AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #1 Skrevet 8. juli 2017 Har en kollega som stadig spør om jeg kan legge ut for ting hun vil ha. F.eks skal jeg på butikken spør hun om jeg kan kjøpe iskaffe/brus/bolle osv. Sier alltid hun skal vippse men det skjer ALDRI. Til nå har det vært såpass små beløp att jeg synes det er kleint å mase om det så dropper det. Men en brus her og en brus der blir jo litt til slutt! Er veldig konfliktsky men det irriterer meg veldig. Idag ba hun meg kjøpe en ting som var litt dyrere(rundt 150)å hun skulle vippse med en gang. Ikke sett noe til de. Hvordan ta dette opp uten å virke gnien? Føler det blir så teit å si "hvor blir det av de 20 kr for kaffen?" bare for å ta ett eksempel Anonymkode: 46e4f...e6e
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #2 Skrevet 8. juli 2017 Hva med å bruke det magiske ordet "NEI". Hvorfor skal du kjøpe ting til henne? Hvorfor kan hun ikke kjøpe det selv? Anonymkode: 7a201...640 31
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #3 Skrevet 8. juli 2017 "Vipps meg pengene, så skal jeg"... ser du den viktige nyanseforskjellen? Anonymkode: cd043...7e5 17
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #4 Skrevet 8. juli 2017 Eller, i det du kommer brusløs tilbake fra butikken, "jeg tror det må være noe feil med vipps, pengene kom ikke frem". Anonymkode: cd043...7e5 30
Leo Skrevet 8. juli 2017 #5 Skrevet 8. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har en kollega som stadig spør om jeg kan legge ut for ting hun vil ha. F.eks skal jeg på butikken spør hun om jeg kan kjøpe iskaffe/brus/bolle osv. Sier alltid hun skal vippse men det skjer ALDRI. Til nå har det vært såpass små beløp att jeg synes det er kleint å mase om det så dropper det. Men en brus her og en brus der blir jo litt til slutt! Er veldig konfliktsky men det irriterer meg veldig. Idag ba hun meg kjøpe en ting som var litt dyrere(rundt 150)å hun skulle vippse med en gang. Ikke sett noe til de. Hvordan ta dette opp uten å virke gnien? Føler det blir så teit å si "hvor blir det av de 20 kr for kaffen?" bare for å ta ett eksempel Anonymkode: 46e4f...e6e Det er jo akkurat det du må si. Eller helt nøytralt "Kan du være så snill å overføre de pengene du skylder meg nå?" Ikke noe som er teit med det. Det som derimot er teit er å ikke betale tilbake det man skylder med en gang. 22
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #6 Skrevet 8. juli 2017 Du må ganske enkelt i nei, klart og tydelig. Du har ikke mer penger enn du trenger dem selv. For hver gang du klarer å si nei, så putter du de pengene du skulle brukt på henne på en egen konto. Så kan du etter en uke og etter en måned se hvor mye du har spart deg selv for ved hvert nei. Er det vanskelig, så får du legge til at du sparer til noe, og må bruke alt du kan spare til å legge av. Anonymkode: 58cf6...143 9
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #7 Skrevet 8. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva med å bruke det magiske ordet "NEI". Hvorfor skal du kjøpe ting til henne? Hvorfor kan hun ikke kjøpe det selv? Anonymkode: 7a201...640 Liten arbeidsplass og hater dårlig stemning. Er bare veldig lite konfronterende og feig. Men kjenner at nok er nok nå. Så har vel lite valg. Skjønner bare ikke att enkelte har samvittighet til sånt. Anonymkode: 46e4f...e6e 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #8 Skrevet 8. juli 2017 1 minutt siden, Leo skrev: Det er jo akkurat det du må si. Eller helt nøytralt "Kan du være så snill å overføre de pengene du skylder meg nå?" Ikke noe som er teit med det. Det som derimot er teit er å ikke betale tilbake det man skylder med en gang. Hun trenger ikke si det en gang, vipps har en "be om penger"-funksjon. Eks: "TS har bedt deg om kr 150" med kommentar "står i butikken nå?" Anonymkode: cd043...7e5 24
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #9 Skrevet 8. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eller, i det du kommer brusløs tilbake fra butikken, "jeg tror det må være noe feil med vipps, pengene kom ikke frem". Anonymkode: cd043...7e5 Den likte jeg! Ts Anonymkode: 46e4f...e6e 9
Leo Skrevet 8. juli 2017 #10 Skrevet 8. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hun trenger ikke si det en gang, vipps har en "be om penger"-funksjon. Eks: "TS har bedt deg om kr 150" med kommentar "står i butikken nå?" Anonymkode: cd043...7e5 Da er det jo bare enda lettere. Ingen penger = ingen varer. 5
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #11 Skrevet 8. juli 2017 Eller si at du kjøper om hun vippser først. Har ikke pengene kommet inn når du er på butikken så ble det ikke til at du kjøpte. Ymt også frampå at hun skylder deg ca 400 kr eller hva hun skylder og at du vil at hun gir dem tilbake. Anonymkode: 5b3ba...3d0 7
Pipa Skrevet 8. juli 2017 #12 Skrevet 8. juli 2017 Du kan be om penger på vips også! Før du betaler ber du om penger i appen, får du ingen så kjøper du ikke til henne heller. 9
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #13 Skrevet 8. juli 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Liten arbeidsplass og hater dårlig stemning. Er bare veldig lite konfronterende og feig. Men kjenner at nok er nok nå. Så har vel lite valg. Skjønner bare ikke att enkelte har samvittighet til sånt. Anonymkode: 46e4f...e6e Slutt med å gå i butikken i arbeidstiden, det er vel det enkleste? Ha med deg matpakke og det du trenger for dag. Anonymkode: 58cf6...143 8
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #14 Skrevet 8. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Slutt med å gå i butikken i arbeidstiden, det er vel det enkleste? Ha med deg matpakke og det du trenger for dag. Anonymkode: 58cf6...143 Gjør det selvsagt i pausen. Har ikke bil å må rekke barnehagen etter jobb så av og til er det eneste mulighet om jeg vet jeg må ha noe. Men fått flere gode råd så neste gang skal jeg helt klart be om pengene før det blir noe. Ts Anonymkode: 46e4f...e6e 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #15 Skrevet 8. juli 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eller si at du kjøper om hun vippser først. Har ikke pengene kommet inn når du er på butikken så ble det ikke til at du kjøpte. Ymt også frampå at hun skylder deg ca 400 kr eller hva hun skylder og at du vil at hun gir dem tilbake. Anonymkode: 5b3ba...3d0 Skal be om de pengene fra idag imorgen om de ikke er der til da. Men de andre fra tidligere ser jeg som tapt. Får heller lære til neste gang hun spør. Ts Anonymkode: 46e4f...e6e
Gjest Skrevet 8. juli 2017 #16 Skrevet 8. juli 2017 Bruk be om penger funksjonen på vipps, svarer hun ikke blir det ikke noe på henne, enkelt og greit
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #17 Skrevet 8. juli 2017 Vi på jobben min bruker "be om penger" på Vipps hele tiden. Selv om det er bare fjorten kroner. Så er vi skuls hele tiden. Anonymkode: 7445b...129 6
Gjest making.a.mess Skrevet 8. juli 2017 #18 Skrevet 8. juli 2017 Eller bruk kontanter istedenfor kort og pass på at du har ca til det du skal ha. Da har du ikke noe å låne bort. Glemmer hun lommeboken hver gang?? I så fall så gjør hun det mrd fullt overlegg
Chizue Skrevet 8. juli 2017 #19 Skrevet 8. juli 2017 Arghh! Snyltere er det verste som finnes..De starter gjerne allerede i ungdomsskolen "Bomme en tyggis a'? du får igjen senere" Før du vet ordet av det...Så har denne personen gjerne spist tyggis for flere hundre kroner... Du må bare si det som det er, eller si "Nei vet du hva, men jeg er faktisk blakk akkurat nå, hadde en megaregning her om dagen, så nå har jeg bare penger for det jeg trenger... Usj, om jeg hadde sluttet å lånt vekk penger for små beløp hele tiden, så kunne jeg betalt regningen med en gang...huff.. " 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #20 Skrevet 8. juli 2017 Send en sånn vipps-melding der hun bare må bekrefte beløpet. Da er jo hele jobben gjort. Folk glemmer fort småbeløp, også de som skylder. Anonymkode: 040a6...428
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå