AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #1 Skrevet 9. juli 2017 Hei! Jeg er 30 år, student (ikke helsefagrelatert) og skulle så gjerne tjent litt mer en jeg gjør nå (får 176 kr i timen i klesbutikk). Har jeg noen som helst mulighet for å kunne få jobb som nattevakt på eldrehjem/pleiehjem? Eller er det bare å glemme? Og kan man sende åpen søknad? (Og er jeg for "gammel" for en slik stilling? Ser at mange 18-20 åringer jobber med dette). Anonymkode: 88cd8...5f8
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #2 Skrevet 9. juli 2017 For det første så får du ikke bedre betalt som ufaglært i eldreomsorgen enn du gjør i klesbutikk, du kan tjene litt på tillegg for ukurant arbeidstid, men neppe så mye som du tror. Men viktigere, hva i alle dager mener du du har å tilby beboerne? Du er ikke utdannet innen helse, har aldri jobbet med det før og mener deg kompetent til å være neste person på jobb med flere syke personer som trenger hjelp? Ingen 18 åringer jobber som nattevakt på et sykehjem, unge personer kan jobbe sammen med andre ansatte på dagtid, men ikke alene på natt. Er litt rystet over innstillingen som ligger i bunn om at dette er noe hvem som helst kan gjøre, hva er planen din dersom noe skjer? Er du i den villfarelsen at folk sover hele natten? Det er dessverre noen sykehjem som ansetter slike som deg, så du kan alltid prøve, personlig mener jeg eldre og syke mennesker trenger hjelp av folk som har en viss peiling på grunnleggende pleie. Anonymkode: 0d943...308 5
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #3 Skrevet 9. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg er 30 år, student (ikke helsefagrelatert) og skulle så gjerne tjent litt mer en jeg gjør nå (får 176 kr i timen i klesbutikk). Har jeg noen som helst mulighet for å kunne få jobb som nattevakt på eldrehjem/pleiehjem? Eller er det bare å glemme? Og kan man sende åpen søknad? (Og er jeg for "gammel" for en slik stilling? Ser at mange 18-20 åringer jobber med dette). Anonymkode: 88cd8...5f8 Eldrehjem eller pleiehjem er det ingenting som heter i dag. Enten er det sykehjem, beboeren er for syk til å bo i omsorgsbolig. Omsorgsbolig får man når man er for syk til å bo hjemme. Åpne søknader er bortkastet arbeid og papir. 99 % av omsorgsboligene og sykehjemmene er kommunale/offentlige og tar ikke inn ansatte på åpne søknader. Å gå på natt er heller ikke noe de fleste slipper ufaglærte og nye inn på. Bemanningen på natt er ofte svært liten, 2 på hver avdeling der minst en skal være sykepleier og den andre helst minimum faglært. Det e rmye ansvar, man skal vite hvordan man løser utfordringer i arbeidsoppgavene og kan ikke spørre om hjelp når det er minimums bemanning på nattevakt. Kommer du derimot inn som ringehjelp, blir kjent og de ser at du løser oppgaver på en god måte, så er der ofte muligheter for å få gå på natt. Mitt forslag er at du tar cven med, oppsøker et sykehjem eller to og snakker med enten avdelingssykepleier eller styrer og spør om muligheter for vakter. Da har du rettmpå to lønnede opplæringsvakter før du blir satt på ringelisten. Ofte er det folk som melder seg syke få timer før en vakt starter. Da ringes de som oftest sier ja først. Ønsker du heller å,prøve deg ute i omsorgsboliger eller PU boliger så er det pleie og omsorgskontoert i kommunen du kontakter. Og lønne, kanskje ikke så mye bedre enn den du har, men der er kvelds, natt og helgetillegg. Særlig attraktive er julehelger og andre høytidsdager med 133 % tillegg. Anonymkode: 59201...41c 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #4 Skrevet 10. juli 2017 Jeg sendte åpen søknad til ca 20 boliger for utviklingshemmede. Fikk napp med en gang. Jobbet litt som tilkallingsvikar før jeg fikk nattevaktstilling. Fikk betalt for utdannelsen min også, selv om jeg selv ikke anser den som relevant ( ba i sosiologi). Var definitivt godt betalt i forhold til andre ting, men beinhardt yrke da. Kunne aldri jobbet med det resten av livet. Anonymkode: 70d0c...1b3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #5 Skrevet 10. juli 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 59201...41c Jeg jobbet på flere sykehjem under tittel hjelpepleierassistent. Jeg har null utdanning innen det yrket, men liker å hjelpe mennesker. Jeg tjente mer på en måned enn min mor gjorde som lektor og det synes jeg da var helt vilt for å være ærlig. Anonymkode: 37c55...8b9
strawberry Skrevet 10. juli 2017 #6 Skrevet 10. juli 2017 Helt ærligl så tror jeg ikke du vil tjene så mye mer, kanskje noen kroner mer. INKLUDERT tillegg for å jobbe natt.
strawberry Skrevet 10. juli 2017 #7 Skrevet 10. juli 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobbet på flere sykehjem under tittel hjelpepleierassistent. Jeg har null utdanning innen det yrket, men liker å hjelpe mennesker. Jeg tjente mer på en måned enn min mor gjorde som lektor og det synes jeg da var helt vilt for å være ærlig. Anonymkode: 37c55...8b9 Da må du ha jobbet ganske mye?
