Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Har prøvd å ringe Lånekassen flere ganger uten noe hell, så da prøver jeg her

ifjor så søkte jeg om lån som borteboer stipend hos Lånekassen for første året mitt på bachelor. I sommer etter å ha fullført første året, har jeg bestemt meg for å ta ett års pause. Ta opp fag, forbedre karakterer og innhente studiepoeng før jeg fortsetter videre på bacheloren. Jeg har av den grunn ikke behov for å ta opp lån, da jeg ikke skal kjøpe noen nye skolebøker, betale semesteravgift osv. 

Må jeg melde ifra om dette til Lånekassen? I så fall hvordan gjør jeg det? Må jeg ringe dem og si at jeg tar ett års pause? 

Jeg har tenkt å utsette betalingen på lånet, da jeg skal fortsette å ta opp lån til de resterende årene mine på bachelor - og jeg har veldig lyst til å betale ned alt lånet først etter at jeg er ferdig med skolegangen min. Er dette mulig? Har forresten også tenkt å bytte studieretning til neste år, men har dette noe å si for Lånekassen? Når jeg uansett skal betale ned lånet for dette året?

Anonymkode: dd60d...0d9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

TS igjen: 

Har hørt at Lånekassen kun bryr seg om at du tar en pause fra utdanningen IMENS du har søkt om lån. Altså at jeg velger å kutte ut skole Imens det fortsatt er skole og jeg fortsatt mottar penger fra de. Det er først da jeg skal melde ifra. 

Videre har jeg hørt at de kun bryr seg om de årene jeg tar opp lån, så om jeg kun tar opp lån ett av årene i bachelor-utdanningen, så er de kun interessert i det ene året. De bryr seg ikkr noe mer eller mindre om hva jeg studerer videre og om jeg i det hele tatt studerer videre. De er kun interessert i meg for det året jeg søkte lån. 

Hvordan er det med utsettelse av lån? Må jeg utsette lånet mitt hele tiden? Altså hver måned og selv året jeg tar opp nytt lån? 

AnonymBruker
Skrevet

Alt dette finner du på Lånekassen sine sider. 

Nei, du trenger ikke å si ifra. 

Ja, du kan utsette betalingene inntil 3 år.

Du trenger kun å utsette dette året. Når du er i utdanning igjen med støtte fra Lånekassen vil alt gå automatisk og tiden "fryses".

Anonymkode: 38557...8cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt dette finner du på Lånekassen sine sider. 

Nei, du trenger ikke å si ifra. 

Ja, du kan utsette betalingene inntil 3 år.

Du trenger kun å utsette dette året. Når du er i utdanning igjen med støtte fra Lånekassen vil alt gå automatisk og tiden "fryses".

Anonymkode: 38557...8cf

Takk for svar :-)

Lurte videre på, når er det Lånekassen gjør om 40% av lånet ditt til stipend og hvor får jeg beskjed om det? Sender de meg brev i posten eller må jeg følge det opp på mine sider på Lånekassen? 

Jeg skal jo som sagt ta opp fag i skoleåret som er i vente, uten støtte fra Lånekassen. Blir Lånekassen da oppdatert på eksamensresultatene mine? Får de med seg fag jeg har bestått og trekker det fra lånet? 

AnonymBruker
Skrevet

Må jeg søke om rentefritak før jeg søker om utsettelse for nedbetaling?

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurte videre på, når er det Lånekassen gjør om 40% av lånet ditt til stipend og hvor får jeg beskjed om det? Sender de meg brev i posten eller må jeg følge det opp på mine sider på Lånekassen? 

Jeg skal jo som sagt ta opp fag i skoleåret som er i vente, uten støtte fra Lånekassen. Blir Lånekassen da oppdatert på eksamensresultatene mine? Får de med seg fag jeg har bestått og trekker det fra lånet? 

De gjør om lånet ditt til stipend når(hvis) du står på alle eksamener, dette går automatisk når de har fått bekreftelse på antall godkjente eksamener. Du får mail om å bevise hvor mange stp du har tatt forrige år en gang i året, hvis jeg husker riktig er dette ca ved semesterstart året etter du har tatt studiepoengene. Ellers henter de info fra skolen din. 

Som en annen allerede skrev, alt det du lurer på finner du på Lånekassen sine nettsider, det er bare å lese der så finner du svar. 

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

På mine sider på lånekassen står det de fagene jeg har bestått, så universitetet er nok ganske flinke til å melde fra. Jeg har ikke fått noe brev.

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg lurer på en ting ang omgjøringslån,

Fikk først ett vedtaksbrev hvor jeg ikke fikk stipend. Men pga forsikringsoppgjør, så skal ikke det taes med som "inntekt/formue"

Fikk derfor ett nytt vedtaksbrev og der står det:

"Du fikk et forsørgerstipend på 3 314,00 kroner i 2017. Etter ny behovsprøving mot inntekt og formue er
stipendet fastsatt til 3 314,00 kroner.
Du fikk et omgjøringslån på 8 507,20 kroner i 2017, som kunne gjøres om til utdanningsstipend. Etter ny behovsprøving mot inntekt og formue er omgjøringslånet fastsatt til 8 507,20 kroner."

Fikk ett brev samme dag hvor det står:

"Vi har registrert at du har fått utbetalt et forsikringsoppgjør i 2017. Lånekassen kan se bort fra formue du har som skyldes forsikringsutbetalinger i forbindelse med personskade. Se § 29-7 i forskriften om tildeling av utdanningsstøtte. 
Lånekassen kan se bort fra renteinntekten også, men vi gjør ikke det i ditt tilfelle, fordi inntekten uansett er
under grensen. Stipendet ditt er ikke redusert på bakgrunn av inntekten din."

Vil det si at omgjøringslånet mitt er blitt til stipend? Jeg ville jo tro at det ville stått "omgjøringslånet på 8 507,20 er gjort om til stipend" i vedtaksbrevet?

Men i brevet som kom samtidig i innboksen på Lånekassen, sier at inntekten min er under grensen, slik at stipendet ikke er redusert...?

Jeg ser de har trukket vekk forsørgerstipendet på lånet, men ikke utdanningsstipendet...

Anonymkode: c32b4...f03

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...