Gå til innhold

Mangel på mineraler

Gjest Anneli

Anbefalte innlegg

Gjest Anneli

Sist jeg var hos legen fikk jeg høre at blodet mitt tar opp for lite mineraler. Dette kunne føre til slapphet og depresjon... :-?

Nå lurer jeg på hva slags mat som er rik på ulike mineraler? Har til tider hatt litt problemer med svimmelhet, kan dette være årsaken? Har tenkt å kjøpe meg et kosttilskudd, men skulle gjerne vist hvilken mat jeg bør spise mer av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjesta

Hva slags mineraler var det snakk om? Det vanligste er vel jernamangel, som er viktig for transporten av oksygen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Tror jeg ville spurt legen om hvilke preparater han anbefaler. Er ikke spesielt lurt å ta mineraler/vitaminer etc som man ikke trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anneli

Legen sa ikke noe om hvilke mineraler, bare at blodet mitt ikke er flink til å ta dem opp.... :roll: Altså, antar jeg at det gjelder generelt i forhold til alle mineraler.

Jeg har flyttet siden den gang, så det er litt vanskelig å spørre denne legen. Har imidlertid test-resultatene, så jeg kan vel kanskje vise disse til min nye lege? Problemet er at jeg ble undersøkt i utlandet, men noe er kanskje forståelig for en norsk lege også? Ser at jeg har fått med papirer om magnesium iallfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei :-) Vi kan alle bli litt slappe og slitene når vi tar opp forlite mineraler. Det kan være mange grunner til at opptaket er lite. Inntaket kan være for lite og vi kan ha formye slaggstoffer. Det kan være lurt å ta en renselseskur for å rense opp i kroppen. Selv har jeg begynt med nonikapsler som har en rensene effekt og sørger for bedre opptak av mineraler og vitaminer i tarmen. Noni inneholder også en del mineraler og bla C-vitamin og jern. Noni styrker også imunforsvaret,jeg hadde en fire dagers forkjølelse før jul som ikke tokk knekken på meg ,mens kollegenen mine som fikk den har hanglet i opptil tre uker nå. Jeg tror nonien har hjulpet meg. Når det gjelder matvarer lønner det seg å kutte ut rask ferdigmat med mye mel produkter og heller satse på rene proteiner i form av kylling, fisk og kjøtt og sørge for å ha grønnsaker og frukt til alle måltidene. Brokkoli, blomkål og bønner er svært rike på mineraler. Jeg vil av erfaring anbefale deg å ta nonikapsler ved siden av å spise mer grønt. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anneli

Tusen takk for svar og mange fine råd. :)

Det du skriver om Noni høres jo veldig bra ut, skal sjekke ut mer om det. Noen andre her som også har positive erfaringer kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Hei igjen :) Når det gjelder noni har jeg sjekket markedet litt etter at ei vennine anbefalte meg det. Jeg kjøpte først en flaske med noni juice som smakte ubeskrivelig vondt så der måtte jeg gi tapt. Derfor sjekket jeg markedet litt for å se om det var noen andre måter å innta denne "vidunder "frukten på og fant kapsler fra Javanoni. De er fremstilt ved frysetørring og derfor er vitaminer og mineraler bedre bevart enn ellers og kanskje bedre enn i juisen også og de er mulig å innta :-) Ser at Jamu har lagt en link inn på denne siden så de skulle være enkle å få tak i. De første dagene etter at jeg startet med noni, jeg fikk lurt kapslene i mannen min også, ble jeg kjempe trøtt og sliten og noe hadde satt magen til å jobbe. Dette ga seg etter noen dager og jeg tenkte ikke så mye over det, men jeg har vert plaget med litt kviser og nå er de så godt som borte :)

Ellers har humøret steget hoss oss begge og senge valsen er i full sving. Jeg nevnte dette for ei god vennine som også bruker noni og hun kunne rapportere det samme, men om det er nonien eller om det er solen som har snudd skal jeg ikke si for sikkert. ER DET NOEN ANDRE SOM HAR HATT SAMME OPPLEVELSE?

Det kan sikkert være lurt å finne ut vilke mineraler det er du mangler så du får rettet opp balansen,men prøv med noni og litt ekstra frukt og grønt. Kan være spennende og se om det gir en effekt på blodprøvene :) Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Svimelhet kan skyldes mangel på jern som er med på å frakte oksigen rundt i kroppen, men det kan også skyldes lavt blodsukker. Det er nok lurt å ta med papirene fra den forige legen til en ny lege. Vis du mangler magnesium finner du det i forskjellige nøtter,kli og grove brød typer med frø.All-braun regular inneholder også en del magnesium og er jo greit å spise om man ikke altid vil spise brød. Inntak av C-vitamin og B1 og B6 er også med på å fremme opptaket av magnesium. Du finner mye C-vitamin i sitrusfruktet,paprika og kiwi. B-vitaminer finner du i kornprodukter,torsk,oksekjøtt,kalkun,banan,hvetekli,appelsiner,erter og eggeplommer så utvalget av kilder er stort.

Anette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flammen

Jeg ble anbefalt Noni for å få renere hud. Har vært plaget med "store" ekle kviser som blir røde og hovne. Har brukt Noni noen uker nå og det har iallefall ikke blitt verre. Meget spent. Skal legge ut mer info når jeg er sikker på at dette virker. Et av de viktigste argumentene ved å bruke Noni er forresten nettop at stoffene i Noni hjelper kroppen til å bedre ta opp mineraler og vitaminer vi inntar. Hjeper ikke med vitaplex hvis den bare går rett i do. :P Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tusen takk for svar!

Hjeper ikke med vitaplex hvis den bare går rett i do.

Måtte le litt av denne, men du har så rett så rett! :ler:

Flere som har positiver erfaringer med Noni kanskje? Leste på diverse nettsider at juicen virker bedre enn kapslene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har vært å kjøpt meg nonikapsler og snakket litt med damen på helsekosten og hun sa de hadde hatt tilbakemeldinger fra forskjellige terapauter på at kapslene er vel så effektfulle som juicen. Selv har jeg hatt veldig god effekt av kapslene. Jeg var også plaget med en del kviser i ansiktet og på ryggen og er blitt så godt som helt kvitt dem :)

Hege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har hørt om håranalyser for å teste kroppens mineralinnhold, kan det være noe å prøve???

Noen som har mer peiling på dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke om jeg har noen mineralmangel, men har lest det dere har skrevet og har nå bestilt noni-kapsler... Veldig spent på det.. Har lenge nå vært mye trøtt og sliten;småbarnsmor og mørketid er tungt,klarer bare ikke å komme meg ovenpå synes jeg.Også plaget av en del kviser i ansikt og spesielt på rygg.Har de siste ukene tenkt på om det kunne være noe med kostholdet...Så nå krysser jeg fingrene og håper noni-en kommer snart i posten... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg har fått lyst til å prøve Noni etter å ha lest så mange positive erfaringer. Har søkt litt på nettet og funnet at det har hjupet mange. :-)

Vet ikke helt om jeg skal satse på kapsler eller juicen da... Til dere som har smakt den, var den veldig vond?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nonijuicen er det dessidert verste jeg noen gang har smakt. Den er virkelig ubeskrivelig vond og i tilegg er den mye dyrere enn kapsler. Jeg brakk meg som bare det når jeg smakte på den og jeg pleier å få ned det meste bare jeg vet det er sundt. Så når kapslene er like bra ville jeg gå for de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nonijuicen er det desidert verste jeg noen gang har smakt!!!!!! Det har en ubeskrivelig vond lukt og smak. Jeg brakk meg som bare det når jeg smakte på den så jeg beundrer virkelig de som klarer å få den i seg. Juisen er meget dyr og vond så jeg har valgt kapslersom er så godt som lukt og smaksfrie. De er frysetørret og alle vitaminer og mineraler er bevart. Jeg har hatt veldig god effekt av dem. De er også greie å ta med når man reiser eller er på ferie. Jeg får mine rett i postkasssen hver 6uke og er kjempe fornøyd med det. Lykketil med valget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...