Gå til innhold

Basset hound

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her inne som har denne rasen og vil fortelle litt om den? 😍 

Vi vurderer sterkt denne rasen som vår neste hund

Anonymkode: 2e8f2...f7f

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen her inne som har denne rasen og vil fortelle litt om den? 😍 

Vi vurderer sterkt denne rasen som vår neste hund

Jeg har min fjerde basset hound. Elsker rasen! Ikke hatt noen helseproblemer hittil (bank i bordet), men de trenger relativt mye mosjon for å holde vekten vedlike. Lengre turer i skog og mark og på fjellet.

Etter min mening ekstremt enkele å trene (veldig matglade så de gjør hva som helst for en godbit).

Veldig greie med andre hunder og omgjengelige med folk. Alt forutsatt at de blir riktig sosialisert og miljøtrent selvfølelig.

Elsker å være sammen med familien sin og vil gjerne være med på alt!

Alle mine har tatt en del lengre tid å få husrene enn de andre rasene jeg har hatt.

Anonymkode: 62aa9...c91

AnonymBruker
Skrevet

Hva legges i relativt mye mosjon? Har en kropp som er litt sånn opp og ned pga en kronisk sykdom. Noen dager kan jeg gå en tretimers tur, mens andre dager bare rundt i nabolaget. Er dette en hund som kan takle slikt? Har alltid hatt raser med stort aktivitetsbehov og er nå ute etter en rase som kan passe bedre i den hverdagen jeg ufrivillig har nå

Sånn bortsett fra det så høres jo rasen helt fantastisk ut og din beskrivelse stemmer veldig godt overens med mitt inntrykk av rasen 😍

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også basset.

Den er en jakthund og krever mye mosjon, mer enn det ser ut til :P Den tåler dårlig varme, er sta og en fantastisk familiehund, veldig tålmodig og mild. 

Jeg elsker basseter, men de er ikke for alle. Har hatt en som døde av hjertestans ung, men resten ble mellom 10 og 13 år. 

Anonymkode: a5e99...ad4

AnonymBruker
Skrevet

Pass på allergier sier jeg bare! De bør ikke få noe annet en skikkelig hundemat. Kjenner til to bassetter aom utviklet kraftig allergi. Den ene så ille at det eneste humane var å avlive (måtte bades hver eneste gang hun hadde vært ute og smøres hele tiden) 

Anonymkode: 107ee...73a

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva legges i relativt mye mosjon? Har en kropp som er litt sånn opp og ned pga en kronisk sykdom. Noen dager kan jeg gå en tretimers tur, mens andre dager bare rundt i nabolaget. Er dette en hund som kan takle slikt? Har alltid hatt raser med stort aktivitetsbehov og er nå ute etter en rase som kan passe bedre i den hverdagen jeg ufrivillig har nå

Sånn bortsett fra det så høres jo rasen helt fantastisk ut og din beskrivelse stemmer veldig godt overens med mitt inntrykk av rasen 😍

Jeg vil mene at de "takler" det uten å bli rastløse og stresset om de ikke får lang tur hver dag. Men det er uansett best å få regelmessig mosjon tenker jeg. Kanskje du har noen som kan hjelpe deg å lufte de dagene du ikke kan?

Min erfaring er at 1- 2 timer god tur i skog og mark er best daglig. Helst løs når det ikke er båndtvang. Lengre turer bare på asfalten er uansett ikke så bra for de fleste fordi ulendt underlag er absolutt best for kroppen.

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også basset.

Den er en jakthund og krever mye mosjon, mer enn det ser ut til :P Den tåler dårlig varme, er sta og en fantastisk familiehund, veldig tålmodig og mild. 

Jeg elsker basseter, men de er ikke for alle. Har hatt en som døde av hjertestans ung, men resten ble mellom 10 og 13 år. 

Hva mener du med sta?

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil mene at de "takler" det uten å bli rastløse og stresset om de ikke får lang tur hver dag. Men det er uansett best å få regelmessig mosjon tenker jeg. Kanskje du har noen som kan hjelpe deg å lufte de dagene du ikke kan?

Min erfaring er at 1- 2 timer god tur i skog og mark er best daglig. Helst løs når det ikke er båndtvang. Lengre turer bare på asfalten er uansett ikke så bra for de fleste fordi ulendt underlag er absolutt best for kroppen.

Har samboeren min, men han jobber ganske mye så kan ikke regne med at han kan de dagene jeg ikke klarer

Tenker jo at de dagene jeg ikke klarer det så kan jeg drive med litt mental trening og slik. Vi har også en stor park i nærheten så vi kan gå korte turer der, uten mye asfaltgåing, på de dårlige dagene

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Pass på allergier sier jeg bare! De bør ikke få noe annet en skikkelig hundemat. Kjenner til to bassetter aom utviklet kraftig allergi. Den ene så ille at det eneste humane var å avlive (måtte bades hver eneste gang hun hadde vært ute og smøres hele tiden) 

Min erfaring er at dette gjelder alle raser. Har jobbet på dyreklinikk og sett mange hunder av forskjellige raser med alvorlige allergier 😥

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med sta?

De gjør det de vil og ikke alltid hva jeg vil. Sier jeg sitt, så gidder de av og til ikke, sjeldent da. Kanskje de har lært det av kattene våre:vetikke:

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De gjør det de vil og ikke alltid hva jeg vil. Sier jeg sitt, så gidder de av og til ikke, sjeldent da. Kanskje de har lært det av kattene våre:vetikke:

Jeg har min fjerde basset hound nå, og har hatt også blant annet golden retrievere og andre mer "lett-trente" raser, men jeg må si at basseten har vært laaaangt enklere å trene enn både golden og de andre og opplever de ikke som sta i det hele tatt. Og kattene elsker den også :)

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har min fjerde basset hound nå, og har hatt også blant annet golden retrievere og andre mer "lett-trente" raser, men jeg må si at basseten har vært laaaangt enklere å trene enn både golden og de andre og opplever de ikke som sta i det hele tatt. Og kattene elsker den også :)

Kanskje mine basseter er halvt katt, vet ikke:fnise: Lettlærte ja, men gjør hva dem selv vil. 

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med sta?

Med sta menes at "lykke til med å bare plukke opp en basset på over 20 kg som gjør seg slapp som en pose når den plutselig finner ut at den ikke vil gå mer/den veien du ønsker :P

Anonymkode: 2f627...c55

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med sta menes at "lykke til med å bare plukke opp en basset på over 20 kg som gjør seg slapp som en pose når den plutselig finner ut at den ikke vil gå mer/den veien du ønsker :P

Anonymkode: 2f627...c55

Ikke trent godt nok mener du :)

AnonymBruker
Skrevet

Ser noen sier de er sta, han jeg kjenner er ikke sta, og veldig lett å trene. Han har aldri hatt behov for noe spesielt med trening da han alltid har vært bedagelig anlagt og aldri gjort noe dummere en å knabbe ting fra stuebordet :P de fikk lært han til å sove i hundesengen istedet for i sofaen i løpet av 10 min eller noe. Han er med å går turer på fjellet osv. Så basset er egentlig en veldig kul hund. Men de sikler 😅😅

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De stinker.

Anonymkode: 643cd...ce8

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De stinker.

Det finnes hunder som stinker mer 😅 Han jeg kjenner lukter ikke mer enn normal hund. 

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes hunder som stinker mer 😅 Han jeg kjenner lukter ikke mer enn normal hund. 

Jeg kan lukte en basset og eieren dens på lang avstand. Å gå forbi bassetringen på utstilling er ille. Min venninne passet broren sine basseter jevnlig og måtte vaske utav leiligheten etter de hadde vært der.

Har ALDRI møtt en rase som lukter mer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan lukte en basset og eieren dens på lang avstand. Å gå forbi bassetringen på utstilling er ille. Min venninne passet broren sine basseter jevnlig og måtte vaske utav leiligheten etter de hadde vært der.

Har ALDRI møtt en rase som lukter mer.

Ok 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Interesant dere takker. God lesning. Er det slik at de kommer våte hjem fra tur selv om det ikke har regnet de siste 24 ukene? Hva med øre betendelse eller puss i folder og slik som ikke tørker skikkelig. De er tydelig vis ikke så kranglete mot folk eller hunder.

Anonymkode: ccafc...57e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...