Gå til innhold

Sete som kan festes i (stor) buss til 3 åring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg skal på en arrangert tur med datteren min hvor det er leid inn en diger buss av typen med do og 3 punktseler. Jeg har et bakovervendt sete (ikke Isofix, men slik stang som står i gulvet og masse seler) som jeg har fått beskjed om at ikke får plass i bussen. Men siden det er 3punktseler så er det plass til et forovervendt sete. Datteren min veier rett under 15kg (snakk om gram:p) og da anbefales det tydeligvis at hun skal bruke ordinært belte.. jeg lurer på om noen har erfaring med barneseter i slike busser, er det plass eller er det kun beltestol/pute det er plass til? Og er det noen som har et lite, forovervendt sete og anbefale? Leter helst etter noe av lav prisklasse da setet kun skal brukes til denne ene turen. 

Hvis noen har innspill rundt det å sette en (lav og akkurat fylt år) 3 åring i beltestol med 3-punkts i motsetning til å bruke et sete med integrerte 5-punkts så gjerne kom med det. Jeg har ikke veldig mye kunnskap om dette annet enn at jeg vet godt om anbefalingene om bakovervendt. 

Men nå er det altså ikke mulig med bakovervendt så da må jeg lese meg litt opp på forovervendte stoler/seter.

Jeg takker på forhånd for alle gode svar 😊

Anonymkode: bb913...520

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Integrerte 5-punkts seler vil i en frontkollisjon holde kroppen så godt på plass i setet at det vil forårsake større skader på hode/nakke enn ordinære 3-punkts. 

Velg en god beltestol. Det finnes mange som er relativt lette, men som samtidig har gode sidestøtter både i sete og rygg. Sidestøttene vil være viktige i en evt sidekollisjon.

Og du, hun skal ikke sitte bakovervendt for alltid. Kjøper du en god beltestol nå, kan den mer enn fint brukes når hun trenger den om noen år.

Gå i en utstyrsforretning og be om råd.

Anonymkode: bad3f...ddc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En Brtiax Two Way burde det være mulig å få plass til.(får fint plass i fly) Den er lett å ta med seg, er bakovervendt til 25 kg(men kan også brukes forovervendt, dog ikke anbefalt), har ikke støtteben, skal lenes mot setet foran. Eneste er at man må feste forankringsseler, men det bør være fullt mulig å få til.

Anonymkode: f5f72...428

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville sendt en mail til naf og spurt dem. 

Anonymkode: faf72...935

Skrevet

Det er en fantastisk facebookgruppe som heter: "Sikring av barn i bil". Jeg ville spurt der, fantastisk gode diskusjoner.

Ville aldri anbefalt et forovervendt sete. 

Gjest Sisti
Skrevet

Sett mange bruke britax two-way i buss (bakovervendt). 

Forovervendt med fempunktssele eller bussens trepunkt blir litt å velge mellom pest eller kolera... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...