Gå til innhold

Når mor mottar engangsstønad.. hva med pappaperm? ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når jeg skal gå hjemme med engangsstønad ( gud for en trasig situasjon jeg har satt meg i 😢)   har far rett på noe pappaperm? (Han jobber 100%)  leter sånn på nav sine sider, men finner ikke ut noe om akkurat min situasjon.  Blir veldig glad for svar!

Anonymkode: 0f9ac...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har et spørsmål, ikke meningen å avspore fra den opprinnelige tråden.

Men jeg lurer på om jeg har krav på foreldrepenger? Eller får jeg engangsstønad? Situasjonen min nå er at jeg går på aap pga sykdom (blir aap pengene skiftet ut med foreldrepenger)? Klarer ikke finne noe på nav sine sider.. hadde ikke lyst på ringe dem ennå fordi graviditeten er hemmelig ennå.

Samboer går studie med full dekning fra lånekassen, og har deltidsjobb.

Anonymkode: f660c...bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg skal gå hjemme med engangsstønad ( gud for en trasig situasjon jeg har satt meg i 😢)   har far rett på noe pappaperm? (Han jobber 100%)  leter sånn på nav sine sider, men finner ikke ut noe om akkurat min situasjon.  Blir veldig glad for svar!

Anonymkode: 0f9ac...d63

Far har ikke krav på pappaperm når dere tar ut engangsstønad. Han har heller ikke krav på pappaperm om mor ikke har krav på foreldrepenger.

"Likestillingsnorge"

Anonymkode: 1c1a8...9d3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far har ikke rett på en fjert selvom han har jobbet 20 år fast 100 %stilling i staten. Veldig diskriminerende. Han burde fått de 10 ukene ihvertfall !

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et spørsmål, ikke meningen å avspore fra den opprinnelige tråden.

Men jeg lurer på om jeg har krav på foreldrepenger? Eller får jeg engangsstønad? Situasjonen min nå er at jeg går på aap pga sykdom (blir aap pengene skiftet ut med foreldrepenger)? Klarer ikke finne noe på nav sine sider.. hadde ikke lyst på ringe dem ennå fordi graviditeten er hemmelig ennå.

Samboer går studie med full dekning fra lånekassen, og har deltidsjobb.

Anonymkode: f660c...bd1

Hei. Litt usikker på hvordan det er når samboer er student men hadde han jobbet så hadde han hatt rett på pappaperm mener jeg når du får på aap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nå er det noen år siden jeg fikk barn, men da var det sånn at far ikke fikk perm selv om han jobbet full tid og hadde gjort det i mange år. Helt på tryne. Far ønsker jo også å bli kjent med barnet og være sammen med det på fulltid en stund. Vi hadde i tillegg tvillinger så det ble veldig mye på meg. Normalt så får far 5 uker fri når det er flerlinger mot normalt 2 uker fra fødsel. Men dette fikk han heller ikke. Vet ikke hvordan dette er i dag. 

Anonymkode: 2b144...f8c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Far har ikke krav på pappaperm når dere tar ut engangsstønad. Han har heller ikke krav på pappaperm om mor ikke har krav på foreldrepenger.

"Likestillingsnorge"

Anonymkode: 1c1a8...9d3

Far kan ha krav på foreldrepenger selv om mor ikke har det. Mor kan fint ta ut engangsstønad uten at det påvirker fars permisjon. 

Det stilles da krav til mors aktivitet, enten studier eller jobb (eller begge deler) tilsvarende 100 %. Første seks ukene er uansett forbeholdt mor. Disse seks ukene er det meningen engangsstønaden skal dekke 

Anonymkode: e3844...37c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
36 minutter siden, Knocks skrev:

Far har ikke rett på en fjert selvom han har jobbet 20 år fast 100 %stilling i staten. Veldig diskriminerende. Han burde fått de 10 ukene ihvertfall !

Joda, det har han. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

lurer på akkurat  det samme! Bortsett fra her er ikke jeg å barnefar ilag lengre å bor ikke lengre ilag...

Anonymkode: df8e5...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Far kan ha krav på foreldrepenger selv om mor ikke har det. Mor kan fint ta ut engangsstønad uten at det påvirker fars permisjon. 

Det stilles da krav til mors aktivitet, enten studier eller jobb (eller begge deler) tilsvarende 100 %. Første seks ukene er uansett forbeholdt mor. Disse seks ukene er det meningen engangsstønaden skal dekke 

Det er dette som er riktig. 

(Jeg er student og har derfor valgt engangsstønad. Far har akkurat fått innvilget foreldrepenger.) 

Vi hang oss litt opp i at det står på nettsidene at far mister rett til fedrekvoten når mor velger engangsstønad. Det som menes er at far mister rett til å ta ut permisjon uten at det stilles krav til mors aktivitet. Hvis mor jobber/studerer blir fellesperioden økt med ti uker tilsvarende tapet av de ti ukene fedrekvote. 

Hvis mor velger engangsstønad kan far ta ut maksimalt 40 uker med 100% dekning, eller 50 uker med 80 % dekning. 9 uker er forbehold mor av helsemessige årsaker, nemlig de tre ukene før fødsel og de seks ukene etter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, alabaster skrev:

Det er dette som er riktig. 

(Jeg er student og har derfor valgt engangsstønad. Far har akkurat fått innvilget foreldrepenger.) 

Vi hang oss litt opp i at det står på nettsidene at far mister rett til fedrekvoten når mor velger engangsstønad. Det som menes er at far mister rett til å ta ut permisjon uten at det stilles krav til mors aktivitet. Hvis mor jobber/studerer blir fellesperioden økt med ti uker tilsvarende tapet av de ti ukene fedrekvote. 

Hvis mor velger engangsstønad kan far ta ut maksimalt 40 uker med 100% dekning, eller 50 uker med 80 % dekning. 9 uker er forbehold mor av helsemessige årsaker, nemlig de tre ukene før fødsel og de seks ukene etter. 

Så far kan ta ut perm, selv om mor ikke er i aktivitet hvis mor ikke tar engangsstønad? Skjønner ingen ting av det greiene jeg.. 

Anonymkode: e5022...df9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så far kan ta ut perm, selv om mor ikke er i aktivitet hvis mor ikke tar engangsstønad? Skjønner ingen ting av det greiene jeg.. 

Nei. Hvis kun far har rett på foreldrepenger og skal ta ut permisjon, så MÅ mor ut i aktivitet (jobb/studier). Engangsstønaden er ment som "kompensasjon" for de 9 ukene mor må ta.

AAP er regnet som pensjonsgivende inntekt (som man skatter av) og gir rett til foreldrepenger.

Endret av Ruthven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fra Nav sine sider:

Hvis du bor sammen med mor og hun er uføretrygdet, kan du få foreldrepenger i ti uker. Disse ukene må du ta ut etter de første 6 ukene etter fødselen eller omsorgsovertakelsen, og innen 46 eller 56 uker etter fødselen eller omsorgsovertakelsen. Har ikke noe å si om mor har tatt ut engangsstønad. 

Anonymkode: 60386...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Beklager, Så ikke du at du skrev du gikk på aap. Da er det nok andre regler. 

Anonymkode: 60386...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei jeg skjønner ikke helt dette. Altså hvis ikke mor har opparbeidet seg rett til mammaperm/foreldrepenger så kan far allikevel få det ( pappaperm og foreldrepenger ?) så lenge mor er i jobb/studier ?(begynner i nytt etter permisjon da isåfall hvis dette eksemplet gjelder)

hvilke krav stilles av far ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Knocks skrev:

Hei jeg skjønner ikke helt dette. Altså hvis ikke mor har opparbeidet seg rett til mammaperm/foreldrepenger så kan far allikevel få det ( pappaperm og foreldrepenger ?) så lenge mor er i jobb/studier ?(begynner i nytt etter permisjon da isåfall hvis dette eksemplet gjelder)

Det stemmer. Mor må ta de første seks ukene etter fødsel. Hvis hun deretter studerer og/eller jobber tilsvarende 100% stilling etter det, kan far ta hele den øvrige permisjonen. Da kan han få 100% lønn i 40 uker eller 80% lønn i 50 uker. 

Jeg fikk barn i fjor sommer, og hadde ikke rett på foreldrepenger. Jeg fikk derfor engangsstønad, og begynte å studere igjen seks uker etter fødsel. Far hadde full jobb, og tok permisjon i 40 uker. Det stilles ingen spesielle krav til far, som jeg kan komme på. 

Anonymkode: 34b5d...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
37 minutter siden, Knocks skrev:

Stilles ingen krav til far, men han må jo ha opparbeidet seg rett til foreldrepenger :) 

Så lenge du er i studier/jobb 100 % kan far få foreldrepenger f.o.m seks uker etter fødsel. Du kan velge engangsstønaden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, mor må være i aktivitet tilsvarende 100 % stilling. 

5 timer siden, Ruthven skrev:

Nei. Hvis kun far har rett på foreldrepenger og skal ta ut permisjon, så MÅ mor ut i aktivitet (jobb/studier). Engangsstønaden er ment som "kompensasjon" for de 9 ukene mor må ta.

AAP er regnet som pensjonsgivende inntekt (som man skatter av) og gir rett til foreldrepenger.

Enig med personen over. Det stilles krav til mors aktivitet for at far skal få ta ut foreldrepenger. Hvis mor velger engangsstønad, gjelder det for hele perioden far skal ta ut foreldrepenger. Hvis mor velger foreldrepenger, har far en kvote på ti uker han kan ta ut uavhengig av mors aktivitet. 

Aap gir rett på foreldrepenger. Hvis du ikke har tenkt til å være i permisjon utover de ni ukene jeg nevnte, og velger engangsstønad, bør du undersøke om behandlingen eller tiltaket du er i er nok til å oppfylle kravet til aktivitet. 

Endret av alabaster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...