AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #1 Del Skrevet 9. juli 2017 Hei, kjøpt en ny ovn og vil gjerne lage mat i kveld. Fikk kun hode på stikkontakten uten at den var koblet på. Så nå har jeg bare satt ledningene helt tilfeldig inn, men sikringen går hele tiden når jeg slår den på. Har jeg gjort noe feil, vennligst se vedlagt bilde. Anonymkode: dbadc...a27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #2 Del Skrevet 9. juli 2017 Steg 1: Ring elektriker Steg 2: Hvis elektrikeren ikke kan komme, ring en annen elektriker Steg 3: La elektrikeren gjøre jobben, ikke lek elektriker selv Anonymkode: a3a2b...8a7 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #3 Del Skrevet 9. juli 2017 Du skal ikke sette dem i tilfeldig! Selv om det ikke er så vanskelig å sette sammen stikkontakt i dag med tanke på at nesten alle boliger nå har vekselsstrøm, så må man likevel sette ledning til jord på rett sted. Ledning som skal brukes til jord er ganske sikkert den gule og grønne ledningen i bildet, og du må sette denne inn på riktig sted i kontakten. En eldre artikkel om dette finnes bla her: http://www.dinside.no/bolig/dette-fikser-du-selv/61879173 Men dersom du er usikker på dette, og sikringen går, så har du gjort noe feil. Dobbeltsjekk igjen, får du det fortsatt ikke til kan det være noe annet som er feil, enten i stikkontakt eller i sikringsskap. Da er det viktig å ta kontakt med elektriker for å få sjekket det ut. Anonymkode: 350cb...fd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 9. juli 2017 #4 Del Skrevet 9. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei, kjøpt en ny ovn og vil gjerne lage mat i kveld. Fikk kun hode på stikkontakten uten at den var koblet på. Så nå har jeg bare satt ledningene helt tilfeldig inn, men sikringen går hele tiden når jeg slår den på. Har jeg gjort noe feil, vennligst se vedlagt bilde. Anonymkode: dbadc...a27 Å fytti helvete for en amatør du er! Etter hva jeg kan se skulle de passe sammen, og det du har gjort mest sannsynlig at du har klart å få jordkabel til en av de strømførende punktene! Nei for guds skyld, gi beng hele greia til i morgen, og la en som KAN gjøre det!! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #5 Del Skrevet 9. juli 2017 54 minutter siden, tdm900 skrev: Å fytti helvete for en amatør du er! Etter hva jeg kan se skulle de passe sammen, og det du har gjort mest sannsynlig at du har klart å få jordkabel til en av de strømførende punktene! Nei for guds skyld, gi beng hele greia til i morgen, og la en som KAN gjøre det!! ok, men du sier jo at dette er riktig plassert. Så hvordan har jeg fått jordfeil? Anonymkode: dbadc...a27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoH Skrevet 9. juli 2017 #6 Del Skrevet 9. juli 2017 (endret) 1 time siden, tdm900 skrev: Å fytti helvete for en amatør du er! Etter hva jeg kan se skulle de passe sammen, og det du har gjort mest sannsynlig at du har klart å få jordkabel til en av de strømførende punktene! Nei for guds skyld, gi beng hele greia til i morgen, og la en som KAN gjøre det!! Hvordan ser du det. Gul går til jord, Blå og Brun som er strømledere går til hver sin stikk. TS du kan ha skadet ledningen ett eller annet sted som forårsaker kortsluttning. Du må faktisk feilsøke om du skal finne feilen. Send ovnen i retur. Endret 9. juli 2017 av RoH 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Måbarefåsiat... Skrevet 9. juli 2017 #7 Del Skrevet 9. juli 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Steg 1: Ring elektriker Steg 2: Hvis elektrikeren ikke kan komme, ring en annen elektriker Steg 3: La elektrikeren gjøre jobben, ikke lek elektriker selv Anonymkode: a3a2b...8a7 Dette! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 10. juli 2017 #8 Del Skrevet 10. juli 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: ok, men du sier jo at dette er riktig plassert. Så hvordan har jeg fått jordfeil? Anonymkode: dbadc...a27 Jeg ser IKKE hva du har gjort etter beskrivelsen din. For det virker som du har putta ledningene rett i stikkontakta! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #9 Del Skrevet 10. juli 2017 15 minutter siden, tdm900 skrev: Jeg ser IKKE hva du har gjort etter beskrivelsen din. For det virker som du har putta ledningene rett i stikkontakta! Nei, nå henger jeg ikke med. Hva vil skje hvis jeg først prøvde jordkabelen i strømfører-plassen? og forresten, er dette mulig å fikse? evt. noe en elektriker kan? Anonymkode: dbadc...a27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #10 Del Skrevet 10. juli 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, nå henger jeg ikke med. Hva vil skje hvis jeg først prøvde jordkabelen i strømfører-plassen? og forresten, er dette mulig å fikse? evt. noe en elektriker kan? Anonymkode: dbadc...a27 Om en elektriker kan fikse strømtilførselen...?? Selvfølgelig. Anonymkode: b857a...a07 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 10. juli 2017 #11 Del Skrevet 10. juli 2017 (endret) Det du har gjort ser riktig ut, bortsett fra at du ikke har brukt strekkavlasteren. Strekkavlasteren er den sorte på tvers av ledningen. Strekkavlasteren skal klemme over den hvite delen av ledningen for å hindre at lederne blir dratt ut. Skru til så du kjenner at ledningen sitter fast, men ikke skru for hardt. Mangel av strekkavlaster gjør ikke at sikringen går. Husk å stramme skruene til ledningene godt! Går sikringen før du slår på ovnen? I så fall har du en kortslutning et sted. Dobbeltsjekk at det ikke ligger metallspon mellom noen av ledningene i støpselet. Har du annet utstyr som bruker samme sikring? (Noe annet som slutter å virke når sikringen går?) Hvis feks en varmeovn eller varmtvannsbereder bruker samme sikringskurs kan det gjøre at sikringen går uten at det er noe feil med ovnen. Prøv å sette den minste plata på minste styrke og se om det hjelper. Du kan evt sjekke om sikringen går hvis du setter en hårføner, vannkoker eller kaffetrakter i stikkontakten. Evt prøv å sette ovnen i stikkontakten du pleier å bruke til noe annet som bruker en del strøm. Hvis du har en 10A sikring så tåler den maks 2200 watt, 16A tåler 3500w. Ellers er det ikke vanlig at kundene må feste støpsel til produkter beregnet på vanlige forbrukere. Synes det tyder på en useriøs butikk/selger. Endret 10. juli 2017 av petterm 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #12 Del Skrevet 10. juli 2017 Som @petterm sier ser det til at du har slumpet til å plassere ledningene riktig. Men jeg er veldig nysgjerrig på 1) hvor stor sikringen på kursen er, 2) hvor mange watt ovnen trekker og ikke minst 3) hva slags butikk som selger en ovn uten ferdig koblet støpsel. (Delen du snakker om heter støpsel, det er delen som sitter fast på veggen som heter stikkontakt.) Anonymkode: 644c3...70d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #13 Del Skrevet 10. juli 2017 10A. Elkjøp. Har enda ikke sjekket hvor mye ovnen trekker. kan sjekke det om litt når mannen er hjemme så han kan passe babyen Anonymkode: dbadc...a27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #14 Del Skrevet 10. juli 2017 Det du ber om hjelp til er ulovlig å gjøre selv. Anonymkode: 38ae1...06b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
asterix Skrevet 10. juli 2017 #15 Del Skrevet 10. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det du ber om hjelp til er ulovlig å gjøre selv. Anonymkode: 38ae1...06b Nei. Det er ikke ulovlig å koble på et støpsel selv. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #16 Del Skrevet 10. juli 2017 3 timer siden, petterm skrev: Det du har gjort ser riktig ut, bortsett fra at du ikke har brukt strekkavlasteren. Strekkavlasteren er den sorte på tvers av ledningen. Strekkavlasteren skal klemme over den hvite delen av ledningen for å hindre at lederne blir dratt ut. Skru til så du kjenner at ledningen sitter fast, men ikke skru for hardt. Mangel av strekkavlaster gjør ikke at sikringen går. Husk å stramme skruene til ledningene godt! Går sikringen før du slår på ovnen? I så fall har du en kortslutning et sted. Dobbeltsjekk at det ikke ligger metallspon mellom noen av ledningene i støpselet. Har du annet utstyr som bruker samme sikring? (Noe annet som slutter å virke når sikringen går?) Hvis feks en varmeovn eller varmtvannsbereder bruker samme sikringskurs kan det gjøre at sikringen går uten at det er noe feil med ovnen. Prøv å sette den minste plata på minste styrke og se om det hjelper. Du kan evt sjekke om sikringen går hvis du setter en hårføner, vannkoker eller kaffetrakter i stikkontakten. Evt prøv å sette ovnen i stikkontakten du pleier å bruke til noe annet som bruker en del strøm. Hvis du har en 10A sikring så tåler den maks 2200 watt, 16A tåler 3500w. Ellers er det ikke vanlig at kundene må feste støpsel til produkter beregnet på vanlige forbrukere. Synes det tyder på en useriøs butikk/selger. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Som @petterm sier ser det til at du har slumpet til å plassere ledningene riktig. Men jeg er veldig nysgjerrig på 1) hvor stor sikringen på kursen er, 2) hvor mange watt ovnen trekker og ikke minst 3) hva slags butikk som selger en ovn uten ferdig koblet støpsel. (Delen du snakker om heter støpsel, det er delen som sitter fast på veggen som heter stikkontakt.) Anonymkode: 644c3...70d Ovnen er kjøpt fra Elkjøp for en uke siden. Den har fungert greit, helt fremt til i går, da den etter 1 minutt i drift slo ut sikringen. Den står på nå, ingen problem, men ved drift (altså under matlaging) slår den ut sikringen. Andre duppedingser slår ikke ut sikringen, har aldri skjedd de siste 2 åra jeg har bodd her. Sikringene ble byttet ut for 2 måneder siden. Sikringen viser 10A. Kan ikke finne ut hvor mye denne ovnen bruker, men her er i hvert fall link til produktet; https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/integrert-stekeovn/HR675GBS1S/siemens-stekeovn-hr675gbs1s?scid=SEM6281&gclid=Cj0KEQjwy4zLBRCOg6-4h6vs3cUBEiQAN-yzfq2F7gd2n1-HwHDDPS_tJpFVyPzm7eHDNdJrVZa-V_0aApzd8P8HAQ Anonymkode: dbadc...a27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
asterix Skrevet 10. juli 2017 #17 Del Skrevet 10. juli 2017 Har dere virkelig hatt den gamle stekeovnen på en 10A kurs? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #18 Del Skrevet 10. juli 2017 43 minutter siden, asterix skrev: Har dere virkelig hatt den gamle stekeovnen på en 10A kurs? hvordan det? tror det ja, for det rare er at jeg har en sikring til kjøkkenet + soverom og en separert sikring til oppvaskmaskin. men når ovnen er i drift går sikringen til oppvaskmaskinen, men oppvaskmaskinen fungerer fint selvom ovnen slukkes. Anonymkode: dbadc...a27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
asterix Skrevet 10. juli 2017 #19 Del Skrevet 10. juli 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: hvordan det? tror det ja, for det rare er at jeg har en sikring til kjøkkenet + soverom og en separert sikring til oppvaskmaskin. men når ovnen er i drift går sikringen til oppvaskmaskinen, men oppvaskmaskinen fungerer fint selvom ovnen slukkes. Anonymkode: dbadc...a27 Det høres ikke ut til at dere egentlig har peiling på hva dere driver med. Få inn en elektriker til å se på hva dere trenger av kurser på kjøkkenet og ellers og be han gi dere skikkelig informasjon om hva dere skal bruke til hva. Og be han i samme slengen om å fikse støpselet til ovnen. Har dere forresten ikke platetopp, men kun stekeovn? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #20 Del Skrevet 10. juli 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det du ber om hjelp til er ulovlig å gjøre selv. Anonymkode: 38ae1...06b Nei. Alt som er "løst", dvs. ikke en del av den faste elektriske installasjonen (ledninger i vegg/langs list, stikkontakter, sikringsskap etc.) kan man i prinsppet gjøre selv, dvs. koble til brytere, støpsler, "sukkerbit" etc. til utstyr som ikke er en del av den faste installasjonen. Anonymkode: 350cb...fd6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå