Gå til innhold

Bilstol i utlandet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dersom man skal ut å fly med småbarn. Hvordan gjør man det da med bilstol? (Hvis man skal ha leiebil) Vi har to som trenger bilstol. Minstemann bakovervendt. 

Dersom det er charter med buss. Hvordan sikre barna da? 

Anonymkode: 41f4c...164

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å få god nok sikring, bør du ta med stoler hjemmefra. Det er ingen garanti for tilstanden på setet du får låne, det kan ha vært utsatt for skader og støt eller være gammelt. Det kan være lurt å da ha stoler som kan festes med belter, isofix er vel ikke garantert i alle biler.

Med charter mener jeg det er umulig å sikre barnet riktig, nesten uansett. De garanterer jo ikke engang belter i bussene. Man kan sikkert ha flaks, og kanskje kommer det an på hvilket land man er i? 

Vi har valgt å feriere med egen bil frem til barna blir så store at de klarer seg med en pute.. Mange finner løsninger, men vi fant aldri noen som vi syntes var gode nok. Vi er veldig strenge på bilsikring her hjemme også da, det har nok litt å si. 

Men kanskje lærer vi noe nytt i denne tråden som gjør at vi finner gode løsninger vi også. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, gullhjerte skrev:

For å få god nok sikring, bør du ta med stoler hjemmefra. Det er ingen garanti for tilstanden på setet du får låne, det kan ha vært utsatt for skader og støt eller være gammelt. Det kan være lurt å da ha stoler som kan festes med belter, isofix er vel ikke garantert i alle biler.

Med charter mener jeg det er umulig å sikre barnet riktig, nesten uansett. De garanterer jo ikke engang belter i bussene. Man kan sikkert ha flaks, og kanskje kommer det an på hvilket land man er i? 

Vi har valgt å feriere med egen bil frem til barna blir så store at de klarer seg med en pute.. Mange finner løsninger, men vi fant aldri noen som vi syntes var gode nok. Vi er veldig strenge på bilsikring her hjemme også da, det har nok litt å si. 

Men kanskje lærer vi noe nytt i denne tråden som gjør at vi finner gode løsninger vi også. 

Og det er ingen garanti for at eget sete kommer frem uskadet. Uansett hvordn man sikrer seg er er dette et problem. Enda større er problemet når man må ha to bilstoler. 

Det hele kommer an på hvor man skal, og flaks. På typiske chartersteder i fellesferiene er barnestoler ikke alltid like lett å oppdrive. Og hva man får er et lotteri. 

Anonymkode: 83216...d61

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, gullhjerte skrev:

Takk for svar! 

Jeg klarer ikke se en god løsning selv. Derfor jeg spør. Ta med tralle + 2 bilstoler er litt voldsomt. Og ikke plass i prampack heller. Tror det får bli bilferie de neste årene... 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! 

Jeg klarer ikke se en god løsning selv. Derfor jeg spør. Ta med tralle + 2 bilstoler er litt voldsomt. Og ikke plass i prampack heller. Tror det får bli bilferie de neste årene... 

Vi ferierer hos familie i utlandet og har ekstra stoler her. En kan jo gjøre det samme om en ferierer på et fast sted hvor en kan leie seg en bod eller lignende. Ellers går det jo fint å kjøre til mange fine land i europa om en har bil og tid til denslags.

Skrevet

Når vi har leid bil i utlandet har vi leid bilstol også. Vi har utelukkende fått helt nye bilstoler og fine bilstoler fra kjente merker som Britax o.l. Eneste forskjellen er at de snur barna forovervendt tidligere enn i Norge, men dette akspterer vi for den korte tiden en ferie varer. Vi hadde aldri tatt med bilstoler på fly. Man kan ikke være garantert at de blir behandlet forsiktig nok. En bilstol skal byttes ut om man har vært i en kollisjon i så lav fart som 30 km/t, det sier seg selv at det skal ikke mye røff behandling til før en bilstol som er lempet på og av et fly har vært utsatt for lignende kraft. 

Skrevet

Vi har med stol til vår, kommer til å ha med til begge når den tid kommer. Vi har kjøpt beskyttelsesbag hos barnombord.no. Denne beskytter stolen relativt godt. Hadde aldri tatt sjansen på å leie stol i utlandet. Sikring på buss har jeg desverre ingen erfaring med. Vi pleier å ha med vogn og bilstol på sydenreiser. Hadde det også med til usa. Vårt har kommet uskadet fra det de to årene vi har reist med det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg putter bilstolen i prampacken jeg🙈 I år var det heldigvis stol nr 1, men har hørt folk som har stol nr 2 og i den i tillegg til en babyjogger city mini gt.

Anonymkode: c9796...06b

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg putter bilstolen i prampacken jeg🙈 I år var det heldigvis stol nr 1, men har hørt folk som har stol nr 2 og i den i tillegg til en babyjogger city mini gt.

Vi forhåndsbestilte taxi via sas/cabforce, forsøkte å bestille med bilstol, men taxien dukket opp uten. Veldig glad da for at jeg hadde tatt med stolen i tilfelle😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...