Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo😊

Hva tenker dere om den Muslimske hijaben?

Hva er bra med den og hva er negativt?😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet

?😊

AnonymBruker
Skrevet

Hijab er da blitt diskutert her en haug av ganger. Stort sett ender det med dårlig stemning og ukvemsordene sitter løst. 

Du virker ung og uskyldig, men hvis du starter en diskusjon om dette her på KG vil ditt syn på livet for alltid forandres. 

Vil du virkelig starte en debatt om dette? 

Hijab er som alle andre religiøse plagg, et uttrykk for religiøs tilknytning. Det ligger ingen god eller dårlig vurdering i dette. Altså er det få eller ingen som har noen formening om hijabens farge, utforming, lengde osv. Like lite som folk flest bryr seg om andres sokker.

Men hijab skiller seg ut på et vesentlig punkt fra andre religiøse plagg. Og det er ofte dette som er stridstema. 

Og det er at hijab ikke bare brukes som et religiøst symbol, men også som et symbol på sømmelighet og moral. Og det er problematisk. En hijab-bruker sier dermed at de som ikke bruker hijab er usømmelige og umoralske. Dette er det umulig å komme bort fra.

Så, min anbefaling til muslimer som bruker hijab er å begrunne bruken ut fra religion, og ingenting annet. Muslimer må altså slutte å tillegge bruken moralske vurderinger. Så lenge de ikke slutter med det, vil plagget alltid være kontroversielt og møte mye motstand i samfunnet, egentlig helt unødvendig.

Anonymkode: f8e5b...337

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg vil ikke skape uhygge med spørsmålet mitt. Jeg spørr fordi jeg er sammen med en muslimsk mann 😊

Endret av Madde123
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, Madde123 skrev:

Hallo😊

Hva tenker dere om den Muslimske hijaben?

Hva er bra med den og hva er negativt?😊

Det er ingenting bra med den.

Anonymkode: cc9e4...59e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser på hijab som moteplagg. For 20 år siden brukte ingen hijab selv om det fantes mange muslimer i Norge da også. Første gang jeg så det var i 1998.

Nå bruker svært mange det og jeg tviler på at de alle har hatt en religiøs åpenbaring. Hijab i dag er som 80-tallets Levis-bukse. Et plagg du må bruke fordi de andre også gjør det.

Hilsen muslim.

Hilsen en muslim.

Anonymkode: c5a8e...1dc

• Liker 5
Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser på hijab som moteplagg. For 20 år siden brukte ingen hijab selv om det fantes mange muslimer i Norge da også. Første gang jeg så det var i 1998.

Nå bruker svært mange det og jeg tviler på at de alle har hatt en religiøs åpenbaring. Hijab i dag er som 80-tallets Levis-bukse. Et plagg du må bruke fordi de andre også gjør det.

Hilsen muslim.

Hilsen en muslim.

Så bra å få svar av en ekte muslim 😊 kan jeg spørre, hvorfor burde jeg som kvinne dekke meg, men ikke mannen??🤔 Jeg har fått høre at «sånn er det bare», men hva er den VIRKELIGE grunnen?

Endret av Madde123
  • Liker 1
Gjest Elseby13
Skrevet
2 timer siden, Madde123 skrev:

Så bra å få svar av en ekte muslim 😊 kan jeg spørre, hvorfor burde jeg som kvinne dekke meg, men ikke mannen??🤔 Jeg har fått høre at «sånn er det bare», men hva er den VIRKELIGE grunnen?

Du trenger ikke å dekke håret. Les koranen. Det står at begge kjønn skal kle seg anstendig. Det står ikke et ord om at kvinner skal dekke hår eller hode.  

Jeg er også muslim.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Elseby13 skrev:

Du trenger ikke å dekke håret. Les koranen. Det står at begge kjønn skal kle seg anstendig. Det står ikke et ord om at kvinner skal dekke hår eller hode.  

Jeg er også muslim.

Kanskje du skal lese den selv.

Quran, 24: 30-31, 24: 60, 33: 33, 33: 59

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg finner ingenting i det du siterer til som tilsier at det er påbudt for muslimske kvinner å dekke til håret sitt. 

Når det er sagt så har jeg muslimske venner som bruker hijab, og andre som velger å ikke bruke det. Personlig bryr jeg meg ikke om hva de har eller ikke har på hodet, så lenge de er gode venner. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, The Kitten skrev:

Når det er sagt så har jeg muslimske venner som bruker hijab, og andre som velger å ikke bruke det. Personlig bryr jeg meg ikke om hva de har eller ikke har på hodet, så lenge de er gode venner. 

Gode venner som signaliserer at du er usømmelig og umoralsk.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er fint at jenter bruker hijab, men kun når det er frivillig. Ikke ved tvang.
+ Hijab kan sammenlignes med det samme som nonner bruker. DET ER DET SAMME.

Anonymkode: 31671...1e5

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er fint at jenter bruker hijab, men kun når det er frivillig. Ikke ved tvang.

Signaliserer nonnebekledningen at kvinner som ikke bruker det er usømmelige og umoralske?

• Liker 4
Gjest Elseby13
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lest disse versene mange ganger og ordene hode eller hår finner jeg ikke.

I arabiske land dekker både kvinner og menn håret, pga sterk sol og sandstormer. Det er deres kultur og klesdrakt, men det har ingenting med islam å gjøre.

Gjest NotNaomi
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det har vel sjelden vært debatter om nonner kan ikle seg det de gjør. Rart ikke sant?

Gjest Elseby13
Skrevet
8 minutter siden, Blodets rett skrev:

Gode venner som signaliserer at du er usømmelig og umoralsk.

Hvordan kan du snakke på vegne av alle hijabbrukere i verden? Bruker du kanskje hijab selv og ser på andre som usømmelige? Vel, da må du kun snakke for deg selv, ikke alle andre.

Skrevet (endret)
3 minutter siden, NotNaomi skrev:

Men det har vel sjelden vært debatter om nonner kan ikle seg det de gjør. Rart ikke sant?

Nonner har bibelsk grunnlag for sin klesdrakt som igjen bæres for å symboliserer at de dedikerer livet sitt i Guds tjeneste. Stor forskjell fra hijab i den forstand, selv om de begge dekker håret.

Endret av Gjøksuppe
  • Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Elseby13 skrev:

Hvordan kan du snakke på vegne av alle hijabbrukere i verden? Bruker du kanskje hijab selv og ser på andre som usømmelige? Vel, da må du kun snakke for deg selv, ikke alle andre.

Det er liten tvil om hijab og bruken av hijab symboliserer sømmelighet og god moral, og omvendt, at de som ikke bruker hijab er usømmelige og umoralske. Hvorfor prøver du å late som om at dette hijabfenomenet ikke eksisterer?

• Liker 2
Gjest Elseby13
Skrevet
Akkurat nå, Blodets rett skrev:

Det er liten tvil om hijab og bruken av hijab symboliserer sømmelighet og god moral, og omvendt, at de som ikke bruker hijab er usømmelige og umoralske. Hvorfor prøver du å late som om at dette hijabfenomenet ikke eksisterer?

Fordi jeg er muslim og vet muligens litt mer enn deg om dette?

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hilsen muslim.

Hilsen en muslim.

Har tenkt på dette. Hvis det bare var om å gjøre å dekke håret, hvorfor bruker ikke norske muslimer skaut eller buff som oss andre nordmenn når vi har behov for å dekke håret? Bruker ofte buff selv, når jeg jobber ute, vasker osv. Det er jo veldig enkelt og behagelig å gå med. Må jo være mye bedre enn disse teppe-aktige slørene som alltid må ordnes og justeres, og som stilmessig minner mer om et ørkenplagg (unngår sol i nakken og sand i skjorta, sikkert veldig praktisk der). Stemmer nok bra at det handler om mote og status, ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...