Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En advokat representerer henne i forhold til saken ja. En sakkyndig er en som gjør en vurdering i forhold til om en person f.eks er strafferettslig utilregnelig, soningsudyktig el.l. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La oss si jeg får 50 000 kr i bot da. Hvor mange uker/måneder må jeg sone?

Anonymkode: 01559...3d8

Husker ikke helt utregningen, men mener det er 1500 kr mulig litt mer, som tilsvarer en dag.. Kan vel være at du ender opp med 1- 1,5 måned. Og da blir det høyst sannsynlig på lavere sikkerhetsnivå.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, SiMa skrev:

Det settes en del vilkår ved betinget fengsel, vanligvis også alkoholforbud.

Betinget fengsel er ikke noen straff, men får du en annen straff for noe annet innenfor den betinget dommen, så får du den dommen pluss den neste og de blir ubetinget fengsel.

Anonymkode: 29e1b...d62

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, bekka79 skrev:

Husker ikke helt utregningen, men mener det er 1500 kr mulig litt mer, som tilsvarer en dag.. Kan vel være at du ender opp med 1- 1,5 måned. Og da blir det høyst sannsynlig på lavere sikkerhetsnivå.

Okei. 

Lurer veldig på hva strafferammen egentlig er for de tre forholdene, så fratrukket tilståelsesrabatt og andre formildende omstendigheter. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Okei. 

Lurer veldig på hva strafferammen egentlig er for de tre forholdene, så fratrukket tilståelsesrabatt og andre formildende omstendigheter. 

Det er mye som spiller inn i forhold til en straffeutmåling. Så dette er vanskelig å uttale seg om når man ikke har direkte kjennskap til saken. Det skal sies at slik som vold mot offentlig tjenestemann har heldigvis (synes jo jeg) blitt straffet oftere hardere i det siste. Hvis man ser hver enkelt sak for seg så er utmålingen for vold mot offentlig tjenestemann bøter eller fengsel inntil 1 år. At du har båret "våpen" er også bøter eller fengsel inntil et år. Ordensforstyrrelse er bøter eller fengsel inntil 6 måneder. Du sier at du ikke er tidligere straffedømt dette er jo formildende. Så må man se alvorlighetsgraden på hver enkelt sak. Deretter vil sakene bli slått sammen og du får en "samlerabatt". Utfallet vil sannsynlig bli bøter og en prøvetid med vilkår. Eĺler en kortere fengselsstraff, deretter en betinget del. 

Du vil ha mer å vinne på å spille med helt åpne kort, forklare din situasjon, rett og slett legge deg helt flat i forhold til hendelsen og omstendighetene rundt.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, bekka79 skrev:

Det er mye som spiller inn i forhold til en straffeutmåling. Så dette er vanskelig å uttale seg om når man ikke har direkte kjennskap til saken. Det skal sies at slik som vold mot offentlig tjenestemann har heldigvis (synes jo jeg) blitt straffet oftere hardere i det siste. Hvis man ser hver enkelt sak for seg så er utmålingen for vold mot offentlig tjenestemann bøter eller fengsel inntil 1 år. At du har båret "våpen" er også bøter eller fengsel inntil et år. Ordensforstyrrelse er bøter eller fengsel inntil 6 måneder. Du sier at du ikke er tidligere straffedømt dette er jo formildende. Så må man se alvorlighetsgraden på hver enkelt sak. Deretter vil sakene bli slått sammen og du får en "samlerabatt". Utfallet vil sannsynlig bli bøter og en prøvetid med vilkår. Eĺler en kortere fengselsstraff, deretter en betinget del. 

Du vil ha mer å vinne på å spille med helt åpne kort, forklare din situasjon, rett og slett legge deg helt flat i forhold til hendelsen og omstendighetene rundt.

Skjønte ikke helt. Strafferammen er fengsel inntil x anntall tid for hver av forholdene, men utfallet hos meg vil sannsynligvis bli bøter og prøvetid? Hvorfor det?

Jeg har lest en del nå og ser jo at det som hovedregel er ubetingen fengsel ved siktelse for vold mot tjenestemann.

Så har jeg jo formildene omstendigheter som at jeg ikke har vært voldsdømt tidligere, har slitt psykisk lenge hvor jeg blant annet har vært innlagt i psykiatrien over lengre tid og fortsatt jobber sammens med mine behandlere for å finne riktig behandling for hjelp til å stabiliseres mer. Har jo også to små barn som ikke er tjent med at moren havner i fengsel.

De skal jo innhente personopplysninger om meg, som å kontakte min behandler i psykiatrien. Har lest at ved særskilte forhold, som personlige problemer så kan dommen endret til ren betinget dom. Men hva regnes som "ille" nok til det da. Jeg har alvorlig depresjon som blir omtalt som behandlingsresistent og har selv blitt utsatt for psykisk vold i mange år noe som har gjort at jeg har kommet inn i et selvdestruktivt mønster hvor jeg "får utløp" for sinnet mitt i fylla og blir en helt annen person enn jeg egentlig er.

Blir også litt forvirret når politiet gir uttrykk for at forelegg er mest sannsynlig, men at de ikke kan utelukke fengsel. Også står det noe helt annet når jeg leser på nett. At hovedregelen er ubetinget fengsel.

Jeg planlegger selvsagt å legge meg flat. Jeg skal erkjenne alle tre forholdene. Selv om jeg ikke husker å ha opptredt truende (hevet en billijardkule over hodet mitt visstnok) eller at jeg klorte noen, så er jeg ikke i tvil om at det er sant. Husker at jeg tok med med billijardkulen (aner ikke hvorfor, fikk bare et spontant innfall da jeg gikk forbi billijardbordet.), vet jeg har bidratt til ordensforstyrrelse selv om jeg ikke husker alt og jeg husker hele episoden med skalpellen klart og tydelig. Men har også skjønt det slik at når jeg ikke husker en god del av forholdene så kan det være at det ikke kan behandles som tilståelsesdom. Det er noe jeg har lest meg opp på, og ikke noe politibetjenten sa noe om.

Har for øvrig lest at hvis jeg påberoper meg å ha personlige forhold som bør påvirke straffeutmålingen så kan altså da feks min behandler fra instistusjon komme og vitne for meg.

Kan man virkelig betegne en suturskalpell som et våpen? Som er kjøpt for å ta sting på låret, som ble avglemt å ta ut av vesken da jeg dro ut på byen? Altså jeg ville ikke bevisst ha valgt å ta med meg en skalpell ut på byen. Det var en forglemmelse, og da jeg satt utenfor politistasjonen og hyperventilerte sånn at jeg til slutt ikke klarte å trekke pusten verken ut eller inn, så kom jeg da på denne skalpellen og valgte i ren desperasjon å ta den ut.....Så kom jo da dessverre politiet ut da jeg satt der, og jeg ble "overfalt" og lagt i bakken og påsatt håndjern.

Det jeg tenker er skjerpende omstendigheter er vel at jeg har vært årsask til ordensforstyrrelse mange ganger siste halve året. Uten at jeg har motatt noen anmeldelse for det. Jeg har vært på glattcelle mange ganger, og omtrent hver gang har jeg motsatt meg det å bli innbrakt på en slik måte at jeg enten har blitt bært inn i politibilen, de har lagt seg oppå meg inni bilen og en gang ble jeg påsatt håndjern. Brukte all min kraft for å komme løs fra grepene deres, men jeg er ikke så sterk da. Så jeg har jo sånn sett da også "hindret politiet i å utføre sitt arbeid", men det har jeg ikke blitt siktet for da.

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, bekka79 skrev:

Når du blir illagt bøter i en slik sak, så blir ordlyden: substiært så og så mange dager i bøter... Så jo et alternativ for å betale boten er fengsel i dagene størrelse  på boten tilsvarer. 

Du har tydeligvis ikke peiling. Den subsidiære fengselsstraffen er der i tilfelle vedkommende er varig betalingsudyktig og Statens innkrevingssentral ikke lykkes i å drive inn pengene. Man kan ikke velge om man vil betale eller sone. Hvis man har noe som helst av penger, tar SI dem.

Anonymkode: dc5b6...05e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har tydeligvis ikke peiling. Den subsidiære fengselsstraffen er der i tilfelle vedkommende er varig betalingsudyktig og Statens innkrevingssentral ikke lykkes i å drive inn pengene. Man kan ikke velge om man vil betale eller sone. Hvis man har noe som helst av penger, tar SI dem.

Vel jeg har ikke noe ekstra penger og må ofte prioritere hvilke regninger jeg rett og slett må vente med å betale. Jeg bor alene, har ikke høy lønn, har boliglån å betjene, siden jeg per tiden ikke har omsorgen for barna så hsr jeg mistet alt av stønader derfra og må i tillegg betale faren barnebidrag. Pluss at jeg har en del medisinske utgifter hvor bare den ene av de går inn under frikortordningen. Den bufferen jeg har tappes gradvis for å ha penger til mat, og den er nok tom innen jeg får en dom. 

Skrevet

Blir ikke idømte bøter avogtil betalt med tvangstrekk av lønn eller stønader ? Når en ikke kan, eller vil,betale den på vanlig måte ?

Jeg håper virkelig du får den behandlingen du trenger, så du ikke utagerer sånn mer. At du slutter å drikke alkohol og ikke havner i klammeri med politiet mer. Så barnevernet lar deg få mer omsorg for barna dine.

Hvilken type straff du får, vet ikke jeg. Men er det ikke ofte ubetinget fengsel for vold mot offentlig tjenestemann ? Det blir vel sett alvorlig på hos politiet, og hos domstolen. Gjør deg ferdig med saken din, og få orden på livet ditt.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo peiling har jeg.Men ser at dette kan misforstås. Svarer ut i fra innlegget og her er det snakk om en person som høyst sannsynlig ikke har evnen til å betale en bot i den størrelsen. Vedkommende er uten fast inntekt, arbeid ol. Evner man ikke å betale boten er alternativet fengsel. Ja det vil bli gjort forsøk på å kreve inn pengene. Men dette avhenger også på lovbruddet og botens størrelse, omstendighetene rundt osv. Hvor hardt dette vel bli forsøkt. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk det TS? Fikk du litt mer informasjon?

Håper du har det bra, så bra du kan ha det mtp situasjonen. :klem:

Anonymkode: 5e78c...59d

AnonymBruker
Skrevet
På 7/8/2017 den 17.26, AnonymBruker skrev:

Aap blir stoppet under eventuell soning.

Anonymkode: 805b1...9fe

Beholder første mnd. Så da blir det kommunen som må betale husleie og faste utgifter. Nav sosial

Anonymkode: 0d11b...557

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, bekka79 skrev:

Jo peiling har jeg.Men ser at dette kan misforstås. Svarer ut i fra innlegget og her er det snakk om en person som høyst sannsynlig ikke har evnen til å betale en bot i den størrelsen. Vedkommende er uten fast inntekt, arbeid ol. Evner man ikke å betale boten er alternativet fengsel. Ja det vil bli gjort forsøk på å kreve inn pengene. Men dette avhenger også på lovbruddet og botens størrelse, omstendighetene rundt osv. Hvor hardt dette vel bli forsøkt. 

Nei, det har du ikke. Du skriver i et annet innlegg at straffen sannsynligvis blir "bøter og prøvetid med vilkår"? Ikke når det er snakk om vold mot politiet. Da blir det ubetinget fengsel i de aller, aller fleste tilfeller. Og du skriver at vold mot offentlige tjenestemenn oftere har blitt straffet hardere den siste tiden - også feil. Sånn har det vært i mange, mange år.

AnonymBruker
Skrevet

Selv om jeg ser at du skriver at du erkjenner at du har gjort disse tingene og skal legge deg flat etc, så synes jeg at det er fryktelig mye unnskyldninger og bortforklaringer både i forhold til atferden din og hvorfor du oppfører deg slik, sånn at jeg får inntrykket av at du egentlig ikke påtar deg ansvaret likevel...

Anonymkode: b304e...b43

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig, så burde ikke en tikkende bombe som deg ts få vandre fritt ute i samfunnet. Enten fengselsstraff eller innelåst på psykriatisk hadde vært stedet for deg.

Anonymkode: e1d1e...051

AnonymBruker
Skrevet

Psykiske og ustabile folk skulle aldri hatt lappen!! Utrolig at det er lov i trygge Norge 

Anonymkode: 43aca...b29

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Psykiske og ustabile folk skulle aldri hatt lappen!! Utrolig at det er lov i trygge Norge 

Anonymkode: 43aca...b29

Dette er det legen og psykiateren/psykologen som bestemmer. Hvis disse mener hun ikke er skikket til å ha førerkort så blir det tatt i fra henne. Og selvfølgelig hvis politiet mener hun ikke er skikket. Vi må jo stole på at teamet rundt henne som kjenner henne best mener hun kan beholde førerkortet sitt så er det riktig. Hun har jo ikke kjørt i påvirket tilstand, ihvertfall sier hun ikke noe om det. Og ikke vet vi om hun faktisk kjører i det hele tatt i dårlige perioder. 

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er det legen og psykiateren/psykologen som bestemmer. Hvis disse mener hun ikke er skikket til å ha førerkort så blir det tatt i fra henne. Og selvfølgelig hvis politiet mener hun ikke er skikket. Vi må jo stole på at teamet rundt henne som kjenner henne best mener hun kan beholde førerkortet sitt så er det riktig. Hun har jo ikke kjørt i påvirket tilstand, ihvertfall sier hun ikke noe om det. Og ikke vet vi om hun faktisk kjører i det hele tatt i dårlige perioder. 

Psykisk ustabile personer får for mange sjangser. Vi ser jo ofte at det ender opp med drap og ødelagte familier. 

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Psykisk ustabile personer får for mange sjangser. Vi ser jo ofte at det ender opp med drap og ødelagte familier. 

Igjen så er det legene som har dette ansvaret, ikke personen selv. Det er en vanskelig etisk linje her, så det gjøres nok feilvurderinger innimellom ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...