Gå til innhold

Hvordan bli en god mor? Redd for at jeg blir som min egen mor. Tanker hos en førstegangsgravid.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det nærmer seg termin med stormskritt, og jeg gleder meg så enormt til å møte dette lille vesenet som jeg allerede føler stor kjærlighet til.

Men det medfører også en del tanker og bekymringer. Hvordan bli en god mor? En mor som både er kjærlig, engasjert, konsekvent og trygg. 

Jeg har selv et veldig "elsk/hat-forhold" til min egen mor. Hun betyr veldig mye for meg, og det er henne jeg ringer til når jeg er trist og lei. Det er hun som gir meg gode tips og råd. Jeg minnes en barndom med mye kos og omsorg.

På den andre siden minnes jeg også en veldig streng mor som ikke var så god til å kommunisere, men veldig "flink" til å kjefte høylytt. En mor som til tider kunne være veldig lite pedagogisk, masete og som i stor grad manglet tålmodighet. 

Jeg er så for å bli som min egen mor når det gjelder dette med tålmodighet og kjefting. Selv om alle i familien sier at jeg er så tålmodig, sammenlignet med henne sikkert, så merker jeg at jeg har dette uheldige genet i meg. Jeg er ikke så tålmodig. Jeg er livredd for å bli en sint og sur voksen i livet til barnet mitt, sånn som jeg husker min egen mor.

Er det noe man kan gjøre for å være bevisst på dette? Min største skrekk, virkelig..

Anonymkode: bbf14...013

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta et cos kurs eller les boka / se klippene. For å være tålmodig med barn må man ville det, og jobbe hardt. Det kommer ikke av seg selv :)

Anonymkode: cf137...7bc

Skrevet

Du er ikke din mor. Når man er bevisst på ting man ikke vil gjenta, så tror jeg det er fullt mulig å unngå det. Problemet kan vel ofte være at man havner i den andre "grøfta"... Uansett hva du gjør så ikke prøv alt for hardt, du vil aldri få full kontroll på alt og den ideelle oppdragelsen fins ikke. Vær deg selv og stol på din egen magefølelse. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...