Gå til innhold

Innkalt til Heimevernet 5 år etter førstegangstjeneste

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvorfor blir man det..? Hvor lenge blir man..? 

En kamerat av samboeren er blitt innkalt og er redd samboer blir det samme. Hva innebærer det..? 

(redd fordi vi har leil m/lån og hund, mtp penger)

Anonymkode: c19ce...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Skjønner ikke problemet?

Mister da ikke leiligheten pga dette. Og han kompanseres jo.

Flott mulighet for å finspisse kompetansen. Hvis befalet er oppegående, noe som ikke er ofte.

Anonymkode: 42044...e92

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke problemet?

Flott mulighet for å finspisse kompetansen. Hvis befalet er oppegående, noe som ikke er ofte.

Neida, ikke redd for å miste den 🙄 Men er det mye mindre enn full lønn..? Hvor lenge blir han borte..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i innkallingen for hvor mange dager. I min tid var befalet ute i 8 dager. Det klarer du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er 1 øvelse på ca 5 dager hvert år eller annethvert år. Ofte langhelg. Man er med der til man er 44. Ikke valgfritt.

Anonymkode: 89ecc...5dc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offentlige arbeidsgivere dekker lønn. Private arbeidsgivere gjør det som regel ikke det. HV kompenserer dette med noen hundrelapper per dag, noe som ikke er tilstrekkelig. Du får gjøre slik som jeg gjør, bruk av feriepengene dine for å dekke lønnstapet.

Øvelsene i seg selv er helt verdiløse. Om du er kvinne, og frivillig har gjennomført førstegangstjeneste, har du deg selv å takke. Det er ingen hemmelighet at man er vernepliktig lenge etter avtjent førstegangstjeneste. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke problemet?

Finspisse kompetansen i hva? Venting? 95% av øvelsene er dødtid. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Les hva jeg skriver. Hvis befalet ee oppegående så kan man gjøre det. Selvom det heller er unntaket enn regelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mannen min ble kalt inn til heimevernet.  Midt i sommerferien. Når man har bikkjer, hus og forpliktelser så er dette forferdelig plagsomt.

Han fikk jobben til å skrive en mail og forklare at han ikke kunne komme pga mye uplanlagt reisevirksomhet i jobben. Vi har ikke hørt noe fra dem siden, det er 5 år siden vi fikk brevet 

Anonymkode: 5acda...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er dessverre noe sent å klage over dette nå. Om du søker deg inn i førstegangstjenesten (som mer eller mindre er frivillig nå), spesielt dersom du søkte deg inn som jente når de var fritatt for verneplikt, så må du stå løpet ut. Den samlede førstegangstjenesten er på 19 måneder, og man bruker bare 12 av disse i løpet av førstegangstjenesten. 

Anonymkode: 25281...97e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er dessverre noe sent å klage over dette nå. Om du søker deg inn i førstegangstjenesten (som mer eller mindre er frivillig nå), spesielt dersom du søkte deg inn som jente når de var fritatt for verneplikt, så må du stå løpet ut. Den samlede førstegangstjenesten er på 19 måneder, og man bruker bare 12 av disse i løpet av førstegangstjenesten. 

Samboeren til hovedinnlegg er mann.

Anonymkode: 34ca5...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neida, ikke redd for å miste den 🙄 Men er det mye mindre enn full lønn..? Hvor lenge blir han borte..? 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klart man kan mene at det er kjipt når man er vernepliktig og blir kalt inn på ubeleilige tidspunkter. 

Anonymkode: 30598...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samboeren til hovedinnlegg er mann.

Hvordan vet du det helt sikkert? Kan være en veletablert lesbe.

Anonymkode: 74d01...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja, alle vernepliktige kan i prinsippet bli innkalt til heimvernstjeneste etter endt førstegangstjeneste siden verneplikten varer til man er 44. Dette gjelder i prinsippet alle våpengrener, selv om min erfaring er at de som var i hæren eller på annen måte hadde en veldig "grønn tjeneste" (mye felt, øvelser osv.) i praksis kalles inn oftere enn de som f. eks. var i sjøforsvaret. Var selv i luftforsvaret, har ikke hørt en døyt på over 10 år, satser på at det forblir slik ;) Etter hva jeg kjenner til har ingen av de jeg kjenner fra førstegangstjenesten heller blitt kalt inn. Det samme forteller mine venner fra sjøforsvaret meg. Men kjenner mange som var i hæren som ble kalt inn. 

Heimvernstjeneste innebærer som regel at man har en årlig øvelse på noen dager eller opp til en ukes tid på et sted som ikke er for langt unna der man bor. Man blir som regel ikke sendt til Bardufoss som heimvernssoldat hvis man nå bor på Østlandet og motsatt. I praksis kan det variere mellom hvert år i perioder, til annethvert år eller sjeldnere i perioder forsvaret har lite igjen av budsjett ;) 

Man kan søke om å få slippe en øvelse, dersom man kan vise til at man f. eks. har jobbforpliktelser eller velferdsgrunner i familien. Mitt inntrykk er at dette ikke er så vanskelig å få til så lenge man kan vise til en situasjon som er noenlunde reell, for så godt som samtlige av de jeg kjenner som en eller flere ganger har søkt om å slippe en gitt øvelse har fått det innvilget. Det er stort sett bare de som på øvelsestidspunktet ikke var i jobb som ikke slapp. 

Anonymkode: 730c3...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du det helt sikkert? Kan være en veletablert lesbe.

Anonymkode: 74d01...650

Det er nok ikke det ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Velkommen i klubben. 

Har ikke så mange tips utenom å kanskje melde deg på grunnkurs lederskap om det lar seg gjøre, da får du i det minste Sersjantlønn under øvelse. Og, nei, du trenger ikke være sersjant, og du må ikke tjenestegjøre 20 år ekstra. 

De 160 kronene man får pr. dag som menig er latterlig. Du blir nok uansett å måtte være i HV til du er 44, og hvor ofte du blir innkalt, er nesten lotteri. 

Jeg blir innkalt 1-2 ganger hvert år, mens de jeg er på øvelse med er der en gang hvert 2,3,5 år. 

GL varer i ca. 10 dager, og man får da rundt 12000 kr for å være med på kurs. Sersjantlønn ligger på rundt 1000 kr dagen, ekskludert tillegg. Dvs. at om du blir innkalt til en 3 dagers øvelse i framtiden, så får du 3000 kr + eventuelle tillegg. Dette er jo mye bedre enn å få usle 500 kr, for nøyaktig samme tjeneste. 

Anonymkode: 98f03...5a9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trenger ikke å være sersjant? Kriteriet er at du først må ta lagførerkurs (10 dager), deretter grunnkurs lederskap (8 dager + nettbasert kurs). Dessuten må du være i en sersjantstilling for å få graden, og tiltenkt en slik stilling for å få kursene. Tiden hvor man fikk vinklene etter bestått kurs er over for lenge siden. Dessuten øker man antall øvelsesdager per år i en befalsstilling. Hilsen en som er sersjant. 

Endret av TheOne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...