AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #1 Skrevet 8. juli 2017 Kan man ta det for gitt at kusiner og fettere som bor langt unna skal komme i konfirmasjon til et søskenbarn som de ellers ikke treffer (bortsett fra når man ses i fam.selskap)? Jeg er i en situasjon hvor jeg bor på et sted hvor det koster noen tusen å reise t/r konfirmasjonsstedet, og synes dette er litt voldsomt for en helg. Penger til gave kommer i tillegg, og det vil forventes at man gir noe fint. Jeg hadde reist hjem for søsknene mine, men synes selv ikke at man kan ta det for gitt at fettere og kusiner skal komme hvis det blir en stor reiseutgift. Men om jeg ikke kommer vil min tante og onkel garantert bli fornærmet. Jeg hadde selvsagt kommet om jeg bodde nærmere. En fin gave kommer jeg til å gi uansett. Hva tenker dere, er det dårlig av meg å ikke komme i konfirmasjonen? Tusen takk for hjelpen. Anonymkode: 649f3...eed
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #2 Skrevet 8. juli 2017 Dåp og konfirmasjon er ikke noe jeg prioriterer. Jeg hadde ikke reist, men sendt gave i posten Anonymkode: d9a11...09e 4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #3 Skrevet 8. juli 2017 Hadde ikke reist. Jeg har fetter og kusine som bor ett stykke unda, de får konf.gave, men jeg kommer ikke. Og det er det ingen som forventer heller, men får invitasjon for syns skyld. De kom heller ikke i min. Anonymkode: 9f9de...594 5
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #4 Skrevet 8. juli 2017 Hørtes langt ut, men konfirmasjon er jo en fin ting da. Anonymkode: 26537...a67 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #5 Skrevet 8. juli 2017 Drar dine foreldre da? Noen fra din familie bør dra, og drar dine foreldre er det kanskje greit om du takker nei. Er det du som liksom skal representere din familie, må du dra. Kan ikke dine foreldre sponse deg forresten? Det har mine alltid gjort i slike tilfeller, felles gave og de spanderer overnatting. Anonymkode: 4d23f...261
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #6 Skrevet 8. juli 2017 Dra! Selvom man kanskje har dårlig råd mener jeg at man bør prioritere konfirmasjon, begravelse og bryllup i nær familie, IALLEFALL hvis det er slikt at familien var tilstede i din konfirmasjon. Det er selvsagt annerledes om de ikke var tilstede i din konfirmasjon. Spør heller om mor og far eller noen andre om de kan hjelpe deg å betale reisen. Anonymkode: c411a...328
Veslefrikk Skrevet 8. juli 2017 #7 Skrevet 8. juli 2017 Vi har mye familie som bor et stykke unna og vi pleier å la det gå litt på "rundgang" hvem som drar. På den måten kommer alltid noen fra oss, men ikke alltid alle. Enten foreldrene mine, en av oss søsken med partner eller kanskje et par av oss søsken. Den/de som drar tar da med gaver og hilsninger fra de som blir hjemme. 1
Minlillesky Skrevet 8. juli 2017 #8 Skrevet 8. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kan man ta det for gitt at kusiner og fettere som bor langt unna skal komme i konfirmasjon til et søskenbarn som de ellers ikke treffer (bortsett fra når man ses i fam.selskap)? Jeg er i en situasjon hvor jeg bor på et sted hvor det koster noen tusen å reise t/r konfirmasjonsstedet, og synes dette er litt voldsomt for en helg. Penger til gave kommer i tillegg, og det vil forventes at man gir noe fint. Jeg hadde reist hjem for søsknene mine, men synes selv ikke at man kan ta det for gitt at fettere og kusiner skal komme hvis det blir en stor reiseutgift. Men om jeg ikke kommer vil min tante og onkel garantert bli fornærmet. Jeg hadde selvsagt kommet om jeg bodde nærmere. En fin gave kommer jeg til å gi uansett. Hva tenker dere, er det dårlig av meg å ikke komme i konfirmasjonen? Tusen takk for hjelpen. Anonymkode: 649f3...eed Det er ikke dårlig gjort av deg å komme til komfirmasjonen. Kan du ikke sende gaven med posten? Eventuelt møte opp, men ikke ha med gave. Gaven er at du kommer? De fleste har forståelse for at lang reisevei + gave ikke alltid hører fint sammen
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #9 Skrevet 8. juli 2017 Nei. Det blir for dyrt. Vi var i mai. Vi dro pga hun har liten familie,så er vi fadder på henne. Hadde selvfølgelig regnet med å bo hos de. Når vi hadde kjøpt billetter fikk vi vite at vi måtte bo på hotell. Vi måtte også ta fri på jobb. Vi reiser kun til nærmeste Så din tante blir fornærmet? Vet hun hva det koster? Anonymkode: 305b4...0e5 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #10 Skrevet 8. juli 2017 Dette er noe vi prioriterer å dra i selv om det ofteer langt borte Anonymkode: 9b953...31f
Daria Skrevet 8. juli 2017 #11 Skrevet 8. juli 2017 (endret) Kan man ikke, så kan man ikke, og ingen har noe med hvorfor man melder avbud. Er det familie man har lite kontakt med uansett er det vel ikke så farlig om de er fornærmet en stund? Jeg drar gjerne i familieselskap når det passer seg sånn, men jeg setter ikke jord og himmel i bevegelse og sprenger budsjettet for å få det til, med mindre det er veldig nær familie/en helt spesiell anledning. Endret 8. juli 2017 av Daria 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #12 Skrevet 8. juli 2017 Det burde gå greit å ikke dra når det blir en stor utgift for deg og det er noe du ikke kan ta deg råd til, det burde din tante og onkel ha forståelse for. Vi var invitert i mitt yngste søskenbarns konfirmasjon i mai, jeg, min samboer og vår datter på da 6 mnd, men de sendte kun invitasjon for å være hyggelige og visste at vi ikke kunne komme. Samme greia når storebroren hans ble konfirmert for noen år siden, vi hadde ikke mulighet til å komme da heller men det regnet de egentlig med. Anonymkode: dc836...914
Gjest Margit Spat Skrevet 8. juli 2017 #13 Skrevet 8. juli 2017 Jeg studerte på andre kanten av landet da flere av mine fettere og kusiner ble konfirmert. Konfirmasjonene falt i tillegg tidsmessig alltid sammen med eksamensperioder for studiet mitt. I den situasjonen var det i alle fall aldri noen som sa noe annet til meg enn at det var helt innafor å melde avbud. Jeg ville sendt gave og meldt avbud til selskapet i en slik situasjon du beskriver, med noen få unntak: 1. Hvis konfirmanten har veldig liten familie, slik at det blir merkbart og stusselig dersom jeg melder avbud. 2. Hvis jeg er fadder. Da mener jeg at man har en litt sterkere plikt til å stille opp.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #14 Skrevet 8. juli 2017 Vi hadde ikke råd til å dra en gang, og den delen av familien snakker fremdeles ikke med oss. Ville ha dratt. Anonymkode: 7706f...7b8
Kittykat Skrevet 8. juli 2017 #15 Skrevet 8. juli 2017 Nei, jeg synes ikke man skal det for gitt. Hvis utgiftene gjør et stor innhugg i økonomien, så takker du nei og forklarer hvorfor. Jeg hadde derimot gått hvis jeg hadde vært fadder til konfirmanten eller hvis konfirmanten hadde hatt en liten familie.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå