Gå til innhold

Alene til Svalbard?

romeosa

Anbefalte innlegg

Jeg har spart opp en del eurobonuspoeng med SAS, og vurderer å bruke disse til en tre-dagers til til Svalbard. Men jeg tenkte å reise alene. Jeg har aldri reist alene før, men har hatt lyst til å prøve det en stund nå. 

Er det noen som har vært på Svalbard? Kan det være en OK plass å prøve å reise alene til? :-) Jeg er ikke overdrevent sosial av meg, men håper jo å komme i kontakt med noen der. 

Bare å fortelle hva som helst om Svalbard og hvordan menneskene der er, hvis noen har erfaringer? :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært 5-6 ganger på Svalbard, og mitt inntrykk er at det er masse inkluderende mennesker der, og du vil alltid bli kjent med noen på fellesturer. Går du ut på pub om kvelden, tar de nesten alltid kontakt med deg,så jeg tror det er helt ok å reise dit på egen hånd. Jeg har imidlertid alltid vært der sammen med familie.

En annen ting er jo at å oppleve Svalbard må være dobbelt spennende sammen med andre, for å dele opplevelser. Det er så spesielt å være der, at det nesten er vanskelig å fortelle om opplevelsene når du kommer hjem, for det er umulig å forstå hvordan feks møte med isbjørn eller en båttur/fottur i dette landskapet, virkelig er. Man blir nesten litt euforisk, iallefall jeg....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes fint ut! Takk for svar :-D Tenker å sette meg på en bar og sånn ja. Har booket et hotell i felles sovesal også, kanskje det hjelper :-)

Ja, det er kanskje sant. Men håper jeg kan nyte det alene også :-) 

Har du noen forslag til ikke altfor dyre ting å gjøre? Tenkte å bruke en av dagene på en båttur til pyramiden og Barentsburg. Er det mulighet for å se isbjørn på en slik tur? Vil også se kirken, og gå på svalbard bryggeri :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg reiste alene til Svalbard for noen år siden, bodde på et gjestehus som heter 102. Ble kjent med litt forskjellige folk der, og vi fant på aktiviteter sammen.

Anonymkode: 81106...7b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, romeosa skrev:

Det hørtes fint ut! Takk for svar :-D Tenker å sette meg på en bar og sånn ja. Har booket et hotell i felles sovesal også, kanskje det hjelper :-)

Ja, det er kanskje sant. Men håper jeg kan nyte det alene også :-) 

Har du noen forslag til ikke altfor dyre ting å gjøre? Tenkte å bruke en av dagene på en båttur til pyramiden og Barentsburg. Er det mulighet for å se isbjørn på en slik tur? Vil også se kirken, og gå på svalbard bryggeri :)

Båttur er absolutt et must. Har vært begge steder, og på den ene turen ut i fjorden mot Barentsburg så vi isbjørn. Utrolig facinerende å få med seg. Ellers synes jeg museet er fint, slik at du får med deg historien bak hele bosetningen der oppe. Tror de har fellesturer over fjellet også, vi leide våpen og gikk på egen hånd. Kommer du litt ut av sentrum, er det mulig å se polarrev, reinsdyr, mye fugleliv og fin natur. Og kanskje en isbjørn! Absolutt å anbefale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 9.7.2017 den 18.30, reiseglad skrev:

Båttur er absolutt et must. Har vært begge steder, og på den ene turen ut i fjorden mot Barentsburg så vi isbjørn. Utrolig facinerende å få med seg. Ellers synes jeg museet er fint, slik at du får med deg historien bak hele bosetningen der oppe. Tror de har fellesturer over fjellet også, vi leide våpen og gikk på egen hånd. Kommer du litt ut av sentrum, er det mulig å se polarrev, reinsdyr, mye fugleliv og fin natur. Og kanskje en isbjørn! Absolutt å anbefale!

Ja det kan jeg også få med meg :-) Takk for tips. Var dere i pyramiden også? 

Jeg kommer nok ikke til å gå på tur alene utenfor Longyearbyen. Men er det noen sjangse for å se isbjørn i selve Longyearbyen? Jeg bor i nybyen, og må gå et stykke til sentrum, er det "farlig"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isbjørn i byen er unntaket, og da er det omstreifende dyr som ikke skal være der. Det går mange år mellom hver gang, og da vet alle om det. Aldeles ikke farlig å bo i Nybyen. Ta turen opp til Huset også, god mat og en fin tur opp i dalen! Har vært på en båttur i Pyramiden også. Vet ikke om det går å kombinere både Pyramiden og Barentsburg i samme tur, det er jo liksom i motsatt retning.

Et år så vi forresten isbjørn på andre siden av Adventfjorden da vi befant oss ved campingplassen ved flyplassen. Laaangt borte, måtte bruke kikkert, men fikk det med oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, reiseglad skrev:

Isbjørn i byen er unntaket, og da er det omstreifende dyr som ikke skal være der. Det går mange år mellom hver gang, og da vet alle om det. Aldeles ikke farlig å bo i Nybyen. Ta turen opp til Huset også, god mat og en fin tur opp i dalen! Har vært på en båttur i Pyramiden også. Vet ikke om det går å kombinere både Pyramiden og Barentsburg i samme tur, det er jo liksom i motsatt retning.

Et år så vi forresten isbjørn på andre siden av Adventfjorden da vi befant oss ved campingplassen ved flyplassen. Laaangt borte, måtte bruke kikkert, men fikk det med oss!

Okei, kjekt å høre! :-)

Hva ville du anbefalt av pyramiden og barentsburg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge :-) Men hvis du må velge, ville jeg valgt Barentsburg. Litt mer å oppleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært der alene, men har likevel samme erfaring som @reiseglad: inkluderende varme mennesker som det er lett å komme i kontakt med.

Svalbard er nydelig! 
Få med deg en tur til Barentsburg ja.

Når på året tenker du å reise?
Jeg har vært der både sommer og vinter, og sommer kan absolutt anbefales.
Vinteren er veldig kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Babybel skrev:

Jeg har aldri vært der alene, men har likevel samme erfaring som @reiseglad: inkluderende varme mennesker som det er lett å komme i kontakt med.

Svalbard er nydelig! 
Få med deg en tur til Barentsburg ja.

Når på året tenker du å reise?
Jeg har vært der både sommer og vinter, og sommer kan absolutt anbefales.
Vinteren er veldig kald.

Det blir nok Barentsburg ja :-)

Jeg reiser 8-11 september, hadde likt å reist i August å fått med meg midnattssol, men det skulle være okei i begynnelsen av september også? Ganske lenge lyst og ikke veldig kaldt tror jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...