Gå til innhold

Noen som har en god ostekake oppskrift? :)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker å bake en god ostekake for helgen som skal ha blåbær og skal i ovnen. Oppskriftene på nettet når det gjelder basis oppskrift til stekt ostekake varierer fra 400 gram kremost, 700 gram kremost, 900 gram kremost, og creme fraiche, seterrømme, og yoghurt :PFormen min er ca. 24 cm i diameter 

Noen gode tips? :) Jeg vurderer også å bytte ut blåbær med f.eks. karamell, men blåbær høres jo veldig friskt og godt ut. Noen andre forslag til "topping" ? 

Anonymkode: 55ae0...745

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg baker alltid ostekaken fra Gastronomisk Institutt, den er rett og slett kjempegod. Den inneholder ingen bær, men serveres med bærcoulis så her kan du bruke det du vil (min favoritt er bringebær, men blåbær er sikkert også veldig godt).

15 Kornmo-kjeks
75 g sukker
½ ts kanel
8 ss smør, smeltet

700 g kremost naturell
150 g sukker
frøene fra 1 vaniljestang
2-3 ss sitronsaft
4 egg

5 dl lettrømme

7 ss sukker

frøene fra 1 vaniljestang

Kjør kjeks, sukker og kanel sammen i en food prosessor. Bland inn smør. Trykk ned i bunnen av en 26 cm springform og stek ved 175 grader i 10 min. Bland ost, sukker, vaniljestangfrø, og sitronsaft sammen i en food prosessor. Tilsett deretter ett egg om gangen til det blir en fin ostemasse. Fordel røren på bunnen. Stekes i ovn ved 120 grader i 30-60 min, avhengig av ovn. Den er ferdig når den har konsistens som karamellpudding (lett dissen).
Visp rømme, sukker og vaniljestang forsiktig sammen. Fordeles på ostemassen og stekes videre ved 120 grader i 3-5 min. Avkjøl og server med bærcoulis.
AnonymBruker
Skrevet

New York cheesecake

Dropp melisdrysset, men pynt med friske blåbær og bringebær :)

summertime.jpg?itok=vsuRcF-s

Anonymkode: ef39a...b82

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...