AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #1 Skrevet 8. juli 2017 Går andre året på NTNU og har strøket på eksamen, får derfor ikke begynne på tredje året. Men jeg får ny eksamen i August å består jeg da får jeg begynne rett på tredjeåret, men med mine handikap i matte er ingenting sikkert.. Har ikke fast jobb, og er avhengig av stipend og lån for å klare meg. Har bestått alt både første og andre, men mangler et fag med 3 studiepoeng man må bestå for å gå videre, noe som er ganske kjipt.. Kan jeg ta opp fag fra andre året å fortsatt få fullt stipend og lån? Og hvor mange fag må jeg ta opp får å få stipend og lån? Hvis jeg tar opp fag å forbedrer karakterer men får dårligere enn opprinnelig karakter, kan jeg da velge den beste karakteren papiret? Anonymkode: c8950...7d8
nordlending Skrevet 8. juli 2017 #2 Skrevet 8. juli 2017 Omgjøringen fra ordinært lån til stipend skjer hvis fag bestås. Bestås de ikke, får man ikke omgjort de 40 prosentene.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #3 Skrevet 8. juli 2017 Nei, du kan ikke få støtte for emner du allerede har fått støtte for. Når man tar opp emner vil den beste karakteren være gjeldende. Anonymkode: a0092...ba3
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #4 Skrevet 8. juli 2017 1 minutt siden, nordlending skrev: Omgjøringen fra ordinært lån til stipend skjer hvis fag bestås. Bestås de ikke, får man ikke omgjort de 40 prosentene. Takk for svar. Det vet jeg. Men kan jeg ta opp feks 4 fag til høsten samtidig fra andre året mens jeg mottar fullt stipend og lån? Anonymkode: c8950...7d8
navier Skrevet 8. juli 2017 #5 Skrevet 8. juli 2017 Du får ikke støtte for å ta opp fag du allerede har bestått. Så om du tar opp 4 fag du har bestått til høsten så får du ikke støtte. Så om du tar 30 nye SP og tar opp eksamen ved siden av går det greit. Du kan ta enkle studiepoeng (kjent på gløs som idrettsfysiologi, medisin for ikke medisinere etc) for å få støtte fra lånekassen
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #6 Skrevet 8. juli 2017 Kan jeg gå om hele andre året å få stipend og lån? 1 minutt siden, navier skrev: Du får ikke støtte for å ta opp fag du allerede har bestått. Så om du tar opp 4 fag du har bestått til høsten så får du ikke støtte. Så om du tar 30 nye SP og tar opp eksamen ved siden av går det greit. Du kan ta enkle studiepoeng (kjent på gløs som idrettsfysiologi, medisin for ikke medisinere etc) for å få støtte fra lånekassen Anonymkode: c8950...7d8
Gjest Nanna87 Skrevet 8. juli 2017 #7 Skrevet 8. juli 2017 Det er ikke bare bare å studere har jeg lært.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #8 Skrevet 8. juli 2017 1 minutt siden, navier skrev: Du får ikke støtte for å ta opp fag du allerede har bestått. Så om du tar opp 4 fag du har bestått til høsten så får du ikke støtte. Så om du tar 30 nye SP og tar opp eksamen ved siden av går det greit. Du kan ta enkle studiepoeng (kjent på gløs som idrettsfysiologi, medisin for ikke medisinere etc) for å få støtte fra lånekassen Det spiller ingen rolle om man har bestått dem eller strøket. Man kan ikke få støtte for emner man allerede har fått støtte for. Anonymkode: a0092...ba3 1
Brusebukken87 Skrevet 9. juli 2017 #9 Skrevet 9. juli 2017 Du kan være opptil et år (60 poeng) forsinka og få utbetalt studielån. Men hvis du er mer enn et år forsinka, så får du ikke lån. Så du kan i teorien velge å ta opp fag neste år, og likevel få utbetalt studielån. Men når du da om et år, bare har tatt 3 nye poeng. De 3 du mangler nå. Så vil du være 60 poeng forsinket. Hvis du da skulle ende opp med å stryke noen fag på 3. året. Så vil du da ikke få studielån til å ta opp de fagene igjen. Fordi du da vil være mer enn 60 poeng forsinket. Derfor er det veldig risikabelt å ta opp fullt studielån for å bare ta 3 nye studiepoeng. Jeg ville anbefalt deg å ta noen ekstra fag som ikke er i studieplanen din. Disse poengene blir også omgjort til stipend. Den gangen jeg studerte på NTNU var det veldig populært å ta noen grunnfag i psyokologi i tillegg. Eksamen i disse fagene var flervalgseksamen. Så de aller fleste klarte å gjette seg til bestått. I tillegg kan du velge å ikke søke om fullt studielån. Hvis du feks søker om 75 % studielån, så har du opptil 15 studiepoeng å gå på dersom det skulle gå galt på 3. året også.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #10 Skrevet 10. juli 2017 Hva slags linje er dette? Ikke en matematikktung linje, dersom du sliter med matte, formoder jeg? Anonymkode: fc23d...66b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå