Engeline Skrevet 7. januar 2005 #1 Skrevet 7. januar 2005 Er det noen som har en god baccalaooppskrift? Har laget det kun én gang tidligere, og det var på skolekjøkkenet for 15 år siden...
Arkana Skrevet 7. januar 2005 #2 Skrevet 7. januar 2005 Bacalao (4 pers.) 500 g klippfisk (før utvanning) 6 mandelpoteter 5 tomater 2 løk 3 ss olivenolje 2 hvitløksbåter litt cayennepepper Legg fisken i rikelig med vann i minst to døgn. Bytt vann et par ganger. Skjær potetene i skiver. Flå tomatene og skjær i tynne båter. Skjær løk i halve ringer. Varm olje i en gryte. Legg i løk og poteter og la det surre sammen. Tilsett tomater, knust hvitløk og cayenne. La småsurre under lokk i ca 10 minutter. Skjær fisken i biter og legg i gryten. La putre videre 12-15 minutter.
Engeline Skrevet 7. januar 2005 Forfatter #3 Skrevet 7. januar 2005 Takker for oppskriften, Arkana! Har søkt litt rundt på nettet også, og det jeg ser er at alle bruker olivenolje. Min mor råder meg på det sterkeste å bruke soyaolje, og sier at jeg kommer til å ødelegge bacalaoen om jeg bruker olivenolje. Det høres jo litt rart ut da, når det står olivenolje i alle oppskrifter? Går det an å bruke litt av begge? En annen ting... Det står litt forskjellig om utvanningen, alt fra et døgn til tre-fire. Jeg har ikke fått fisken i hus ennå, og selskapet er i morgen kveld. Min svigermor tar med fisk til meg i kveld. Altså blir det bare ett døgn mrd utvanning. Kan dette gå bra da? Vil jo ikke servere kjempesalt mat, heller... :klø:
Gjest Anonymous Skrevet 7. januar 2005 #4 Skrevet 7. januar 2005 Jeg pleier å vanne ut bare et døgn, men da bytter jeg vann underveis og skyller fisken godt før jeg legger den i vann. Du kan evnt skifte vann flere ganger om du er redd den er for salt.
Arkana Skrevet 7. januar 2005 #5 Skrevet 7. januar 2005 Bruk den oljen du vil. Olivenolje har jo en spesiell smak, som er tradisjon å bruke i baccalao. Liker du olivenolje (f.eks. i dressinger og slikt så du er kjent med smaken) så bruk det. Soyaolje er nøytralt, så det går også fint an å bruke. Nå er uansett noen spiseskjeer så lite at jeg tror neppe moren din ville merket det engang, men jeg vet om flere oppskrifter som bruker 1-1½ dl olje. Forresten er det veldig godt med fersk chili i tillegg til (eller istedet for) cayennepepper, gir litt annen smak. Og du trenger ikke bruke mandelpoteter, vanlige poteter går også bra. Ett døgn går fint til utvanning, det kommer helt an på hva du selv synes. Denne oppskriften sier 2 døgn, mange vil nok si at det gjør fisken litt smakløs, så 1 døgn er helt perfekt.
Kristi Skrevet 7. januar 2005 #6 Skrevet 7. januar 2005 Jeg pleier aldri vanne fisken mer enn i nesten et døgn (legger den i vann kvelden før, og bytter vann om morgenen). Men jeg koker og renser fisken før jeg har den i gryta. Jeg ville absolutt brukt olivenolje, men husk å brenn av oljen før du har i resten av ingrediensene Du vet den er ferdig brent når du har en tresleiv i oljen og det breser rundt sleiva. (Det er også godt å hive noen fedd hvitløk i oljen når du brenner den av, de pleier jeg ta ut når oljen er ferdig brent.) Begynn alltid med løk når du legger i gryta, da er det ingenting som brenner seg:)
Kristi Skrevet 7. januar 2005 #7 Skrevet 7. januar 2005 Her er forresten oppskriften min, som jeg garanterer for er god:) BACALAO (til 6-8 personer) ca. 1 kg. Klippfisk vann 25-30 poteter (2 kilos sekk er helt passe) 3 store løk 5 stk. cayannepepper (spansk pepper) 2 bokser hermetiske tomater 2 bokser pimientos (hermetiserte paprika) 2 ss. tomatpurè 4dl olivenolje (ekstra virgin) 3-4 fedd hvitløk ca 7 dl. vann Vann fisken ut i et døgn, skift vann 2-3 ganger i løpet av det døgnet. Rens fisken for skinn, skjær den i mindre stykker, og trekk den nesten ferdig. Skjær potetene og løken i tynne skiver. Brenn av oljen (den er ferdig når det breser hvis du har en tresleiv nedi oljen) når den er ferdig har du nedi hvitløken å lar den brese av seg for så å ta den ut av igjen. Ha i ingrediensene lagvis (begynne med løk, poteter, fisk, så hermetiske tomater, pimientos) Tilslutt hell over vannet (jeg blander tomatpureen i vannet). Drei i kjelen med jevne mellomrom så det ikke brenner seg. NB: skal ikke røres i da blir den fort grøtete! La koke på svak varme i ca 11/2- 2 timer Server med brød og smør Lykke til!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå