Gå til innhold

Hvordan koble opp stikkontakt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 time siden, tdm900 skrev:

Du er ikke klar over som diskuteres i tråden, begynne på nytt les deg fram! Det er faktisk snakk om å få på plass en ny kurs til ovnen, slik at sikringen ikke går hele tida.

Igjen går du med begge beina ut i vannet, for som jeg skrev i et tidligere innlegg "Men hun vil trenge elektriker for å legge opp egen 16A kurs eller høyere amperestyrke, siden hun angivelig ikke kan kjøre f. eks. oppvaskmaskin og komfyr samtidig."

Det er altså ingen som diskuterer om det er lov å legge opp ny kurs eller ikke (for det er det ikke), men man kan altså sette på støpselet til en 16A ledning som kommer fra komfyren selv. 

Anonymkode: 350cb...fd6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Igjen går du med begge beina ut i vannet, for som jeg skrev i et tidligere innlegg "Men hun vil trenge elektriker for å legge opp egen 16A kurs eller høyere amperestyrke, siden hun angivelig ikke kan kjøre f. eks. oppvaskmaskin og komfyr samtidig."

Det er altså ingen som diskuterer om det er lov å legge opp ny kurs eller ikke (for det er det ikke), men man kan altså sette på støpselet til en 16A ledning som kommer fra komfyren selv. 

Nå studerer ikke jeg AB kodene, så dette får du ta på din egen kappe at det blir bare tull av det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, asterix skrev:

Det hjelper jo ikke at dere har flaks med å dytte ledninger vilkårlig inn i et støpsel når dere kobler til elektriske apparater ukritisk uten tanke på om kursen tåler det.

Men kursen har tydligvis tålt dette i 1 uke, og ovnen er i strøm nå, men ike i drit. det er kun under drift den nå plutselig slår ut sikringen. hvorfor har den fungert fint i 7 dager?

Anonymkode: dbadc...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men kursen har tydligvis tålt dette i 1 uke, og ovnen er i strøm nå, men ike i drit. det er kun under drift den nå plutselig slår ut sikringen. hvorfor har den fungert fint i 7 dager?

Nettopp - det store mysteriet her er ikke hvorfor sikringen går når du har den ovnen på en 10A kurs (for det er ikke så rart), men hvorfor den ikke har gått før. :P 

Jeg kaster meg med i koret som ber dere få tak i en elektriker. Dette er ikke noe dere skal ta sjanser med for å spare penger. 

Anonymkode: 644c3...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er som å reparee bremsene på bilen selv. men uten å ha peiling.

Nei Nei Nei. Det er noen som kan litt om EL kobling og El sikkerhet  og de kan som oftest se sin egen begrensning og passer på og ikke gjør noe som de ikke kan. 

Men om en er usikker så skal en bare holde seg borte og ikke koble og prøve. En som er halveis kyndig + en elektriker vil se med engang at det ikke er bra. 

Ja det er brannfarlig, og om andre bruker utstyret litt anderledes enn deg og det ikke er riktig satt sammen kan ting bli strømførende. 

Jeg ville tatt den med til noen som kan El fag. En skal ikke tro det er satt sammen riktig. Det må være 100% riktig. 

Gu jeg har sett  mye hobby koblinger og mangen av dem sortbrent.

Anonymkode: f6681...7ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på hvor lenge dere har brukt den av gangen, og hva som ellers har trukket strøm fra samme kurs. Når sikringen på en 10A-kurs går, kan den godt ha trukket opp til 19A i kanskje så lenge som en time. Da får du imidlertid varmgang, og når dette skjer gjentatte ganger, kan sikringen bli tilbøyelig til å gå oftere - gjerne fordi isolasjon på enkelte ledninger kan ha blitt så svekket at du får varmgang mye fortere.

Det kan også være at det er ett eller annet elektrisk apparat som står på samme kurs, som dere ikke har tenkt på, men som ikke stod på de første dagene.

Jeg slutter meg forøvrig til det som alle sier: Du MÅ få lagt opp en ny kurs, og da trenger du en elektriker. Dette er en utgift du ikke kommer forbi om du ikke vil bare spise kald mat. Du vil ikke få komfyren til å virke med nåværende konfigurasjon, og siden sikringen nå går så fort, kan det godt være at det ikke er trygt å belaste den kursen noe særlig. Dette bør oversees av elektriker, og du bør ikke vente. Jeg ville anbefale at du skrur sikringen av inntil du vet hva som er foregått i ledningsnettet ditt.

Anonymkode: e75d6...380

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

En skal ikke tro det er satt sammen riktig. Det må være 100% riktig. 

Anonymkode: f6681...7ca

Amen!

En grunnleggende sikkerhetsregel når det kommer til arbeid med 220V er at hvis du er usikker på hva du gjør, skal du få noen som kan det til å gjøre det for deg. Det kan gå veldig, veldig galt, veldig fort, om man bare TROR at man har gjort det riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Amen!

En grunnleggende sikkerhetsregel når det kommer til arbeid med 220V er at hvis du er usikker på hva du gjør, skal du få noen som kan det til å gjøre det for deg. Det kan gå veldig, veldig galt, veldig fort, om man bare TROR at man har gjort det riktig.

Eller 230 som vi har i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, tdm900 skrev:

Nå studerer ikke jeg AB kodene, så dette får du ta på din egen kappe at det blir bare tull av det!!

Så du oppfører deg med andre tilbakestående i andres tråder fordi du selv ikke gadd å forsikre deg om at du svarte rett bruker. Da foreslår jeg at du får begynne med det slik at du kan bidra konstruktivt til tråden. Eller pelle deg vekk herfra. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og du har brukt ovnen hver dag?

Når ovnen ikke er påslått så trekker den svært lite strøm. Det er stort sett bare klokkefunksjonen som bruker strøm. (Nei, jeg gidder ikke åpne produktdatabladet til ovnen for å sjekke om den har klokke).

Når du slår på ovnen trekker den strøm. Forbruket varierer med hvilke program du velger.

Kort oppsummert: Legg fra deg skrutrekkere og avbiter. Ring en sertifisert elektriker og få tatt en gjennomgang på anlegget dere har i boligen. Få satt på stikket i samme slengen, da blir det gjort skikkelig med strekkavlastning.

Dagens kurs er ikke stor nok for den stekeovnen.

Anonymkode: a190a...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og du har brukt ovnen hver dag?

Når ovnen ikke er påslått så trekker den svært lite strøm. Det er stort sett bare klokkefunksjonen som bruker strøm. (Nei, jeg gidder ikke åpne produktdatabladet til ovnen for å sjekke om den har klokke).

Når du slår på ovnen trekker den strøm. Forbruket varierer med hvilke program du velger.

Kort oppsummert: Legg fra deg skrutrekkere og avbiter. Ring en sertifisert elektriker og få tatt en gjennomgang på anlegget dere har i boligen. Få satt på stikket i samme slengen, da blir det gjort skikkelig med strekkavlastning.

Dagens kurs er ikke stor nok for den stekeovnen.

Anonymkode: a190a...4dc

brukt den kanskje 5 av 7 dager. og ja samme funksjon, til og med samme pizza funksjon så er heelt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

brukt den kanskje 5 av 7 dager. og ja samme funksjon, til og med samme pizza funksjon så er heelt sikker.

Det har for så vidt ikke så mye å si, for resultatet du sitter igjen med er det samme: Ovnen er koblet til en for svak kurs. Du trenger elektriker. Hadde du ringt elektrikeren i går morges hadde du vært mye nærmere en fungerende og trygg ovn i dag. 

Anonymkode: 644c3...70d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...