Gå til innhold

Når gjestene har med seg hund..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Arabella skrev:

En hund klarer fint å være alene noen timer når eieren er borte på besøk. Hvordan tror du folk i arbeidslivet kan ha hund? Du ser vel på dem som dyremishandlere da?

En hyttetur innebærer vel ofte en overnatting, i alle fall mange flere timer enn en arbeidsdag. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Da jeg hadde hund pleide jeg å spørre, men jeg er til tider overdrevent høflig. Hunden er en del av familien, og er det overnattingsbesøk må hunden være med, siden den ikke kan være så lenge alene hjemme. Jeg hadde heller ikke masse alternativer til pass, så jeg foretrakk å spare det til det virkelig er nødvendig. Det er heller ikke alle hunder som kan stå i bånd utafor ei hytte hele døgnet, mine hunder hadde frøset, blitt myggspist og ensomme. Jeg har jo også hund fordi jeg liker å være sammen med den, så en slik hyttetur hadde bare blitt masete for meg også. At folk har aggressive problemhunder er en annen problemstilling, da må det gå an å si i fra hvis de kommer med et beist som biter ungene dine, liksom. 

Anonymkode: 99a23...3ce

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Dolly-Duck skrev:

En hyttetur innebærer vel ofte en overnatting, i alle fall mange flere timer enn en arbeidsdag. 

Jeg tenkte ikke på overnatting, snarere på et vanlig kveldsbesøk for eksempel, eller en søndags ettermiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det ene utelukker ikke der andre.  Det er ikke enten eller. En hund trenger en sterk leder.  De kan få velge som du sier innen rimelighetens grenser men for mange er det å ha en hund i sofaen "forbi de grensene" og da bestemmer sjefen i huset.  ( som ikke er hund ) kjenner folk som lar hundene sin gjøre det de vil ,sove i sofaene,spise mat i sofaen, ligger i senga med eieren. Ikke særlig populære å ha på besøk for å si det slik. Så en innskrenker sin egen verden unødvendig mener jeg, for hunden lider ingen nød av rimelige grenser. Alle familie medlemmer har jo regler å holde seg til. Jeg får heller ikke lov til å legge meg hvor jeg vil. Når det er mange folk på besøk okkuperer jeg ikke hele sofaen. Hvorfor skal hunder ha mer rettigheter enn mennesker? Tror ikke det er sunt for dyret heller. De trenger en tydelig leder.

Anonymkode: 09f45...ea8

Sånn har mine hunder det her hjemme 😄 Men de er rimelig greie å ha med seg uansett.

Nå har heldigvis alle mine venner det også slik med sine hunder- så det er aldri ett problem. 

Hundene er lykkelige og det er vi også😄

Dersom det er behov- har jeg ett reisebur de ligger i ( nei dette er ikke småhunder) men der er jeg ikke lenge på besøk.

Når barna mine var små, var det en selvfølge at de skulle være med.. nå er det hundene mine som har den plassen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk ikke et ikke problem. Dette har jeg og mange andre jeg kjenner opplevd mange ganger. Hundeeiere må ta inn over seg at ikke alle ønsker hunder i hjemmet sitt. Så lenge hundeeieren spør på forhånd om det er greit at hunden er med så er det ikke noe problem. Hvis hundeeieren mener sin rett til å kreve at hunden skal få ligge i sofaen er det helt klart et problem. Da går man langt over streken. 

Anonymkode: 96c72...e1c

Men det er jo ingen normale folk som gjør det! Herregud det nekter jeg å tro at er et reelt problem for deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arabella skrev:

De krever? Og du logrer for dem og lar dem ha styringen? Bevare meg vel!

Styring? Du snakker som om du tror alle hunder har en ond plan om å ta over verden :fnise:..

For mine hunder er det helt naturlig å sotte sammen med resten av flokken i sofaen ;) hva andre ønsker er ikke mitt problem 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, smalls skrev:

"De krever" hvem er sjefen hos deg? Deg eller hundene?

Vi lever sammen i en familie her hos oss,  det er fullstendig harmoni. Domenanseteoriene ble avkreftet engang på 70 tallet og ble allmen kjent på 90 tallet.

Anbefaler deg boken: "dominans, fakta eller overtro" 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Christy89 skrev:

Jeg er da ikke fryktelig opphisset, men jeg synes det er irriterende uavhengig hvor mange ganger jeg har opplevd det.

Jojo, men hvis dette har skjedd 1 gang, med 1 person...

Kan det muligens hende det er noe galt med den ene personen? Eller må hundeeiere generaliseres som helhet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Ruccula skrev:

Vi lever sammen i en familie her hos oss,  det er fullstendig harmoni. Domenanseteoriene ble avkreftet engang på 70 tallet og ble allmen kjent på 90 tallet.

Anbefaler deg boken: "dominans, fakta eller overtro" 

Huden min er min familie, men det betyr ikke hun skal bestemme alt og gjøre som hun vil. Samme gjelder med barn. Her er også full harmoni. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arabella skrev:

En hund klarer fint å være alene noen timer når eieren er borte på besøk. Hvordan tror du folk i arbeidslivet kan ha hund? Du ser vel på dem som dyremishandlere da?

De fleste hunder kan være alene noen timer, ja. Men i dette tilfellet var det vel snakk om overnattingsbesøk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, smalls skrev:

Huden min er min familie, men det betyr ikke hun skal bestemme alt og gjøre som hun vil. Samme gjelder med barn. Her er også full harmoni. 

De bestemmer jo ikke alt, overhode ikke. De må jo forholde seg til husets regler, men å få ligge i sofaen er helt akseptert hos oss. :) Hvis det ikke er greit for andre så er det selvfølgelig helt ok, men da hadde jeg ikke tatt dem med meg, fordi de ikke hadde forstått hvorfor de ikke hadde fått lov. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, smalls skrev:

Nå gjalt det sofa ikke alt ellers også eller? Går Ann å dele sofaen hjemme med hundene og fortsatt ha lydige dyr.

Anonymkode: 20a29...4e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Ruccula skrev:

De bestemmer jo ikke alt, overhode ikke. De må jo forholde seg til husets regler, men å få ligge i sofaen er helt akseptert hos oss. :) Hvis det ikke er greit for andre så er det selvfølgelig helt ok, men da hadde jeg ikke tatt dem med meg, fordi de ikke hadde forstått hvorfor de ikke hadde fått lov. 

Da går jeg utifra at det ikke dreier seg om størrelse berner sennen eller sanktbernhardshund.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spør alltid om jeg kan ta med hundene. Det er ikke alle som tåler, liker eller vil ha hunder hjemme hos seg. De nærmeste vet at jeg ikke kan komme i besøk osv. etter en arbeidsdag uten å ta med hundene (blir lenge for de å være alene når jeg er på jobb, så en liten tur, også rett i besøk). De pleier å si ja fordi de vet jeg ikke kan delta om ikke. Men de kjenner jo også hundene og vet at de er snill. 

Har hendt at jeg har hatt de i bilen mens jeg har vært i besøk, men da har jeg ikke blitt lenge og sørger for tur like før og etter. De er ikke i bilen om det er varmt ute...

Men jeg ville aldri tatt de med uten å høre om det er ok. Synes også du som vert kan sette opp "regler" dersom du likevel sier ja til at de kan ha med hunden. F.eks at den ikke får lov å gå i sofaen, må være på rommet til eierene om natten/bur, ikke få lov til å være i samme rom mens dere spiser (om den tigger) osv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, xinnia skrev:

Sånn har mine hunder det her hjemme 😄 Men de er rimelig greie å ha med seg uansett.

Nå har heldigvis alle mine venner det også slik med sine hunder- så det er aldri ett problem. 

Hundene er lykkelige og det er vi også😄

Dersom det er behov- har jeg ett reisebur de ligger i ( nei dette er ikke småhunder) men der er jeg ikke lenge på besøk.

Når barna mine var små, var det en selvfølge at de skulle være med.. nå er det hundene mine som har den plassen. 

Du kan jo ikke akkurat la små barn være alene, heller ikke valper. Men voksne hunder tåler godt noen timer alene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Arabella skrev:

Da går jeg utifra at det ikke dreier seg om størrelse berner sennen eller sanktbernhardshund.

Det er korrekt.  9-10 kilo pr hund ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
13 minutter siden, Arabella skrev:

Har det noe å si ? Min veier 55 kg. Han har en fast plass i sofa såfremt vi ikke har gjester. Om han hadde veid 10 kg, hadde vi nok ikke gjort noe annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har det noe å si ? Min veier 55 kg. Han har en fast plass i sofa såfremt vi ikke har gjester. Om han hadde veid 10 kg, hadde vi nok ikke gjort noe annerledes.

Størrelsen har selvfølgelig mye å si. En hund som veier like mye som et voksent menneske, tar mye plass og oppmerksomhet på alle måter. Jeg er sikkert noe forutinntatt, er redd hunder, spesielt store. Er blitt skremt skikkelig noen ganger.

Endret av Arabella
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jeg invitert på hyttetur så er det av folk som vet at jeg har hunder. Jeg regner derfor med at hundene er velkomne så lenge ikke annet blir nevnt. Jeg har full forståelse for at det ikke alltid passer at hundene er med. Likevel dobbeltsjekker jeg alltid med vertskapet om det er greit at "Fido" og "Passop" også kommer. Mine hunder er både snille og veloppdragne og legger seg pent i en krok for å sove om de får beskjed om dette. For en helg kan de også fint sove i bur om natta dersom vertskapet ikke ønsker at de skal gå fritt rundt.

Dersom ikke dette er ok så er det så klart helt i orden, men da må også vertskapet la være å bli fornærmet for at det ikke er sikkert at jeg kan komme. Jeg har venner som er allergiske og da blir hundene så klart hjemme. Jeg har også en venninne som er helt hysterisk redd for hunder. Så ille at hun får panikkanfall om hundene kommer for nære. Så klart lar jeg hundene være igjen hjemme om jeg vet at hun er der.

Jeg har opplevd å bli uvenn med en venninne som ikke kunne fatte og begripe at ikke hundene mine kunne klare seg selv en helg 🙄 Og ja, jeg spurte alle jeg kunne tenke meg om å passe, men akkurat denne helgen fikk jeg dessverre ikke pass. Det må gå begge veier.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Arabella skrev:

Størrelsen har selvfølgelig mye å si. En hund som veier like mye som et voksent menneske, tar mye plass og oppmerksomhet på alle måter. Jeg er sikkert noe forutinntatt, er redd hunder, spesielt store. Er blitt skremt skikkelig noen ganger.

Har stor respekt for folk som er redd. Det har du sikkert gode grunner til. Selv bruker vi ikke å ha hunden i sofa når vi har besøk. Selv om det bare er et 5 minutters kaffe besøk. Men på kvelden når vi ser film, eller om man ligger syk på sofaen, da er en 55 kg hund herlig å ha ved sin side. Har derimot hverken katt eller hund i senga! 

Tanten min og kjæresten til en kompis var veldig redd min hund til å begynne med, men nå er de nesten "kurert" 😉 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...