Gå til innhold

Nye vaskemaskiner og tørketromler som bruker flere timer på å gjøre jobben sin..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Jeg har kjøpt vaskemaskin og kondenstrommel fra merket Blomberg til den "nette" summen 18 000kr.. Eneste negative er at begge to bruker ca. 3 timer på en bomullsvask og "skaptørt" trommelrunde. Det vil si at hvis jeg vasker sengetøy, og så tromler det, så tar det minst (!) 6 timer. Hvem er det som har tid til det i hverdagen, med tanke på at man ikke bør reise fra maskinene i gang, eller legge seg? I helgene er vi ote på farten. :klo: Vaskemaskinen har et miniprogram som tar ca 1 time, men da føler jeg at det ikke blir ordentlig rent. Trommelen kan ikke tørke på kortere enn 3 timer dersom målet er at det skal bli skaptørt. 

Er dette normalt?

Anonymkode: 69951...8ee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei, det høres ikke normalt ut. Har selv vaskemaskin og tørketrommel fra Miele, ca et år gammelt, tøyet blir skaptørt på litt over en halv time/tre kvarter. 

Anonymkode: 91a2b...cf0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en kombinert vask og tørk, den bruker svimlende 7,5t på en runde med sengetøy! Helt sinnsykt...

Anonymkode: a692b...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes lenge ut. Har vaskemaskin og tørketrommel fra Bosch, begge er ca 10 år gamle, og vasking og tørking av en 60-gradersvask (f.eks sengetøy) tar ca 3,5 timer til sammen. Vask ca 2 timer og 15 minutter, skaptørt+ litt over 1 time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har AEG vaskemaskin. Den har 60 graders vask på 3 timer og 90 graders vask på 3,5 timer. Der er og noe Eco programmer på den som tar enda lengre tid, men de er aldri prøvd. I tillegg har den 60 graders vask for mindre mengde tøy og lite skittent tøy som bruker 1,49 timer. Den bruker vi en del når vi har lite og ikke tid til de lange 60 graders vaskene. 

Tørketrommel bruker vi ikke, vi henger tøyet til tørk på badet. 

Maskinene i gamle dager brukte lang tid de og, men ikke så lang tid som dette, med mindre du går tilbake til maskinene som kokevasket men ikke skylte og med gammeldags rulle. Noe går fremover andre ting sitter fast i bakleksa. Nyere teknologi fungerer annerledes, dagens vaskemaskiner skal jobbe mindre med tøyet, bruker damp og andre finneser for å være mindre brutal. Dette tar tydeligvis tid.

Anonymkode: 95537...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På de moderne maskinene er det mulig å selv velge lengde. På min kan jeg justere manuelt, eller kjøre eco-perfect eller speed-perfect. 

Jeg kan også bruke smart-programmene. Der maskinen selv velger varighet og øvrige innstillinger ut i fra mengden tøy og hvor møkkete det er. 

På tørketrommelen kan jeg også velge alle mulige varianter av hvordan klærne skal tørkes. Generelt er lengre programmer mer sensitive mot tøyet. 

Les bruksanvisningen - finnes sikkert ulike muligheter. 

Anonymkode: f13ec...ed6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har kombinert vask/tørk og den bruker 3,5 timer på 60 graders vask og tørk (skaptørt). jeg synes det er lenge :fnise: om jeg bare kjører vask tar det 1,5 time tror jeg. har jo hurtigprogrammer også, men bruker de svært sjeldent. jeg synes 6 timer høres unødvendig lenge ut, men er jo ikke så mye å få gjort med det når maskinene er sånn. jeg tørker bare sengetøy, håndkler, truser og sokker. resten henger jeg opp til tørk, men jeg er bare en person og vasker tøy kanskje en gang i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har miele vaskemaskin, den bruker nesten 3 timer på 60, bomull. Tørketrommelen er AEG, det bruker ihvertfall 2 timer på å tørke en full maskin. Det kommer an på hva som er inni den. Den bruker lengre tid på håndklær enn t-skjorter og truser selvfølgelig. 

Jeg også synes det er lang tid. 

Oppvaskmaskinene er helt lik, den bruker 3 timer!! Setter jeg på hurtigvask så bruker den 1/2 time, da synes ikke jeg det blir ordentlig rent. Hvor er mellomtingen?

Anonymkode: c8dd3...058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har nylig byttet vaskemaskin da min fantastiske maskin fra 1988 dessverre døde nylig, og jeg fikk ikke lenger tak i reservedeler. På en lang kokvask brukte den tre timer, men jeg kunne også stille den inn slik at den vasket på kun en time og et kvarter. Jeg kjøpte en vaskemaskin som var best i test, men den vasker fanden meg ikke rent. Tøyet kjennes fett, og flekker er ikke vasket bort. Den bruker bare bittelitt vann nederst i maskinen, og jeg har faktisk tatt ut plagg fra maskinen som har vært helt tørre! Og den bruker 6 timer på en kokvask! Leter på Finn etter en gammel maskin sånn at jeg får vasket tøyet mitt rent på noen få timer igjen. Skal aldri mer kjøpe en eco-vennlig, vann- og strømsparende vaskemaskin igjen. 

Anonymkode: 2ca7c...17d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke god erfaring med Blomberg hvitevarer.

Har en AEG Elektrolux vaskemaskin som jeg er veldig fornøyd med. Ca. 10 år gammel. 

Tar 2 timer, men bruker ofte tidssparing, da tar det 1 time og 40 min. 

Anonymkode: 98597...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Electrolux. Den tar vel 3-3,5 time (60grader) på bomullsvask. Er ikke vask og trommel i ett da...Men vi kan regulere tiden, slik at bomull kan vaskes på rett over en time på 60grader. Dette gjør jeg dersom plaggene ikke er synlig skitten/flekker, ikke har vært brukt flere ganger etter hverandre og kun lukter bittelitt svette under armene f.eks. Blir helt rent og uten lukt. Så tror det holder lenge :)
Undertøy, sokker, plagg med flekker/synlig skitten, brukt over noen dager, håndkler, kjøkkenhåndkler o.l. tar jeg full vanlig vask på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De eldre maskinene bruker mye kortere tid. De bruker mer vann og sliter mer på klærne

Det som du beskriver, TS er helt vanlig på dagens maskiner.

Det er fordi de bruker mindre vann og mindre strøm. Det virker rart, men det er sannheten :)  Derav AA-merking.

Anonymkode: 12448...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjører min AEG på et program som bruker 1,23 på 60grd. Men kan også bruke over 2timer om jeg ikke husker feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har samme med mine to, men de har også flere hurtigprogrammer. Har grundig. 

Anonymkode: ebe6d...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min fancy Samsung maskin bruker også rundt 3 timer. Men jeg bruker kun hurtigprogram, da tar det en time. Klærne virker rene.  Den doserer både vaskemiddel og skyllemiddel selv 😃

Anonymkode: eefe2...295

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...