AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #1 Skrevet 9. juli 2017 Hei. Jeg er helgefar og har en på 7 som ikke holder seg tørr om natten. Jeg har fått beskjed flere ganger de 2 siste årene at han nå ikke bruker bleie, men må vekkes en gang for å gå på do, men aldri når hun begynner med bleie igjen hos seg. Hvis jeg spør henne når det ikke går bra hos meg (går opp og ned) så vil hun ikke svare. Så jeg ender opp med å spør han, og da kan han svare at ja, han hadde bleie på, i går hos mor, så da har jeg tatt på bleie hvis han ikke klart å holde seg tørr, selv om jeg har både vekket han 1 og 2 ganger. I sommerferien har det gått egentlig veldig bra, men ikke 100%. Han svarte selv at han har bleie på hos mamma nå fordi han tisser i sengen, når jeg spurte han før helgen. Når jeg spør mor face to face så sier hun at han ikke bruker, selv om han sier noe annet. Gutten vil jo selvfølgelig mest sove uten, men ser at det tærer på han når det går galt. Jeg har spurt om hun har fått råd eller snakket med HS/lege om dette, men ønsker ikke å svare. Jeg føler nesten som hun ønsker at barnet skal tisse seg ut hos meg. Ikke alltid jeg vet når han snakker sant heller så må ofte høre med de andre barna, men jeg prøver alltid først når han sier ja, og bruker ikke de gangene han sier nei fordi hun har angrepet meg før at jeg ønsker å ødelegge for han med å ta på bleie. Kan jeg ta han med til lege? Vi har delt foreldreansvar. Redd hun skal bli sint om jeg gjør noe. Anonymkode: 4ce18...030 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #2 Skrevet 9. juli 2017 Jeg blir kjempetrist av å lese dette, stakkars barn. Det store problemet her er jo at mor ikke samarbeider, og det vil ikke løse seg av at du tar med barnet til lege. Jeg foreslår en time på familievernkontoret hvor dere snakker om dette. Anonymkode: 53615...8af 13
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #3 Skrevet 9. juli 2017 Jeg har en 10 åring som bruker nattbleie. Som oftest så må de være 10 år før man mener de har et problem, før det så er det normalt at noen tisser på seg om natten. Det er mange grunner og ofte er det en kombinasjon. Den vanligste er at de ikke produserer hormonet som sørger for at urinproduksjonen settes ned om natten. Legg til at barnet sover tungt, som er vanlig for barn, så har du garantert tissing om natten. Vi har vært i kontakt med lege og HS, synes ikke de ga noen gode råd i det hele tatt. Vi har valgt å se det an, satser på at han vokser det av seg. Dette er arvelig, her slet også faren med sengevæting fram til 10-11 års alder. Vi har fortalt vår sønn at dette er helt normalt, ingenting han skal skamme seg for, noen bare sliter med dette. Anonymkode: ce42b...b35 4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #4 Skrevet 9. juli 2017 Barn over en viss alder får bleier dekket på blå resept når de ikke er "tørre". Barnet her bør absolutt til lege for vurdering og for å få resept på bleier tilpasset alder og behov. Der finnes og avveninngsbukser i joggebuksevariant som absorberer opp til 0,5 liter uten å kjennes våte. Bruk google. Anonymkode: 0b096...3f1 4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #5 Skrevet 9. juli 2017 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg blir kjempetrist av å lese dette, stakkars barn. Det store problemet her er jo at mor ikke samarbeider, og det vil ikke løse seg av at du tar med barnet til lege. Jeg foreslår en time på familievernkontoret hvor dere snakker om dette. Anonymkode: 53615...8af Har hatt flere timer som mor ikke har møtt opp på. Kommer ingen vei. Anonymkode: 4ce18...030 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #6 Skrevet 9. juli 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Barn over en viss alder får bleier dekket på blå resept når de ikke er "tørre". Barnet her bør absolutt til lege for vurdering og for å få resept på bleier tilpasset alder og behov. Der finnes og avveninngsbukser i joggebuksevariant som absorberer opp til 0,5 liter uten å kjennes våte. Bruk google. Anonymkode: 0b096...3f1 Bleier på blå resept? Bleier er da så billig at alle kan kjøpe det ut bleieststadiet? Anonymkode: 56475...99c
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #7 Skrevet 9. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bleier på blå resept? Bleier er da så billig at alle kan kjøpe det ut bleieststadiet? Anonymkode: 56475...99c Når barnet er 7 år gammelt så er det faktisk over "bleiestadiet". Grensen går ved fylte 5 år. https://www.apotek1.no/baby-og-barn/sengevaeting I tillegg er ikke bleier for små barn tilpasset i størrelse for en 7 åring. TS vil og ha andre rettigheter som det fremkommer i linken. Anonymkode: 0b096...3f1 7
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #8 Skrevet 10. juli 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Bleier på blå resept? Bleier er da så billig at alle kan kjøpe det ut bleieststadiet? Anonymkode: 56475...99c Hadde vært fint med bleier som satt godt og tålte mer slik at det ikke går gjennom :-) Anonymkode: 4ce18...030
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #9 Skrevet 10. juli 2017 Nattbleier er for større barn, tror de fleste går opptil 40 kg om ikke mer. Disse kjøpes på vanlige butikker. For å få dekket bleier på resept så må man til spesialist, det er de som skriver ut bleier på blå resept til barn. Barnet må da få en diagnose hos en urolog. Anonymkode: ce42b...b35
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #10 Skrevet 10. juli 2017 Har du kritisert henne mye? Kan det være en grunn t at hun ikke tør å være ærlig? Uansett stikker jo problemet dypere enn beier. Dere må hjelpe barnet med å bli KVITT problemet, ikke med leve med problemet. Anonymkode: 7a05d...8d3
Fru Uperfekt Skrevet 10. juli 2017 #11 Skrevet 10. juli 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg er helgefar og har en på 7 som ikke holder seg tørr om natten. Jeg har fått beskjed flere ganger de 2 siste årene at han nå ikke bruker bleie, men må vekkes en gang for å gå på do, men aldri når hun begynner med bleie igjen hos seg. Hvis jeg spør henne når det ikke går bra hos meg (går opp og ned) så vil hun ikke svare. Så jeg ender opp med å spør han, og da kan han svare at ja, han hadde bleie på, i går hos mor, så da har jeg tatt på bleie hvis han ikke klart å holde seg tørr, selv om jeg har både vekket han 1 og 2 ganger. I sommerferien har det gått egentlig veldig bra, men ikke 100%. Han svarte selv at han har bleie på hos mamma nå fordi han tisser i sengen, når jeg spurte han før helgen. Når jeg spør mor face to face så sier hun at han ikke bruker, selv om han sier noe annet. Gutten vil jo selvfølgelig mest sove uten, men ser at det tærer på han når det går galt. Jeg har spurt om hun har fått råd eller snakket med HS/lege om dette, men ønsker ikke å svare. Jeg føler nesten som hun ønsker at barnet skal tisse seg ut hos meg. Ikke alltid jeg vet når han snakker sant heller så må ofte høre med de andre barna, men jeg prøver alltid først når han sier ja, og bruker ikke de gangene han sier nei fordi hun har angrepet meg før at jeg ønsker å ødelegge for han med å ta på bleie. Kan jeg ta han med til lege? Vi har delt foreldreansvar. Redd hun skal bli sint om jeg gjør noe. Anonymkode: 4ce18...030 Noen barn er sent nattørre uten at det er noen feil på verken den ene eller den andre forelderen. Ville likevel tatt barnet til utredning slik at dere fant ut hvorfor det fremdeles ikke er nattørr. 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #12 Skrevet 10. juli 2017 Sengevæting (både enurese og enkoprese) kan være et symptom eller et resultat av langvrig konflikt / dårlig samarbeid mellom foreldrene. Kanskje dereførst må begynne med dere voksne? Anonymkode: 683a7...06a 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #13 Skrevet 10. juli 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Barn over en viss alder får bleier dekket på blå resept når de ikke er "tørre". Barnet her bør absolutt til lege for vurdering og for å få resept på bleier tilpasset alder og behov. Der finnes og avveninngsbukser i joggebuksevariant som absorberer opp til 0,5 liter uten å kjennes våte. Bruk google. Anonymkode: 0b096...3f1 Barnet må være over 8 år for å få dekket det på blå resept. Vi har kjøpt nattbleier på Rema 1000. Utrolig nok har de bleier opp til 57 kg der - så sier vel litt om problematikken. Der får man 10 for 80 kr. Kjøpte på apotek uten resept og der var det rundt 700 kr for 28 "voksenbleier", xxs ble alt for romme for vår gutt på 6 år. Hensvis sykehus men fikk bare beskjed om at han var umoden. Så lenge han ikke hadde uhell på dagen, sluttet med bleie på dag som 3 åring, var det vist "naturlig". Skulle dog ikke lage noe drama rundt det så det ble psykisk. Anonymkode: baf39...b9a 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #14 Skrevet 10. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har du kritisert henne mye? Kan det være en grunn t at hun ikke tør å være ærlig? Uansett stikker jo problemet dypere enn beier. Dere må hjelpe barnet med å bli KVITT problemet, ikke med leve med problemet. Anonymkode: 7a05d...8d3 Nei, jeg klager ikke på henne utenom dårlig info ang. Barna. Hun er flink til å oppdra dem, men hun saboterer det meste så derfor jeg oppfatter dette som sabotasje også. Anonymkode: 4ce18...030 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #15 Skrevet 10. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har du kritisert henne mye? Kan det være en grunn t at hun ikke tør å være ærlig? Uansett stikker jo problemet dypere enn beier. Dere må hjelpe barnet med å bli KVITT problemet, ikke med leve med problemet. Anonymkode: 7a05d...8d3 Nei, jeg klager ikke på henne utenom dårlig info ang. Barna. Hun er flink til å oppdra dem, men hun saboterer det meste så derfor jeg oppfatter dette som sabotasje også. Anonymkode: 4ce18...030
Luckiness Skrevet 10. juli 2017 #16 Skrevet 10. juli 2017 (endret) Kjedelig for en på 7 å bruke bleier. Kan du/dere forsøke å observere når dette skjer på natten? Lag feks skjema med alle klokkeslett for hver natt. Ring rundt klokkeslettet uhellet skjer. Kanskje det er et mønster. Feks at det stort sett skjer mellom 3-5. Krever nok litt av deg/dere. Men da ser dere kanskje om barnet bør vekkes før/senere/flere ganger enn dere pleier. Våkner barnet av vekkerklokke kan jo denne slås på slik barnet kan gå på do selv da. Barnet trenger sikkert å føle seg mer selvstendig og mestre. Bleie kan vel også gjøre at barnet føler seg såpass trygg at h*n blir vant å la det gå i den. Og slike vaner bør jo ikke lages. Samtidig så må ikke barnet føle seg nedverdiget. Hva med å bruke engangs "tisselaken" eller flergangs (fås på KID o.l)? Endret 10. juli 2017 av Luckiness
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #17 Skrevet 10. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sengevæting (både og enkoprese) kan være et sy mpt om eller et resultat av langvrig konflikt / dårlig samarbeid mellom foreldrene. Kanskje dereførst må begynne med dere voksne? Anonymkode: 683a7...06a Jeg blir ikke overrasket om det er en av grunnene. Hun har fått beskjed av sakkyndig og dommer om å sjerpe seg kraftig til ingen nytte. Anonymkode: 4ce18...030 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #18 Skrevet 10. juli 2017 Noen ganger må de rett og slett vokse av seg problemet. En av mine sønner ble ikke tørr på natta før han var langt opp i puberteten. Han var faktisk 16-17 år før han ble tørr på natta. Har man prøvd alt og det ikke hjelper er det bare å ta tida til hjelp. Bruk bleier og tisselaken og gjør det beste ut av situasjonen. Anonymkode: 4fa9c...293 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #19 Skrevet 10. juli 2017 2 minutter siden, Luckiness skrev: Kjedelig for en på 7 å bruke bleier. Kan du/dere forsøke å observere når dette skjer på natten? Lag feks skjema med alle klokkeslett for hver natt. Ring rundt klokkeslettet uhellet skjer. Kanskje det er et mønster. Feks at det stort sett skjer mellom 3-5. Krever nok litt av deg/dere. Men da ser dere kanskje om barnet bør vekkes før/senere/flere ganger enn dere pleier. Våkner barnet av vekkerklokke kan jo denne slås på slik barnet kan gå på do selv da. Barnet trenger sikkert å føle seg mer selvstendig og mestre. Bleie kan vel også gjøre at barnet føler seg såpass trygg at h*n blir vant å la det gå i den. Og slike vaner bør jo ikke lages. Samtidig så må ikke barnet føle seg nedverdiget. Hva med å bruke engangs "tisselaken" eller flergangs (fås på KID o.l)? Den vanen man ikke skal skape er at barnet blir vekket og tatt med på do i ørska, slik at det blir vant til å tisse i søvne. Har man et barn med dette problemet går man til lege og får satt i gang tiltak. Ikke alle det hjelper for, men han kan jo være en av de heldige som nesespray eller alarmmatte f.eks hjelper for. Anonymkode: 4fa9c...293
Gjest morhjertegod Skrevet 10. juli 2017 #20 Skrevet 10. juli 2017 Dette er natteveting er ganske vanlig og det trenger ikke være noe galt, verken fysisk eller psykisk. Et vennepar av oss fikk beskjed av spesialist, at noen barn sover så tungt at de faktisk ikke våkner av at de må tisse. Synd du føler at samarbeidet med mor ikke funker, men er ikke sikkert det er årsaken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå