Gå til innhold

GPS, sted, posisjon eller hva det heter på mobil. Alltid påslått?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det lurt å slå av GPS/sted på mobil? Jeg har alltid slått den av, av vane. Vil ikke føle meg unødvendig overvåket. Har android telefon, og vet at google følger med. Lagrer hvor du er og slikt, har slått av dette på google sine sider. Google vil samle ganske mye om oss, ganske skremmende egentlig. Alt fra lyd- og taleaktivitet til posisjonslogg. Jeg har slått av absolutt alt slikt. 

Jeg vet at man kan ikke gjemme seg. Jeg vet jo at alt blir loggført og fulgt med på etc. Det er ikke det som er problemet. Problemet er uvedkommende som hackere og slikt, skal få tak i ekstra info. Altså hvor jeg har vært, ved å sjekke googles posisjons logg. 

Så lurer jeg på.
Er det ikke noe vits i å slå av gps? Hva skjer (blir lagret, konsekvenser etc) av å ha GPS på 24/7? 
Slår du av gps etter bruk? 

Anonymkode: 2599d...b08

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv uten GPS på vil jo mobilen vite din omtrentlige posisjon. 

Mobilen vet jo hvilke basestasjoner den er i kontakt med. Selv om det ikke gir like nøyaktig posisjon er et godt anslag. 

I tillegg registrerer mobilen trådløse nettverk. Det er informasjon som også kan brukes til å gi omtrentlig posisjon. 

Med smarttelefonen har vi gitt enten Google eller Apple en utrolig detaljert innsikt i våre liv. 

Jeg velger å tro at jeg har et såpass kjedelig liv at det er ikke mye å avsløre. Så jeg velger å bruke funksjonaliteten helt ut med de fordeler og muligheter det gir.

Men likevel er det fornuftig å ha et bevisst forhold til hvilke elektroniske spor vi setter. Og hvordan man kan tre ut av dette og ferdes uten å sette spor. Det er enda mulig, men det krever litt planlegging og gjennomtanke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, stan skrev:

Selv uten GPS på vil jo mobilen vite din omtrentlige posisjon. 

Mobilen vet jo hvilke basestasjoner den er i kontakt med. Selv om det ikke gir like nøyaktig posisjon er et godt anslag. 

I tillegg registrerer mobilen trådløse nettverk. Det er informasjon som også kan brukes til å gi omtrentlig posisjon. 

Med smarttelefonen har vi gitt enten Google eller Apple en utrolig detaljert innsikt i våre liv. 

Jeg velger å tro at jeg har et såpass kjedelig liv at det er ikke mye å avsløre. Så jeg velger å bruke funksjonaliteten helt ut med de fordeler og muligheter det gir.

Men likevel er det fornuftig å ha et bevisst forhold til hvilke elektroniske spor vi setter. Og hvordan man kan tre ut av dette og ferdes uten å sette spor. Det er enda mulig, men det krever litt planlegging og gjennomtanke. 

Jeg vet at så lenge du har en mobil. Så kan du spores. Det å huke av for at google skal loggføre posisjonen er ikke så stor hjelp. Men det funker hvis noen hacker eposten min f.eks, så har de ikke den infoen så lett tilgjengelig. 

Vet at man burde vær forsiktig med å bruke offentlig wifi. Er det noe ala det samme med GPS også? Eller kan man trygt bare ha det påslått hele tiden? 

ts

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at så lenge du har en mobil. Så kan du spores. Det å huke av for at google skal loggføre posisjonen er ikke så stor hjelp. Men det funker hvis noen hacker eposten min f.eks, så har de ikke den infoen så lett tilgjengelig. 

Vet at man burde vær forsiktig med å bruke offentlig wifi. Er det noe ala det samme med GPS også? Eller kan man trygt bare ha det påslått hele tiden? 

ts

Du er aldri trygg hvis noen med store ressurser finner ut at de skal ta deg, nesten uavhengig av hva du gjør, så du kan nok ta det med ro rundt dette med GPSen. Jeg vil heller påstå det er en stor bonus å ha det på hvis telefonen skulle bli stjålet eller lignende, for da kan du veldig mye enklere spore den opp selv.

Anonymkode: 52fe9...c4d

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

ts

I seg selv gir GPS bare info inn til telefonen. Så selve systemet er sikkert. Jeg har aldri hørt om noen som har hacket GPS, og om de gjør det så vil jo i værste fall posisjonen bli feil. 

Offentlige wifi er kjempelett å hacke. Man trenger bare en smarttelefon og noen apper. Men om man bruker vpn, så er man trygg for akkurat det problemet. 

Jeg har bestandig på gps. Hvis jeg har behov for å bevege meg et sted uten å sette spor slår jeg mobilen helt av. Og bruker penger til å betale. 

Skrevet

Jeg har alltid GPS på.  Selv om jeg har lest 1984. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, da får jeg bare ha den på. 
Jeg vet ikke om noen skumle konsekvenser ang GPS bruk. Så da får den bare være på :) Har bare alltid slått den av uten grunn. Men nye mobilen er så kronglete å skru av og på. Tror det henger etter å ha fått høre at man må slå av bluetooth :P Før i tiden, før smartphones så hadde vi bluetooth og den røde greien. Fikk stadigvekk meldinger fra tilfeldige folk på skolen. Vi brukte å sende notater med beskjeder over bluetooth. Vi viste ikke hvem vi sendte til eller hvem vi fikk ifra. Siden vi endret navn hele tiden. En gang fikk jeg et bilde helt tilfeldig mens jeg var ute å handlet med mamma. Var en fremmed mann som sendte nakenbilde av seg selv, creepy. Etter den gang så slo jeg den alltid av etter bruk. Så gps, mobildata, wifi og alt slik blir slått av etter bruk av vane. 

Har ingenting å skjule, så lenge det er trygt, så får den være på. Men bluetoothen forblir av slått :fnise:

ts

Skrevet (endret)

Hvorfor skal en hacker gidde å finne ut av hva du surfer på og hvor du befinner deg? 
Profesjonelle hackere har som regel et mål. Om du tror at du er et mål, så vil jeg si du er paranoid.

Om du kjenner noen hackere som ikke liker deg så veldig godt, så kan du jo være litt mer bekymret. 

Endret av penny_

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...