AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #41 Skrevet 9. juli 2017 1. Nei du mister ikke lappen. 2. Hvorfor drikker du når du vet du ikke tåler det? 3. Hvis du er redd for å miste jobben, hvorfor risikerer du jobben din da? Man får ikke sykmelding for å sone i fengsel. Man skal ikke ha noe tilrettelagt eller goder når man ender opp i fengsel. Det skulle bare mangle. Anonymkode: 44019...fe2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #42 Skrevet 9. juli 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan få inntil 30% strafferabbat når du tilstår. Når du nå tilstår i morgen så vil du mest sannsynlig få en tilståelsesdom. Altså ikke en vanlig rettsak. Da blir det deg, en dommer, kanskje en politijurist og ev hvis du vil ha med deg en advokat. Så forklarer du deg for dommeren også får du dommen der og da. Da har du allerede tilstått så skyldspørsmålet er ikke tema, kun hvilken straff du skal få. Det er der en advokat kan minske straffen din for deg. Anonymkode: 5e78c...59d Jeg har ikke råd til advokat. Kan jeg bruke psykiater som kjenner meg godt som sakkyndig? Anonymkode: 01559...3d8
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #43 Skrevet 9. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: 1. Nei du mister ikke lappen. 2. Hvorfor drikker du når du vet du ikke tåler det? 3. Hvis du er redd for å miste jobben, hvorfor risikerer du jobben din da? Man får ikke sykmelding for å sone i fengsel. Man skal ikke ha noe tilrettelagt eller goder når man ender opp i fengsel. Det skulle bare mangle. Anonymkode: 44019...fe2 Jeg har ikke noe godt svar på hvorfor jeg fortsetter å drikke. Likegyldighet? Behov for å utagere, men trenger alkohol for å få det til? Behov for å skille meg fra beskrivelsen "snill og grei"? En måte å lindre egen psykiske smerte samtidig som jeg drikker så mye og oppsøker situasjoner for å ende med å bli tatt kontroll på og straffet? Kanskje alt på en gang. Jeg sliter rett og slett selv med å forstå. Jeg er enig i det siste du skriver. Sånn egentlig. Jeg bare lurer på hvordan jeg skal klare meg økonomisk hvis jeg må i fengsel. Anonymkode: 01559...3d8 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #44 Skrevet 9. juli 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke råd til advokat. Kan jeg bruke psykiater som kjenner meg godt som sakkyndig? Anonymkode: 01559...3d8 Det kan være at du får oppnevnt en advokat. Jeg fikk det og fikk også beskjed om at de normalt ikke pleier å gjøre det når det er tilståelsesdom, hvorfor jeg fikk det vet jeg ikke. De tar også hensyn til din psykiske helse, om den ikke er god nok til å sitte i fengsel. Hvis du får regelmessig behandling for psykiske plager el. så blir dette tatt hensyn til. At du har barn blir tatt hensyn til. Det er altså mange ting de tar hensyn til før du får en ubetinget dom. Anonymkode: 5e78c...59d
bekka79 Skrevet 9. juli 2017 #45 Skrevet 9. juli 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke råd til advokat. Kan jeg bruke psykiater som kjenner meg godt som sakkyndig? Anonymkode: 01559...3d8 Hvis det blir snakk om å skulle bruke en sakkyndig er det en som blir oppnevnt av retten. Ikke en du selv velger. Det kan være at en advokat blir oppnevnt for å representere deg hvis det blir snakk om å reise sak. Det er ikke slik at du mister lappen for godt og må ta oppkjøring ol. På nytt "bare" fordi du fengsles. Men du kan bli dømt til å bli fratatt førerkortet, men da må det være grunnlag for det. Det er ikke noen automatikk i at arbeidsplassen blir varslet, og du kan fint søke om ferie under soning. Men alt av eventuelle stønader blir stanses under soning. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #46 Skrevet 9. juli 2017 Hvorfor har du fått lappen da du sliter med psyken? Ustabile folk skulle IKKE hatt lappen!! Anonymkode: 43aca...b29 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #47 Skrevet 9. juli 2017 18 minutter siden, bekka79 skrev: Hvis det blir snakk om å skulle bruke en sakkyndig er det en som blir oppnevnt av retten. Ikke en du selv velger. Det kan være at en advokat blir oppnevnt for å representere deg hvis det blir snakk om å reise sak. Det er ikke slik at du mister lappen for godt og må ta oppkjøring ol. På nytt "bare" fordi du fengsles. Men du kan bli dømt til å bli fratatt førerkortet, men da må det være grunnlag for det. Det er ikke noen automatikk i at arbeidsplassen blir varslet, og du kan fint søke om ferie under soning. Men alt av eventuelle stønader blir stanses under soning. Ok, takk for svar. Jeg får bare håpe det er såpass med soningskø slik at jeg kanskje er hundre % tilbake i jobb og ikke på AAP lenger når jeg skal sone. Da er det bare å ta ut ferie og problemet med penger er løst. Det kan umulig være grunnlag for å miste lappen da jeg som sagt aldri har vært i nærheten av bilen en gang i ruspåvirket tilstand. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor har du fått lappen da du sliter med psyken? Ustabile folk skulle IKKE hatt lappen!! Anonymkode: 43aca...b29 Haha. Så uvitende du er. Jeg har ikke en eneste prikk på førerkortet, kjører etter fartsgrensen og er IKKE en ustabil sjåfør. Anonymkode: 01559...3d8
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #48 Skrevet 9. juli 2017 Dessuten så har jeg hatt lappen i snart ni år og har ikke vært ustabil syk i mer enn ca ett år. Anonymkode: 01559...3d8 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #49 Skrevet 9. juli 2017 Men angående det å få oppnevnt sakkyndig. Er det ikke logisk å oppnevne en som faktisk kjenner meg, framfor en som bare skal lese gjennom alle journalnotatene og gjøre seg opp en mening? Eller har det med inhabilitet å gjøre? At sakkyndig skal være mest mulig objektiv og konsentrere seg om fakta framfor slik som min behandler som også liker meg veldig godt som person? Anonymkode: 01559...3d8
bekka79 Skrevet 9. juli 2017 #50 Skrevet 9. juli 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, takk for svar. Jeg får bare håpe det er såpass med soningskø slik at jeg kanskje er hundre % tilbake i jobb og ikke på AAP lenger når jeg skal sone. Da er det bare å ta ut ferie og problemet med penger er løst. Det kan umulig være grunnlag for å miste lappen da jeg som sagt aldri har vært i nærheten av bilen en gang i ruspåvirket Anonymkode: 01559...3d8 Siden saken din ikke var såpass alvorlig at du ble varetektsfengslet. Kan det drøye en god stund før du eventuelt vil bli innkalt til soning hvis det er det du blir dømt til.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #51 Skrevet 9. juli 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men angående det å få oppnevnt sakkyndig. Er det ikke logisk å oppnevne en som faktisk kjenner meg, framfor en som bare skal lese gjennom alle journalnotatene og gjøre seg opp en mening? Eller har det med inhabilitet å gjøre? At sakkyndig skal være mest mulig objektiv og konsentrere seg om fakta framfor slik som min behandler som også liker meg veldig godt som person? Anonymkode: 01559...3d8 Hvis du får oppnevnt en sakkyndig så er det en advokat. Om du kan ta med deg en annen som mer eller mindre stiller som karaktervitne vet jeg ikke. Siden dette mest sannsynlig ender opp i en tilståelsesak, hvis du tilstår, så er det ingen vitner som skal vitne. Anonymkode: 5e78c...59d
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #52 Skrevet 9. juli 2017 3 minutter siden, bekka79 skrev: Siden saken din ikke var såpass alvorlig at du ble varetektsfengslet. Kan det drøye en god stund før du eventuelt vil bli innkalt til soning hvis det er det du blir dømt til. Okei. Ja har fortstått det slik at det kan ta tid. Men nå vet jeg ikke en gang om det blir fengsel da. Vet bare at hvis jeg f.eks får en bot på 50 000 så må jeg vurdere å heller sone fordi slike penger har jeg ikke. Og jeg vil heller ha noen uker i fengsel enn å bruke mange år på å betale en bot. Hvordan skal jeg komme meg videre i livet og bli frisk hvis jeg skal ha slikt hengende over meg. Anonymkode: 01559...3d8
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #53 Skrevet 9. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du får oppnevnt en sakkyndig så er det en advokat. Om du kan ta med deg en annen som mer eller mindre stiller som karaktervitne vet jeg ikke. Siden dette mest sannsynlig ender opp i en tilståelsesak, hvis du tilstår, så er det ingen vitner som skal vitne. Anonymkode: 5e78c...59d Ja okei. Æsj. Kjenner det verste i grunn er å ikke vite. Jeg vet jeg er anmeldt, jeg vet jeg får en eller annan form for straff, men jeg vet ikke når, jeg vet ikke hva, jeg vet ikke hvilke konsekvenser dette vil ha for meg. Og det blir opp til fem måneder til jeg får en dom. Slik jeg har forstått det. Jaja. Kan vel ikke klage når det er et resultat av egne handlinger. Anonymkode: 01559...3d8
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #54 Skrevet 9. juli 2017 Du kan ikke velge mellom å betale bot eller fengsel. Anonymkode: 805b1...9fe 2
bekka79 Skrevet 9. juli 2017 #55 Skrevet 9. juli 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du får oppnevnt en sakkyndig så er det en advokat. Om du kan ta med deg en annen som mer eller mindre stiller som karaktervitne vet jeg ikke. Siden dette mest sannsynlig ender opp i en tilståelsesak, hvis du tilstår, så er det ingen vitner som skal vitne. Anonymkode: 5e78c...59d En sakkyndig er ikke en advokat nei. En sakkyndig er en psykiater.
bekka79 Skrevet 9. juli 2017 #56 Skrevet 9. juli 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke velge mellom å betale bot eller fengsel. Anonymkode: 805b1...9fe Når du blir illagt bøter i en slik sak, så blir ordlyden: substiært så og så mange dager i bøter... Så jo et alternativ for å betale boten er fengsel i dagene størrelse på boten tilsvarer.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #57 Skrevet 9. juli 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja okei. Æsj. Kjenner det verste i grunn er å ikke vite. Jeg vet jeg er anmeldt, jeg vet jeg får en eller annan form for straff, men jeg vet ikke når, jeg vet ikke hva, jeg vet ikke hvilke konsekvenser dette vil ha for meg. Og det blir opp til fem måneder til jeg får en dom. Slik jeg har forstått det. Jaja. Kan vel ikke klage når det er et resultat av egne handlinger. Anonymkode: 01559...3d8 Jeg ventet i 7 mnd før saken kom opp. Og vente sånn er ikke gøy. Bedre å bli ferdig med det og ta den straffen slik at man kommer seg videre i livet. Anonymkode: 5e78c...59d
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #58 Skrevet 9. juli 2017 4 minutter siden, bekka79 skrev: En sakkyndig er ikke en advokat nei. En sakkyndig er en psykiater. Ok, gir meg. Men det er snakk om å få oppnevnt en advokat i slike saker, det er advokaten som kan hjelpe henne med å få minst mulig straff. Men den psykiske sykdomshistorien hennes vil jo selvfølgelig komme inn i bildet. Anonymkode: 5e78c...59d
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #59 Skrevet 9. juli 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke velge mellom å betale bot eller fengsel. Anonymkode: 805b1...9fe Jo det kan jeg. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ventet i 7 mnd før saken kom opp. Og vente sånn er ikke gøy. Bedre å bli ferdig med det og ta den straffen slik at man kommer seg videre i livet. Anonymkode: 5e78c...59d Ja, sant det. Anonymkode: 01559...3d8
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #60 Skrevet 9. juli 2017 La oss si jeg får 50 000 kr i bot da. Hvor mange uker/måneder må jeg sone? Anonymkode: 01559...3d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå