Nilla Skrevet 7. januar 2005 #1 Skrevet 7. januar 2005 Hei! Jeg gifter meg nå til sommeren. Min kjære driver gård. Hvordan er det da med eierforholdene? Blir man automatisk likeverdig deleier i gården? Eller må man selv ta initiativ til endring i eierforhold? Hvordan løser gifte par med gård den økonomiske fordelingen? Går alt inn på en konto, har dere hver deres lønnskonto? Hva da med skatten? Hvor mye bidrar du som inngift med av penger til drift av gården? Skjønner at det ikke er noe fasitsvar på dette, men det hadde vært interessant å høre hvordan andre har løst dette.
Gjest Anonymous Skrevet 7. januar 2005 #2 Skrevet 7. januar 2005 Er det en gård med odel??? Isåfall kan du aldri bli odler, og fullverdig eier av gården. Men deres felles barn blir odlere. Om du så blir enke kan du sitte på føderåd der når odler overtar
Nilla Skrevet 8. januar 2005 Forfatter #3 Skrevet 8. januar 2005 Ja, det er gård med odel. Min kommende mann er yngst i en søskenflokk på tre, med to eldre søstre. Men det var bare han som ville ta over. Men hva er det som skjer, sånn eiermessig, når en gifter seg da?
diddi Skrevet 8. januar 2005 #4 Skrevet 8. januar 2005 Eier han gården så er den hans selv om du gifter deg med ham. Han er også eier etter en evt. skilsmisse. Under et ektekap vil det jo være naturlig at dere deler på livsoppholdsutgifter. Skulle du være med å bidra til å betale ned lån/investere i gården (øke hans formue) så bør dere ha en kontrakt på hvordan dette skal ordnes ved en evt skilsmisse. Vanskelig å hindre noe sammeblanding selvfølgelig. Du skal jo leve der og vil putte penger inn i oppussing av huset osv. Om du kan kjøpe deg inn i eiendommen vet jeg ikke. Det bør jo være muig. Det er mange bønder som eier gården sammen med sin ektefelle. Han kan jo i så tilfelle overføre til deg (ektepakt ved gaveoverføring) deler av eiendommen også. Kan være verdt noen apper hos en advokat for å ha orden på ting på forhånd.
Gjest Anonymous Skrevet 10. januar 2005 #5 Skrevet 10. januar 2005 Dette er et "problem" som har vert mye skrevet om i avisene. Kona jobber like mye som han, men kan ikke ta ut lønn av gårdsdriften osv...gardskerringer er den store taperen ved skillsmisse. Ta deg en jobb utenfor og spar opp din egen konto.
Gjest Anonymous Skrevet 11. januar 2005 #6 Skrevet 11. januar 2005 Det man eier sammen i et ekteskap er VERDIER. I det man skiller seg vil man ha rett til halvparten av ervervet verdi gjennom ekteskapet (dvs det han har økt egenkaptitalen på gården med). Selve eiendommen vil du aldri ha eierrett til. (bare verdien av deler av den ved en skilsmisse) Dette er akkurat det samme som dersom den ene har med seg et hus inn i ekteskapet, bare at for hus kan man sette begge som eiere.. det kan man også på gårder, men det er mye mer komplisert (og dumt!)
Gjest Anonymous Skrevet 11. januar 2005 #7 Skrevet 11. januar 2005 Andre regler for gård der han ar odel....
Gjest Anonymous Skrevet 12. januar 2005 #8 Skrevet 12. januar 2005 Odel endrer ikke på reglene om at alle VERDIER akumulert i løpet av ekteskapet blir delt ved skilsmisse. Alt annet er bare tull!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå