Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 28 år og har de siste månedene begynt å få fet/kvisete hud. Sikkert mange faktorer som spiller inn; sol og varme, stress, dårlig kosthold..

Har fått mye små kviser i T-sonen (panne, hake, rundt nese). På morgenen kan jeg klemme på haka og det kommer hvit gugge ut fra porene😏 Samt flere røde kviser som verker ved nesa og haka.

Sminke: En venninne anbefalte meg å bruke en gjennomsiktig primer, for at sminken skulle sitte lengre. (Hadde aldri hørt om primer engang🙈) Jeg bruker en foundation fra Maybelline og ett billig pudder over der igjen. Dette bruker jeg hver dag. Jeg dusjer hver kveld, og da bruker jeg en ansikt-skrubb fra Loreal. That's it.

Utover dagen hjelper det ikke at jeg har sminka meg, fordi jeg ser svett ut og kvisene kommer til syne. Utover dagen pleier jeg å pudre flere ganger, noe som sikkert heller ikke er riktig å gjøre og ser helt rart ut i dagslys..

Jeg har ikke tusenvis av kroner til å bruke på kremer og dyr sminke heller😔 Hva skal jeg gjøre for å bedre huden? Og forslag til billig og bedre sminke/ansiktsrens?

Anonymkode: 3d143...a7f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du bruker produkter som tetter porene og så får du kviser. Bruk foundationen og krem uten mineralolje, kanskje pudderet inneholder bismutklorid eller noe som er kjent for at noen reagerer på det. 

Anonymkode: c7b68...02f

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du bruker produkter som tetter porene og så får du kviser. Bruk foundationen og krem uten mineralolje, kanskje pudderet inneholder bismutklorid eller noe som er kjent for at noen reagerer på det. 

Anonymkode: c7b68...02f

Kan du nevne noen merker som er kjent for å være bra?😊 Pudderet er fra Cubus, så det sier vel sitt🙈 

AnonymBruker
Skrevet

Er tørr/matt foundation bedre enn flytende foundation? Jeg har alltid brukt flytende, også pudder over.. Men hvis jeg prøver tørr/matt foundation, trenger jeg ikke pudder over?

TS

AnonymBruker
Skrevet

For meg har rensing og pleie av huden alt å si. Akkurat nå består hudpleierutinen min på kvelden av Garnier sitt micellar water for å fjerne sminke (to runder med denne), fulgt av Vitamin E Cleanser fra Body Shop. Bruker så Pixi Glow Tonic, Drops of Light Serum fra Body Shop og Vitamin E nattkrem fra samme merke. Bruker mange produkter fra Vitamin E serien fra Body Shop fordi huden min trives godt med dem. Om morningen bruker jeg samme cleanser, samme serum, Vitamin E dagkrem og Body Shop sin "Skin Defence" med solfaktor 50. Et par ganger i uka bruker jeg en ansiktsskrubb fra The Body Shop og ansiktsmasker fra Origins. 

Dette har fungert for meg. Det har tatt ganske lang tid å finne ut av hva som fungerer for meg - kanskje det hadde vært billigere totalt sett å gått til en hudpleier å fått hjelp. Har slitt med endel underjordiske, store kviser - men denne rutinen og disse produktene ser ut til å fungere veldig godt! 

Når det kommer til sminke har det også vært mye prøving og feiling. Noe fungerer og noe fungerer ikke... Men jeg har kommet fram til at hudpleien er det absolutt viktigste når det gjelder uren hud. Solfaktor er viktig! Der har jeg slurvet før, og det må jeg betale for nå.. Merker det også på huden når jeg ikke drikker nok vann. Det er jo et enkelt og billig tiltak. 

Anonymkode: 5da2b...a28

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er tørr/matt foundation bedre enn flytende foundation? Jeg har alltid brukt flytende, også pudder over.. Men hvis jeg prøver tørr/matt foundation, trenger jeg ikke pudder over?

TS

Har personlig ikke merket noe særlig forskjell på huden min om jeg bruker flytende eller pudderfoundation. Har normal/kombinert hud. Trives selv best med pudderfoundation, da jeg ikke liker hvordan flytende foundation føles på huden min. Har du forsøkt mineralfoundation? Jeg kjenner flere som slet med hudproblemer som sverger til dette, blant annet mineralfoundation (pudder) fra BareMinerals. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener ikke å være frekk på noen som helst måte, og dette har heller ikke noe med innlegget ditt å gjøre. Men hvorfor bruker denne 😏 emojien i overskriften. Selv tolker jeg den på en litt annen måte, men kanskje der er bare jeg som er rar. 

Anonymkode: 6b854...63e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Første tipset mitt er å IKKE bruke primer. Primer er et lag silikon som legger seg oppå huden, og dermed tetter huden fullstending så den ikke får puste og urenheter blir tvunget inn igjen og det skaper kviser.

Har urenhetene dine kommet helt plutselig, eller har du byttet rensevann eller sminke før problemet startet?
Det billige pudderet du bruker kan ha dårlige ingredienser for eksempel som trigger urenheter...
Og det at du pudrer gjennom dagen fordi du blir blank blir jo å bare legge lag på lag og tette huden enda mer.... Bruk heller blotting papers som du trykker mot huden som suger til seg oljen .... !

Og å skrubbe huden hver kveld er altfor ofte! Jeg gjorde det før og hadde alltid kviser , men trodde bare huden min var sånn. Så sa en hudpleier at skrubb skulle man gjøre max 2 ganger i uka, og når jeg begynte med det fikk jeg mye finere hud og mindre kviser!

Anonymkode: e9bf6...d49

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Første tipset mitt er å IKKE bruke primer. Primer er et lag silikon som legger seg oppå huden, og dermed tetter huden fullstending så den ikke får puste og urenheter blir tvunget inn igjen og det skaper kviser.

Har urenhetene dine kommet helt plutselig, eller har du byttet rensevann eller sminke før problemet startet?
Det billige pudderet du bruker kan ha dårlige ingredienser for eksempel som trigger urenheter...
Og det at du pudrer gjennom dagen fordi du blir blank blir jo å bare legge lag på lag og tette huden enda mer.... Bruk heller blotting papers som du trykker mot huden som suger til seg oljen .... !

Og å skrubbe huden hver kveld er altfor ofte! Jeg gjorde det før og hadde alltid kviser , men trodde bare huden min var sånn. Så sa en hudpleier at skrubb skulle man gjøre max 2 ganger i uka, og når jeg begynte med det fikk jeg mye finere hud og mindre kviser!

Jeg har brukt samme foundation og pudder leeenge.. Primer derimot er nytt, så huden min har blitt sånn nå i det siste. Men nå skal jeg gå til innkjøp av tørr foundation å prøve det, hadde vært fint å finne noe som funker og dekker bra, uten å måtte bruke flere lag av ulike ting.

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har brukt samme foundation og pudder leeenge.. Primer derimot er nytt, så huden min har blitt sånn nå i det siste. Men nå skal jeg gå til innkjøp av tørr foundation å prøve det, hadde vært fint å finne noe som funker og dekker bra, uten å måtte bruke flere lag av ulike ting.

Hvis et problem oppstår omtrent i samme tidsperiode som du tar i bruk et nytt produkt, er det hvertfall lurt å kutte ut det produktet! Sjansen er jo stor for at det er synderen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da er det garantert primeren. Som sagt, primer inneholder silikon som legger seg som et tett silkemykt lag på huden, bra som sminkeunderlag men håpløst for selve huden å stenge den inne på den måten! Kutt ut primeren!

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg vil egentlig bare si at hudpleie er såå viktig! Det er virkelig det som burde være første prioritet. Sminken legger seg ikke pent om du ikke tar godt vare på den og pleier den. Når det er sagt anbefaler jeg Clinique til hudpleie, har virkelig vært en lifesaver for meg :hjerter: Elizabeth Arden funker for mamma, så det kan være verdt å sjekke ut. Ikke de billigste merkene men prøv de om du har mulighet, du blir garantert å merke en forskjell!

Et tips er også å ikke skrubbe huden så ofte, og å vaske ansiktet hver morgen og kveld med en mild ansiktsrens. Etter min mening er også ingen sminke bedre enn det aller billigste fra cubus, så i din posisjon hadde jeg heller spart opp litt penger til sminke av bedre kvalitet for å se om det utgjør en forskjell :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...