Olea_0 Skrevet 9. juli 2017 #1 Skrevet 9. juli 2017 Nå har vi hatt 3 av barna til en venninne på overnatting i 2 netter. I dag ødela det ene barnet noe i huset vårt som koster litt. Er det rimelig av meg og be henne dekke dette? I og med at det var hennes barn som ødela tingen? Hilsen Ts
Gjest Coolaid Skrevet 9. juli 2017 #2 Skrevet 9. juli 2017 1 minutt siden, Olea_0 skrev: Nå har vi hatt 3 av barna til en venninne på overnatting i 2 netter. I dag ødela det ene barnet noe i huset vårt som koster litt. Er det rimelig av meg og be henne dekke dette? I og med at det var hennes barn som ødela tingen? Hilsen Ts Det var jo dere som hadde omsorg for barna og skulle se til dem, så i utgangspunktet nei, det får dere stå for selv. Hvor gammelt er barnet og hva var omstendighetene rundt? Hva var det som ble ødelagt?
Olea_0 Skrevet 9. juli 2017 Forfatter #3 Skrevet 9. juli 2017 Barnet er 6 år gammel. Jeg var på kjøkkenet og laget frokost mens jenta var i stuen da det skjedde.
Olea_0 Skrevet 9. juli 2017 Forfatter #4 Skrevet 9. juli 2017 Det var en hylle med marmortopp som ble ødelagt. Barnet veltet hyllen sånn at marmorplaten knuste.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #5 Skrevet 9. juli 2017 Juridisk sett legges det vekt på barnets alder. Det følger av forarbeidene til loven at det bare vil være tale om erstatningsansvar for barn under skolepliktig alder i ekstraordinære tilfeller. http://www.paragrafen.no/?id=79 -- Det er temmelig klart at du ikke kan kreve noen erstatning for dette. Anonymkode: 1f885...664 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #6 Skrevet 9. juli 2017 7 minutter siden, Olea_0 skrev: Det var en hylle med marmortopp som ble ødelagt. Barnet veltet hyllen sånn at marmorplaten knuste. Da skal du jo være veldig glad for at barnet ikke ble skadet og du erstatningspliktig. Hyller som kan velte skal skrues fast. Nei, du kan ikke forlange at moren skal dekke det og barnet gjorde det nok ikke med vilje. Anonymkode: db4d6...4c4 8
Gjest Coolaid Skrevet 9. juli 2017 #7 Skrevet 9. juli 2017 Synd at hylle deres ble ødelagt. Regner med at barnet ikke gjorde dette med vilje? Se stort på det, ulykker skjer. Ser fortsatt ikke noe mulighet for å be foreldrene til barnet om erstatning.
Måbarefåsiat... Skrevet 9. juli 2017 #8 Skrevet 9. juli 2017 Jeg ville ikke krevd erstatning. Men hadde det vært mitt barn, hadde jeg villet vite om det og så tilbudt meg å erstatte det. Men godt ikke barnet ble skadet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå