Gå til innhold

Hva er det med melken?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De siste månedene har jeg merket at melken blir dårlig flere dager før best før-stemplingen. Jeg har blant annet en melk som er merket 12. juli som er kjempetykk og klumpete, og en melk som er merket 17. juli som allerede har blitt flakete. Det er Tine lettmelk. 

Er det melken som er problemet eller har kjøleskapet begynt å svikte? Kjempeirriterende da det ender i mye svinn og flere butikkturer. 

Anonymkode: 8b8c2...02d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Legg termometer i kjøleskapet og sjekk. Og prøv å ikke ha melken i døren. Der skal ting fortere bli dårlig har jeg hørt, vet ikke om det gjelder nyere kjøleskap men.

Anonymkode: 86d8b...3b9

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De siste månedene har jeg merket at melken blir dårlig flere dager før best før-stemplingen. Jeg har blant annet en melk som er merket 12. juli som er kjempetykk og klumpete, og en melk som er merket 17. juli som allerede har blitt flakete. Det er Tine lettmelk. 

Er det melken som er problemet eller har kjøleskapet begynt å svikte? Kjempeirriterende da det ender i mye svinn og flere butikkturer. 

Dette er et helt vanlig "sommerfenomen". 

Hvilken temperatur butikken har og hvor du kjøper melken er min erfaring at er av betydning. Likedan betyr det en forskjell hvor lang tid og til hvilken temperatur melken blir fraktet hjem i. Er veien din hjem kort og kjøleskapet ditt er 4 grader kaldt på det gjevne så ta melken tilbake til butikken eller klag til Tine på nettsiden deres. 

Jeg kjøper ikke lettmelk på sommeren, nettopp fordi den har elendig holdbarhet. Enda verre blir det når vi går inn i Hundedagene mot slutten av juli. 

Anonymkode: f9d03...623

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Jeg bruker bare noen minutter fra butikken til den er i kjøleskapet hjemme. Jeg skal måle temperaturen i kjøleskapet. Hvis det måler rundt 4 grader tror jeg at jeg bare må kjøpe inn mindre melk og kjøpe det rett før jeg skal bruke det. 

Skrevet

Jo mindre fett i melken, jo fortere blir den dårlig.

Men øk kjøligheten i kjøleskapet om sommeren så går det som regel bra.

Har sjøl aldri opplevd at melk blir dårlig.

Skrevet (endret)

Jeg har alltid melk i hus, men har ikke merket noen dårlig melk i sommer. Jeg bruker å gå til fots hjem fra butikken med melken og varene, bruker ca et kvarter på det. Så fra jeg tar melken ut av kjøleren i butikken til den er i kjøleskapet hjemme, kan det vel ta 20-30 minutter. Avhengig av kø osv i butikken.

Inne i kjøleskapet mitt har jeg et lite digitalt termometer (litt mindre enn en fyrstikkeske) som jeg har klebet opp på veggen midt i kjøleskapet. Dette sjekker jeg av ren refleks nesten hver gang jeg åpner kjøleskapet, og det ville derfor gi meg rimelig raskt beskjed om det var noe galt med temperaturen. Kjøleskapet mitt har også en funksjon som blåser eller sirkulerer kaldluften rundt inne i hele kjøleskapet, så det er like kaldt over hele. Dette er en funksjon ikke alle kj. skap har, dessverre.

Har forøvrig lest at siden døren på kjøleskapet er den som svinger opp og ut i romtemperatur hele tiden, så er det egentlig et dumt sted å oppbevare melken, som trenger konstant kjøling mest nesten. Men de fleste av oss har likevel melken i hyllen nederst i kjøleskapsdøra...:-) Jeg også. Men det er fordi jeg aldri har merket at den hverken er sur, klumpete, varm eller på annen måte har blitt dårlig. Hadde jeg opplevd det, måtte jeg sett på tiltak.

Hvis du har opplevd mer enn én gang at melken har blitt dårlig i løpet av kort tid, ville jeg enten mistenkt kjøleskapet eller butikkens rutiner for å være dårlige. Du bør kjøpe deg et kvalitetstermometer (skygg unna de billigste og dårligste, de viser ikke rett temp.!) og legge inn i kjøleskapet, for å kontrollere. Flytt det gjerne fra øverst til nederst i skapet, for å se om det er store forskjeller.

Er kjøleskapets temperatur i orden, henvend deg til butikken og klag på at du har fått kjøpt dårlig melk der flere ganger. Dette bør du ta med sjefen, ikke den i kassa, for derfra er det ikke sikkert at beskjeden kommer videre....

38d1d041-724b-452e-88fb-58e4010a0465.jpg

Endret av Million

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...