Gå til innhold

Frustrerende bleieslutt! Trenger tips og råd!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en gutt på snart 4 år(!) som enda bruker bleie både dag og natt. Han er absolutt ikke interessert i å slutte og nå begynner vi å bli rimelig lei. Vi har virkelig prøvd å ikke mase, men å gjøre det til en positiv greie med både klistremerker osv. Vi begynte rett før han ble 2 år å sette han på potta, men det var bare hyl og skrik hver eneste gang. Han nektet å sitte der og reiste seg bare opp igjen med en gang. Vi lot potta stå på badet for å venne han til den og prøvde med jevne mellomrom, ut en hell. Rett før han fylte 3 tok vi bort potta og erstattet den med en doring. Da ble det mest mulig likt som i barnehagen tenkte vi. De begynte å trene på dette i barnehagen også (de er en gjeng på 4 barn på samme alder som alle skulle prøve å slutte). De andre barna syntes det var gøy, men ikke min sønn. Han var absolutt ikke interessert, men ble med de andre inn på badet og satt der litt uten å gjøre noe. Vi har gjort det samme hjemme med jevne mellomrom gjennom hele dagen men han nektet å gjøre noe der. Tilslutt for et par mnd siden tisset han for første gang på do og vi jublet og roste han masse. Han var ganske likegyldig og skjønte ikke helt alt oppstyret. Nå har alle de andre store barna på hans avdeling sluttet med bleie på dagen men han nekter. På ettermiddager og i helger tar vi ikke på han bleie men da blir han kjempe sint. Prøver å ikke gjøre noe big deal ut av det men han bare gråter og blir veldig sint. Han tisser på seg og bryr seg ikke noe som helst om at truse og bukse blir vått. Han fortsetter å leke som om ingenting har skjedd og sier heller ikke ifra. Hva skal vi gjøre?? Skjønner at han kommer til å slutte en eller annen gang, men hvor lang tid skal det ta? Gjør ingenting at han har uhell, men blir litt bekymret når han ikke bryr seg. Han er langt ifra interessert og sier han ikke vil slutte selv om de andre vennene hans har slutta. 

Nei dette ble langt, men håper noen som har vært i samme situasjon har noen gode råd☺

Anonymkode: 40b8d...21b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville tatt det opp med helsestasjonen, det blir sikkert lettere for dem å gi råd som passer for dere

Anonymkode: d3711...8d9

• Liker 2
Skrevet

Har vært gjennom det samme med en av mine unger. Etter råd fra barnelege ble bleien fjernet og alt gikk i buksa bortsett fra avføring. Dette vedvarte til ungen fylte 13 år. Det er vel unødvendig å si at skolegangen ble vanskelig. Etter fylte 13 år så var det bare nettene som var et problem. Nå er ungen 18 og fremdeles er natten tidvis et problem. Ungen var på BUP også uten at de fant ut av noe og når jeg spør nå i dag hvorfor det ble sånn får jeg til svar "Vet ikke". Jeg har ingen gode råd dessverre. 

Gjest Magnifiq
Skrevet
7 minutter siden, GunnIren skrev:

Har vært gjennom det samme med en av mine unger. Etter råd fra barnelege ble bleien fjernet og alt gikk i buksa bortsett fra avføring. Dette vedvarte til ungen fylte 13 år. Det er vel unødvendig å si at skolegangen ble vanskelig. Etter fylte 13 år så var det bare nettene som var et problem. Nå er ungen 18 og fremdeles er natten tidvis et problem. Ungen var på BUP også uten at de fant ut av noe og når jeg spør nå i dag hvorfor det ble sånn får jeg til svar "Vet ikke". Jeg har ingen gode råd dessverre. 

Stakkars barn.

Skrevet

Kjære TS. Dette er ikke gøy, men er dessverre normalt. Min yngste var også sånn. Søstrene sluttet da de var 3, ingen problemer. Minsten var sta som et esel og det ble mye frustrasjon fra alle parter. Men han var rett og slett ikke klar! Da han var 4,5 ble han klar for å gå uten bleie på dagtid. Han hadde truse- og bokserskrekk, men fikk for seg at han likte å gå med myke bomullsshortser. Siden det var sommer var dette helt greit. Han sa fra når han måtte på do, og så tok vi på han bleie som han tisset/bæsjet i. Så tok vi av bleia, vasket over og kledde på shorts igjen. Dette fungerte på et vis i et halvt års tid. Han kom over undertøysskrekken og begynte med bokser. Det viste seg at han hadde fått helt noia for truser da han var yngre, for det var nemlig jenteplagg. Dette skjønte vi ikke før han stor nok til å uttrykke det skikkelig. 

Da han nærmet seg 5 proklamerte han at han skulle slutte med bleie og begynne å gå på do. Og det gjorde han. Han bestemte seg samtidig for å slutte med smokk og kos om natta (ja, jeg vet han var stor.... men sånn ble det med ham) - og det gjorde han også. 

I retrospekt angrer jeg på at vi styrte så mye med det og la så mye press på ham - for selv om vi ikke presset aktivt, merket han jo presset likevel. Man tror man klarer å være positiv, men frustrasjonen skinner gjennom. 

Vi visste jo innerst inne at det kom til å ordne seg om vi bare var tålmodige. Jeg var bare så utrolig keen på å bli ferdig med bleier en gang for alle. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, GunnIren skrev:

Er sønnen din normal ellers? 

Anonymkode: 1f13f...5f4

Skrevet

Bruk teip eller tett igjen hulet :)

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er sønnen din normal ellers? 

Anonymkode: 1f13f...5f4

Det er ikke noe galt med ungen. Gjør det bra på skolen og er snill og klok. 

Skrevet
4 timer siden, GunnIren skrev:

Dette er ganske uvanlig og kan ikke sammenlignes med situasjonen til TS, som har en fireåring. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen☺ Regner såklart med at det vil gå seg til, men kjenner at tålmodigheten vår blir satt på prøve her. Vi vil jo bare det beste for han og at han skal slippe å slite med dette over lang tid. Men han har vært sent ute med det meste siden han ble født så noe ligger kanskje der. Takk for tips ang helsestasjonen. Har hittil bare snakket med barnehagen om dette, men tror vi skal ta det et skritt videre. 

Kom gjerne med flere tips og råd om dere har!

Anonymkode: 40b8d...21b

AnonymBruker
Skrevet

La ham løpe naken og ha doring/potte tilgjengelig.

Anonymkode: cef5c...744

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg tror jeg bare ville latt det helt være en stund. Nå har dere og barnehagen styrt på med dette i over to år, og han har låst seg fullstendig. Jeg ville latt ham ha bleie og helt sluttet å snakke om det en stund. Dersom han ikke tar initiativ selv i løpet av det neste året, ville jeg tatt det videre, men for nå tror jeg rett og slett han steiler av gammel vane fordi han opplever at forventningspresset blir for stort.

Endret av Hactar
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...