Gå til innhold

Ferie, eldre og yngre barn - utfordringer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er en moderne familie med to voksne og tre barn. Det eldste barnet på snart 14 er fars særkullbarn og de to minste på 4 og 6 år er våre felles. 14-åringen bor hos oss 40 % av tiden, og skal være hos oss 4 uker i ferien. Mora er på dette tidspunktet bortreist i forbindelse med jobb.

Årets ferie står for døren og noen uventete utfordringer har meldt seg. Eldstemann er kommet i en alder hvor alt er kjedelig, og dette ser nå ut til å kunne få konsekvenser for årets ferie. Vi voksne har i år kun halvannen uke ferie som faller på samme tidspunkt, det var det vi fikk til. I den tiden så er det viktig for oss at vi får reist bort sammen alle sammen og ha det fint og kose oss. Planen er først Kristiansand med dyrehage etc, og deretter ferge til Danmark og sommerhus ei uke og så hjem igjen. Vi har sett for oss at vi må dele oss litt opp slik at den eldste kan gjøre aktiviteter som er mer tilpasset sin alder, og de minste tilsvarende.

Eldstemann sier nå at han ikke vil være med på ferie fordi det kommer til å bli kjedelig. Han sier han vil være hjemme for her er det venner osv å være med. Han og far har allerde hatt en guttetur til London i sommer som falt veldig i smak. Faren vil gjerne imøtekomme den eldste og vurderer nå å korte ned på ferieturen som vi har planlagt sammen. Han mener jeg skal reise til Kristiansand alene med de to minste barna, og videre til Danmark alene. Og at han og eldstemann eventuelt kan komme etter til Danmark etter noen dager slik at det ikke blir for kjedelig for eldste å feriere med oss andre, han har også foreslått at de to bare blir hjemme mens vi andre reiser alene. Jeg hopper ikke akkurat av glede her jeg sitter for dette er ikke hva vi planla, og dette er den ferien vi får sammen alle sammen i år. Pengene får vi heller ikke igjen. I tillegg så vet jeg at de to minste vil bli veldig lei seg og skuffet om pappa og storebror ikke blir med på ferien som de har gledet seg veldig til. Det er ikke noen andre som eldstemann kan være hos mens vi andre er borte, så de eneste to alternativene er at han blir med eller at de blir hjemme. Er det noen andre her som har vært borti tilsvarende utfordringer? 

Anonymkode: b55f7...9a8

Videoannonse
Annonse
Gjest mimoe
Skrevet

Vi har mine, dine og felles barn. 6 stk totalt. Prøver å tilpasse ferien for alle, og ofte er det aktiviteter som er mest beregna på de store, hvor de små felles ( 2 og 3 år ) er med på lasset, og har det gøy alikevel.

Et par av de store ( 10 - 12 år ) har begynt å klage når vi skal i dyreparken feks. Det er såååå kjedelig, og de vil heller være hjemme.

Men det kommer ikke på tale, de små er med på så mye med de store, så av og til velger vi ting som passer best for dem. Så de må være med, og har det alltid gøy.

Vi har forklart at alle de store hadde turer til dyreparken og Danmark med sin mamma og pappa når de var små. Og dette er noe småsøsknene også må få oppleve, å reise på tur som familie. 

Så da må de store bare svelge noen kameler og prøve å ha det så gøy de kan de dagene det varer. De har nok av opplevelser iløp av året som er bare for de... Så litt hensyn må de lære å ta 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Ikke la fjortenåringen regjere over familien. Dere er de voksne, dere bestemmer. Fjortiser har den leie uvanen med at de river av deg armen når du gir dem lillefingeren.

Hilsen mor til en annen fjortenåring 

Anonymkode: f7bb8...6e5

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Eldstemann har allerede fått en fin ferie i London. Å bli sur fordi han må bruke halvannen uke på en familieferie i Kristiansand og Danmark er å være skikkelig bortskjemt. Han må lære seg å gi og ta litt. Her får ikke barna velge om de skal være med på ferie eller ikke, det må de, men de får selvsagt medbestemmelsesrett i forhold til vha vi finner på mens vi er på ferie. Så hos oss ville han måtte bli med, men vi ville funnet på ting i Danmark som også han liker. Jeg hadde ikke latt en fjortenåring være alene hjemme og å splitte seg opp i en allerede kort ferie hadde vært helt uaktuelt så han måtte bare pent blitt med og fått streng beskjed om at hvis slik surmuling fortsetter hadde det vært uaktuelt med spesialtilrettelegging i form av fin Londontur en annen gang. 

Anonymkode: a0f71...e80

• Liker 11
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg sier som de andre: det er 1,5 uke. Lev med det, 14 åring.

Til neste år kan dere kanskje planlegge noe anderledes slik at det blir mer av ferien som er mer interessant for den eldste. Årets ferie er imidlertid fastlagt og jeg hadde blitt like skuffet som deg dersom far hadde feiget ut på denne måten.

AnonymBruker
Skrevet

For en tafatt og fjern mann...

Anonymkode: e1ebd...437

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det er dette jeg har argumentert med til mannen, at et familiemedlem ikke kan få styre ferien og hva vi skal gjøre sammen som familie. At alle må gi og ta litt. Det er ikke til å legge skjul på at situasjonen her hjemme er ganske anstrengt etter at dette kom opp. Jeg forsøker å argumentere så godt jeg kan, men mannen har i sitt hode funnet ut at dette er en fornuftig løsning.

Det er selvsagt ikke bare de minste barna som blir skuffet her, også jeg er skuffet over min mann for jeg har gledet meg til denne ferien. Det er ikke konkludert enda, men dersom mannen velger å stå på sitt for å tekkes eldstemann så skal han selv få lov til å overbringe beskjeden til de to yngste om at han ikke blir med på mesteparten av ferien. Med tanke på at han tidligere i sommer lovte 6-åringen at han også skulle få reise på tur med pappa (dette var i forbindelse med at han var i London med eldste), så tror jeg det skal bli veldig triste fjes her i hjemmet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS i innlegget over her

Skrevet

Hos oss var eldstemann 15 siste gang han var med oss på familieferie til Danmark, yngste 3. Vi leide sommerhus ved Silkeborg ved innsjøen der. Tilgang på båt og fiske. Eldstemann og faren hadde med seg sykler, så de syklet på turer sammen, ute og fisket og diverse. Ble i alle fall en vellykka ferie for oss.

Skrevet

Jeg hadde ikke godtatt det opplegget som faren legger opp til her. 14-åringen har fått egen ferie og nå er det tid for familien. Punktum. Hvorfor skal de minste barna ikke få ferie med pappaen sin? Ikke gi deg på dette. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å la 14-åringen finne frem til 1-2 aktiviteter som kan gjøres i Danmark? Badeland, fornøyelsespark, minigolf eller no?

Anonymkode: 6bdfc...481

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tilbakemeldinger. Jeg ser de som har svart her er enige med meg.

Vi har hele tiden planlagt ferien ut i fra at vi må legge opp til noen ulike aktiviteter for den største og de minste. Så det har vi gjort. Men likevel så mener 14-åringen det vil bli for kjedelig og har satt seg fore at han skal være hjemme med faren.

Jeg tror fars ettergivenhet henger sammen med at eldstemann sliter litt og at mannen min vil stille opp. Mannen har nok alltid hatt dårlig samvittighet etter skilsmisse fra moren til eldste og har derfor alltid være ekstra oppmerksom og fulgt opp veldig mye. Særlig etter vi fikk våre to har han vært veldig nøye på at eldstemann ikke skal føle seg utenfor, nedprioritert eller forskjellsbehandlet. Og det synes jeg er bra, men nå synes jeg det blir å dra det for langt.

Nå er de borte på overnattingstur så jeg skal ta meg en skikkelig prat med min mann når han kommer hjem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

14-åringen har hatt fin alenetur med faren. De små trenger også faren sin, og dere trenger familietid. 14-åringen får være med, eventuelt hør om han kan være hos en kamerat. Men litt lenge å være på besøk 1 1/2, med mindre noen er i lignende situasjon som dere og skal ha hjemmeferie. At de har noen eldre og noen små, da kunne 14-åringen og kameraten vært litt hjemme sammen mens familen dro på dagsutflukter med de minste.

Anonymkode: 77f1b...146

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange gode svar her. 

Jeg var alene hjemme fra jeg var ca 14-15. Jeg var en moden tenåring da, vet ikke hvordan denne gutten er. Jeg fant ikke på noe tull (utenom å spise litt vel mye drittmat og rangle på nettene). Søsknene mine var bare et par år yngre, men jeg ville heller bruke min ferie på venner osv hjemme enn å være med familien. 

Kan det være et alternativ?

Ellers er jeg enig med de fleste; han har allerede fått en fin ferie. Han kan jo også være med, men slippe å feks gå i dyreparken osv? Eller kan det være et alternativ at han er med til kristiansand og så reiser hjem når dere skal i danmark, eller omvendt? 

Anonymkode: 334df...e2b

• Liker 2
Gjest puttee
Skrevet

Er det noen mulighet for at eldstemann kan ha med seg en venn? :) 

AnonymBruker
Skrevet

Det er næmest obligatorisk for fjortenåringer å klage og nekte å bli med familien på ferier, men når de tvinges med viser det seg alltid at de får det hyggelig. Jeg synes dere har planlagt en fin ferie. 

Anonymkode: b0665...49b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Her hadde jeg krevd at 14 åringen blir med, og at dere drar på ferie som planlagt. Men at han og far kan noen dager, dra ut på aktiviteter som 14 åringen ønsker. Og i Danmark har de da fornøyelsesparker, med mange karuseller for 14 åringer, samtidig som det er mye morsomt for de små. Samme med badeland osv. Og tilbringe en dag i en dyrepark, kan da heller ikke være så fælt for 14 åringen.

Jeg har selv en 16 åring, og det er mer klaging, rundt ferier, og ting er kjedelig. Men hun vil bli med, og er med i dyrepark, og fornøyelsespark, og hun koser seg. Jeg er alene med 2 barn, hvor minste er 10 år. Så hun må jo bare bli med på det vi gjør.

Anonymkode: 62726...484

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Enig i at her må du sette foten ned. De yngste ønsker seg også ferie med sin far, og det er unektelig lettere med to små barn dersom man er to voksne. Her ville jeg ha sagt at Dyreparken i Kristiansand er noe 14-åringen må være med på for småsøsknene sin skyld, men at han (og far, dersom aktivitetene ikke passer for de små) kan bestemme aktiviteter han liker i Danmark. Jeg vet ikke hvor dere skal i Danmark og hva slags tilbud som finnes der, men undersøk aktiviteter som 14-åringen vil like (gocart? Zipline? (Hvis en 14-åring er gammel nok til det) osv)

Anonymkode: 27784...36b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var 14 år ville ikke jeg være med familien min på ferie heller. Fikk streng beskjed om at det var ikke et valg jeg hadde... Så her synes jeg far er for ettergivende. Det blir vel mye tid hjemme med venner. Halvannen uke får han bare tåle. Men kanskje han kan få velge ut et par aktiviteter i løpet av turen? 

Anonymkode: c84d7...425

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...