AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #1 Skrevet 8. juli 2017 Er det naturlig å varsle exen om nytt forhold, når man har felles barn? Barnet mitt har begynt å snakke om lillebror og storebror og navnet på disse, og jeg kjenner jeg er litt frustrert på exen som ikke gidder å sende meg en mld om at vårt felles barn har fått ny familie. Samtidig så vet jeg ikke om jeg hadde funnet det naturlig å informere exen dersom jeg hadde gått inn i et forhold der det var naturlig å introdusere barnet til partneren, så jeg er kanskje bare en hykler.. Hva synes dere? Anonymkode: 8312d...05d
Sola* Skrevet 8. juli 2017 #2 Skrevet 8. juli 2017 (endret) Jeg informerte min eks. Føler det er greit at han vet hvem personene er når barnet begynner å snakke om dem Endret 8. juli 2017 av Sola* 3
Gopher Skrevet 8. juli 2017 #3 Skrevet 8. juli 2017 Jeg trodde da det ville være helt naturlig å ville vite om det dersom det dukker opp en ny stemor eller-far? Og følgelig like naturlig å informere. Ikke akkurat noen uvesentlig hendelse i barnets liv, det her. 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #4 Skrevet 8. juli 2017 Nei, sa ikke ifra til min eks. Vi snakker aldri sammen med unntak om noe er galt med barna. Så falt seg ikke naturlig å si fira. Anonymkode: 70720...68a 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #5 Skrevet 8. juli 2017 Poenget med å si ifra er jo av hensyn til barnet. Når barnet forteller om nye personer, er det trygt og godt for barnet at dets nærmeste voksne er informert og kan svare / bekrefte det barnet forteller og føre samtaler m barnet om dette. Det er ikke noe OK for barnet om mamma/ pappa ikke skjønner hvem barnet prater om. Foreldre får vite navn på nye ansatte/ vikarer/ studenter og nye barn i bhage / skole, dette er jo for at foreldrene skal kunne vite hvem som barnet er i kontakt med og hvem de evnt snakker om. Jeg synes det er lite ivaretagende for barnet om mor/ far ikke informerer om ny kjæreste/ stesøsken. Anonymkode: 59838...930 8
Sariou Skrevet 8. juli 2017 #7 Skrevet 8. juli 2017 For meg er det helt selvfølgelig. Jeg sa også i fra til pappaen før jeg sa det til barnet. Jeg forventer (og får) det samme fra ham. 1
Gjest noe tilfeldig Skrevet 8. juli 2017 #8 Skrevet 8. juli 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det naturlig å varsle exen om nytt forhold, når man har felles barn? Barnet mitt har begynt å snakke om lillebror og storebror og navnet på disse, og jeg kjenner jeg er litt frustrert på exen som ikke gidder å sende meg en mld om at vårt felles barn har fått ny familie. Samtidig så vet jeg ikke om jeg hadde funnet det naturlig å informere exen dersom jeg hadde gått inn i et forhold der det var naturlig å introdusere barnet til partneren, så jeg er kanskje bare en hykler.. Hva synes dere? Anonymkode: 8312d...05d Tror de som har god relasjon og kommunikasjon med eksen informerer.. ut ifra hva du selv skriver antar jeg dere ikke har det, ergo han orker ikke/vil ikke/ønsker ikke- informere deg.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #9 Skrevet 9. juli 2017 Er like forbauset hver gang jeg får inntrykk av at dere får sjokk hvis dere får høre at eksen har ny kjæreste. Synes for all del at sånt bør informeres, men likevel er det nok litt overdrivelse her inne. Om du hører det fra han eller ungen deres så er det jo ikke noe å bli sjokka over? Anonymkode: 92764...376 2
Solivagant Skrevet 9. juli 2017 #10 Skrevet 9. juli 2017 Synes sånt bør informeres om når man har felles barn. Man vil jo vite hvem barnet omgås med, spesielt om det plutselig får en ekstra "mamma" og søsken. 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #11 Skrevet 9. juli 2017 Vil aldri klare å forstå hvordan foreldre ikke kommuniserer sammen om det som skjer i barnets liv, selv om man ikke er sammen lenger. Bisart å ha satt til verden et lite barn, som tilbringer halve barndommen sin et sted hvor man har null peiling på hva som skjer. Også ekstremt rart for barnet, som i hverdagen må veksle mellom to helt ulike universer som det er null kontakt mellom. Bare et kort "hei" mellom mamma og pappa under henting og levering, og ellers null kommunikasjon mellom de to menneskene som er de aller viktigste i barnets liv. Eksen og jeg deler et barn og vi skriver gjerne noen linjer til hverandre på sms eller mail om hva som har skjedd i den tiden barnet har vært hos en av oss. Helt trivielle ting. Om det skjer noe hyggelig med barnet, som kakebaking, tur i skogen eller sommerens første bad så sender vi gjerne en MMS til den andre, for å gi hverandre noen fine glimt som hjelper litt på savnet. Ikke for å kontrollere hverandre, men bare for å inkludere hverandre litt i hvordan barnets liv er halvparten av tiden. Da er det mye lettere å få til en viss forutsigbarhet i barnets liv, hvor barnet ikke må drive og informere oss voksne om alt mulig, og hvor barnet slipper å føle at mamma og pappa er to fullstendig fremmede. Om en av oss får ny partner som introduseres for barna er det naturlig å ta en telefonsamtale og prate litt rundt det, slik at om barnet har spørsmål eller forvirrede følelser rundt nye familiesituasjoner så vet vi hvordan vi skal takle det. Nei, det er ikke alltid enkelt, man ble jo skilt for en grunn og ideelt sett så hadde det vært topp å slippe å ha mye kontakt med eksen, men når man har barn så må man sette seg selv til side og klistre på et smil og sende den sms-en selv om det er ubehagelig. Anonymkode: 8e590...b1a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå