Gå til innhold

Når gjestene har med seg hund..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke lag mer problemer enn du må, TS. Bare send de en melding. "Regner med at du har pass for hunden?"
Og så tar du det derfra. 

Hvis det blir noen diskusjon, så sier du at du er redd for hunden og at det ikke er komfortabelt for deg å ha den på besøk, og at du ber de respektere det. Hvis de har problemer med det får de heller bli hjemme, det er vel ikke så viktig for deg å få de på besøk. 

Men kan diskutere til man blir blå om hvem som burde forstå hva, og hva som er normal folkeskikk. Ikke tenk generelt, se på situasjonen du er oppe i og finn en løsning. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er i utgangspunktet enig med at man skal avklare om det er greit å ta med hund i forkant av besøket. Samtidig vet dere at de har hund og inviterer dem med på hyttetur, og jeg synes det er litt rart å la hunden bli hjemme med mindre noe annet er spesifisert. Hyttetur og hund går jo hånd i hånd. 

Men ja, jeg synes  det er helt greit at du sier ifra at hunden ikke kan være med, men da blir de nok ikke med på hytteturen. 

Anonymkode: 27fa4...8d6

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ruccula skrev:

Men er dette egentlig et problem??  Du har opplevd 1 gang at noen tok med seg en hund uten å spørre, noe som jeg er enig med at er frekt. 

Men de aller fleste spør da om lov først, akkurat som spør om de kan ta med ungen sin. 

Det er ikke vits å bli fryktelig opphisset for noe som har skjedd 1 gang

Jeg er da ikke fryktelig opphisset, men jeg synes det er irriterende uavhengig hvor mange ganger jeg har opplevd det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville nok aldri dratt på en hytte uten hunden. Skal hunden sitte i byen mens jeg koser meg på fjellet?  Nei, slike folk bør kanskje ikke ha hund.

Anonymkode: 20a29...4e9

Altså tviler på at hunden vet at du er på hytta. . 

Anonymkode: 09f45...ea8

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri tatt med hunden min uten å spørre først. Det må da være opp til huseier å bestemme selv. Selvsagt spør man og om man får nei, så melder man avbud eller finner hundepass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har opplevd oftere at hundeeiere tar seg til rette enn at de spør først. 

Har opplevd venner og familie som har kommet til oss for å grille/spise middag/feire et barn i huset og være her i noen timer har med seg hund. Vi har små barn og katt og det er irriterende, men vanskelig å si fra. 

Forstår om det er overnatting eller lang reisevei (eller etter arbeidstid) men det har ikke vært tilfelle noen av disse gangene. 

Anonymkode: 2d879...885

Oi! Her sier de at de ikke kan komme på grunn av hunden, så de kutter oss ut til fordel for hunden. 

Det er en hund på 30 kg, som er aggressiv. Den har snerret, glefset og bjeffet på eldste barnet mitt så hun er nå livredd for alle hunder. 

Vi har sagt at den hunden skal ikke i nærheten av henne. Dermed kommer de ikke...

Anonymkode: fa6fd...5d2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, Ruccula skrev:

Selvfølgelig,  de er da familiemedlemmer på lik linje med oss andre.

Det er selvfølgelig greit at ikke du vil ha hunder i din sofa,  men da hadde jeg ikke heller tatt med meg hundene på besøk til deg. For de er i sofaen til de de er på besøk hos. 

Gjør hva du vil i ditt hjem men her i huset er menneskene sjefen. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er dine regler i ditt hus. De aller fleste spør før de tar med seg hunden. Jeg orker ikke at folk tar med seg unger, det blir også respektert. 

Jeg unngår hypre, uoppdragne unger for enhver pris. 

Er du veganer? 

Anonymkode: fa6fd...5d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hund, men ville tatt det som en selvfølge at hunder kan være med på hyttetur. 

Ser at det kan være steder og situasjoner hvor hunder ikke passer så godt, men på en hytte ville jegtenkt det hadde vært greit.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns du skal si fra, vet av egen erfaring at mange med hun regner det som en selvfølge å ta med hunden, men det burde det ikke være. En veloppdragen hund som gjør det den får beskjed om kan de fleste tolerere (f.eks at den ligger på et teppe i gangen når den er inne, ikke tigger mat, ikke gjeter folk), men problemet i dagens hundeeierverden er at mange oppfatter dyret som et menneske med pels og behandler det deretter. Dvs hunden får gjøre som den vil, ligge der den vil, spise det den vil og så bare ler eieren og sier "seee så søøøt da!" slik de fleste sier om små barn. Sist jeg var på hyttetur hadde noen med seg hunden som ikke var den største rasen, men som likevel hadde trengt kraftig oppdragelse. F.eks tok hunden hele sofaen, og eierne bare lo og sa at "Bolla er en ekte sofagris altså, seee som hun koser seg" og ingen ville flyte hunden for "det likte den ikke, det var dens plass" med det resultat av vi andre satt på pinnestoler og gulvet fordi hunden tok sofaen. Har også opplevd hunder som ligger i gangen med glefser etter folks om går ut på do, eller røyter ned hele hytten uten at eierne gidder å støvsuge/vaske opp etter den. Så ts, si fra, og hvis eierne blir sure så er det deres problem. 

Anonymkode: 86cbb...36b

Herrefred! Hunden min får ikke være i MIN sofa en gang. Han har kurv og gode tepper og flere plasser på gulvet han kan ligge. Jeg hadde blitt ganske forbannet om noen hadde latt hunden sin være i møblene mine. Jeg er en dyrevenn og tar gladelig imot besøk av firbeinte, men jeg har strikte regler når det kommer til dyr i møblene: nei. Folk altså!

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Greit på hytten, hjemme blir det ikke aktuelt. Ikke et tema engang

Anonymkode: 6bb57...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stakkars deg, jeg trodde et sånnt "rang" hundesyn døde ut på 80 tallet. Tydeligvis noen som henger igjen :)

Hunder er fullverdige medlemmer av familien og har selvfølgelig lov til å velge hvor de vil ligge innen rimlighetens grenser.  Selvfølgelig kan de velge om de vil godta ting også, de er ikke roboter. De er levende, følende skapninger. 

Det ene utelukker ikke der andre.  Det er ikke enten eller. En hund trenger en sterk leder.  De kan få velge som du sier innen rimelighetens grenser men for mange er det å ha en hund i sofaen "forbi de grensene" og da bestemmer sjefen i huset.  ( som ikke er hund ) kjenner folk som lar hundene sin gjøre det de vil ,sove i sofaene,spise mat i sofaen, ligger i senga med eieren. Ikke særlig populære å ha på besøk for å si det slik. Så en innskrenker sin egen verden unødvendig mener jeg, for hunden lider ingen nød av rimelige grenser. Alle familie medlemmer har jo regler å holde seg til. Jeg får heller ikke lov til å legge meg hvor jeg vil. Når det er mange folk på besøk okkuperer jeg ikke hele sofaen. Hvorfor skal hunder ha mer rettigheter enn mennesker? Tror ikke det er sunt for dyret heller. De trenger en tydelig leder.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Ruccula skrev:

Sette den ut igjen? Ut hvor? Utenfor hytta i et bånd? 

Det hadde mine hunder aaaldri godtatt. De krever å være der vi er, og ligge i sofaen under et mykt teppe. Ikke alle har gårdshunder som er vant til å bli bundet

"De krever" hvem er sjefen hos deg? Deg eller hundene?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde aldri tatt hunden min med på besøk uten å avklare det med den som skal besøkes! Det er også skjelden jeg ber om å få ta henne med. Vennene mine vet at jeg har hund, så hun blir ofte også invitert. Hvis hunden ikke nevnes i invitasjonen prøver jeg å skaffe pass til henne. Hvis jeg ikke klarer å skaffe pass, kan jeg fine på å si til verten at jeg desverre ikke har hundepass, at jeg kan komme hvis jeg kan ta hunden med, men at jeg selvsagt skjønner det hvis hun/han ikke vil ha besøk av en hund.

Å bare anta at man kan ta med seg en hund på hytten til venner er megafrekt!

Anonymkode: a963b...2b7

Hunden står fritt til å takke jatakk eller neitakk til invitasjonen, formoder jeg? :ler:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ruccula skrev:

Sette den ut igjen? Ut hvor? Utenfor hytta i et bånd? 

Det hadde mine hunder aaaldri godtatt. De krever å være der vi er, og ligge i sofaen under et mykt teppe. Ikke alle har gårdshunder som er vant til å bli bundet

De krever? Og du logrer for dem og lar dem ha styringen? Bevare meg vel!

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville nok aldri dratt på en hytte uten hunden. Skal hunden sitte i byen mens jeg koser meg på fjellet?  Nei, slike folk bør kanskje ikke ha hund.

Anonymkode: 20a29...4e9

Hunden vet selvfølgelig hvor du er? Hundevakt er aldeles utenkelig?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
57 minutter siden, Ruccula skrev:

Jeg ser jo gjerne an fra person til person da ;) dette er et sånt ikke problem som aldri er et problem ute i den ekte verden,  men som blir fryktelig vanskelig her på kg. 

Jeg tar gjerne ikke med meg hundene til fremmede folk da, så jeg pleier å vite deres synspunkt på hunder. Hos mine familiemedlemmer og venninner er det helt selvsagt at de er med og at de er i sofaen.  De blir gjerne kost og most og løftet av de vi er på besøk hos

Det er faktisk ikke et ikke problem. Dette har jeg og mange andre jeg kjenner opplevd mange ganger. Hundeeiere må ta inn over seg at ikke alle ønsker hunder i hjemmet sitt. Så lenge hundeeieren spør på forhånd om det er greit at hunden er med så er det ikke noe problem. Hvis hundeeieren mener sin rett til å kreve at hunden skal få ligge i sofaen er det helt klart et problem. Da går man langt over streken. 

Anonymkode: 96c72...e1c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at om man inviterer noen man vet har hund på besøk, er det naturlig at de tar med hunden om noe annet ikke er avklart. Inviterer du noen med hund men absolutt ikke vil eller kan ha hunden der, så si fra. Men da er det ikke sikkert de kommer. Ikke alle har like lett tilgjengelig hundepass, og kennel er dyrt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Thyra skrev:

Jeg tenker at om man inviterer noen man vet har hund på besøk, er det naturlig at de tar med hunden om noe annet ikke er avklart. Inviterer du noen med hund men absolutt ikke vil eller kan ha hunden der, så si fra. Men da er det ikke sikkert de kommer. Ikke alle har like lett tilgjengelig hundepass, og kennel er dyrt. 

En hund klarer fint å være alene noen timer når eieren er borte på besøk. Hvordan tror du folk i arbeidslivet kan ha hund? Du ser vel på dem som dyremishandlere da?

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...