Crazee Skrevet 7. januar 2005 #1 Skrevet 7. januar 2005 Det er ein del spørsmål som blir stilt ganske ofte her på forumet, og der svara er dei same heile tida. Kunne det ikkje vore ein idé å laga ein sticky FAQ/OSS-tråd der desse spørsmåla og svara stod og kunne brukast som eit oppslagsverk? Med litt samarbeid treng det ikkje bli ein så lang og uoversikteleg tråd heller: Eitt innlegg om kor du finn avatarar (personen som laga innlegget, evt. moderator, redigerer det når det kjem nye lenker), eitt om korleis du lagar eigne avatarar, eitt om grafikkprogram, eitt om heimesideprogram, eitt om korleis laga heimesider, om digitalfoto, biletredigering, osv. Første innlegg kan fungere som ei slags innhaldsliste over tema. Den som har "ansvaret" for eit tema/innlegg får heller få oppdateringar på PM og/eller følgja med i andre trådar og leggja inn etter kvart. Så klart, det er ikkje den optimale måten å laga ein FAQ på, men det er no nokre tankar eg har gjort meg over ei tid no. Kunne vore artig å veta kva de andre synest om det.
Polly Ester Skrevet 7. januar 2005 #2 Skrevet 7. januar 2005 Jeg syns det var en god ide ihvertfall... jeg bruker ofte søkefunksjonen, men det er ikke alltid jeg er like flink til å søke riktig, så da blir det kanskje til at jeg spør om ting som har vært oppe til stadighet...
Gjest Devil's Spawn Skrevet 7. januar 2005 #3 Skrevet 7. januar 2005 Støttes. I tillegg bør det stå at det finnes en søk-funksjon på forumet, og at det faktisk er lov å prøve å søke på nettet før man spør. Det løser ofte problemet fortere enn å skrive et innlegg her og vente på svar. I tillegg er det greit å skrive hva du har gjort for å forsøke å løse problemet i stedet for å ha hendene på fanget og spørre: "hvordan gjør jeg ditt og datt. Kakeoppskrift takk!" Da er det ofte mer motiverende å hjelpe, og man vil sannsynligvis få flere og raskere svar.
Polly Ester Skrevet 7. januar 2005 #4 Skrevet 7. januar 2005 I tillegg er det greit å skrive hva du har gjort for å forsøke å løse problemet i stedet for å ha hendene på fanget... Skjønner argumentet ditt, men det er faktisk noen der ute som er så grønne på ting at de kanskje ikke vet hva de skal søke på, eller at søkeresultater kommer på engelsk - og det er ikke alltid like lett å forstå ting på engelsk, når man ikke forstår det på norsk engang. Og så har du de som er så redd for å ødelegge ting og tang ved å gjøre noe galt at de må spørre først - bare for å forsikre seg om at ting er greit. Så jeg er enig med deg, men det er ikke alle som får det til fordi de er i en læreprossess og trenger t-skjeer innimellom... (og jeg er selvfølgelig en av dem som innimellom trenger t-skjeer, ja... )
Gjest Devil's Spawn Skrevet 7. januar 2005 #5 Skrevet 7. januar 2005 Skjønner argumentet ditt, men det er faktisk noen der ute som er så grønne på ting at de kanskje ikke vet hva de skal søke på, eller at søkeresultater kommer på engelsk - og det er ikke alltid like lett å forstå ting på engelsk, når man ikke forstår det på norsk engang. Og så har du de som er så redd for å ødelegge ting og tang ved å gjøre noe galt at de må spørre først - bare for å forsikre seg om at ting er greit. Så jeg er enig med deg, men det er ikke alle som får det til fordi de er i en læreprossess og trenger t-skjeer innimellom... Da kan man f.eks skrive: - Jeg har prøvd å søke på det, men uten resultat. eller: - Engelsk og/eller datakunnskapene mine er ikke så store så jeg skjønte ikke helt det som står her (link), eller: - Er det trygt å gjøre slik som det står her (link) Poenget er å vise at du faktisk har prøvd å gjøre noe.
Polly Ester Skrevet 7. januar 2005 #6 Skrevet 7. januar 2005 Ok. Er enig med deg... det viser engasjement om man gir uttrykk for at man har prøvd... Skal ta det til etterretning selv ihvertfall... :-)
Gjest Devil's Spawn Skrevet 8. januar 2005 #7 Skrevet 8. januar 2005 Det er godt :-) . Så skal jeg bli flinkere til å ikke svare de som åpenbart ikke har løftet en finger selv
Gjest Litjmæ Skrevet 8. januar 2005 #8 Skrevet 8. januar 2005 Fordi du er så intellektuell at intelligensen din må spares for ikke å brukes opp?
Gjest Devil's Spawn Skrevet 8. januar 2005 #9 Skrevet 8. januar 2005 Fordi du er så intellektuell at intelligensen din må spares for ikke å brukes opp? Ikke særlig givende for det intellektuelle å gi smørbrødlister over dill og dall som spretter opp på føste google-søk Men det skal jeg slutte med nå. *Nyttårsforsett*
LilleBille Skrevet 8. januar 2005 #11 Skrevet 8. januar 2005 Synes det høres veldig bra ut med noen sticky FAQ/OSS-tråder. Det er jo noen spørsmål som går veldig ofte igjen - som feks. om avatarer Noen ting er det jo greit å ta opp på nytt - om det er innspill og argumenter som forventes som svar - da hvem som svarer varierer over tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå