Perelandra Skrevet 9. juli 2017 #1 Skrevet 9. juli 2017 Det blir ofte advart mot impulskjøp dersom man skal være en etisk og økonomisk bevisst forbruker. Men stemmer dette virkelig? Min erfaring er motsatt, og at impulskjøpene ofte er de jeg er mest fornøyd med. Når jeg trenger nye plagg må jeg ofte lete i mange butikker før jeg finner noe som kan være aktuelt. Enten er det feil farge, feil fasong eller ikke min størrelse. Dessverre ender jeg gjerne opp med noe som som er halvveis bra, men ikke helt slik jeg hadde ønsket. Ekstra vanskelig blir det hvis jeg har kort tid på å handle fordi plagget skal brukes til en bestemt anledning. Plagget blir kanskje brukt noen få ganger, men ender fort opp som skapfyll. Impulskjøpene derimot skjer når jeg virkelig kommer over noe jeg liker, men ikke har planlagt å handle. Kanskje er det salg, eller kanskje kommer jeg tilfeldigvis over plagg som er helt etter min smak i fasong, farge og passform. Så sant økonomien min tillater det, har jeg erfart at det er best å slå til da. Slike impulskjøp blir gjerne favorittplagg som jeg har i årevis og bruker til de er utslitt. Hvilke erfaringer har dere andre? 5
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #2 Skrevet 9. juli 2017 Jeg er enig. Dersom jeg umiddelbart ser noe jeg elsker og vil kjøpe er det stor sannsynlighet for at jeg vil bruke dette mye og at det vil være en av favorittinnkjøpene mine. Jeg tror imidlertid at det avhenger av person og generelle kjøpevaner. Det er nok mange som går i fellen ved impulskjøp og bringer med seg mange støvsamlere hjem, spesielt dersom det er salgsvarer. Anonymkode: e6ba3...614 1
Cata Skrevet 9. juli 2017 #3 Skrevet 9. juli 2017 Helt enig. Impulskjøp fungerer som regel bedre enn lett paniske "må ha" kjøp. Impulskjøpene kommer i hus fordi jeg finner noe jeg liker veldig godt, mens planlagte kjøp er noe jeg må ha til en eller annen anledning. Som du selv beskriver - når man "må" ha et plagg så er det i regelen umulig å finne i rett farge, størrelse, fasong osv. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #4 Skrevet 9. juli 2017 Mine beste kjøp er der jeg har tenkt på at jeg har et "hull" i garderoben og går på aktiv jakt etter det plagget. Hvis det f.eks. er en marineblå blazer som jeg savner i garderoben, går jeg på jakt etter akkurat det. Ser på og prøver flere, men kjøper ingen før jeg finner en som faktisk får meg til å føle meg kjempebra. På den måten har jeg bare klær jeg elsker og bruker i garderoben. Impulskjøp er sjelden vellykket for meg, så det gjør jeg sjelden, men har selvsagt snublet over plagg jeg faller helt for, kjøper og elsker. Anonymkode: 8243d...ec1 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #5 Skrevet 9. juli 2017 Jeg har gjort noen knallbra impulskjøp! Anonymkode: 47c81...c6d
Perelandra Skrevet 9. juli 2017 Forfatter #6 Skrevet 9. juli 2017 Takk for svar så langt, og interessant å se at flere har samme erfaring som meg. Ideelt sett skulle jeg ønske det var mer som AB i innlegg #4 skiver, men hvis jeg finner hull i garderoben, er det typisk at det jeg er på utkikk etter er vanskelig å finne. For eksempel har jeg lenge vært på utkikk etter en lilla cardiganjakke med knapper. Lilla er en av mine favorittfarger som jeg bruker mye, men det er lite av det butikkene for tida.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #7 Skrevet 9. juli 2017 Enig, men jeg tror det kommer an på om man er en impuls-shopper som shopper mye eller moderat. De som shopper og shopper ukentlig, vil nok gjøre en del dumme impulskjøp. Anonymkode: 0f83d...552
Gjest Blondie65 Skrevet 9. juli 2017 #8 Skrevet 9. juli 2017 (endret) Jeg er midt i mellom. Jeg er helt enig i at det å kjøpe noe til en spesiell anledning fordi det må man bare ha ofte ender som skapvarmer. Mens det plagget eller de skoene som "snakket til meg" fra butikkhyllen ofte blir en favoritt. Men jeg planlegger også innkjøp ut fra sesong. Hva er utslitt og hva holder en sesong til? Det blir som dere kaller det hull i garderoben. Det er likevel mest suksess å lete etter disse over tid, helt til de "snakker" fra butikkhyllen. Jakker med knapper er tydeligvis helt ut. Håpløst. Endret 10. juli 2017 av Blondie65
The Kitten Skrevet 9. juli 2017 #9 Skrevet 9. juli 2017 Jeg har en teori om at impulskjøp er bedre fordi da er man mindre kritisk Man kjøper det man liker. Skal man ha noe spesielt, som f.eks kjole til et bryllup så er man mye mer kritisk og ingenting er god nok. 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #10 Skrevet 9. juli 2017 4 timer siden, Perelandra skrev: Takk for svar så langt, og interessant å se at flere har samme erfaring som meg. Ideelt sett skulle jeg ønske det var mer som AB i innlegg #4 skiver, men hvis jeg finner hull i garderoben, er det typisk at det jeg er på utkikk etter er vanskelig å finne. For eksempel har jeg lenge vært på utkikk etter en lilla cardiganjakke med knapper. Lilla er en av mine favorittfarger som jeg bruker mye, men det er lite av det butikkene for tida. Jeg er enig. Fargene jeg liker er generelt ikke særlig populære i butikkene, og det kan gå flere år før jeg finner noe jeg spesifikt er på utkikk etter. Anonymkode: e6ba3...614 1
