Gå til innhold

Hva er naturlige, vegetariske kilder til B12 og jern?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke vegetarianer, men spiser bare kjøtt (og da mest hvitt kjøtt) kanskje 1 til 2 ganger i året. Spiser fisk, men ikke skalldyr. Det er så mye spennende mat ellers at jeg sjelden savner kjøtt. Samboer og jeg lager stort sett mat fra bunnen.

Har sjekket meg flere ganger for vitaminmangler gjennom de siste 10 årene og har bare hatt mangel på vitamin D. Tar Solgar vitamin D i dråpeform.

Jeg og samboeren har begynt å tenke på å få barn sammen. Finnes det vegetarisk mat jeg kan spise for å slippe å bruke vitamintilskudd på b12 og jern gjennom svangerskapet?

Anonymkode: a19bf...2f0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke vegetarianer, men spiser bare kjøtt (og da mest hvitt kjøtt) kanskje 1 til 2 ganger i året. Spiser fisk, men ikke skalldyr. Det er så mye spennende mat ellers at jeg sjelden savner kjøtt. Samboer og jeg lager stort sett mat fra bunnen.

Har sjekket meg flere ganger for vitaminmangler gjennom de siste 10 årene og har bare hatt mangel på vitamin D. Tar Solgar vitamin D i dråpeform.

Jeg og samboeren har begynt å tenke på å få barn sammen. Finnes det vegetarisk mat jeg kan spise for å slippe å bruke vitamintilskudd på b12 og jern gjennom svangerskapet?

Rettelse: vet at det finnes, men mente å spørre hvordan jeg kan få i meg nok gjennom svangerskapet

Skrevet

Vitamintabletter.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Melk og egg og kjøtt inneholder B12. 

Anonymkode: 4de18...9c9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, isw skrev:

Vitamintabletter.

Nei, har man et kosthold som gjør at man må ta vitamintabletter ved siden av er dette et dårlig kosthold. Det er viktig å få i seg det man trenger med et sunt og variert kosthold. 

• Liker 5
Skrevet (endret)

Spinat, honning. (kom visst ikke på mer....)  Spinat er ganske rik på jern, og honning inneholder jo mye B-vitaminer.

Endret av mshi
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, mshi skrev:

Spinat, honning. (kom visst ikke på mer....) 

Ingen av disse inneholder B12

Anonymkode: 6d89b...458

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spis kjøtt for faen. 

Anonymkode: f3d2c...b44

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, isw skrev:

Vitamintabletter.

Som jeg skrev øverst ønsker jeg tips til vegetariske matvarer som gjør at jeg slipper å ta vitamintilskudd.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, mshi skrev:

Spinat, honning. (kom visst ikke på mer....)  Spinat er ganske rik på jern, og honning inneholder jo mye B-vitaminer.

B12 er kun i animalske produkter. 

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok.

AnonymBruker
Skrevet

Spis kjøtt for faen. 

Anonymkode: f3d2c...b44

Hvorfor skal du ha en rett til å bestemme hva andre mennesker skal spise tenker du?

Anonymkode: f8213...b84

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

B12 kan du få gjennom å tilsette Nutritional yeast (næringsgjær) i maten. Det har også folat som anbefales å ta i svangerskapet. Eller ta piller. Men har du ikke mangler, så spiser du nok. 

Anonymkode: 29257...fea

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser vegetarisk mat, så jeg får jo i meg b12 gjennom melkeprodukter og egg. Men ønsker flere tips.

Skrevet
4 minutter siden, mshi skrev:

Du klarer ikke å spise nok spinat hver dag til at det hjelper. 

AnonymBruker
Skrevet

Noen typer tang finnes det b12, det går også an å kjøpe det i pulverform og tilsette i f.eks. smoothie. Ellers finnes det plantemelk som er beriket med b12. I prinsippet så vil man jo også få i seg b12 via drikkevann som ikke har vært gjennom renseanlegg og grønnsaker som ikke har blitt vasket av b12 fra jorden. 

Vitamintabletter er nok uansett det beste. 

Anonymkode: 4a3cd...a75

• Liker 1
Skrevet

B12 kan du få gjennom å tilsette Nutritional yeast (næringsgjær) i maten. Det har også folat som anbefales å ta i svangerskapet. Eller ta piller. Men har du ikke mangler, så spiser du nok. 

Anonymkode: 29257...fea

Man skal uansett ta tilskudd i svangerskapet.

AnonymBruker
Skrevet

Noen typer tang finnes det b12, det går også an å kjøpe det i pulverform og tilsette i f.eks. smoothie. Ellers finnes det plantemelk som er beriket med b12. I prinsippet så vil man jo også få i seg b12 via drikkevann som ikke har vært gjennom renseanlegg og grønnsaker som ikke har blitt vasket av b12 fra jorden. 

Glemte å nevne næringsgjær som man tilsetter i matlagning for smak 

Skrevet

Eller bare rett og slett ta seg en munnfull jord 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, mshi skrev:

Men tror du naturlige matvarer som spinat og honning er nok til å dekke B12-behovet gjennom et svangerskap?

Til og med folk som ikke er vegetarianere bruker vitamintilskudd. Men som en over her sa så synes jeg at man skal spise så sunt og variert at man ikke trenger tilskudd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...