AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #1 Skrevet 10. juli 2017 Jobber 2 år som vikar på en rehabiliterings institusjon, og jeg trives godt. Har jobbet 100% de siste 1,5 år men har ikke så mye som en prosent fast på papiret. Har snakket med sjefen flere ganger men han sier bare at vi for se, da der ikke er noe ledig enda. Og det virker som han egentlig ikke vil gi meg noe fast da han bare skifter samtaleemne. Er 28 år, og ser etter fast da jeg begynner å bli lei av å aldri planlegge fordi jeg må alltid velge jobben foran alt, da jeg er avhengig av fast sum i måneden. Jobber i hele sommer, og til høsten har jeg ingen jobb igjen, og jeg er lei av å prøve å søke på andre plasser da jeg allerede er en fot innenfor der jeg jobber fra før. Studerer i tillegg men er snart ferdig utdannet, og det jeg studerer er relevant til jobb. Føler jeg får brukt kompetansen min, og jeg stiller alltid opp når de trenger meg hver bidige gang. Begynner å tro at jeg blir utnyttet, og det virker som om sjefen egentlig ikke vil ansette meg, men later som om han ikke har noen stilling. Skal på jobb i kveld å hvis jeg får beskjed om at de andre vikarene som har jobbet der i bare noen måneder har fått fast, så er det meg de ikke vil ha i fast jobb, og da aner jeg ikke hva jeg skal gjøre. Er det noen som vet hva jeg har krav på? Og hvor lenge jobbe der før man kan begynne å lure på om man blir utnyttet? Anonymkode: 072f1...682
Pusetatten Skrevet 10. juli 2017 #2 Skrevet 10. juli 2017 Det er sånn at etter en viss tid i stillingen har du krav på å få den fast. 2 eller 3 år tror jeg. Undersøk det med fagforbundet. Søker du på stillinger som blir utlyst da? På din arbeidsplass. 5
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #3 Skrevet 10. juli 2017 Du kan kreve å få fast stilling etter du har jobbet 2 år , tror jeg. Du kan få 100 prosent stilling om det er det du har jobbet i 2 år. Anonymkode: 1b82e...b78 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #4 Skrevet 10. juli 2017 Og ja du må søke stillinger som legges ut. Anonymkode: 1b82e...b78 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #5 Skrevet 10. juli 2017 Det er vel etter 4 år du kan kreve fast stilling, MEN da kan du bli tilbudt stilling ved en annen institusjon i kommunen. Sier du nei til den så har du ikke kommet noe lenger. Anonymkode: 70589...b8b 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #6 Skrevet 10. juli 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel etter 4 år du kan kreve fast stilling, MEN da kan du bli tilbudt stilling ved en annen institusjon i kommunen. Sier du nei til den så har du ikke kommet noe lenger. Anonymkode: 70589...b8b Jepp du har helt rett, det er 4 år. Anonymkode: 1b82e...b78 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #7 Skrevet 10. juli 2017 Kommunalt har man nå krav på fast etter 3 år. Er nettopp endret fra 4 til 3. Dette er jeg helt sikker på, for dette gjaldt to av mine kollegaer. Jobber du kommunalt og det ikke er faste stillinger på din arbeidsplass etter tre år har du fortrinn på faste stillinger andre steder i kommunen. Hvordan det er i privat sektor vet jeg ikke. Anonymkode: 531e7...fdf 4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #8 Skrevet 10. juli 2017 1 time siden, Pusetatten skrev: Det er sånn at etter en viss tid i stillingen har du krav på å få den fast. 2 eller 3 år tror jeg. Undersøk det med fagforbundet. Søker du på stillinger som blir utlyst da? På din arbeidsplass. Ok. Så hvis jeg jobber der i et år til så har jeg krav på fast ansettelse, da ser jeg etter 60% fast eller noe. Da 100% fast er vanskelig å få til. Det er ingen utlysninger der jeg jobber, da alle trives så godt å ingen skal slutte med det første. Men jeg vet de har behov for mange vikarer og ekstra vakter. Så jeg kan ringe fagforbundet å høre? Hvilket fagforbund da? Anonymkode: 072f1...682
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #9 Skrevet 10. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du kan kreve å få fast stilling etter du har jobbet 2 år , tror jeg. Du kan få 100 prosent stilling om det er det du har jobbet i 2 år. Anonymkode: 1b82e...b78 Kan jeg vrikelig det? Anonymkode: 072f1...682
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #10 Skrevet 10. juli 2017 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kommunalt har man nå krav på fast etter 3 år. Er nettopp endret fra 4 til 3. Dette er jeg helt sikker på, for dette gjaldt to av mine kollegaer. Jobber du kommunalt og det ikke er faste stillinger på din arbeidsplass etter tre år har du fortrinn på faste stillinger andre steder i kommunen. Hvordan det er i privat sektor vet jeg ikke. Anonymkode: 531e7...fdf Ok. Så om et år kan jeg gå til sjefen å si at jeg har krav på fast ansettelse? Synes det høres litt rart ut.. Jeg får jo ikke fast, og de bruker meg bare.. Anonymkode: 072f1...682
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #11 Skrevet 10. juli 2017 Ts her. Jeg har nå jobber mye som sagt i 1,5 år. Og i sommer jobber jeg 80% i to måneder. Fra høsten av jobber jeg mindre, men la oss si ca 50%. Har jeg allikevel krav på fast ansettelse etter 3 år selv om jeg har jobbet mindre enn 100% alle tre år... Anonymkode: 072f1...682
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #12 Skrevet 10. juli 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok. Så hvis jeg jobber der i et år til så har jeg krav på fast ansettelse, da ser jeg etter 60% fast eller noe. Da 100% fast er vanskelig å få til. Det er ingen utlysninger der jeg jobber, da alle trives så godt å ingen skal slutte med det første. Men jeg vet de har behov for mange vikarer og ekstra vakter. Så jeg kan ringe fagforbundet å høre? Hvilket fagforbund da? Anonymkode: 072f1...682 Det du er medlem i? Anonymkode: 1b82e...b78
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #13 Skrevet 10. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ts her. Jeg har nå jobber mye som sagt i 1,5 år. Og i sommer jobber jeg 80% i to måneder. Fra høsten av jobber jeg mindre, men la oss si ca 50%. Har jeg allikevel krav på fast ansettelse etter 3 år selv om jeg har jobbet mindre enn 100% alle tre år... Anonymkode: 072f1...682 Ja, men ikke 100 % Anonymkode: 1b82e...b78
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #14 Skrevet 10. juli 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det du er medlem i? Anonymkode: 1b82e...b78 Er ikke medlem i noe forbund. Anonymkode: 072f1...682
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #15 Skrevet 10. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er ikke medlem i noe forbund. Anonymkode: 072f1...682 Det bør du bli. Sjekk med de andre på jobben din hva slags forbund de er med i. Hvis du har jobbet sammenhengende 3 år har du krav på fast stilling i kommunen, hvis det er kommunalt du jobber. Men har du hatt opphold noe tid så nullstilles det hvis du skjønner hva jeg mener. Det er heller ikke sånn at du nødvendigvis får jobb det samme stedet du er nå, men et annet sted i kommunen. Vet ikke hva du jobber med, men jeg er lærer. Venninna mi hadde 3 år på vikariat nå, og hadde sånn sett krav på fast jobb. Men det hadde ikke skolen hun jobbet på mulighet til å gi henne, de hadde bare noen vikariater. Det løste de med at hun fikk fast stilling på en annen skole i samme kommune. Anonymkode: 531e7...fdf 2
Marimba Skrevet 10. juli 2017 #16 Skrevet 10. juli 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke medlem i noe forbund. Anonymkode: 072f1...682 Meld deg inn og få hjelp derfra. Da kan de hjelpe deg med å si akkurat hva du har krav på ut i fra avtaler og hvor mye du har jobbet, istedenfor de litt mer generelle svarene vi kan gi her. Du får også en tillitsvalgt som du kan ta med deg når du skal snakke med sjefen.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #17 Skrevet 10. juli 2017 Bare så rart at alle de andre får fast jobb, men ikke meg.. Begynner å tro at det er noe galt med meg, men det er jo ikke det. Har alltid hatt problemer med å få fast arbeid, og har derfor aldri hatt en eneste fast jobb. Dette begynner å gå løs på selvtilliten da jeg også ønsker boliglån og familie snart. De andre på studie har fast helgestilling, og tilogmed det får jeg heller ikke. Jeg kommer nok til å melde meg inn i et fagforbund, og spørre om hva jeg har krav på. Tenker at jeg skal slutte å si ja til alle vakter hvis det ikke fører til noe mer uansett. Anonymkode: 072f1...682
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #18 Skrevet 10. juli 2017 Er du kvalifisert for fast jobb der? Anonymkode: 85209...5a6 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #19 Skrevet 10. juli 2017 Her var det veldig mye rare antagelser. Det høres ut som du ikke er ferdig utdannet ts, og dersom det er krav om formell kompetanse for å få fast ansettelse så må du oppfylle dette først, f.eks at den som ansettes er helsefagarbeider, vernepleier eller sykepleier. Deretter må du søke på de stillingene som er utlyst, kommunen har ikke lov å ansette folk i faste stillinger uten at de blir lyst ut, og da er det best kvalifiserte søker som har fortrinnsrett til jobben. Det kan godt være deg, men søker du ikke har du heller ikke noe krav på stillingen. Å jobbe på nullkontrakt gir deg heller ikke automatisk rett til fast jobb etter et visst antall år, da må du du ha en prosent stilling i kontrakten din. Når du så har jobbet over den prosenten du har i kontakten i ett år, kan du kreve fast stilling tilsvarende det du faktisk har jobbet. Altså hvis du f.eks jobber hver tredje/fjerde helg fast, men så har du over ett år jobbet tilsvarende 90%, så kan du kreve å få 90% stilling. Bare vær obs på at stillingen da kan økes i vakter tilsvarende det du jobbet ila året, så har du bare jobbet ekstra natt og kveld f.eks, så kan stillingen gis i slike vakter hvis arbeidsgiver vil være vrien. Og meld deg inn i fagforening, det er gull verdt den dagen noe skjer. De fleste har karantene på noen mnd etter innmelding, så det nytter ikke å melde seg inn når noe du trenger hjelp til allerede har skjedd. Men altså, få formell kompetanse og søk på utlyste stillinger, gjerne andre enn der du jobber nå og, mange ledere vet ikke hva de har før de risikerer å miste det. Anonymkode: 0b1d4...187 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #20 Skrevet 11. juli 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Her var det veldig mye rare antagelser. Det høres ut som du ikke er ferdig utdannet ts, og dersom det er krav om formell kompetanse for å få fast ansettelse så må du oppfylle dette først, f.eks at den som ansettes er helsefagarbeider, vernepleier eller sykepleier. Deretter må du søke på de stillingene som er utlyst, kommunen har ikke lov å ansette folk i faste stillinger uten at de blir lyst ut, og da er det best kvalifiserte søker som har fortrinnsrett til jobben. Det kan godt være deg, men søker du ikke har du heller ikke noe krav på stillingen. Å jobbe på nullkontrakt gir deg heller ikke automatisk rett til fast jobb etter et visst antall år, da må du du ha en prosent stilling i kontrakten din. Når du så har jobbet over den prosenten du har i kontakten i ett år, kan du kreve fast stilling tilsvarende det du faktisk har jobbet. Altså hvis du f.eks jobber hver tredje/fjerde helg fast, men så har du over ett år jobbet tilsvarende 90%, så kan du kreve å få 90% stilling. Bare vær obs på at stillingen da kan økes i vakter tilsvarende det du jobbet ila året, så har du bare jobbet ekstra natt og kveld f.eks, så kan stillingen gis i slike vakter hvis arbeidsgiver vil være vrien. Og meld deg inn i fagforening, det er gull verdt den dagen noe skjer. De fleste har karantene på noen mnd etter innmelding, så det nytter ikke å melde seg inn når noe du trenger hjelp til allerede har skjedd. Men altså, få formell kompetanse og søk på utlyste stillinger, gjerne andre enn der du jobber nå og, mange ledere vet ikke hva de har før de risikerer å miste det. Anonymkode: 0b1d4...187 Jeg har opplevd flere ganger at jobber ikke har blitt lyst ut, men at kommunen har ansatt internt. Jeg fikk fast jobb ved at de ansatte noen som ble sykmeldt etter ei halv uke i jobb. Etter nesten et halvt år med vikarer for henne ansatte de meg i hennes stilling- de bare ventet til jeg var ferdigutdannet først. Jeg var riktig nok den som hadde mest ansiennitet av vikarene på arbeidsplassen. Jeg tror ikke den stillingen var utlyst. Godt mulig det ikke er lov, men kommunen gjorde det. Tilkallingsvikarer som jobber har krav på fast jobb om de jobber sammenhengende, i alle fall fungerer det slik i min kommune. Ellers vil jeg anbefale TS å melde seg inn i et fagforbund! De er utrolig gode å ha i slike situasjoner. Hør på arbeidsplassen din hvilket forbund som er størst der, vil tro det er lettere å få hjelp om et av forbund har flere medlemmer på et sted. Når du har meldt deg inn snakker du med tillitsvalgt for det forbundet og får hjelp til fast ansettelse. Lykke til! Anonymkode: e3178...b2c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå