Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke "stikk" er det man egentlig lærer å sette på sykepleien? Regnet med at det var blodprøver, veneflon og vaksiner i hvert fall, men så var det noen som sa at man ikke lærer å ta blodprøver? Er det sant?

Anonymkode: 62a52...7c7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er ikke det sant.

Anonymkode: 6ffe9...4e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man lærer å gjøre det, men det er ikke en av arbeidsoppgavene til en sykepleier på for eksempel et sykehus. 

Anonymkode: 241fe...260

Skrevet

Blodprøver lærer man å ta på legesekretærstudiet, så da lærer de sikkert det på sykepleien også.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener om man lærer det på den treårige sykepleierutdanningen. Personen jeg snakket med sa at det er kun bioingeniører og helsesekretærer som lærer blodprøver,  noe som er rart/dumt fordi sykepleierene veldig ofte har dette som oppgave på f.eks. sykehus. 

At sykepleiere da må ta dette som tilleggskurs. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjellig tror jeg. Mange lærer det ikke. Vi har lært det men tror kanskje vi var første kullet, de startet opp med opplæring i det pga. Sykepleier i praksis ofte må ta blodprøver selv om det egentlig ikke er vår jobb :)

Anonymkode: 7dacd...049

Skrevet

Jo, man lærer det på sykepleien. Men de som velger å jobbe på sykehus etterpå tar ikke blodprøver, der er det bioingeniørene som gjør det. Men sykepleierne lærer det altså på studiet :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lærte det ikke på sykepleien. Jeg jobber på sykehus, det er hovedsakelig de fra laben som tar blodprøver. Sykepleier tar blodprøver fra veneport og hickmankateter o.l. (Dette får man opplæring i på de avdelingene det er aktuelt). For øvrig er det mye lettere å ta blodprøver enn å legge inn venflon og utføre venese, så hvis man kan det er ikke blodprøver noen sak. 

Anonymkode: 8aed8...040

AnonymBruker
Skrevet

VI lærte å ta blodprøver på sykepleien, men det er ikke det du kommer til å gjøre mest som ferdig. Uansett så er det ikke videre vanskelig. 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man lærer å gjøre det, men det er ikke en av arbeidsoppgavene til en sykepleier på for eksempel et sykehus. 

Anonymkode: 241fe...260

Det kommer helt an på hvor du jobber, i akuttmottak er det veldig ofte sykepleierne som ta blodprøvene f.eks, og ikke alle sykehus har bioingeniør som tar blodprøver hele døgnet. 

Anonymkode: 68bfa...6f7

Skrevet

Jeg er sykepleier og man lærer å ta blodprøver. Jobber du feks på A-hus tar sykepleierne på sengepostene alle blodprøvene av de inneliggende pasientene. I tillegg lærer man å sette intramuskulære og subkutane injeksjoner. Man legger også inn PVK (det egentlige navnet for veneflon).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen som går eller har gått på høgskolen i Østfold og vet hva man lærer der?

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener om man lærer det på den treårige sykepleierutdanningen. Personen jeg snakket med sa at det er kun bioingeniører og helsesekretærer som lærer blodprøver,  noe som er rart/dumt fordi sykepleierene veldig ofte har dette som oppgave på f.eks. sykehus. 

At sykepleiere da må ta dette som tilleggskurs. Ts

Sykepleiere og vernepleiere lærer også å ta blodprøver, så personen tar feil.

Anonymkode: 0a9dd...ce8

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, Wilma89 skrev:

Jeg er sykepleier og man lærer å ta blodprøver. Jobber du feks på A-hus tar sykepleierne på sengepostene alle blodprøvene av de inneliggende pasientene. I tillegg lærer man å sette intramuskulære og subkutane injeksjoner. Man legger også inn PVK (det egentlige navnet for veneflon).

Takk. Har ligget på A-hus flere ganger og mente bestemt det var sykepleiere som tok blodprøver på sengeposten.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lærte det nå på vernepleien så må nå tro sykepleiere lærer det:P

Anonymkode: 06d06...c6c

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, Wilma89 skrev:

Nei, det er ikke alle som lærer det. Jeg lærer det ikke her hvor jeg studerer.

AnonymBruker
Skrevet

Vi lærer ikke det (LDH).

Anonymkode: 03cec...c48

AnonymBruker
Skrevet

Man lærer å ta blodprøver på høgskolen i Gjøvik. På sykehuset i Gjøvik er det heller sjelden at sykepleiere tar blodprøver, hvertfall på den medisinske avdelingen jeg jobbet, men på Ullevål tar jeg blodprøver hver dag.

Anonymkode: 35ec7...47c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så fasiten er vel egentlig at det er forskjellig fra lærested til lærested om man lærer det eller ikke :) Takk for hjelpen. Ts

Skrevet
11 timer siden, Fame skrev:

Nei, det er ikke alle som lærer det. Jeg lærer det ikke her hvor jeg studerer.

Da ville jeg tatt opp det med skolen. Det er noe en skal igjennom.

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk på Høgskolen på Vestlandet (nylig ferdig) og der lærte vi IKKE å ta venøse blodprøver - dette fordi (ifølge lærerne) bioingeniører gjør dette på Haukeland Universitetssykehus. Fikk dog opplæring i dette på min arbeidsplass i etterkant.

Ellers lærte vi på studiet kapillære blodprøver, subkutane injeksjoner og intramuskulære injeksjoner. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...