Gå til innhold

Når familiemedlemmer bruker rasistiske/diskriminerende uttrykk..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en slektning som når h*n er på besøk, kan si enkelte diskriminerende ting som jeg synes er ubehagelig. Ikke mot barnet vårt, men mot andre på en måte.

Barnet vårt skjønner det ikke enda, men unger plukker jo fort opp sånt. Jeg vil at barnet vårt skal bli tolerant. Jeg har forsøkt å spøke/hinte om det, men personen tar ikke hintet. Hvordan tar man opp sånt uten at det blir for dårlig stemning? 

Anonymkode: 6bcce...550

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge dere som foreldre har gode verdier og ikke bruker disse begrepene selv, så tror jeg det går fint.

Barn må jo også lære at andre mennesker gjør og sier ting på en annen måte. Man kan fremdeles lære barn at det ikke er riktig å gå på rød mann selv om andre voksne gjør det. Man kan ikke kontrollere alle andre. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en slektning som når h*n er på besøk, kan si enkelte diskriminerende ting som jeg synes er ubehagelig. Ikke mot barnet vårt, men mot andre på en måte.

Barnet vårt skjønner det ikke enda, men unger plukker jo fort opp sånt. Jeg vil at barnet vårt skal bli tolerant. Jeg har forsøkt å spøke/hinte om det, men personen tar ikke hintet. Hvordan tar man opp sånt uten at det blir for dårlig stemning? 

Da sier du klart i fra om at den typen uttalelser vi du ikke høre. Hvilke holdninger og meninger personen har har, gir du beskjed om at du ikke blander deg opp i, du ønsker bare ikke høre dette og særlig ikke i nærheten av barnet ditt. 

Jeg måtte gjøre dette i forhold til en venninne med høyst egne og ekstreme meninger om religion og ikke etnisk norske mennesker. Det ble akseptert at jeg sa i fra, og det kom ikke mer av den typen uttalelser. Jeg var mindre ukomfortabel med å si ifra enn å fortsatt høre på henne. 

Anonymkode: 87d53...c58

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

OMG, dere kan ikke skåne ungen fra å høre ting dere ikke liker. Du får sperre ungen inne da.

Forøvrig så vil ikke ungen få verdier og holdninger fra en slektning som av og til kommer innom, men fra hjemmet som barnet vokser opp i. 

Anonymkode: e51a9...f02

• Liker 7
Skrevet (endret)

Jeg synes ikke man skal være redd for å skape dårlig stemning. Rasistene er jo gjerne de første til å klage over at alle er så hårsåre. Da må de tåle å få høre at rasistiske kommentarer ikke er greit rundt deg og barna dine.  Det er ditt hus og dine regler. 

Om personen ikke reagerer når du sier ifra på en hyggelig måte eller hinter så bør du si klarer ifra. 

Alle synes det er kjipt å få tilsnakk, men er de oppegående så kutter de ut det de har fått tilsnakk for og bærer ikke noe nag. Si ifra klart, men med respekt til personen det gjelder.

Endret av Hermine Grang
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, Hermine Grang skrev:

Jeg synes ikke man skal være redd for å skape dårlig stemning. Rasistene er jo gjerne de første til å klage over at alle er så hårsåre, da må de tåle å få høre at rasistiske kommentarer ikke er greit rundt deg og barna dine.  Det er ditt hus og dine regler. 

Om personen ikke reagerer når du sier ifra på en hyggelig måte eller hinter så bør du si klarer ifra. 

Alle synes det er kjipt å få tilsnakk, men er de oppegående så kutter de ut det de har fått tilsnakk for og bærer ikke noe nag. Si ifra klart, men med respekt til personen det gjelder.

Tilsnakk ja, jeg skal love at hadde jeg fått tilsnakk av en såkalt bedreviter, så hadde ikke jeg satt min fot i det hjemmet før.

Idag kan man ikke ha meninger å være realist i forhold til innvandring, så jeg ser ikke bort ifra at det også er tilfelle hos ts, at gjesten er realist, også er ts raskt ute med å dra rasist-kortet og vil sette familiemedlemmet på plass. Makan...

• Liker 7
Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tilsnakk ja, jeg skal love at hadde jeg fått tilsnakk av en såkalt bedreviter, så hadde ikke jeg satt min fot i det hjemmet før.

Idag kan man ikke ha meninger å være realist i forhold til innvandring, så jeg ser ikke bort ifra at det også er tilfelle hos ts, at gjesten er realist, også er ts raskt ute med å dra rasist-kortet og vil sette familiemedlemmet på plass. Makan...

Merkelig hvordan de som mener at alle andre skal måtte tåle å høre på rasisme selv ikke tåler å høre at kommentarene deres er rasistiske. 

Er TS en sånn som deg som ikke tåler å få tilsnakk når han kommer med en rasistisk/diskriminerende kommentar så synes jeg TS bare bør akseptere at personen ikke lenger kommer på besøk. 

Endret av Hermine Grang
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Hermine Grang skrev:

Merkelig hvordan de som mener at alle andre skal måtte tåle å høre på rasisme, men selv tåler de ikke å høre at de sier er rasistisk.  

Hva er rasisme? Enkelte er så altfor raske til å dra det kortet. Dere er i ferd med å gi ifra dere landet vårt. Lykke til med det sier nå jeg. Heldigvis er jeg såpass gammel at jeg forhåpentligvis er sikret pensjon, men dere unge kan bare glemme det. Når dere blir pensjonister så er det ikke mer å finne i Norges pengesekk, det har dere sørget for. Det er bare å begynne å spare. 

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, Hermine Grang skrev:

Merkelig hvordan de som mener at alle andre skal måtte tåle å høre på rasisme, men selv tåler de ikke å høre at de sier er rasistisk.  

Men tåler du å høre det andre veien, hva de mener om det du sier og mener andre skal måtte tåle å høre på?

Det foreligger et moralsk overlegenhetssyndrom her som jeg synes er veldig ufint, og familieødeleggende.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er av den 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Idag kan man ikke ha meninger å være realist i forhold til innvandring

Jeg er av den oppfatning at det å ha negative meninger om innvandring(spesielt muslimer) er blitt akseptert/populært, spesielt etter at Høyre og FRP kom til makta. Glorifiseringen av Sylvi Listhaug er et tegn på det, som har sørget for at antallet asylsøkere er på et rekordlavt nivå. Laveste siden 1990. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Blodets rett skrev:

Men tåler du å høre det andre veien, hva de mener om det du sier og mener andre skal måtte tåle å høre på?

Det foreligger et moralsk overlegenhetssyndrom her som jeg synes er veldig ufint, og familieødeleggende.

Jeg tåler å høre det om jeg har sagt noe som har såret andre eller som på andre måter er nedsettende. Jeg tåler også å høre at jeg ikke tolererer rasisme. 

Ja, jeg føler meg moralsk overlegen rasister. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Er nok familiemedlemmet og ikke TS som er den mest fornuftige. Fint at barnet har en slektning som kan gi et annet perspektiv enn den vranglæren TS står for.

Anonymkode: 1390f...1a1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Hermine Grang skrev:

Jeg tåler å høre det om jeg har sagt noe som har såret andre eller som på andre måter er nedsettende. Jeg tåler også å høre at jeg ikke tolererer rasisme. 

Alle som er uenige med deg er ikke rasister, vet du. Den hersketeknikken fungerte kanskje for 30 år siden, men det er en stund siden.

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, Hermine Grang skrev:

Slik jeg er bedre enn deg holdning er det ingen som liker å bli utsatt for. Jeg synes det er fryktelig ufint, og spesielt når det er snakk om familie.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, KENanas skrev:

Jeg er av den 

Jeg er av den oppfatning at det å ha negative meninger om innvandring(spesielt muslimer) er blitt akseptert/populært, spesielt etter at Høyre og FRP kom til makta. Glorifiseringen av Sylvi Listhaug er et tegn på det, som har sørget for at antallet asylsøkere er på et rekordlavt nivå. Laveste siden 1990. 

Men lavt nok er det ikke. Likevel liten tvil om at Listhaug har gjort en fantastisk jobb for landet vårt. Men utakk er verdens lønn.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Puny skrev:

Så lenge dere som foreldre har gode verdier og ikke bruker disse begrepene selv, så tror jeg det går fint.

Barn må jo også lære at andre mennesker gjør og sier ting på en annen måte. Man kan fremdeles lære barn at det ikke er riktig å gå på rød mann selv om andre voksne gjør det. Man kan ikke kontrollere alle andre. 

Men er det riktig å la det fare? Bør man ikke gå foran som et godt eksempel og ikke la folk få snakke sånn? Tenker med tanke på mobbing også. Det er jo ikke ok at man lærer at man ikke trenger å gripe inn.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da sier du klart i fra om at den typen uttalelser vi du ikke høre. Hvilke holdninger og meninger personen har har, gir du beskjed om at du ikke blander deg opp i, du ønsker bare ikke høre dette og særlig ikke i nærheten av barnet ditt. 

Jeg måtte gjøre dette i forhold til en venninne med høyst egne og ekstreme meninger om religion og ikke etnisk norske mennesker. Det ble akseptert at jeg sa i fra, og det kom ikke mer av den typen uttalelser. Jeg var mindre ukomfortabel med å si ifra enn å fortsatt høre på henne. 

Anonymkode: 87d53...c58

Kan du si meg hvordan du tok det opp? Jeg synes det er veldig vanskelig. Tror det ville vært enklere med en venninne som jeg kunne diskutere fritt med.

Gjest supernova_87
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er så LOL. Klart du kan ha de meningene, TS bare gidder ikke høre på dem rundt (middagsbordet) i sitt eget hjem. Her er det jo du som har den største intoleranse for andres meninger. Du tåler ikke at TS har en formeningen om at din mening er uønsket. Bare fordi TS ikke vil høre på meningen din om et spesifikt tema eller mener at man kan holde seg for god for nedsettende kommentarer selv om man mener at vi må stenge grensene for alle med opprinnelse fra arabiske og muslimske land, så blir du så butthurt at du ikke lenger vil komme på besøk. 

Og hvem var det som ikke tålte andres meninger sa du? Makan. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men er det riktig å la det fare? Bør man ikke gå foran som et godt eksempel og ikke la folk få snakke sånn? Tenker med tanke på mobbing også. Det er jo ikke ok at man lærer at man ikke trenger å gripe inn.

Tror du må være mer spesifikk med tanke på hva vedkommende person faktisk sier/mener :)

Er han bare skeptisk til innvandring, eller snakker han om "de jævla muslimpakkene/negrene, altså"?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

OMG, dere kan ikke skåne ungen fra å høre ting dere ikke liker. Du får sperre ungen inne da.

Forøvrig så vil ikke ungen få verdier og holdninger fra en slektning som av og til kommer innom, men fra hjemmet som barnet vokser opp i. 

Det er ikke en slektning som kommer av og til, men en som er her ofte. En slektning av mannen....

1 time siden, Hermine Grang skrev:

Jeg synes ikke man skal være redd for å skape dårlig stemning. Rasistene er jo gjerne de første til å klage over at alle er så hårsåre, da må de tåle å få høre at rasistiske kommentarer ikke er greit rundt deg og barna dine.  Det er ditt hus og dine regler. 

Takk! Jeg må bare manne meg opp... Synes det er utrolig ubehagelig.

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I alle dager. Hvor har jeg sagt at det dreier seg om innvandring? Dette har ikke noe med realisme eller ikke å gjøre. Men tydelig diskriminerende holdninger til blant annet tatere, transseksuelle og homofile. For meg som har en slektning som er tater som har opplevd alvorlige overgrep fra staten, har en god kamerat som er homofil og en kollega som er transseksuell, blir jeg faktisk både sint og lei meg av å høre på dette. Og jeg vil IKKE at det skal videreføres til mine barn! Hvordan skal de lære å stå opp mot diskriminering og mobbing hvis jeg står og hører på og ikke griper inn?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...