AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #41 Del Skrevet 8. juli 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen typer tang finnes det b12, det går også an å kjøpe det i pulverform og tilsette i f.eks. smoothie. Ellers finnes det plantemelk som er beriket med b12. I prinsippet så vil man jo også få i seg b12 via drikkevann som ikke har vært gjennom renseanlegg og grønnsaker som ikke har blitt vasket av b12 fra jorden. Vitamintabletter er nok uansett det beste. Anonymkode: 4a3cd...a75 Når jeg leser TS sitt innlegg skriver hun vegetarisk og ikke vegansk, så hvorfor det blir dratt opp alt mulig rart som tang og næringsgjær og havremelk tilsatt B12 (siden B12 kun kommer fra animalske produkt er altså denne B12 som er tilsatt også fra animalske produkt) så TS kan jo drikke vanlig melk og spise egg og fisk. Anonymkode: 4de18...9c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #42 Del Skrevet 8. juli 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det norske kosthold har for lite jod i seg og det blir tilsatt i mat for at folk ikke skal utvikle ekstreme mangler. Så ifølge din egen logikk er norsk kosthold dårlig, inkludert ditt eget. Jordsmonnet er fattig på jod mange steder i verden. Derfor tilsetter myndigheter verden over nok jod i matsalt, for å forsikre seg at befolkningen får nok jod og forebygge jodmangel. På 1950 taller var struma (forstørret sjoldbruskkjertel) utbredt i Norge, ikke bare blant mennesker men også blant kuer. Da Norge tilsatte jod i maten til kuene, forsvant struma over natten. https://optimaltkosthold.no/2017/01/22/myndighetene-har-floppet-selv-skapt-jodmangel-i-norge/ Anonymkode: c4288...f9a Mitt kosthold er ikke optimalt fordi jeg ikke tåler gluten eller fiberrike matvarer. Jeg tar vitamintilskudd siden jeg spiser ca 1 skikkelig gjennomkokt grønnsak i uka fordi det er for mye fiber for meg. Da jeg tålte grønnsaker og spiste normalt tok jeg ingen vitaminer og hadde ingen mangler. Nå tar jeg sprøyte med B12 fordi tarmen ikke klarer å ta det opp i store nok mengder pga cøliaki selv om jeg drikker masse melk og spiser masse egg og kjøtt og fisk. Jeg har forøvrig hatt normale vitaminverdier utenom B12 selv om jeg ikke har spist mye grønnsaker på lang tid og begynte på vitamintilskudd i samråd med lege selv om det strengt tatt ikke er nødvendig akkurat nå og jeg er veldig frisk. Poenget mitt er at mitt kosthold er absolutt ikke optimalt, men jeg har ikke noe valg. De som har et valg kan ha et optimalt kosthold og trenger ikke ta vitamintabletter. Hvis man er gravid anbefales folat. Jeg kan anbefale å spise sunt og variert og at det med dette ikke vil være nødvendig med tilskudd selv om jeg må gå på diett Anonymkode: 4de18...9c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #43 Del Skrevet 8. juli 2017 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mitt kosthold er ikke optimalt fordi jeg ikke tåler gluten eller fiberrike matvarer. Jeg tar vitamintilskudd siden jeg spiser ca 1 skikkelig gjennomkokt grønnsak i uka fordi det er for mye fiber for meg. Da jeg tålte grønnsaker og spiste normalt tok jeg ingen vitaminer og hadde ingen mangler. Nå tar jeg sprøyte med B12 fordi tarmen ikke klarer å ta det opp i store nok mengder pga cøliaki selv om jeg drikker masse melk og spiser masse egg og kjøtt og fisk. Jeg har forøvrig hatt normale vitaminverdier utenom B12 selv om jeg ikke har spist mye grønnsaker på lang tid og begynte på vitamintilskudd i samråd med lege selv om det strengt tatt ikke er nødvendig akkurat nå og jeg er veldig frisk. Poenget mitt er at mitt kosthold er absolutt ikke optimalt, men jeg har ikke noe valg. De som har et valg kan ha et optimalt kosthold og trenger ikke ta vitamintabletter. Hvis man er gravid anbefales folat. Jeg kan anbefale å spise sunt og variert og at det med dette ikke vil være nødvendig med tilskudd selv om jeg må gå på diett Anonymkode: 4de18...9c9 For noe vås. Du sier at vegetarisk kosthold er dårlig fordi man må ta vitamintilskudd Kjøttspisere er avhengig av tilsatt jod i bl.a salt for å ikke få jodmangel. Hadde det ikke vært tilsatt jod i diverse matvarer hadde kjøttspisere fått mangel ala ifølge din logikk er den norske kjøttspisende dietten dårlig. På 50 tallet hadde mange kjøttspisende nordmenn struma fordi det ikke var nok jod i maten, dette ble bedre da man tilsatte det. Anonymkode: c4288...f9a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #44 Del Skrevet 8. juli 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg har sett mange lister på nettet men spørsmålet som jeg også skrev nedenfor var egentlig om man kan få nok vitaminer i seg bare gjennom vegetarisk kost i svangerskapet. Da synes jeg det er best å høre personlige historier fra folk. Hver av kildene du oppgav har forskjellig mengde. Men takk for listen uansett. Anonymkode: a19bf...2f0 Svaret er ja, det kan man. "Vegetarkost er forbundet med lavere risiko for blant annet overvekt, hjerte- og karsykdommer, diabetes og kreft. En balansert og variert vegetarkost egner seg for folk i alle livsfaser, inkludert under svangerskap, ved amming, i spedbarnsperioden, for barn og unge og for idrettsutøvere." Direkte sitat fra Helsedirektoratet. https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/vegetarisk-kosthold/naringsrik-vegetarkost Nå spiser ikke du vegetarisk i og med at du spiser fisk og kylling om jeg har forstått det riktig. Anonymkode: ad858...739 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #45 Del Skrevet 8. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Når jeg leser TS sitt innlegg skriver hun vegetarisk og ikke vegansk, så hvorfor det blir dratt opp alt mulig rart som tang og næringsgjær og havremelk tilsatt B12 (siden B12 kun kommer fra animalske produkt er altså denne B12 som er tilsatt også fra animalske produkt) så TS kan jo drikke vanlig melk og spise egg og fisk. Anonymkode: 4de18...9c9 Næringsgjær er et produkt som ikke er uvanlig hos vegetarianere. Det har også kommet frem i tråden at ts har næringsgjær og at hun pleier å lage plantemelk selv. Mange som spiser vegetarisk, eller som i dette tilfellet i hovedsak vegetarisk og som likevel prøver å spise mer plantebasert på andre områder. Ts velger selvsagt selv hva hun vil spise og drikke, så jeg ser ikke problemet her. Anonymkode: ad858...739 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #46 Del Skrevet 8. juli 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: B12 kan du få gjennom å tilsette Nutritional yeast (næringsgjær) i maten. Det har også folat som anbefales å ta i svangerskapet. Eller ta piller. Men har du ikke mangler, så spiser du nok. Anonymkode: 29257...fea Nå gir du nok litt farlige råd her. Folat skal ta i såpass mengder(400 mcg) at det neppe kan dekkes gjennom kost - hvilket er grunnen til at ALLE gravide og prøvere skal ta det i form av tilskudd. Uansett matfilosofi. Anonymkode: b7f69...dbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Simbyxor Skrevet 9. juli 2017 #47 Del Skrevet 9. juli 2017 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor det egentlig? Hvis man spiser sunt og variert, lager mat fra bunnen og er bevisst på matvalgene, skulle det vel ikke være noe problem... Eller? Anonymkode: a19bf...2f0 Fordi man trenger MER folat og ekstra mye folat fordi det tærer ekstremt på folatnivået i kroppen at man er svanger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blod Skrevet 9. juli 2017 #48 Del Skrevet 9. juli 2017 Jern skal ikke være vanskelig å få nok av i det hele tatt. Det er massevis av jern i grønnsaker, du finner ut hvilke som har høyest jerninnhold på nettet 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #49 Del Skrevet 9. juli 2017 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, har man et kosthold som gjør at man må ta vitamintabletter ved siden av er dette et dårlig kosthold. Det er viktig å få i seg det man trenger med et sunt og variert kosthold. Anonymkode: 4de18...9c9 Du er klar over at b12 man få ri seg via kjøtt ikke er natrulig? Kua blir foret med et for tilsatt b12.Så det er da bedre å gå rett ti kilden enn å få det i seg via en omvei. Anonymkode: da71b...ba7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå