele og stropp. Jeg vurderte å kjøpe beltestol til mellomsøster, men vi kjører så masse, så jeg fant ut at det var best å være på den konservative siden. Særlig siden hun ikke har noe imot å sitte bakovervendt.

• Liker 5
Skrevet

Vår er 14 kg og nesten 90 cm, sitter fortsatt bakovervendt og skal det i to år til. Vi har besafe izi plus og han har fortsatt masse plass

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Min er 100cm og 17kg, snart 3. Sitter bakover, selvfølgelig :-)

Anonymkode: e1836...077

• Liker 5
Skrevet (endret)

Eldste var 5 år og 8mnd, 125cm/23 kg da vi byttet til beltestol. Yngste var 5,5 år, 120cm høy/18 kg - han har lengden i ryggen, mens eldste har relativt kort rygg. Det er ikke farlig å sitte med bøyde ben.

Endret av Ruthven
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Eldste var 4,5 da vi snudde han, yngste er nå straks 3 og skal sitte bakovervendt iallfall 1-2 år til!

Anonymkode: 7feeb...cfb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min er 2,5 år, 12,5 kg og 86 cm og sitter bakovervendt. Har britax max-way så kan sitte bakovervendt til 25 kg i den :-)

Anonymkode: 748c2...fd6

• Liker 4
Skrevet

Vår eldste er 4 og har sittet i beltestol et år. Lillesøster har akkurat fått sete nr 2, og storebror er sykt misunnelig :fnise: vurderer derfor å kjøpe bakovervendt til han også. Han sitter kjempefint i lillesøsters sete, så kunne nok hatt et sånn til han også.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, atropos skrev:

Vår eldste er 4 og har sittet i beltestol et år. Lillesøster har akkurat fått sete nr 2, og storebror er sykt misunnelig :fnise: vurderer derfor å kjøpe bakovervendt til han også. Han sitter kjempefint i lillesøsters sete, så kunne nok hatt et sånn til han også.

Bare til å bytte det, britax two way er et eksempel på et billig bakovervendt sete som går til 25 kg! Ellers har man jo max-way, besafe plus og axkid minikid som andre alternativer :-)

Anonymkode: 748c2...fd6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nesten 4 år.

Anonymkode: d5f54...4d5

Skrevet

Eldste var 5,5 da hun fikk framovervendt sete (beltestol). Hun er lang for alderen, men det gikk fint. Minstemann er 3 år og skal sitte bakovervendt lenge ennå. Vi har brukt/bruker Britax max way. Two way elite fra samme merke fungerer også fint, det har vi i besteforeldrenes bil.

• Liker 2
Skrevet

4 år.

• Liker 2
Skrevet

Mini er er 3,5 år og sitter bakovervendt. Hun er 105 cm og 15 kg. Har greit med plass selv om hun sitter litt bøyd med bena. Tenker hun sitter bakovervendt i ca 1 år til.

• Liker 2
Skrevet

Begge guttene satt bakovervendt til de var rundt eller over 5 år. Yngste er 4½ og sitter bakovervendt fremdeles, og det skal hun gjøre lenge. Det skal mye til for at et barn under 4 år ikke har plass bakovervendt. Det er ikke farlig å sitte med bøyde ben. Det er tryggest å sitte bakovervendt så lenge som overhodet mulig, også etter fylte 4 år.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De to eldste var 4 begge to. Men etter hva jeg vet i dag, var det for tidlig å sette de i beltestol, de var ikke store nok(altså tunge og lange nok). De bør være minst 110 cm og 18 kg før de plasseres i beltestol(selv om stolen er godkjent fra 15 kg)

Framovervendt i stolens 5 pkt seler anbefales ikke. Det gir altfor stor belastning på barnets overkropp i en evt kollisjon.

I dag som jeg vet enda mer om sikring av barn i bil, så blir nok yngstemann sittende bakovervendt enda lenger enn de gjorde

Har Britax Max Way til minsten nå, og det er et av de setene som kan brukes lengst bakovervendt.

Axkid Minikid og Britax Two way kan også brukes lenge. Men Two Way har ikke så god komfort og egner seg ikke alltid som hovedstol.

Anonymkode: 83c6d...67b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Til det var 2 år

Anonymkode: 55725...d5b

AnonymBruker
Skrevet

Jenta her er 3 1/2 år, 100cm høy og veier 15 kg. Sitter bakovervendt, og kommer til å gjøre det i ihvertfall ett år til. Helst lenger om det er mulig også. Hadde ikke setet passet hadde vi kjøpt nytt. 

Anonymkode: 35629...2ae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

4 år 

Anonymkode: 68ca2...e05

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...