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #8 Skrevet 10. juli 2017 Jeg er nyutdannet sykepleier og jeg kvier meg på nattarbeid. Du ganske så alene med et utrolig stort ansvar. Det samme sier venninna mi som har jobbet 1 år som helsefagarbeider. Anonymkode: c2d74...9ac
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #9 Skrevet 10. juli 2017 Der jeg går er det kun en på natt og krav til medisinkompetanse vær så snill å ikke søk en slik jobb hvis du ikke har interesse av å jobbe med mennesker på den måten, vi andre får så mye tyngre dager hvis vi må gjøre alt som står igjen etter en uerfaren/umotivert nattevakt i tillegg. Dessuten tjener du dritt. Anonymkode: 9c207...3af
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #10 Skrevet 10. juli 2017 7 minutter siden, strawberry skrev: Da må du ha jobbet ganske mye? Jeg jobbet hver dag, både morgen, midt og kveldsvakter hele uken. En gang så var vi to stykker på to avdelinger, en sykepleier og meg, og så var det en pasient som skulle til legen. Jeg tok meg av pasienten, og sykepleieren ble alene med ansvar for de to avdelingene. Denne pasienten var EKSTREMT engstelig av seg og det tok virkelig hele meg for å roe ned og passe på pasienten hele tiden, før under og etter legebesøket. Jeg fikk jo en erfaring da, at jeg er sterk nok til å være der for en som er så redd - at jeg var trygg for vedkommende. Tror man må være litt av den typen og. Jeg valgte ikke utdannelse innen det yrket dog. Anonymkode: 37c55...8b9
asterix Skrevet 10. juli 2017 #11 Skrevet 10. juli 2017 (endret) Som ufaglært i helsevesenet får du godkjent alt du har jobbet tidligere som ansiennitet uansett hva slags jobb og hvilken bransje det har vært. Om du har barn vil du også kunne få opp til 3 år ansiennitet pga det. Så siden du er 30 og da vel har jobbet litt før kommer du noen år opp i ansiennitet og dermed bedre lønn. Meld deg som ringevikar ved ulike avdelinger i kommunen og ta så mye vakter du bare kan. Nattevakter er ofte upopulære så det er stort sett enkelt å få slike om du ønsker det når du har jobbet deg opp litt erfaring. Å jobbe som ringevikar er veldig fleksibelt og det mangler alltid folk så man kan jobbe så mye man vil og med kvelds-, helge- og evt nattetillegg så er lønna slett ikke verst. Du kan dog ikke jobbe mer enn 100% i samme kommune. Endret 10. juli 2017 av asterix
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #12 Skrevet 10. juli 2017 24 minutter siden, asterix skrev: Som ufaglært i helsevesenet får du godkjent alt du har jobbet tidligere som ansiennitet uansett hva slags jobb og hvilken bransje det har vært. Om du har barn vil du også kunne få opp til 3 år ansiennitet pga det. Så siden du er 30 og da vel har jobbet litt før kommer du noen år opp i ansiennitet og dermed bedre lønn. Meld deg som ringevikar ved ulike avdelinger i kommunen og ta så mye vakter du bare kan. Nattevakter er ofte upopulære så det er stort sett enkelt å få slike om du ønsker det når du har jobbet deg opp litt erfaring. Å jobbe som ringevikar er veldig fleksibelt og det mangler alltid folk så man kan jobbe så mye man vil og med kvelds-, helge- og evt nattetillegg så er lønna slett ikke verst. Du kan dog ikke jobbe mer enn 100% i samme kommune. Man får 6 års ansiennitet med barn i helsevesen Anonymkode: 9c207...3af
asterix Skrevet 10. juli 2017 #13 Skrevet 10. juli 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man får 6 års ansiennitet med barn i helsevesen Anonymkode: 9c207...3af Stemmer det at ufaglærte får det. Hadde en diskusjon med kollegaer nylig om forholdene for faglærte og de får bare 3 år godkjent, så det var det tallet som hang fremst i hukommelsen akkurat nå. Bra du så feilen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå