Djungelvrål Skrevet 9. juli 2017 #21 Skrevet 9. juli 2017 5 timer siden, Elseby13 skrev: Du trenger ikke å dekke håret. Les koranen. Det står at begge kjønn skal kle seg anstendig. Det står ikke et ord om at kvinner skal dekke hår eller hode. Jeg er også muslim. Forklaringen kan du lese i boka Bokhandleren fra Kabul.
Gjest NotNaomi Skrevet 9. juli 2017 #22 Skrevet 9. juli 2017 3 minutter siden, Gjøksuppe skrev: Nonner har bibelsk grunnlag for sin klesdrakt som igjen bæres for å symboliserer at de dedikerer livet sitt i Guds tjeneste. Stor forskjell fra hijab i den forstand, selv om de begge dekker håret. Hva er det bibelske grunnlaget for nonner?
Blodets rett Skrevet 9. juli 2017 #23 Skrevet 9. juli 2017 Akkurat nå, Elseby13 skrev: Fordi jeg er muslim og vet muligens litt mer enn deg om dette? Som du selv sa, du er ikke talsperson for 1, 4 milliarder muslimer og deres bruk av hijab. Det er også et velkjent fenomen at hijab brukes av hijabmuslimene som symbol på sømmelighet og god muslimsk moral, og omvendt, at de som ikke bruker hijab er usømmelige og umoralske. Du fornekter virkeligheten her. 4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #24 Skrevet 9. juli 2017 På 8. juli 2017 den 20.29, Madde123 skrev: Jeg vil ikke skape uhygge med spørsmålet mitt. Jeg spørr fordi jeg er sammen med en muslimsk mann 😊 Du trenger jo ikke bruke hijab bare fordi du er sammen med en muslimsk mann. Anonymkode: dfa76...4ad 4
Blodets rett Skrevet 9. juli 2017 #25 Skrevet 9. juli 2017 5 minutter siden, Tillion skrev: Har tenkt på dette. Hvis det bare var om å gjøre å dekke håret, hvorfor bruker ikke norske muslimer skaut eller buff som oss andre nordmenn når vi har behov for å dekke håret? Bruker ofte buff selv, når jeg jobber ute, vasker osv. Det er jo veldig enkelt og behagelig å gå med. Må jo være mye bedre enn disse teppe-aktige slørene som alltid må ordnes og justeres, og som stilmessig minner mer om et ørkenplagg (unngår sol i nakken og sand i skjorta, sikkert veldig praktisk der). Stemmer nok bra at det handler om mote og status, ja. Fordi skautet ikke symboliserer sømmelighet og god moral, og omvendt at de som ikke bruker skaut er usømmelige og umoralske, slik hijaben gjør. Hijaben er et plagg som skiller oss fra dem og islam på et moralsk og sømmelighetsgrunnlag. Hijabben symboliserer altså at vi er de urene som ikke bruker hijab, og ved å bruke hijab forteller de oss det. 2
Blodets rett Skrevet 9. juli 2017 #26 Skrevet 9. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du trenger jo ikke bruke hijab bare fordi du er sammen med en muslimsk mann. Anonymkode: dfa76...4ad Sikker på det?
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #27 Skrevet 9. juli 2017 8 timer siden, Madde123 skrev: Så bra å få svar av en ekte muslim 😊 kan jeg spørre, hvorfor burde jeg som kvinne dekke meg, men ikke mannen??🤔 Jeg har fått høre at «sånn er det bare», men hva er den VIRKELIGE grunnen? I islam skal kvinner dekke seg til for ikke å friste menn. Anonymkode: dfa76...4ad 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #28 Skrevet 9. juli 2017 1 minutt siden, Blodets rett skrev: Sikker på det? Er sammen med en muslimsk mann selv, så ja. Anonymkode: dfa76...4ad 2
Kim123 Skrevet 9. juli 2017 Forfatter #29 Skrevet 9. juli 2017 5 timer siden, Elseby13 skrev: Du trenger ikke å dekke håret. Les koranen. Det står at begge kjønn skal kle seg anstendig. Det står ikke et ord om at kvinner skal dekke hår eller hode. Jeg er også muslim. Nå har jeg lest litt, og det sto at kvinnen skal bære med seg hijaben. Men hva som er ment og hvordan den skal bæres, er litt usikkert, sto det 😊
Gjøksuppe Skrevet 9. juli 2017 #30 Skrevet 9. juli 2017 29 minutter siden, NotNaomi skrev: Hva er det bibelske grunnlaget for nonner? Skrften snakker om sømmelig bekledning, kvinner skal ikke kle seg som menn, skal ikke bruke pragende smykker, lage dekorative fletter av håret og at de skal dekke håret i forskjellige situasjoner. Litt sent på kvelden så unnskyld meg for at jeg ikke henter frem bibelsitatene til deg men mye finner du på google. Jeg sier ikke dette er påbud til kvinner i dag fra Gud, men at hvordan de velger å kle seg har grunnlag i bibelen.
Gjest NotNaomi Skrevet 9. juli 2017 #31 Skrevet 9. juli 2017 1 minutt siden, Gjøksuppe skrev: Skrften snakker om sømmelig bekledning, kvinner skal ikke kle seg som menn, skal ikke bruke pragende smykker, lage dekorative fletter av håret og at de skal dekke håret i forskjellige situasjoner. Litt sent på kvelden så unnskyld meg for at jeg ikke henter frem bibelsitatene til deg men mye finner du på google. Jeg sier ikke dette er påbud til kvinner i dag fra Gud, men at hvordan de velger å kle seg har grunnlag i bibelen. Det var i grunnen bibelsitater jeg var ute etter :-) men ok. Ser fremdeles ikke helt hvorfor muslimer som ikler seg hijab er annerledes enn nonner. Så jeg undres bare litt hvorfor det aldri har vært debatt om hvorfor nonner skal skjule sin kvinnelighet. Sitt hår osv. Samt at de ikke har speil. Det er jo litt tankevekkende.Du er unnskyldt.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #32 Skrevet 9. juli 2017 På 8.7.2017 den 19.49, Madde123 skrev: Hallo😊 Hva tenker dere om den Muslimske hijaben? Hva er bra med den og hva er negativt?😊 Alt... Anonymkode: 85601...711 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #33 Skrevet 14. juli 2017 Det fins utallige hijab-brukere og det går ikke an å sitte her å dømme deres bruk utifra eksempler fra koranen eller kultur. De jeg kjenner fra miljøet svarer ulikt alle sammen. Her er de jeg har hørt: 1. Gjør det for Allah og fordi Allah ber om sømmelighet for kvinner og menn i koranen. Reglene er ulike for kjønnene. Mennene bør ha sjegg, må dekke seg til fra navlen og ned og bruke løse klær som dekker formene. Kvinner skal dekke seg til de også, sømmelig og løse klær er påbudt. Tolkninger om hvorvidt ansiktet er awrah (påbudt å dekke) eller ikke. Her vil du finne de som bruker burka og lang abaya, nikab. Google the terms... 2. De som gjør det for å unngå oppmerksomhet 3. De som gjør det fordi det er pent, gjerne stilige hijab i farger og etter moten. De som vil kle seg konservativt, men samtidig gå med ¨vanlige klær¨. 4. De som har gått med det i lang tid og kan ikke tenke seg livet uten hijab fordi mor eller søstre alltid har gått med det og de har hengt seg på som etterligning fra da de var små. 5. De som blir tvunget. Disse stakkarene vil ikke gå med det, men føler at de må enten fordi foreldre eller andre presser. 6. Kulturelt betinget og ingen ekte religiøs føling på hijaben. Anonymkode: 3e7cd...1c3 2
WubWub Skrevet 14. juli 2017 #34 Skrevet 14. juli 2017 Det er ikke et religiøst plagg - ingensteder i koranen står det at kvinner må dekke til håret eller bruke burqa, niqab eller hijab. Derimot står det at man skal kle seg anstendig (det gjelder for begge kjønn og dette står i både bibelen og koranen). Hijab har historisk sett vært et kulturelt plagg i midtøsten på lik linje med bunader. Persia og særs det Ottomanske imperiet er velkjent for deres flotte tekstiler, tepper, broderier og fargesprakende hodeslør (hijabs). Akkurat som bunader har sine lokale særpreg Norge rundt i de forskjellige bygder så har hijabs hatt forskjellige former, broderier, farger og fasonger rundt omkring i midtøsten. Faktisk har hijabs også vært utbredt i Norge - men da mer som et praktisk plagg fremfor et kulturelt plagg. Det var ikke uvanlig at kvinner fra underklassen - hardtarbeidende kvinner på gårder f.eks; brukte hodeslør for å skjerme seg fra solsteiken når de var ute på potetåkrene. Det ble etterhvert utbredt at norske kvinner fra underklassen brukte hodeslør mens fjonge fruer fra fiffen brukte vakre store hatter med motiver og blomster festet til hatten. Om man spør muslimske bestemødre idag om de ble påtvunget hijabs som "en del av deres religion" mens de bodde i midtøsten som unge så er svaret som oftest et rungende ; nei. Om man åpner opp noen gamle magaziner å titter på bilder av kvinner i midtøsten før Khomeini 's islamske revolusjon så ser man at de fleste kvinner hadde vestlige frisyrer og svært få brukte hodeslør. Selv I Saudi-Arabia. I dagens Saudi-Arabia har de gått enda lenger å påbudt små jentebarn om og dekke seg til under påskuddet av at de ikke vil at disse små jentene skal "friste menn" - personlig tenker jeg at det er avskyelig å seksualisere barn på den måten og jeg er ikke alene. Her er en rekke bilder av iransk kvinnemote og hårfrisyrer fra det jeg antar er 1960-1970 tallet : http://deadstate.org/old-fashion-photos-show-iranian-women-before-the-1979-islamic-revolution/ Etter Khomeini 's islamske revolusjon har islam blitt radikalisert verden over takket være sterke aktører som det iranske presteskapet, det muslimske brorskap og saudi-arabias wahhabisme. Hijab ble et symbol på de nye og mer fundamentalistiske retningene innen islam (akkurat som saudi-arabia så følger også Taliban, ISIS og al-qaida den strenge retningen som heter wahhabisme) - det ble påbudt og i i flere land i midtøsten risikerer man livet om man våger vise et hårstrå som kvinne. Med andre ord har likestillingen på mange måter havnet i revers i takt med stadig strengere teologiske tolkninger. Muslimske kvinner på 70-90 år hadde flere rettigheter og høyere status når de var unge enn de har idag. Dagens hijab er et ideologisk symbol ofte farget helt svart i motsetning til de fargesprakende vakre kulturelle hijabene som historisk ble brukt i regionen. I Iran har det siden Khomeini kom til makten vært påbud med hijab og en risikerer liv og helse om man våger seg utendørs uten , men i de siste årene har det vekst frem en feministisk motstandsbevegelse i Iran som vokser seg stadig større og sterkere. Stadig flere iranske menn og kvinner trosser det iranske presteregimet og dets fundamentalistiske lover ; http://www.independent.co.uk/news/people/men-in-iran-are-wearing-hijabs-in-solidarity-with-their-wives-a7160146.html Men in Iran are wearing hijabs in solidarity with their wives who are forced to cover their hair The campaign against enforced hijab in Iran has seen women defying morality police in public and even shaving their hair. Now men are also joining the fight ------------------------------------------------------------------------- For å svar på det du spør om "Hva syntes du om den muslimske hijaben?" - Jeg tenker; Det er ingenting som heter en muslimsk hijab. Hodeslør har historisk blitt brukt verden over av en rekke kulturer og folkeslag, det er ingen religion som har enerett på et klesplagg. Det er heller ikke et religiøst plagg, derfor bør det ikke tilrettelegges for bruk av dette i arbeidslivet, skoler, offentlige etater osv på grunnlag av religiøse overbevisninger. Om du ikke har lov til å bruke en caps i klasserommet eller på jobb så bør man heller ikke få lov til å bruke hodeslør/hijab. Ellers så tenker jeg at det er mange vakre og spennende hijaber, jeg som har reist rundt i midtøsten har på mange bazarer sett endel. Og jeg har ingenting imot at kvinner går med dette såfremt de ikke blir presset eller tvunget til det. Jeg mener at kvinner selv skal få bestemme deres frisyre og kleskode og ikke et patriarki. Innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig; der det er kleskoder må man selvfølgelig innfinne seg etter dette - som f.eks på skole eller jobb. I Tyrkia som er 99% muslimsk har det f.eks vært ulovlig å bruke hijab på skole og på jobb (med mindre man er vaskekone, de bruker hodeslør lignende typen norske kvinner fra underklassen brukte). Uansett; Kort konkludert - Om du ønsker bruke hijab så gjør for all del det såfremt du ikke blir presset til det. Om du blir presset ville jeg revurdert forholdet da han ikke respekterer individualiteten din og ei heller ser på deg som likeverdig. Jeg syntes ingenting om at en mann skal bestemme hvordan kvinnen hans kler seg. Det får være opp til damen selv 3
Tyrk40 Skrevet 17. juli 2017 #36 Skrevet 17. juli 2017 På 9.7.2017 den 20.47, AnonymBruker skrev: I islam skal kvinner dekke seg til for ikke å friste menn. Anonymkode: dfa76...4ad Kvinner kan jo også bli fristet av menn.Så da burde jo menn også dekke seg til,for å ikke friste kvinner..
Gjest Tekola Skrevet 17. juli 2017 #38 Skrevet 17. juli 2017 Tråden er ryddet for personangrep, tulleinnlegg og svar til dette. Tekola, teamleder.
Mari Y Skrevet 18. juli 2017 #39 Skrevet 18. juli 2017 På 8.7.2017 den 20.29, Madde123 skrev: Jeg vil ikke skape uhygge med spørsmålet mitt. Jeg spørr fordi jeg er sammen med en muslimsk mann 😊 Jeg tror ABs poeng er at det er mye krangling på slike tråder som handler om islam eller muslimske skikker, eller er knyttet opp mot dette på en måte. Det er gjerne alltid noen som skal sette i gang på tråder som dette, vi som har 'hengt' på disse trådene vet at det er gjerne en viss type mennesker. Det tenderer fort til å bli mye bråk i nettdebatter om islam. Det er ofte enten de med negative holdninger til muslimer(synes gjerne de virker som de mest høylytte i kommentarfeltet, i alle fall), men det er nok noen fra motsatt side, og enkelte muslimer også. Du finner likevel at noen har informative synspunkter. Når det gjelder slør(fordi det er ikke bare hijab som taes i bruk i muslimske land), så er det jo muslimske jenter og kvinner som ikke bærer slør. Noen mener jo at det ikke står noe om slør i Koranen, bare om tildekking. Det er ikke forbud mot slør i Norge, så så lenge det ikke er forbudt etter norsk lov, så kan man ikke akkurat nekte noen å bære det. Men hadde man vært i et land der det er forbudt, f eks Frankrike, hadde man måtte innrette seg. Til syvende og sist har det vært forbud mot tildekking i en rekke muslimske land inntil ganske nylig, så jeg ser egentlig ikke noe poeng med det. I tillegg pga de som lever under sosial kontroll og gjør det av den grunn. Laial Ayub ble skjelt ut fordi hun fjernet hijaben. Nå mener jeg å huske at det var fordi hun hadde opplevd mange ubehagelige episoder( altså: Man er en idiot om man hetser noen pga hvilke klær de har). Men mulig det kanskje sender ut feil signaler, til de som bærer slør.
Mari Y Skrevet 18. juli 2017 #40 Skrevet 18. juli 2017 På 14.7.2017 den 17.19, WubWub skrev: Det er ikke et religiøst plagg - ingensteder i koranen står det at kvinner må dekke til håret eller bruke burqa, niqab eller hijab. Derimot står det at man skal kle seg anstendig (det gjelder for begge kjønn og dette står i både bibelen og koranen). Hijab har historisk sett vært et kulturelt plagg i midtøsten på lik linje med bunader. Persia og særs det Ottomanske imperiet er velkjent for deres flotte tekstiler, tepper, broderier og fargesprakende hodeslør (hijabs). Akkurat som bunader har sine lokale særpreg Norge rundt i de forskjellige bygder så har hijabs hatt forskjellige former, broderier, farger og fasonger rundt omkring i midtøsten. Faktisk har hijabs også vært utbredt i Norge - men da mer som et praktisk plagg fremfor et kulturelt plagg. Det var ikke uvanlig at kvinner fra underklassen - hardtarbeidende kvinner på gårder f.eks; brukte hodeslør for å skjerme seg fra solsteiken når de var ute på potetåkrene. Det ble etterhvert utbredt at norske kvinner fra underklassen brukte hodeslør mens fjonge fruer fra fiffen brukte vakre store hatter med motiver og blomster festet til hatten. Om man spør muslimske bestemødre idag om de ble påtvunget hijabs som "en del av deres religion" mens de bodde i midtøsten som unge så er svaret som oftest et rungende ; nei. Om man åpner opp noen gamle magaziner å titter på bilder av kvinner i midtøsten før Khomeini 's islamske revolusjon så ser man at de fleste kvinner hadde vestlige frisyrer og svært få brukte hodeslør. Selv I Saudi-Arabia. I dagens Saudi-Arabia har de gått enda lenger å påbudt små jentebarn om og dekke seg til under påskuddet av at de ikke vil at disse små jentene skal "friste menn" - personlig tenker jeg at det er avskyelig å seksualisere barn på den måten og jeg er ikke alene. Her er en rekke bilder av iransk kvinnemote og hårfrisyrer fra det jeg antar er 1960-1970 tallet : http://deadstate.org/old-fashion-photos-show-iranian-women-before-the-1979-islamic-revolution/ Etter Khomeini 's islamske revolusjon har islam blitt radikalisert verden over takket være sterke aktører som det iranske presteskapet, det muslimske brorskap og saudi-arabias wahhabisme. Hijab ble et symbol på de nye og mer fundamentalistiske retningene innen islam (akkurat som saudi-arabia så følger også Taliban, ISIS og al-qaida den strenge retningen som heter wahhabisme) - det ble påbudt og i i flere land i midtøsten risikerer man livet om man våger vise et hårstrå som kvinne. Med andre ord har likestillingen på mange måter havnet i revers i takt med stadig strengere teologiske tolkninger. Muslimske kvinner på 70-90 år hadde flere rettigheter og høyere status når de var unge enn de har idag. Dagens hijab er et ideologisk symbol ofte farget helt svart i motsetning til de fargesprakende vakre kulturelle hijabene som historisk ble brukt i regionen. I Iran har det siden Khomeini kom til makten vært påbud med hijab og en risikerer liv og helse om man våger seg utendørs uten , men i de siste årene har det vekst frem en feministisk motstandsbevegelse i Iran som vokser seg stadig større og sterkere. Stadig flere iranske menn og kvinner trosser det iranske presteregimet og dets fundamentalistiske lover ; http://www.independent.co.uk/news/people/men-in-iran-are-wearing-hijabs-in-solidarity-with-their-wives-a7160146.html Men in Iran are wearing hijabs in solidarity with their wives who are forced to cover their hair The campaign against enforced hijab in Iran has seen women defying morality police in public and even shaving their hair. Now men are also joining the fight ------------------------------------------------------------------------- For å svar på det du spør om "Hva syntes du om den muslimske hijaben?" - Jeg tenker; Det er ingenting som heter en muslimsk hijab. Hodeslør har historisk blitt brukt verden over av en rekke kulturer og folkeslag, det er ingen religion som har enerett på et klesplagg. Det er heller ikke et religiøst plagg, derfor bør det ikke tilrettelegges for bruk av dette i arbeidslivet, skoler, offentlige etater osv på grunnlag av religiøse overbevisninger. Om du ikke har lov til å bruke en caps i klasserommet eller på jobb så bør man heller ikke få lov til å bruke hodeslør/hijab. Ellers så tenker jeg at det er mange vakre og spennende hijaber, jeg som har reist rundt i midtøsten har på mange bazarer sett endel. Og jeg har ingenting imot at kvinner går med dette såfremt de ikke blir presset eller tvunget til det. Jeg mener at kvinner selv skal få bestemme deres frisyre og kleskode og ikke et patriarki. Innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig; der det er kleskoder må man selvfølgelig innfinne seg etter dette - som f.eks på skole eller jobb. I Tyrkia som er 99% muslimsk har det f.eks vært ulovlig å bruke hijab på skole og på jobb (med mindre man er vaskekone, de bruker hodeslør lignende typen norske kvinner fra underklassen brukte). Uansett; Kort konkludert - Om du ønsker bruke hijab så gjør for all del det såfremt du ikke blir presset til det. Om du blir presset ville jeg revurdert forholdet da han ikke respekterer individualiteten din og ei heller ser på deg som likeverdig. Jeg syntes ingenting om at en mann skal bestemme hvordan kvinnen hans kler seg. Det får være opp til damen selv Tror du oppsummerte det ganske greit her.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå