AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #21 Del Skrevet 10. juli 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville nok aldri dratt på en hytte uten hunden. Skal hunden sitte i byen mens jeg koser meg på fjellet? Nei, slike folk bør kanskje ikke ha hund. Anonymkode: 20a29...4e9 Nei men spør du før du tar den med på andre sin hytte, eller tar du det som en selvfølge at den skal med? Det er spørsmålet. Anonymkode: 40cbd...fee 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minlillesky Skrevet 10. juli 2017 #22 Del Skrevet 10. juli 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har kjøpt oss hytte. Et vennepar skal komme på besøk ila ferien. De har hund, en stor krevende hund som jeg overhodet ikke er begeistret for. Jeg har ikke engang vært inne på tanken om at de skulle ta hunden med seg uten å avklare det på forhånd, og siden de ikke har nevnt noe, så har jeg tatt det som en selvfølge at den blir hjemme. Nå pratet vi akkurat sammen for å avtale når de skal komme og da forstår jeg det slik at de tar hunden med. Er jeg urimelig som syntes at de burde spørre om det er ok? Hadde dere sagt ifra om at hunden ikke er velkommen? (de har hundepass tilgjengelig hjemme, det vet jeg helt sikkert) Anonymkode: 9446e...0fc Hvis jeg inviterer noen med hund bort til meg, så regner jeg med at hunden kommer også. Bare si fra på forhånd at du ikke ønsker at hunden skal være inne. Be de ta med bånd osv, så den kan stå ute Ikke verre enn som så 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #23 Del Skrevet 10. juli 2017 3 minutter siden, Minlillesky skrev: Hvis jeg inviterer noen med hund bort til meg, så regner jeg med at hunden kommer også. Bare si fra på forhånd at du ikke ønsker at hunden skal være inne. Be de ta med bånd osv, så den kan stå ute Ikke verre enn som så En ting er et dagsbesøk, men hytteturer er gjerne med overnatting. For du mener vel ikke at hunden skal stå ute over natta, alene på ukjent sted med ukjente lukter og lyder? Ellers ville jeg som vertskap gått ut ifra at gjestene hadde med seg hund på overnattingstur, med mindre jeg hadde gitt beskjed i forveien om at det ikke passet. Og som gjest hadde jeg sjekket med vertskapet om det var OK å ta med hunden, og evt. forsøkt å finne noen som kunne passe den. (Med mindre det var nær familie/venner der alt sånt var avklart fra før av, da.) Anonymkode: bdbae...374 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minlillesky Skrevet 10. juli 2017 #24 Del Skrevet 10. juli 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: En ting er et dagsbesøk, men hytteturer er gjerne med overnatting. For du mener vel ikke at hunden skal stå ute over natta, alene på ukjent sted med ukjente lukter og lyder? Ellers ville jeg som vertskap gått ut ifra at gjestene hadde med seg hund på overnattingstur, med mindre jeg hadde gitt beskjed i forveien om at det ikke passet. Og som gjest hadde jeg sjekket med vertskapet om det var OK å ta med hunden, og evt. forsøkt å finne noen som kunne passe den. (Med mindre det var nær familie/venner der alt sånt var avklart fra før av, da.) Anonymkode: bdbae...374 Burde ikke være noe problem å ta inn hunden på kveldstid, på rommet der eierne skal sove. Og sette den ut igjen tidlig på morgenen igjen. Ikke vits å gjøre det vanskeligere enn det er 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #25 Del Skrevet 10. juli 2017 Jeg har opplevd oftere at hundeeiere tar seg til rette enn at de spør først. Har opplevd venner og familie som har kommet til oss for å grille/spise middag/feire et barn i huset og være her i noen timer har med seg hund. Vi har små barn og katt og det er irriterende, men vanskelig å si fra. Forstår om det er overnatting eller lang reisevei (eller etter arbeidstid) men det har ikke vært tilfelle noen av disse gangene. Anonymkode: 2d879...885 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruccula Skrevet 10. juli 2017 #26 Del Skrevet 10. juli 2017 Jeg spør alltid om jeg kan ta med hundene (unntaket er de som er en selvfølge, familie osv) Men hadde jeg fått et nei, så hadde det ikke vært sikkert at jeg da kunne være med. Kommer ann på tilgjengelig hundepass 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruccula Skrevet 10. juli 2017 #27 Del Skrevet 10. juli 2017 11 minutter siden, Minlillesky skrev: Burde ikke være noe problem å ta inn hunden på kveldstid, på rommet der eierne skal sove. Og sette den ut igjen tidlig på morgenen igjen. Ikke vits å gjøre det vanskeligere enn det er Sette den ut igjen? Ut hvor? Utenfor hytta i et bånd? Det hadde mine hunder aaaldri godtatt. De krever å være der vi er, og ligge i sofaen under et mykt teppe. Ikke alle har gårdshunder som er vant til å bli bundet 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #28 Del Skrevet 10. juli 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har kjøpt oss hytte. Et vennepar skal komme på besøk ila ferien. De har hund, en stor krevende hund som jeg overhodet ikke er begeistret for. Jeg har ikke engang vært inne på tanken om at de skulle ta hunden med seg uten å avklare det på forhånd, og siden de ikke har nevnt noe, så har jeg tatt det som en selvfølge at den blir hjemme. Nå pratet vi akkurat sammen for å avtale når de skal komme og da forstår jeg det slik at de tar hunden med. Er jeg urimelig som syntes at de burde spørre om det er ok? Hadde dere sagt ifra om at hunden ikke er velkommen? (de har hundepass tilgjengelig hjemme, det vet jeg helt sikkert) Anonymkode: 9446e...0fc Det er ikke urimelig, MEN, kun hvis det er snakk om dagsbesøk? Snakker vi en helg så er det jo åpenbart store sjanser for at hunden blir med. Anonymkode: 87721...aab 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #29 Del Skrevet 10. juli 2017 Har ikke hund selv, men jeg hadde tatt det som en selvfølge at venner med hund tar hunden med. Hadde aldri forventet at de lot hunden bli hjemme. Iallfall ikke på hyttetur som er perfekt feriested å ha med hund Anonymkode: 9e29a...73d 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 10. juli 2017 #30 Del Skrevet 10. juli 2017 Jeg ser mange sier hundeeirer tar seg tilrette, da tenker jeg at det ikke er i rollen som hundeeier men at de bare er slik som mennesker - jeg kjenner ganske mange hundeeiere i miljøet og ingen av dem er typen som tar seg tilrette - MEN, som hundeeier går jeg ut fra at alle mine venner vet at jeg har hund og at jeg om mulig ønsker ha med hunden, så når vi inviteres bort vet både vi og vennene våre hvem som syns det er OK med hunden og hvem som ikke syns det - fordi det er avklart. Her virker det som om TS ikke har avklart - problemet er da ikke de som eier hunden men TS sin avvikende holdning til hund. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, men de kan jo ha litt vett innen skikk og bruk og spørre om det er greit å ta med hund. Ikke bare forvente det. Anonymkode: a5776...1ef Jeg har venner som har en klr forventning av at ungene alltid skal være med - på tross av at vi ofte inviterer venner sent, og er tydelige på at det blir et glass til maten osv og at det ikke er ment for ungene, skal jeg da si de ikke har vett innen skikk og brukt? De er ellers veldig sosiale, høflige, veloppdratt på alle måter - men deres terskel for å ta med barna er en annen enn min.. De forventer at det er greit at ungene er med - selv om ungene er både høyt og lavt og gjør mye vesen av seg kunne det ikke falt meg inn å si de må sitte i gangen og vente fordi jeg sa fra. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns du skal si fra, vet av egen erfaring at mange med hun regner det som en selvfølge å ta med hunden, men det burde det ikke være. En veloppdragen hund som gjør det den får beskjed om kan de fleste tolerere (f.eks at den ligger på et teppe i gangen når den er inne, ikke tigger mat, ikke gjeter folk), men problemet i dagens hundeeierverden er at mange oppfatter dyret som et menneske med pels og behandler det deretter. Dvs hunden får gjøre som den vil, ligge der den vil, spise det den vil og så bare ler eieren og sier "seee så søøøt da!" slik de fleste sier om små barn. Sist jeg var på hyttetur hadde noen med seg hunden som ikke var den største rasen, men som likevel hadde trengt kraftig oppdragelse. F.eks tok hunden hele sofaen, og eierne bare lo og sa at "Bolla er en ekte sofagris altså, seee som hun koser seg" og ingen ville flyte hunden for "det likte den ikke, det var dens plass" med det resultat av vi andre satt på pinnestoler og gulvet fordi hunden tok sofaen. Har også opplevd hunder som ligger i gangen med glefser etter folks om går ut på do, eller røyter ned hele hytten uten at eierne gidder å støvsuge/vaske opp etter den. Så ts, si fra, og hvis eierne blir sure så er det deres problem. Anonymkode: 86cbb...36b For mange er hunden en del av familien ja, men jeg har svært sjelden møtt hundeeiere slik du beskriver dem, og det er jeg veldig glad for. Tror i miljøet generelt at de aller fleste ikke behandler bikkja si som du beskriver. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BlackCloud Skrevet 10. juli 2017 #31 Del Skrevet 10. juli 2017 Jeg har ei liten hund som elsker å være med i skog og mark og overalt ellers, og som er ekstremt lite til bry og bare trivelig, jeg spør alltid om jeg kan ha hun med. Men jeg hadde heller ikke giddet å dra på fjellet uten hunden, da det blir helt unaturlig for min del. Men de jeg kjenner synes bare at det er koselig at jeg har hun med da, for de er glad i hunder. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minlillesky Skrevet 10. juli 2017 #32 Del Skrevet 10. juli 2017 25 minutter siden, Ruccula skrev: Sette den ut igjen? Ut hvor? Utenfor hytta i et bånd? Det hadde mine hunder aaaldri godtatt. De krever å være der vi er, og ligge i sofaen under et mykt teppe. Ikke alle har gårdshunder som er vant til å bli bundet Nå vet ikke hva slags bikkje det gjelder. Noen har bikkjer som elsker å være ute. Det går ann å få kjøpt hundegård som er sammenleggbar. Kan ta med den. Gå turer med bikkja flere ganger om dagen osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BlackCloud Skrevet 10. juli 2017 #33 Del Skrevet 10. juli 2017 Forøvrig høres noen av de hundeeierne som blir beskrevet veldig slitsomme ut... Hunden min vil absolutt hilse på og kose med de som er der, men dersom man ignorerer henne går hun fort vekk, hun liker de som liker henne. Og jeg tar veldig mye hensyn. For min del ville det for eksempel ikke vært noe problem å stenge hun inne på soverommet når vi spiser middag etc. Men det er generelt utrolig mange hundeeiere som ikke har kustus på hunden i det hele tatt og aldri burde hatt hund. Har selv vært borti hunder som ligger og knurrer når man går forbi, det er ikke greit, så da skjønner jeg jo at du ikke vil ha hunden der 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #34 Del Skrevet 10. juli 2017 25 minutter siden, Ruccula skrev: Sette den ut igjen? Ut hvor? Utenfor hytta i et bånd? Det hadde mine hunder aaaldri godtatt. De krever å være der vi er, og ligge i sofaen under et mykt teppe. Ikke alle har gårdshunder som er vant til å bli bundet Nei, serr?? Det får ikke våre husdyr lov til, og jeg tror jeg hadde fått bra hakeslepp om noen som kom på besøk til oss forventet at dyrene deres skulle få ligge i min sofa, under mine tepper. Anonymkode: c17a7...e58 31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #35 Del Skrevet 10. juli 2017 Venneparet må selvsagt spørre Ts om det er greit at de tar hunden med på hytta. Man tar ikke med hunder hjem til andre uten å spørre om det er greit. Jeg hadde ikke ønsket å ha hunder inne på vår hytte. Vi har allergikere i familien, og vi er heller ikke så begeistret for hunder. Hundeeiere kan ikke bare regne med at det er greit å ha hunden med overalt. Litt hensyn må man kunne ta. Anonymkode: 96c72...e1c 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #36 Del Skrevet 10. juli 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, serr?? Det får ikke våre husdyr lov til, og jeg tror jeg hadde fått bra hakeslepp om noen som kom på besøk til oss forventet at dyrene deres skulle få ligge i min sofa, under mine tepper. Anonymkode: c17a7...e58 Enig. Jeg hadde aldri godtatt at noen hund skulle ligge i min sofa. Ærlig talt. 10 minutter siden, Minlillesky skrev: Beklager den siste siteringen, får den ikke bort. Anonymkode: 96c72...e1c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #37 Del Skrevet 10. juli 2017 Det er deres valg om dere vil ha hund der. Så det er jo bare å si ifra om det. At noen her krever at hunden deres skal få være med over alt og attpåtil ligge i sofaer under pledd viser jo at de ikke tar hensyn til de som faktisk eier hytta/huset/campingvogna osv. Noen mener visst at man kan kreve å få ta med seg pelsdyrene sine uansett. Si ifra om det Ts. Ellers er jeg redd det vil legge en demper på hele oppholdet. Man spør selvsagt om det er greit at pelsen blir med, noe annet er uforskammet. Anonymkode: 94f01...936 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruccula Skrevet 10. juli 2017 #38 Del Skrevet 10. juli 2017 18 minutter siden, Minlillesky skrev: Nå vet ikke hva slags bikkje det gjelder. Noen har bikkjer som elsker å være ute. Det går ann å få kjøpt hundegård som er sammenleggbar. Kan ta med den. Gå turer med bikkja flere ganger om dagen osv. Jaja det går kjempe fint det poenget mitt at alle hunder er ikke like. Mine hadde ikke likt det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruccula Skrevet 10. juli 2017 #39 Del Skrevet 10. juli 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, serr?? Det får ikke våre husdyr lov til, og jeg tror jeg hadde fått bra hakeslepp om noen som kom på besøk til oss forventet at dyrene deres skulle få ligge i min sofa, under mine tepper. Anonymkode: c17a7...e58 Selvfølgelig, de er da familiemedlemmer på lik linje med oss andre. Det er selvfølgelig greit at ikke du vil ha hunder i din sofa, men da hadde jeg ikke heller tatt med meg hundene på besøk til deg. For de er i sofaen til de de er på besøk hos. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #40 Del Skrevet 10. juli 2017 2 minutter siden, Ruccula skrev: Selvfølgelig, de er da familiemedlemmer på lik linje med oss andre. Det er selvfølgelig greit at ikke du vil ha hunder i din sofa, men da hadde jeg ikke heller tatt med meg hundene på besøk til deg. For de er i sofaen til de de er på besøk hos. At noen sier det greit at du tar med hundene på besøk betyr ikke at de synes det er greit at hundene legger seg i sofaen!! Å la hunden sin legge seg i andres sofa er jo toppen av frekkhet! Anonymkode: 96c72...e1c 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå