AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #1 Skrevet 10. juli 2017 Er det dumt å ta opp forskjellige ting under en legetime? Har to forskjellige helserelaterte ting jeg vil snakke med legen om, og vil også be om resept på p-stav. Anonymkode: 976a5...7ec
Muffin Skrevet 10. juli 2017 #2 Skrevet 10. juli 2017 Da sier du det til legen eller sekretæren, som oftest vil de da disponere tiden deretter
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #3 Skrevet 10. juli 2017 Korte ting, type sjekke jernnivå og vondt i halsen går greit, men difuse smerter i rygg og celleprøve samtidig er ikke greit. Det er satt av et kvarter pr legetime, det er begrenset hvor mye som er realistisk å ta opp på så kort tid. Bestill heller flere timer. Anonymkode: 77e5e...d00
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #4 Skrevet 10. juli 2017 Aldri vært noe problem hos meg, med en fastlege jeg har hatt siden jeg ble født og som vet at jeg ikke sitter og babler i en halvtime og hver sak, men det spørs jo hvor lang tid du regner med at dette tar. Jeg har jevnlige timer hos fastlegen bare for å følge opp hvordan det går hos spesialist, og da tar jeg opp andre ting rett som det er. Spørs helt på tidspresset og legen selv. Anonymkode: 58e55...757
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #5 Skrevet 10. juli 2017 Takk for svar har allerede bestilt timen, men skal ta opp halsvondt som jeg har hatt i flere måneder og noe med hjertet som jeg egentlig ikke tror er noe galt med, men vil gjerne bare spørre for å være sikker. Og så er det resepten på p-stav som er en rimelig kjapp affære, så kan ikke tenke meg at det går utover rimelig tid. Anonymkode: 976a5...7ec
Luckiness Skrevet 10. juli 2017 #6 Skrevet 10. juli 2017 Hos min lege spør de om jeg kan si stikkord for hva jeg ønsker å ta opp. Både om jeg ringer og om jeg bestiller på nett. Er det korte ting går det fint med en legetime. Er det en kompleks plage som du vil ta opp eller flere bør du oppgi det. Da kan legen sette av nok tid/anbefale deg flere timer. Kjempekjedelig for andre "pasienter" når legen er forsinket. Dette er ofte fordi noen "pasienter" tar opp alle problemene sine på en legetime og legen må bruke lenger tid (kjenner både leger og sekretærer på legekontor). Legen kan selvfølgelig si at de må få en ny time så de kan fortsette om det er mye. Men noen plager må/bør legen ta der og da hvis det kan ha betydelig påvirkning av helsen til "pasienten". Feks hvis en kommer til legetime for mulig øyebetennelse + ønsker kontroll av diverse blodprøver når h*n likevel er der. Og så på slutten av timen kommer med "forresten jeg har et trykk/smerte i brystet relativt ofte. Kommer ofte hvis jeg anstrenger meg litt, men noen ganger når jeg sitter i ro også". Da må jo legen undersøke...
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #7 Skrevet 10. juli 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar har allerede bestilt timen, men skal ta opp halsvondt som jeg har hatt i flere måneder og noe med hjertet som jeg egentlig ikke tror er noe galt med, men vil gjerne bare spørre for å være sikker. Og så er det resepten på p-stav som er en rimelig kjapp affære, så kan ikke tenke meg at det går utover rimelig tid. Anonymkode: 976a5...7ec Vel, om det bare er snakk om å rutinemessig legge inn en resept og kikke kjapt i halsen din før man prater om dette med hjertet ville jeg jo tro det går. Men det varierer fra lege til lege, jeg har hørt om en god del fastleger som nærmest nekter å prate om mer enn en ting pr. time. Ville uansett prøvd, det verste som skjer er jo at legen setter opp en ekstra time til å prate om dette med hjertet. Det går forøvrig fint an å bestille en dobbelttime, og såvidt jeg vet koster det faktisk bare det samme som en enkelttime, om det ikke skulle ha forandret seg i det siste. Anonymkode: 58e55...757 1
Minlillesky Skrevet 10. juli 2017 #8 Skrevet 10. juli 2017 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det dumt å ta opp forskjellige ting under en legetime? Har to forskjellige helserelaterte ting jeg vil snakke med legen om, og vil også be om resept på p-stav. Anonymkode: 976a5...7ec Jeg pleier å spørre og gjennomføre det som er avtalt. Ser jeg at hun har litt tid, eller at jeg har litt tid igjen, benytter jeg sjansen til å spørre om andre ting jeg lurer på. Har ikke legen tid til å se på det, eller svare der og da, avtaler vi ny time
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #9 Skrevet 10. juli 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, om det bare er snakk om å rutinemessig legge inn en resept og kikke kjapt i halsen din før man prater om dette med hjertet ville jeg jo tro det går. Men det varierer fra lege til lege, jeg har hørt om en god del fastleger som nærmest nekter å prate om mer enn en ting pr. time. Ville uansett prøvd, det verste som skjer er jo at legen setter opp en ekstra time til å prate om dette med hjertet. Det går forøvrig fint an å bestille en dobbelttime, og såvidt jeg vet koster det faktisk bare det samme som en enkelttime, om det ikke skulle ha forandret seg i det siste. Anonymkode: 58e55...757 Hvis det er 15 min til rådighet og legen jager deg ut etter å ha snakket i 5 min om et tema og nekter deg å ta opp et nytt tema så hadde jeg klagd. du betaler for de 15 miuttene, legen skal ikke avfeie deg forde han skal kjapt igjennom andre pasienter. Anonymkode: ee500...5ab
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #10 Skrevet 10. juli 2017 Min fastlege bruker 7 min med pasienten og 3 min med journalskriving, slik at hver konsultasjon er på 10 min. Så jeg pleier gjerne å bestille dobbel eller trippel time, for tiden går innmari raskt. Anonymkode: 9f1ec...613
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #11 Skrevet 10. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det dumt å ta opp forskjellige ting under en legetime? Har to forskjellige helserelaterte ting jeg vil snakke med legen om, og vil også be om resept på p-stav. Anonymkode: 976a5...7ec Jeg har avtale med min fastlege at jeg lager en liste med punkter jeg ønsker ta opp, så vurderer hun hva som henger sammen med hva. På den måten så blir tingene effektive både for henne og meg. Om det står en eller ti stikkord på listen betyr ingenting. Noen leger har vært omtalt nagativt i media fordi de ikke tillater at pasienten kommer med mer enn en ting på hver time. Men har pasienten to plager som kan komme fra samme problem så kan det jo bære galt avsted om legen ikke vet om begge problemene. Snakk med legen din og ta opp det du lurer på, så får legen vurdere. Anonymkode: 1f722...b62 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #12 Skrevet 10. juli 2017 Tror ikke dette med 15 minutters konsultasjoner er noe noen bryr seg med her hvor jeg bor. Min fastlege er nesten garantert 30-45 min forsinket hver dag om du har time litt ut på dagen. Og om jeg har behov for å snakke om flere ting med legen så gjør jeg det. Har aldri opplevd å bli bedt om å bestille ny time for det. Anonymkode: ff8f9...c0b
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #13 Skrevet 10. juli 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror ikke dette med 15 minutters konsultasjoner er noe noen bryr seg med her hvor jeg bor. Min fastlege er nesten garantert 30-45 min forsinket hver dag om du har time litt ut på dagen. Og om jeg har behov for å snakke om flere ting med legen så gjør jeg det. Har aldri opplevd å bli bedt om å bestille ny time for det. Anonymkode: ff8f9...c0b Tror det er litt sånn her også, men vil ikke at andre skal måtte vente lenge på grunn av meg, så skal uansett være så kjapp jeg kan, haha Anonymkode: 976a5...7ec
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå