AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #1 Skrevet 8. juli 2017 Jeg blir muligens anmeldt for vold mot tjenestemann da jeg kom i klinsj med politiet. Jeg strittet veldig i mot og endte visst opp med å klore og sparke en av de. Husker ikke episoden, bare våknet opp i fyllearresten. De "kjenner" meg da jeg har slitt psykisk lenge og har derfor aldri anmeldt meg fordi de vet jeg har det så tøft. Tror jeg slipper unna denne gangen, men de kunne ikke si det for sikkert. Uansett. Hvis jeg blir anmeldt og må sone, mister jeg automatisk lappen? Årsaken til soningen har jo ingenting med bilkjøring å gjøre og jeg har aldri i mitt liv fått en bot en gang. Noen som vet? Og hva med jobb? Får jeg en slags soningspermisjon? Jeg kan ikke sykemeldes da jeg ikke har mer igjen av sykepengerettighetene. Må gå på AAP en periode fram til jeg er frisk nok til å komme ut i arbeid. Får jeg AAP når jeg sitter i fengsel? Har jo regninger som må betales og får vel dessuten en kraftig bot i tillegg. Hvor lenge må jeg forvente å sone? Vil da tro at selv om jeg anmeldes for vold mot tjenestemann så er det jo en vesentlig forskjell på å ha "påført vold" ved et uhell enn ved å faktisk ha ment det. Det skjedde under et basketak hvor jeg prøvde å komme meg løs fra grepet deres. Anonymkode: 01559...3d8
MorTeresa Skrevet 8. juli 2017 #2 Skrevet 8. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis jeg blir anmeldt og må sone, mister jeg automatisk lappen? Nei. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du har fått for deg dette? 5
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #3 Skrevet 8. juli 2017 Det er vel kun dersom man gjør forbrytelser i forbindelse med narkotika, og bilkjøring selvfølgelig at man kan risikere å bli fratatt førerkortet. Anonymkode: f3e52...d53 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #4 Skrevet 8. juli 2017 3 minutter siden, MorTeresa skrev: Nei. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du har fått for deg dette? Okei. Var bare ei venninne som sa det, men hun skal i retten pga kjøring i ruspåvirket tilstand hvor hun med vilje krasjet bilen for å ta livet sitt. Hun har allerede mistet lappen, men sa hun uansett vil miste den hvis hun blir dømt til fengsel. Anonymkode: 01559...3d8
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #5 Skrevet 8. juli 2017 Aap blir stoppet under eventuell soning. Anonymkode: 805b1...9fe 2
MorTeresa Skrevet 8. juli 2017 #6 Skrevet 8. juli 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okei. Var bare ei venninne som sa det, men hun skal i retten pga kjøring i ruspåvirket tilstand hvor hun med vilje krasjet bilen for å ta livet sitt. Hun har allerede mistet lappen, men sa hun uansett vil miste den hvis hun blir dømt til fengsel. Anonymkode: 01559...3d8 Hun tar feil, slapp av. Man mister lappen umiddelbart når man kjører i ruspåvirket tilstand. 4
MorTeresa Skrevet 8. juli 2017 #7 Skrevet 8. juli 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel kun dersom man gjør forbrytelser i forbindelse med narkotika Man mister ikke lappen fordi man dømmes for besittelse av narkotika. Hvorfor har du fått for deg det?
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #8 Skrevet 8. juli 2017 8 minutter siden, MorTeresa skrev: Man mister ikke lappen fordi man dømmes for besittelse av narkotika. Hvorfor har du fått for deg det? https://www.bt.no/nyheter/lokalt/--Tar-forerkortet-som-straff-269816b.html https://www.bt.no/nyheter/lokalt/Slapp-straff_-men-mister-lappen-270134b.html Anonymkode: f3e52...d53 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #9 Skrevet 8. juli 2017 Du mister ikke lappen automatisk fordi man kommer i fengsel. Hvis det får konsekvenser så få deg en advokat som kan få ned straffen din. Kanskje slipper du med en betinget dom eller en bot. Anonymkode: 5e78c...59d 1
MorTeresa Skrevet 8. juli 2017 #10 Skrevet 8. juli 2017 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.bt.no/nyheter/lokalt/--Tar-forerkortet-som-straff-269816b.html https://www.bt.no/nyheter/lokalt/Slapp-straff_-men-mister-lappen-270134b.html Anonymkode: f3e52...d53 Det er ingen automatikk i dette. 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #11 Skrevet 8. juli 2017 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Aap blir stoppet under eventuell soning. Anonymkode: 805b1...9fe Hvordan skal jeg da betale lånet? Greit nok at jeg ikke trenger penger til mat når jeg er i fengsel, men vil tro jeg maksimalt kan få én betalingsfri måned fra banken hvor jeg kun betaler renter. Eller kanskje jeg kan få mer. Bare lurer på om det er sånn at hele livet (økonomi og jobb) skal gå i oppløsning fordi jeg må i fengsel i feks en måned pga noe jeg gjorde med et uhell. Jeg er alvorlig psykisk syk for tiden, men har egentlig veldig orden på livet. Målet med behandlingen er jo å få meg helt frisk og tilbake til samfunnet igjen. Hvordan skal det gå hvis jeg mister jobb og hjem? Da knekker jeg nok helt sammen. Jobben min er ett av få holdepunkter jeg har i livet mitt. Den er utrolig viktig for meg. Akkurat den jobben. Så nytter ikke at jeg kan få meg annen jobb hvis jeg mister den jeg hsr. Anonymkode: 01559...3d8
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #12 Skrevet 8. juli 2017 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg blir muligens anmeldt for vold mot tjenestemann da jeg kom i klinsj med politiet. Jeg strittet veldig i mot og endte visst opp med å klore og sparke en av de. Husker ikke episoden, bare våknet opp i fyllearresten. De "kjenner" meg da jeg har slitt psykisk lenge og har derfor aldri anmeldt meg fordi de vet jeg har det så tøft. Tror jeg slipper unna denne gangen, men de kunne ikke si det for sikkert. Uansett. Hvis jeg blir anmeldt og må sone, mister jeg automatisk lappen? Årsaken til soningen har jo ingenting med bilkjøring å gjøre og jeg har aldri i mitt liv fått en bot en gang. Noen som vet? Og hva med jobb? Får jeg en slags soningspermisjon? Jeg kan ikke sykemeldes da jeg ikke har mer igjen av sykepengerettighetene. Må gå på AAP en periode fram til jeg er frisk nok til å komme ut i arbeid. Får jeg AAP når jeg sitter i fengsel? Har jo regninger som må betales og får vel dessuten en kraftig bot i tillegg. Hvor lenge må jeg forvente å sone? Vil da tro at selv om jeg anmeldes for vold mot tjenestemann så er det jo en vesentlig forskjell på å ha "påført vold" ved et uhell enn ved å faktisk ha ment det. Det skjedde under et basketak hvor jeg prøvde å komme meg løs fra grepet deres. Anonymkode: 01559...3d8 Lappen blir automatisk inndratt når du skal sone. Man sitter heller ikke i et Norsk fengsel på full kost og losji og hever sykepenger, APP eller andre trygd/stønadsordninger. Du får noen få kroner i "dagpenger" under soning. At du har regninger å betale, det er din sak, ikke samfunnets ansvar når/hvis en person blir straffedømt. Vold mot offentlig tjenestemann er noe samfunnet slår hardt ned på, det er uakseptabelt enten det er med vilje eller ved det du velger å kalle uhell. Her blir det ord mot ord, og politiets ord veier betydelig tyngre enn din (bort?-)forklaring. At du i tillegg er en person som har gitt politiet "hodebry" tidligere, taler heller ikke til din fordel. Har du jobb så avgjør arbeidsgiver om han vil gi deg ulønnetmpermisjon under soning, eller finner at sakens art er slik at han ikke kan eller vil ha deg ansatt. Hvor lang soningstid du får, blir bare spekulasjoner da helheten i situasjonen blir vurdert av dem som ikke er part i saken. Vi har her og bare din versjon av hendelsesforløpet. Å slite psykisk er ikke synonymt med å opptre slik at man (gjentatte) ganger kommer i konflikt med politiet. At du ikke husker stort før du våkner i fyllearresten kjøper jeg ikke. Før noen settes i fyllearresten når de er så borte vekk at de ikke husker noe, så fremstilles personen for lege for å vurdere om fyllearresten er rette plassen, eller om psykiatrisk innleggelse er mer egnet. Forhåpentligvis har du nå lært noe og unngår å komme i lignende situasjoner igjen? 2 minutter siden, MorTeresa skrev: Det er ingen automatikk i dette. Det er faktisk automatikk i at førerkortet blir inndratt ved soning. Men noen får det igjen når de skal ut på permisjon el. Anonymkode: 1753c...4bf 6
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #13 Skrevet 8. juli 2017 Lurer uansett på om jeg defineres som sonings-udyktig pga sykdommen min. Men det får jeg vel ta dersom det blir fengsel. Er det slik at det er én avdeling for kvinner og én for menn? Anonymkode: 01559...3d8
MorTeresa Skrevet 8. juli 2017 #14 Skrevet 8. juli 2017 (endret) 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er faktisk automatikk i at førerkortet blir inndratt ved soning. Men noen får det igjen når de skal ut på permisjon el. Jeg snakker om at man mister det for godt. ETA: Ingen automatikk-svaret ga jeg forresten til en som skrev at man kunne miste førerkortet på grunn av dom for besittelse av narkotika, ikke angående å bli fratatt det ved soning. Endret 8. juli 2017 av MorTeresa la til noe 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #15 Skrevet 8. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lappen blir automatisk inndratt når du skal sone. Man sitter heller ikke i et Norsk fengsel på full kost og losji og hever sykepenger, APP eller andre trygd/stønadsordninger. Du får noen få kroner i "dagpenger" under soning. At du har regninger å betale, det er din sak, ikke samfunnets ansvar når/hvis en person blir straffedømt. Vold mot offentlig tjenestemann er noe samfunnet slår hardt ned på, det er uakseptabelt enten det er med vilje eller ved det du velger å kalle uhell. Her blir det ord mot ord, og politiets ord veier betydelig tyngre enn din (bort?-)forklaring. At du i tillegg er en person som har gitt politiet "hodebry" tidligere, taler heller ikke til din fordel. Har du jobb så avgjør arbeidsgiver om han vil gi deg ulønnetmpermisjon under soning, eller finner at sakens art er slik at han ikke kan eller vil ha deg ansatt. Hvor lang soningstid du får, blir bare spekulasjoner da helheten i situasjonen blir vurdert av dem som ikke er part i saken. Vi har her og bare din versjon av hendelsesforløpet. Å slite psykisk er ikke synonymt med å opptre slik at man (gjentatte) ganger kommer i konflikt med politiet. At du ikke husker stort før du våkner i fyllearresten kjøper jeg ikke. Før noen settes i fyllearresten når de er så borte vekk at de ikke husker noe, så fremstilles personen for lege for å vurdere om fyllearresten er rette plassen, eller om psykiatrisk innleggelse er mer egnet. Forhåpentligvis har du nå lært noe og unngår å komme i lignende situasjoner igjen? Det er faktisk automatikk i at førerkortet blir inndratt ved soning. Men noen får det igjen når de skal ut på permisjon el. Anonymkode: 1753c...4bf Jeg tåler ganske høy promille før det kan virke som at jeg må vurderes av legevakt. Kan likevel få blackout. Jeg vet det slås hardt ned på, men like fullt var det et uhell. Jeg har aldri i hele mitt liv vært voldelig mot noen. Har vel heller vært den som har mottatt volden. Men ja så klart var det et uhell. Det er ingen bortforklaring, det er bare sånn det er. Får arbeidsgiver automatisk vite hvorfor en må sone? Kan jeg ikke feks bruke ferieukene på det? Hvis jeg mister jobben så tror jeg at jeg dør. Jeg skal i gang med nye medisiner for å stabiliseres mer, men akkurat nå har jeg ikke kontroll over egen destruktive atferd. For eksempel begynte jeg å gråte da jeg ble løslatt i morges. Så mistet jeg kraften i beina mine og begynte å hyperventilere. Holdt til slutt på å besvime, og det som da hjelper er å bytte ut psykisk smerte med fysisk. Hadde en gjenstand i vesken min pga jeg skulle bruke den til å fjerne sting. Uansett, jeg satt utenfor politistasjonen. Jeg hadde fullstendig panikk og hørte ikke noe. Jeg måtte få puste. Akkurat da jeg satt og gjorde slik at jeg fikk puste igjen så kom de ut for å se til meg. Mulig det er kamera rundt hele stasjonen. Jeg satt slik at de så ikke hva jeg hadde før de kom helt nært. Da tok han raskt tak i hånden jeg holdt gjenstanden med, ropte til de andre hva jeg hadde, de kom løpende, jeg ble fratatt gjenstanden, lagt i bakken og ilagt håndjern. SÅ ble jeg tatt til legevakten. Satt med håndjern i sånn 45 minutter eller noe. Så kjørte de meg hjem etterpå da legen hadde snakket med psykiatrien som kunne opplyse om at jeg er kronisk suicidal og jeg skal kun legges inn når det er helt akutt fare for at jeg kan ta livet mitt da jeg hsr vært så lenge innlagt at jeg har blitt institusjonsavhengig og sliter meg å klare meg på egenhånd. Så det er "kontraindisert" at jeg skal være innlagt. Ikke ønsker jeg det heller. Men ja. Jeg er alvorlig syk for tiden og er absolutt ikke den jeg egentlig er. Jeg er helt rabiat og klarer ikke kontrollere egen destruktive adferd. Føler dessuten at jeg fortjener å bli straffet noe som gjør at jeg lettere gir etter for destruktive handlinger. Anonymkode: 01559...3d8
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #16 Skrevet 8. juli 2017 23 minutter siden, MorTeresa skrev: Det er ingen automatikk i dette. Jeg skrev aldri at det ble automatisk fratatt da, jeg skrev at man kunne risikere det. Anonymkode: f3e52...d53
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #17 Skrevet 8. juli 2017 Først skal du gjennom en rettssak der du eventuelt får en dom. Så kan du begynne å løse problemene dine frem til den dagen du skal sone. For øvrig får du neppe ubetinget fengsel, om det du skriver i HI er korrekt. Anonymkode: 29e1b...d62
ajarRun Skrevet 8. juli 2017 #18 Skrevet 8. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Okei. Var bare ei venninne som sa det, men hun skal i retten pga kjøring i ruspåvirket tilstand hvor hun med vilje krasjet bilen for å ta livet sitt. Hun har allerede mistet lappen, men sa hun uansett vil miste den hvis hun blir dømt til fengsel. Anonymkode: 01559...3d8 Se på tapsforskriften §2-6. "Et vilkår for fastsettelse av tap av førerett etter denne bestemmelsen er at det er klar sammenheng mellom bruken av motorvogn og den straffbare handling." Men vegtrafikkloven paragraf 34 siste ledd kan også være av interesse for din sak: "Dersom innehaveren av føreretten ikke er edruelig eller hans vandel for øvrig er slik at han ikke anses skikket til å føre motorvogn, kan politimesteren eller den han gir myndighet, tilbakekalle retten til å føre førerkortpliktig motorvogn for en bestemt tid eller inntil videre, hvis hensynet til trafikksikkerheten eller allmenne hensyn ellers krever det." Det er nok §34 som venninnen din fikk problemer med, og du kan også få det. Spesielt hvis du argumenterer for at "fylla har skylda" når du blir dømt for volden.
ajarRun Skrevet 8. juli 2017 #19 Skrevet 8. juli 2017 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan skal jeg da betale lånet? Greit nok at jeg ikke trenger penger til mat når jeg er i fengsel, men vil tro jeg maksimalt kan få én betalingsfri måned fra banken hvor jeg kun betaler renter. Eller kanskje jeg kan få mer. Bare lurer på om det er sånn at hele livet (økonomi og jobb) skal gå i oppløsning fordi jeg må i fengsel i feks en måned pga noe jeg gjorde med et uhell. Jeg er alvorlig psykisk syk for tiden, men har egentlig veldig orden på livet. Målet med behandlingen er jo å få meg helt frisk og tilbake til samfunnet igjen. Hvordan skal det gå hvis jeg mister jobb og hjem? Da knekker jeg nok helt sammen. Jobben min er ett av få holdepunkter jeg har i livet mitt. Den er utrolig viktig for meg. Akkurat den jobben. Så nytter ikke at jeg kan få meg annen jobb hvis jeg mister den jeg hsr. Anonymkode: 01559...3d8 Du kan jo få samfunnsstraff eller fotlenke eller noe annet. Straffene i Norge er veldig lave. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #20 Skrevet 8. juli 2017 Hvis man får mindre enn 4 mnd ubetinget fengsel så kan man søke om hjemmesoning, altså fotlenke. Kravet er at man må ha en jobb eller studier å gå til. Ikke ta sorgene på forskudd. Snakk med en advokat, så får du informasjon som du kan stole på. Anonymkode: 5e78c...59d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå