Gå til innhold

Boliglån med ekstremt lav inntekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oj, sprikende svar her. Hørest ut som at jeg bare burde stille opp på Husbanken kontoret å forsøke da.

Anonymkode: d10e1...c4b

Jeg har jobbet med husbanklån. Og nei, de gir ikle bort penger.  Og nei du kommer ikke til å få lån. 

Anonymkode: 3f134...6b4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vil du ha lån i vanlig bank? Du kan søke husbanken (kommunen) om startlån, og så kan du søke om tilskudd til det som er over din betjeningsevne. Skjønner ikke hvordan du ikke skal kunne få det med din egenkapital. 

Anonymkode: 71869...34e

Dette høres riktig ut. Er ganske sikker på at det ordner seg med kjøp av bolig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kontormus skrev:

Dette høres riktig ut. Er ganske sikker på at det ordner seg med kjøp av bolig :)

Det hjelper ikke med egenkapital når man ikke har inntekt til å betale det men må ta opp i lån. Det ville være galskap å ta opp lån på 1-2 mill med en så lav inntekt. Jeg har 1,4 i lån og inntekt netto på 25,000 i mnd. Det er trangt! 

Anonymkode: 55177...cd8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hjelper ikke med egenkapital når man ikke har inntekt til å betale det men må ta opp i lån. Det ville være galskap å ta opp lån på 1-2 mill med en så lav inntekt. Jeg har 1,4 i lån og inntekt netto på 25,000 i mnd. Det er trangt! 

Anonymkode: 55177...cd8

Derfor finnes tilskudd. Det skal ikke betales tilbake. Det er for de som er varig ute av til å øke inntekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kontormus skrev:

Derfor finnes tilskudd. Det skal ikke betales tilbake. Det er for de som er varig ute av til å øke inntekten.

Det visste jeg ikke. Det er jo galskap! Alt man skal få hjelp til i dette landet!

Anonymkode: 55177...cd8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kontormus skrev:

Derfor finnes tilskudd. Det skal ikke betales tilbake. Det er for de som er varig ute av til å øke inntekten.

Hvilke tilskudd snakker du om? Og kom gjerne med en link. Jeg jobber på NAv og har aldri sett et slikt varig tilskudd.  Både sosial og bostøtte er basert på inntekt og varierer. 

Anonymkode: 3f134...6b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det visste jeg ikke. Det er jo galskap! Alt man skal få hjelp til i dette landet!

Anonymkode: 55177...cd8

Neida, egentlig ikke. Hvor skal de bo de som ikke kan betale boutgiftene selv? På institusjon? Eller leie til de er så gamle at de må på sykehjem? Problemet er at færre skal på sykehjem, det er politisk vilje at de eldre skal bo hjemme lengst mulig. For å spare penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke tilskudd snakker du om? Og kom gjerne med en link. Jeg jobber på NAv og har aldri sett et slikt varig tilskudd.  Både sosial og bostøtte er basert på inntekt og varierer. 

Anonymkode: 3f134...6b4

Det har ingenting med NAV og gjøre. Kommunalt boligkontor er stedet å gå for å få vite mer. Og jeg vet at bostøtte har forskjellige satser etter hvor i landet en bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kontormus skrev:

Neida, egentlig ikke. Hvor skal de bo de som ikke kan betale boutgiftene selv? På institusjon? Eller leie til de er så gamle at de må på sykehjem? Problemet er at færre skal på sykehjem, det er politisk vilje at de eldre skal bo hjemme lengst mulig. For å spare penger.

De kan jo leie.

Altså, få penger for å kjøpe noe til seg selv? det gir jo ikke mening engang! 

Anonymkode: 55177...cd8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De kan jo leie.

Altså, få penger for å kjøpe noe til seg selv? det gir jo ikke mening engang! 

Anonymkode: 55177...cd8

Leie til de er 94, dement, pleietrengende og må ha hjelp til det meste? Yngre mennesker ja, men på sikt kan man ikke tenke slik. Men altså, dette er ikke for alle. Man må være varig ute av stand til å klare seg selv pga helse eller lyte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kontormus skrev:

Leie til de er 94, dement, pleietrengende og må ha hjelp til det meste? Yngre mennesker ja, men på sikt kan man ikke tenke slik. Men altså, dette er ikke for alle. Man må være varig ute av stand til å klare seg selv pga helse eller lyte.

https://www.husbanken.no/tilskudd/etablering-i-egen-bolig/ 

Man må aldeles ikke være varig ute av stand til å klare seg selv for å få boligtilskudd. Hva du mener med helse eller lyte er ikke godt å forstå. 

Blir enmperson for eksempel skadet i en uluykke og trenger en bolig som er bedre tilpasset enn den han har, men samtidig ikke har økonomi til å betjene et lån fullt ut, så får personen boligtilskudd enten helt eller delvis. Tilskuddene nedskrives på samme måte som tilskudd fra Nav til bil for funksjonshemmede over x antall år, før tilskuddene går i null. 

Får personen fra eksempelet over utbetalt en erstatning i tiden etter boligtilskuddstildelingen så blir ikke tilskuddet trukket tilbake. Men mottar personen derimot hjelpestønad, så kan kommunen inndra den til fordle for nedbetaling på tilskuddet. (Forstå det den som kan.)

Poenget er at en person kan være fullt oppegående i hodet, men ha bein som gjør at han sitter i rullestol. Det er pr. Definisjon nok til å få boligtilskudd. Alder spiller ingen rolle. Foreldre med funksjonshemmede barn kan og få tilskudd til utbedring eller flytting. 

Anonymkode: 96488...323

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.husbanken.no/tilskudd/etablering-i-egen-bolig/ 

Man må aldeles ikke være varig ute av stand til å klare seg selv for å få boligtilskudd. Hva du mener med helse eller lyte er ikke godt å forstå. 

Blir enmperson for eksempel skadet i en uluykke og trenger en bolig som er bedre tilpasset enn den han har, men samtidig ikke har økonomi til å betjene et lån fullt ut, så får personen boligtilskudd enten helt eller delvis. Tilskuddene nedskrives på samme måte som tilskudd fra Nav til bil for funksjonshemmede over x antall år, før tilskuddene går i null. 

Får personen fra eksempelet over utbetalt en erstatning i tiden etter boligtilskuddstildelingen så blir ikke tilskuddet trukket tilbake. Men mottar personen derimot hjelpestønad, så kan kommunen inndra den til fordle for nedbetaling på tilskuddet. (Forstå det den som kan.)

Poenget er at en person kan være fullt oppegående i hodet, men ha bein som gjør at han sitter i rullestol. Det er pr. Definisjon nok til å få boligtilskudd. Alder spiller ingen rolle. Foreldre med funksjonshemmede barn kan og få tilskudd til utbedring eller flytting. 

Anonymkode: 96488...323

Ja, det du skriver er nok riktig. Jeg vet det om biler, og jeg kjenner faktisk en person som en gang fikk startlån OG tilskudd for å kjøpe bolig. Hun var den gang 50% ufør. Dette er riktignok mange år siden, men boligen har hun enda. Og jobbet såvidt jeg vet har hun i perioder (i hvertfall) fullt.

Det jeg mente med helse eller lyte, er at man er vanskeligstilt (handicaped, fysisk eller psykisk syk, eller en har omsorg for barn med spesielle behov) når man søker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Kontormus skrev:

Leie til de er 94, dement, pleietrengende og må ha hjelp til det meste? Yngre mennesker ja, men på sikt kan man ikke tenke slik. Men altså, dette er ikke for alle. Man må være varig ute av stand til å klare seg selv pga helse eller lyte.

Det er mange som leier hele livet. Det er ingen menneskerett å eie egen bolig. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Rosalie skrev:

Det er mange som leier hele livet. Det er ingen menneskerett å eie egen bolig. 

Nei, det er ikke mange. Det er mye som ikke er en menneskerett, men i norsk kultur er det vanlig å ha trygghet i alderdommen. En av faktorene er at en har et fast sted å bo, og da er private utleieforhold for usikkert. Eldreboliger til leie under kommunalt eller privat helseforetak, ja det er akseptabelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele er egentlig veldig enkelt;

Uansett størrelse på egenkapital så må du ha evne til å betjene lånet. Det er betjeningsevnen, altså hva du kan betale pr mnd, som avgjør hvor mye du får i lån. Det må tåle renteøkning, og i tillegg ta høyde for at det i f.eks borettslag kommer fellesutgifter i tillegg til lånet. Det er også normal å bruke hele egenkapitalen på boligkjøpet, evt ta unna 30-40 000 så du har til bufferkonto hvis noe ryker. 

Du får ikke lån fra det offentlige til mye større og dyrere leilighet enn du har råd til å betjene alene, alle som leier ut vet at det er risikosport, og det kan være flere måneder der en står uten leieinntekter. Når du får støtte fra kommunen til leilighet er det til nøktern standard, noe som for deg alene vil si max en toroms. 

Anonymkode: 76060...b8b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, asterix skrev:

Du er klar over at når man eier bolig kommer det andre utgifter i tillegg som man ikke har når man leier? Kommunale avgifter, forsikring og vedlikehold...

Ja, det vet jeg:) Har bare en forestilling om at det er det som må til på veien mot å bli frisk nok til å jobbe mer slik at jeg i det minste kan få en vanlig lønn på 30 000kr ( som er gjennomsnittsinntekt mht.utdannelse(r)).

Tenker nå at siden å eie er ufattelig dyrt burde jeg ta medisinstudiet. Noen der ute som vet om dette krever mye oppmøte ?  Hva med yrkesfag? 

Noen som har tips til en utdannelse som er kort, ikke krever mye oppmøte og gir høy lønn?( Over 50 000 pr mnd)

Evt. Enda bedre...en jobb som ikke krever utdannelse? Den kan ikke være fysisk krevende i form av mye bæring osv.

Takk:)

Anonymkode: d10e1...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det vet jeg:) Har bare en forestilling om at det er det som må til på veien mot å bli frisk nok til å jobbe mer slik at jeg i det minste kan få en vanlig lønn på 30 000kr ( som er gjennomsnittsinntekt mht.utdannelse(r)).

Tenker nå at siden å eie er ufattelig dyrt burde jeg ta medisinstudiet. Noen der ute som vet om dette krever mye oppmøte ?  Hva med yrkesfag? 

Noen som har tips til en utdannelse som er kort, ikke krever mye oppmøte og gir høy lønn?( Over 50 000 pr mnd)

Evt. Enda bedre...en jobb som ikke krever utdannelse? Den kan ikke være fysisk krevende i form av mye bæring osv.

Takk:)

Anonymkode: d10e1...c4b

Du bare roter, fabler og drømmer!

Anonymkode: 44666...e3a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://m.dnb.no/privat/laan/boliglaan/laaneevne.html

For morro skyld har jeg gått inn på lånekalkulatoren til dnb. Der kommer du ut i null. Det vil du nok gjøre de fleste andre steder og. 

Denne tråden er nok mer en drøm om å kjøpe bolig enn noe annet. 

Anonymkode: 96488...323Ja, men når man er syk er det viktig å ha et mål ( om enn så urealistisk)for å klare å overleve dagene uten å gå til grunne.Jeg har selvsagt allerede sjekket hos banker ( man må jo ha fått avslag for å søke hos Husbanken).

Må nok søke om uføretrygd da( som jeg nå ser at jeg kan gjøre)hvis jeg skal ha et vanlig liv eller finne meg dame/mann med stor forståelse og tykk lommebok😊

Anonymkode: d10e1...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet med husbanklån. Og nei, de gir ikle bort penger.  Og nei du kommer ikke til å få lån. 

Anonymkode: 3f134...6b4

Det er svært tydelig at du aldri har sett et husbank eller startlån noen gang.

Anonymkode: bee52...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjære deg, Husbankens lån gis til nybygg, det er neo annet enn de pengene Husbanken låner ut til kommunene, og igjen kommunene setter sine egne regler for både renter/rentebinding og tildeling, altså egne regler bestemt av kommunenes egne politikere. Ingen kommuner har rentebindinger på 20 år på kommunale startlån. 

To ordninger der vi/jeg snakker om kommunale startlån og du argumenterer med Husbanklån og regler knyttet til disse.

Anonymkode: 96488...323

Kommunale startlån er husbanken. Men det må søkes om gjennom kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...