Saunet Skrevet 10. juli 2017 #11 Skrevet 10. juli 2017 Jeg har gjort de beste kjøpene mine på impuls. Da mener jeg ikke impulskjøp som masse trend klær på salg, men heller plagg av en viss type som jeg har gått og tenkt lenge på og funnet i en butikk helt tilfeldig. Er veldig kresen på hvordan klær skal se ut og til vanlig finner jeg ikke plagg i riktig snitt eller farge her i landet. Griper sjansen når den byr seg. Jeg kan vel si at jeg er en planlagt impulsshopper, hvis det gir noe mening. 1
Perelandra Skrevet 11. juli 2017 Forfatter #12 Skrevet 11. juli 2017 13 timer siden, Saunet skrev: Jeg har gjort de beste kjøpene mine på impuls. Da mener jeg ikke impulskjøp som masse trend klær på salg, men heller plagg av en viss type som jeg har gått og tenkt lenge på og funnet i en butikk helt tilfeldig. Er veldig kresen på hvordan klær skal se ut og til vanlig finner jeg ikke plagg i riktig snitt eller farge her i landet. Griper sjansen når den byr seg. Jeg kan vel si at jeg er en planlagt impulsshopper, hvis det gir noe mening. Planlangt impulsshopper er et bra uttrykk som jeg kan kjenne meg igjen i. For eksempel nå som det er salg mange steder, kan jeg gjerne besøke butikker jeg liker uten å noen spesielle planer om hva jeg skal ha. Kanskje gjør jeg et godt kjøp, eller like gjerne drar jeg hjem tomhendt.
Saunet Skrevet 12. juli 2017 #13 Skrevet 12. juli 2017 På 11.7.2017 den 11.46, Perelandra skrev: Planlangt impulsshopper er et bra uttrykk som jeg kan kjenne meg igjen i. For eksempel nå som det er salg mange steder, kan jeg gjerne besøke butikker jeg liker uten å noen spesielle planer om hva jeg skal ha. Kanskje gjør jeg et godt kjøp, eller like gjerne drar jeg hjem tomhendt. Det er jo godt å høre. En kan relatere seg til uttrykket. Det har hendt meg slikt du beskriver i innlegget at jeg kjøper noe uten noe plan, men som i etterkant er et godt kjøp. Men som regel er det planlagt på forhånd hva jeg trenger. Kan aldri få nok basic klær og liker statement plagg som reflekterer meg og kombineres med basic klær. Dog kan disse statement plaggene fort bli kjøpt på impuls. Men da må plagget nærmest skrike navnet mitt fra hyllen/stativet.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #14 Skrevet 12. juli 2017 På 7/9/2017 den 13.22, Perelandra skrev: Det blir ofte advart mot impulskjøp dersom man skal være en etisk og økonomisk bevisst forbruker. Men stemmer dette virkelig? Min erfaring er motsatt, og at impulskjøpene ofte er de jeg er mest fornøyd med. Når jeg trenger nye plagg må jeg ofte lete i mange butikker før jeg finner noe som kan være aktuelt. Enten er det feil farge, feil fasong eller ikke min størrelse. Dessverre ender jeg gjerne opp med noe som som er halvveis bra, men ikke helt slik jeg hadde ønsket. Ekstra vanskelig blir det hvis jeg har kort tid på å handle fordi plagget skal brukes til en bestemt anledning. Plagget blir kanskje brukt noen få ganger, men ender fort opp som skapfyll. Impulskjøpene derimot skjer når jeg virkelig kommer over noe jeg liker, men ikke har planlagt å handle. Kanskje er det salg, eller kanskje kommer jeg tilfeldigvis over plagg som er helt etter min smak i fasong, farge og passform. Så sant økonomien min tillater det, har jeg erfart at det er best å slå til da. Slike impulskjøp blir gjerne favorittplagg som jeg har i årevis og bruker til de er utslitt. Hvilke erfaringer har dere andre? Men dette blir jo en annen type impulskjøp. Du kjøper ikke uten å tenke gjennom litt først. Du kjøper det om økonomien tillater det og du kjøper det fordi du liker plagget. Noe helt annet med de som impulskjøper ting uten å tenke gjennom om man trenger det og økonomi. Anonymkode: db8e3...6b5
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #15 Skrevet 12. juli 2017 Har også samme erfaring. Hater å gå for å kjøpe klær til en spesiell anledning , finner aldri noe og ender opp med noe som ikke ser bra ut. Anonymkode: db8e3...6b5
ViljaH Skrevet 12. juli 2017 #16 Skrevet 12. juli 2017 Jeg kaller det ikke planlagte kjøp vs impulskjøp men heller tvangskjøp vs spontankjøp. Tvangskjøp er når jeg MÅ finne en kjole til et bryllup f.eks og leter. Ikke er det morro, og det er helt tilfeldig om jeg faktisk finner noe bra. Ofte halvbra. Spontankjøp er når jeg er ute og titter med oversikt over klesskapet i bakhodet, og lar meg lede av hva jeg måtte finne. Jeg har et sjekkpunkt at jeg ikke skal kjøpe noe uten at jeg VIRKELIG liker det eller har bruk for det, for å unngå å drasse med tull hjem. Derfor har jeg stort sett passende klær i skapet og slipper den begredelige tvangskjøpingen 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå