Gå til innhold

De som begynner på en ny linje ved hver setning

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor gjør de det? Det verste må være de som deler opp leddsetninger på denne måten også. Jeg skjønner ikke helt hva som har gitt dem denne idéen. Det gjør teksten så uoversiktlig og tungvint å lese. Jeg ser det flere ganger her på KG. 

Anonymkode: 9b8c5...fe5

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
På 9.7.2017 den 15.22, AnonymBruker skrev:

Hvorfor gjør de det? Det verste må være de som deler opp leddsetninger på denne måten også. Jeg skjønner ikke helt hva som har gitt dem denne idéen. Det gjør teksten så uoversiktlig og tungvint å lese. Jeg ser det flere ganger her på KG. 

Hm. Jeg gjør det nok, om ikke alltid.

Årsaken er (tror jeg) at jeg selv har lettere for å lese når det er skrevet på denne måten (og jeg har trodd at det også er lettere for andre).

Jeg beklager at dette har gjort det uoversiktlig og tungvindt å lese.

Anonymkode: 2e28b...777

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke greit med "tekstvegger" heller, og det er bra med litt luft. Hensikten er vel at kommentarene skal være kjappe å lese, og ikke satt opp som sakprosa? En liten "kunstnerisk pause" for å understreke? :P

Men det finnes vel en grei mellomting også.

• Liker 1
Skrevet

Jeg elsker slik språkfascisme. :P

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er

samtidig som jeg ikke er

trøtt.

Det er en noget ubestemmelig følelse av sovelyst

samtidig som jeg er lys våken.

(Noen av oss som deler opp setninger, skriver også dikt) :jepp:

AnonymBruker
Skrevet

En ting er å skrive slik på KG, og å lese det, men jeg jobber sammen med enkelte som begynte arbeidslivet med skrivemaskin, og aldri helt har lært seg forskjellen på Word og en elektronisk skrivemaskin. Skikkelig "moro" å skulle forsøke å redigere/jobbe videre med tekster der hver eneste linje avsluttes med enter, uansett hvor i setningen man er, og hvert eneste innrykk er laget med ørten mellomrom. :sprettoy: (Heldigvis har jeg blitt en racer på effektiv redigering!) 

Anonymkode: 257a0...acd

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

En ting er å skrive slik på KG, og å lese det, men jeg jobber sammen med enkelte som begynte arbeidslivet med skrivemaskin, og aldri helt har lært seg forskjellen på Word og en elektronisk skrivemaskin. Skikkelig "moro" å skulle forsøke å redigere/jobbe videre med tekster der hver eneste linje avsluttes med enter, uansett hvor i setningen man er, og hvert eneste innrykk er laget med ørten mellomrom. :sprettoy: (Heldigvis har jeg blitt en racer på effektiv redigering!) 

Hahah, jeg ser mye av det samme i jobben min. Det er ikke måte på hvor kreative enkelte er under formatering av tekster. Jeg har til og med vært borti manuelt oppsatte fotnoter. 

Anonymkode: e6d86...627

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hahah, jeg ser mye av det samme i jobben min. Det er ikke måte på hvor kreative enkelte er under formatering av tekster. Jeg har til og med vært borti manuelt oppsatte fotnoter. 

Anonymkode: e6d86...627

Den store fordelen ved å ha sånne kollegaer er at man lett får rykte på seg som det datageniet, bare fordi man kan få til en rett og pen venstrekant på den innrykkede teksten. (Joda, jeg er faktisk ganske flink med Office-pakka og ymse spesialsystemer vi bruker, men ikke helt på det nivået enkelte tror. :fnise: )

Gjest Overrasket
Skrevet

Her på KG skyldes det en programmeringsfeil. 

Bruk av enter gjør nemlig at man automatisk hopper over en linje.

Slik at man må enten skrive veldig lange setninger som tar opp masse plass og kanskje ikke er spesielt innholdsrike før man automatisk starter på en ny linje. 

Eller man må godta å hoppe over en linje. 

Sånn er det. 

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Overrasket skrev:

Her på KG skyldes det en programmeringsfeil. 

Bruk av enter gjør nemlig at man automatisk hopper over en linje.

Slik at man må enten skrive veldig lange setninger som tar opp masse plass og kanskje ikke er spesielt innholdsrike før man automatisk starter på en ny linje. 

Eller man må godta å hoppe over en linje. 

Sånn er det. 

Den åpne linja ved linjeskift er ikke en feil, men en formatering á la enkelte tekststiler i Word. Ny linje for hver nye setning er en feil de prøvde å plukke av oss på skolen, og ga læreren en unnskyldning til å ta frem rødblyanten. Om du har bruk for å starte på ny linje uten at du skal starte nytt avsnitt (f.eks. om du skriver en liste) kan du "lure" standardformateringen både her og i Word ved å bruke mykt linjeskift. Det får du til ved å bruke [shift]+[enter], og da blir det slik: 

Her bruker jeg
mykt linjeskift, altså
[shift]+[enter].
Da får jeg
ikke tomme linjer.

Dette var dagens lille tips om lure triks i tekstbehandling. :) 

(Og så kan jo et avsnitt godt bestå av bare en setning, det er ikke noe problem det så lenge den ene setningen utgjør et naturlig avsnitt på egenhånd.)

(Jeg måtte dobbeltsjekke at vi faktisk er på språkforumet før jeg postet. Jeg kan jo ikke poste sånne innlegg andre steder! :fnise:)

• Liker 3
Skrevet

Grove gramatikkfeil er noe av det verste jeg vet. :grine:

Skjønner heller ikke hvorfor folk siterer startinnlegget. Det gir jo ikke mening. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den åpne linja ved linjeskift er ikke en feil, men en formatering á la enkelte tekststiler i Word. Ny linje for hver nye setning er en feil de prøvde å plukke av oss på skolen, og ga læreren en unnskyldning til å ta frem rødblyanten. Om du har bruk for å starte på ny linje uten at du skal starte nytt avsnitt (f.eks. om du skriver en liste) kan du "lure" standardformateringen både her og i Word ved å bruke mykt linjeskift. Det får du til ved å bruke [shift]+[enter], og da blir det slik: 

Her bruker jeg
mykt linjeskift, altså
[shift]+[enter].
Da får jeg
ikke tomme linjer.

Dette var dagens lille tips om lure triks i tekstbehandling. :) 

(Og så kan jo et avsnitt godt bestå av bare en setning, det er ikke noe problem det så lenge den ene setningen utgjør et naturlig avsnitt på egenhånd.)

(Jeg måtte dobbeltsjekke at vi faktisk er på språkforumet før jeg postet. Jeg kan jo ikke poste sånne innlegg andre steder! :fnise:)

Tusen takk! :hjerte: 
Da har jeg lært noe nytt i dag også :nordvesta:

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, bobleplast_ skrev:

Grove gramatikkfeil er noe av det verste jeg vet. :grine:

Skjønner heller ikke hvorfor folk siterer startinnlegget. Det gir jo ikke mening. 

Hvorfor gir ikke startinnlegget mening? :klo:

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor gir ikke startinnlegget mening? :klo:

Tror de mener at å sitere startinlegget ikke er nødvendig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Cavia skrev:

Tror de mener at å sitere startinlegget ikke er nødvendig.

Aha :) Takk for svar :blomst:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...