Gå til innhold

Avlyse ferie pga begravelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min farmor har desverre gått bort, og begravelsen blir da vi egentlig skal på ferie. En uke i spania, som barna har gledet seg vanvittig til lenge! 

Så.. avlyse ferien, eller ikke delta i begravelse? 

Mine barn hadde inget forhold til henne, men jeg hadde jo det. Av ulike grunner er det ikke aktuelt at mann og barn drar alene. Så hva tenker dere? 

Anonymkode: 5e27f...481

AnonymBruker
Skrevet

Ja, da avlyser man ferien. 

Anonymkode: 285c0...bd3

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

For farmor avlyser man ferien ja.

Anonymkode: dfc82...161

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Da får en pengene tilbake så vidt jeg vet.

Anonymkode: de3b8...f43

Gjest NotNaomi
Skrevet

Syns at begravelsen er viktigere. At barna gleder seg er greit og forståelig. Men de lærer kanskje en verdi eller to om en prioriterer en begravelse? Det er et nært familiemedlem. De bør vises den siste respekt og ærbødighet.

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min farmor har desverre gått bort, og begravelsen blir da vi egentlig skal på ferie. En uke i spania, som barna har gledet seg vanvittig til lenge! 

Så.. avlyse ferien, eller ikke delta i begravelse? 

Mine barn hadde inget forhold til henne, men jeg hadde jo det. Av ulike grunner er det ikke aktuelt at mann og barn drar alene. Så hva tenker dere? 

,erkelig at din far da ikke får tilpasset begravelsen til etter ferien deres. Det er nemlig mulig og ikke uvanlig på sommeren og ellers når pårørende har lang reisevei. 

Du får vel avbestillingsdekning på reiseforsikringen din? Da kan dere jo dra på ferie senere? 

Anonymkode: b63f5...2ac

• Liker 2
Skrevet

Hadde avlyst ferien for noen i så nær familie. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her hadde jeg virkelig prøvd å få flyttet begravelsen. 

Anonymkode: 8fb8c...5eb

• Liker 6
Skrevet

Avlyst ferien, det sier seg selv... 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke avlyst ferien jeg da. Det er jo ikke en av de aller nærmeste slektningene, og altså...hun er jo død. Hun merker ikke om du er der eller ikke. Dette betyr kanskje også at barna går glipp av ferien i år. De er unge og i live, jeg ville prioritert dem.  

Har du forresten spurt faren din hvorfor de har planlagt begravelsen i ferien deres?

Anonymkode: 6c6d8...d09

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde ikke avlyst ferien jeg da. Det er jo ikke en av de aller nærmeste slektningene, og altså...hun er jo død. Hun merker ikke om du er der eller ikke. Dette betyr kanskje også at barna går glipp av ferien i år. De er unge og i live, jeg ville prioritert dem.  

Har du forresten spurt faren din hvorfor de har planlagt begravelsen i ferien deres?

Ikke en av de nærmeste?  Hun er jo farmor til ts, synes du ikke besteforeldre er nærme?

Anonymkode: 47fb7...75b

• Liker 19
Skrevet
17 minutter siden, NotNaomi skrev:

Syns at begravelsen er viktigere. At barna gleder seg er greit og forståelig. Men de lærer kanskje en verdi eller to om en prioriterer en begravelse? Det er et nært familiemedlem. De bør vises den siste respekt og ærbødighet.

Dette!

I tillegg risikerer du jo at du angrer på at du ikke dro i begravelsen og tok farvel med bestemoren din.. Jeg synes det er fint å ta et respektabelt farvel til henne. I tillegg er hun faktisk din fars mor, har du vurdert at det er viktig for dine foreldre at du er der?

• Liker 5
Gjest mimoe
Skrevet

Begravelsen skal hvis ikke det er noe veldig spesielt holdes innen 8 virkedager etter et dødsfall...

En ferie er ikke akuratt veldig spesiell grunn, og synes det hadde vært mer respektløst å lot den døde ligge på kjøla i 8 dager for dere skulle kose dere i varmen, enn å bare droppet å gå...

Jeg personlig hadde nok reist på ferie. Men det kommer an på hva du selv føler og også om øvrig familie vil synes det er ok, eller om det alltid vil bli snakket i krokene og dårlig stemning for å hoppe over.

Skrevet

Hadde aldri vurdert å ikke stille i begravelsene til mine besteforeldre, hverken for min egen del eller for familien. Hvis jeg skulle begravet mor eller far, og mitt voksne barn heller ville til Syden...

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Vi har allerede bestemt oss for å avlyse ferien. Ville bare se hva andre tenkte. Vi får igjen pengene på forsikringen ja, men det hjelper lite når vi ikke har flere ferieuker å ta av. 

Ser flere lurer på hvorfor de velger å ha begravelse i ferien vår. Vi er en stor familie. Farmor hsdde 6 barn som igjen alle har barn, og flere av de har barnebarn. Det er defor mange hensyn og ta, og det ble derfor slik at noens ferie måtte «ofres». 

Ts

• Liker 6
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For min del drar jeg ikke i begravelser for den dødes skyld, jeg drar for de gjenlevendes skyld.
Jeg hadde ikke noe nært forhold til min bestemor, men jeg dro i begravelsen hennes uansett fordi hun betydde mye for de andre i familien, så jeg anser det som respektfullt å stille opp for resten av familien.

Dødsfall i nær familie skjer ikke ofte, så når det skjer så syns jeg det burde prioriteres. Spania er der neste år, du kan ikke gå i begravelsen en annen gang.

Anonymkode: d1f99...59b

• Liker 7
Skrevet (endret)

Så klart man avlyser ferien for en avdød i så nær familie. Man gjør det ut av respekt for den avdøde og gjenlevende familie. Snakk med barna og planlegg en tur etter begravelsen, eventuelt flytt turen en dag eller to. 

Endret av Kittykat
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde samme problem som deg da bestemor døde.. 

Mor sa da til meg at jeg skulle reise, og heller tenke litt på henne den dagen begravelsen var.. for bestemor merket ikke noe uansett.. hun var jo alt reist...,å få mors velsignelse gjorde valget enkelt..

jeg så henne i kisten.. var med på å skru lokket på og var med på å bære henne i bårebilen fra sykehuset.. videre var jeg med på begravelsesmøte hos begravelsesbyrået.. 

i ettertid har jeg følt litt på om jeg burde vært der, men angrer absolutt ikke .å lyse fred over hennes minne i karibien var like riktig... 

så hvis far din har andre barn og ikke drar alene så syns jeg du kan dra :) hvis du vil.. 

Anonymkode: 26e5d...556

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil nå påstå at en bestemor er temmelig nærme. Det er ikke krise om ungene går glipp av ÉN ferie (og de har fortsatt sommerferie selv om de ikke får reist bort), jeg dro aldri på ferie til utlandet da jeg var liten og jeg overlevde, tro det eller ei.

Og så var det den siste setningen din da... faren kunne vel ikke noe for at moren hans døde da hun gjorde det! Noen ganger så krasjer ting, sånn er det bare.

Jada, barna til TS er "unge og i live", derfor er det fortsatt tid å lære dem at det finnes viktigere ting enn å sole seg.

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde ikke vudert å reise en gang. Leit å høre, TS.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...