AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #1 Skrevet 7. juli 2017 Får hun med seg barna ? Anonymkode: 7fea0...505
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #2 Skrevet 7. juli 2017 Du bør snakke med advokat. Snart får du hjelp av hele KGs far-advokat, og da får du mye svada. Pust med magen og få tak i en advokat. Les på lovdata.no. det er ikke bare bare å flytte med barn når foreldre er skilt. Anonymkode: dd0dd...0ed 17
Glød Skrevet 7. juli 2017 #3 Skrevet 7. juli 2017 Er det automatikk at hun skal ha hovedomsorgen? I så fall bestemmer hun hvor barna skal bo, så lenge de går i bhg.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #4 Skrevet 7. juli 2017 7 minutter siden, Glød skrev: Er det automatikk at hun skal ha hovedomsorgen? I så fall bestemmer hun hvor barna skal bo, så lenge de går i bhg. Kan du utdype :)? Vi har ikke skrevet under på noe Anonymkode: 7fea0...505
Glød Skrevet 7. juli 2017 #5 Skrevet 7. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kan du utdype :)? Vi har ikke skrevet under på noe Anonymkode: 7fea0...505 Er dere enige om at hun skal ha hovedomsorgen? Det hørtes ut som du gikk ut ifra det I hovedinnlegget? Uansett, vedkommende med hovedomsorgen bestemmer hvilken bhg barna skal gå i, og hvor de skal bo. Ref. Barneloven § 37: "Avgjerder som kan takast av den som barnet bur fast saman med. Har foreldra sams foreldreansvar, men barnet bur fast saman med berre den eine, kan den andre ikkje setje seg mot at den barnet bur saman med, tek avgjerder som gjeld vesentlege sider av omsuta for barnet, m.a. spørsmålet om barnet skal vere i barnehage, kor i landet barnet skal bu og andre større avgjerder om dagleglivet." Forelderen med hovedomsorgen har 6 ukers varslingsplikt før en flytting, uansett hvor det er, og den andre foreldeten kan da gå rettens vei for å stoppe flyttingen hvis h*n har gode argumenter for hvorfor de ikke skal flytte. Men, ref. ovenfor, det må være veldig gode argumenter. Når barnet har begynt på skolen er dette en større faktor i flytting, og mer tungtveiende hvorfor de ikke skal flytte. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #6 Skrevet 7. juli 2017 18 minutter siden, Glød skrev: Er det automatikk at hun skal ha hovedomsorgen? I så fall bestemmer hun hvor barna skal bo, så lenge de går i bhg. Ja, i Norge så er det tilnærmet automatikk i det. 4 minutter siden, Glød skrev: Er dere enige om at hun skal ha hovedomsorgen? Det hørtes ut som du gikk ut ifra det I hovedinnlegget? Uansett, vedkommende med hovedomsorgen bestemmer hvilken bhg barna skal gå i, og hvor de skal bo. Ref. Barneloven § 37: "Avgjerder som kan takast av den som barnet bur fast saman med. Har foreldra sams foreldreansvar, men barnet bur fast saman med berre den eine, kan den andre ikkje setje seg mot at den barnet bur saman med, tek avgjerder som gjeld vesentlege sider av omsuta for barnet, m.a. spørsmålet om barnet skal vere i barnehage, kor i landet barnet skal bu og andre større avgjerder om dagleglivet." Forelderen med hovedomsorgen har 6 ukers varslingsplikt før en flytting, uansett hvor det er, og den andre foreldeten kan da gå rettens vei for å stoppe flyttingen hvis h*n har gode argumenter for hvorfor de ikke skal flytte. Men, ref. ovenfor, det må være veldig gode argumenter. Når barnet har begynt på skolen er dette en større faktor i flytting, og mer tungtveiende hvorfor de ikke skal flytte. Spiller ingen rolle om de er enig om det eller ikke. Menn diskrimineres grovt i barnefordelingssaker i Norge og bare 15% har hovedomsorg. Jeg kan ikke annet enn å syntes synd på deg TS, for nå sitter du i saksen der det norske rettsvesenet heier mye mer på mor enn de gjør på deg. Anonymkode: e5af6...535 4
Glød Skrevet 7. juli 2017 #7 Skrevet 7. juli 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, i Norge så er det tilnærmet automatikk i det. Spiller ingen rolle om de er enig om det eller ikke. Menn diskrimineres grovt i barnefordelingssaker i Norge og bare 15% har hovedomsorg. Jeg kan ikke annet enn å syntes synd på deg TS, for nå sitter du i saksen der det norske rettsvesenet heier mye mer på mor enn de gjør på deg. Anonymkode: e5af6...535 Foreslår at du kryper tilbake i bitter-hulen din til du har noe konstruktivt eller relevant å komme med, i stedet for å furte på andres tråder. 21
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #8 Skrevet 7. juli 2017 Takk for utdypende svar! men når mor ikke har fast jobb og det er jeg som eier hus og bil etc. Har det noe betydning? Vil jo helst ha barna nærmt. :/ men vanskelig når hun vil hjem til sitt hjemsted. Anonymkode: 7fea0...505
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #9 Skrevet 8. juli 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for utdypende svar! men når mor ikke har fast jobb og det er jeg som eier hus og bil etc. Har det noe betydning? Vil jo helst ha barna nærmt. :/ men vanskelig når hun vil hjem til sitt hjemsted. Anonymkode: 7fea0...505 Du kan prøve å få hovedomsorgen for barna. Dersom du ikke ønsker å ha dette, kan du heller ikke nekte henne å flytte. Anonymkode: c1b4c...9c0 5
Sola* Skrevet 8. juli 2017 #10 Skrevet 8. juli 2017 (endret) 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for utdypende svar! men når mor ikke har fast jobb og det er jeg som eier hus og bil etc. Har det noe betydning? Vil jo helst ha barna nærmt. :/ men vanskelig når hun vil hjem til sitt hjemsted. Anonymkode: 7fea0...505 Ta kontakt med advokat og prøv å få hovedomsorgen for barna! Du må skrive under på flyttemelding så frem til noe er bestemt kan du nekte å skrive under! Dere må uansett på mekling på familievernkontoret og om dere ikke blir enige der så går det videre. Om dere aldri blir enige så havner det i retten. hvor gamle er barna? Endret 8. juli 2017 av Sola* 1
Minlillesky Skrevet 8. juli 2017 #11 Skrevet 8. juli 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Får hun med seg barna ? Anonymkode: 7fea0...505 Det må dere som foreldre avtale dere i mellom. Ikke her på KG. Husk at det er barnets beste som skal stå i fokus. Ikke foreldrenes ego og ønsker. Har barna det best med mamma sin, så synes jeg barna skal bli med henne. Hvor langt unna er hjemstedet i forhold til der dere bor nå? 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #12 Skrevet 8. juli 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, i Norge så er det tilnærmet automatikk i det. Spiller ingen rolle om de er enig om det eller ikke. Menn diskrimineres grovt i barnefordelingssaker i Norge og bare 15% har hovedomsorg. Jeg kan ikke annet enn å syntes synd på deg TS, for nå sitter du i saksen der det norske rettsvesenet heier mye mer på mor enn de gjør på deg. Anonymkode: e5af6...535 Det er mor som går gravid, føder og ammer... Anonymkode: cd248...665 12
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #13 Skrevet 8. juli 2017 5 minutter siden, Sola* skrev: Ta kontakt med advokat og prøv å få hovedomsorgen for barna! Du må skrive under på flyttemelding så frem til noe er bestem kan du nekte å skrive under! Dere må uansett på mekling på familievernkontoret og om dere ikke blir enige der så går det videre. Om dere aldri blir enige så havner det i retten. Tror du virkelig det er best for barna å bli skilt fra sin mor?? Mor er den viktigste omsorgspersonen for små barn. Anonymkode: cd248...665 5
Sola* Skrevet 8. juli 2017 #14 Skrevet 8. juli 2017 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror du virkelig det er best for barna å bli skilt fra sin mor?? Mor er den viktigste omsorgspersonen for små barn. Anonymkode: cd248...665 Ja, fordi mor flytter til en plass barna ikke har nettverk!!! Mor og far er like viktige for barna! Endret 8. juli 2017 av Sola* 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #15 Skrevet 8. juli 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Får hun med seg barna ? Anonymkode: 7fea0...505 Dessverre ja. I tilfeller der det ikke er delt foreldreomsorg 50/50 er barna hos mor i over 90% av tilfellene. I tilfellene der far har barna, er det snakk om mødre som er uegnet, f.eks. pga rus eller vold. Det er blitt relativt enkelt å få 50/50 i dag, så lenge man bor i nærheten av hverandre. Men hvis den ene parten flytter langt unna vil retten med 99% sannsynlighet gi omsorgen til mor. Trist, men sant, og dette er en del av likestillingen som forties, og som man ikke vil snakke om. Feministene som kjemper kampene, vil naturlignok ikke ta denne kampen. Anonymkode: 805ba...1a6 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #16 Skrevet 8. juli 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mor som går gravid, føder og ammer... Anonymkode: cd248...665 Hvor lenge ammer du barna? Til de er 10? Anonymkode: 805ba...1a6 8
cloudsinger Skrevet 8. juli 2017 #17 Skrevet 8. juli 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror du virkelig det er best for barna å bli skilt fra sin mor?? Mor er den viktigste omsorgspersonen for små barn. Anonymkode: cd248...665 Det beste ville vel vært om mor ikke ville ta med seg barna å flytte vekk kanskje? At både mor og far bor i nærheten, de har jo gjerne behov for begge foreldrene. 2
Minlillesky Skrevet 8. juli 2017 #18 Skrevet 8. juli 2017 (endret) 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for utdypende svar! men når mor ikke har fast jobb og det er jeg som eier hus og bil etc. Har det noe betydning? Vil jo helst ha barna nærmt. :/ men vanskelig når hun vil hjem til sitt hjemsted. Anonymkode: 7fea0...505 At du eier hus og bil har ingenting å si. Man må ikke ha hus og bil. Men at du har en fast jobb har litt å si. Det er stabilt. Men igjen, så har Norge gode løsninger for aleneforeldre uten fast jobb. Du sier hun ikke har fast jobb, vil det si at hun har en jobb, men er vikar eller lignende? Da kan hun få hjelp til resterende utgifter fra NAV, samtidig som hun kan søke på diverse ting, og bidrag. Fast jobb finner hun nok etterhvert som hun søker osv. Jeg er alenemor og bor ca 1,5 time unna barnets far. Jeg tok henne med meg, da jeg flyttet fra barnefar, og gjorde klart både barnehageplass og nettverk raskt, sånn at hun fikk det stabilt, trygt og forutsigbart raskt. Det hadde mye å si for min datters del Men nå har vi en trøblete fortid, der det beste for jenta vår var at jeg tok henne med meg (han var ikke enig). Hun bor fast hos meg, er hos far annenhver helg og ettersom hva vi avtaler oss i mellom. Jeg og bf har ikke den beste fortiden sammen, og vi har holdt på med både advokater osv, men han har skjerpet seg og i dag er vi veldig gode venner og samarbeider godt sammen. Det har vi gjort siden 2015 Og dette fikk vi til uten advokat selv om det var svært trøblete en periode. Prøv å samarbeide fra starten av. Se barnas behov. Ikke deres ego og behov. Greit, du og du er kanskje uenige, men man må svelge noen "kameler". Det kan være tunge å svelge, men sånn er livet. Ta kontakt med familievern kontoret. Det er lettere å prate om dette når man har en tredjeperson der, og luft tankene deres og kom frem til en enighet. Dere behøver ikke bli 100 % enige, men dere kan ha en prøveordning for 6 mnd for eksempel, og møtes igjen for å endre senere om nødvendig Barna skal ha det trygt, godt, stabilt og forutsigbart. Små barn er lette å flytte med, fordi nettverk osv kan startes lett opp med barnehage og treff. Null problem om mor er sosial og flink til å bli med på diverse sosiale ting. Har barna mest behov for å ha mamma i nærheten, så synes jeg barna skal bli med mor. Har barna mest behov for å være mest med far, så synes jeg barna skal være hos far. Uansett hvem barna blir hos, så må dere lage gode samværsavtaler. Jeg vet ikke hvor gamle de er, så litt vanskelig å svare. Men prøv å ordne dette på en fredelig måte. Alt for mange tar kontakt med advokat med en gang. Slutt, ærlig talt. Tenk på barna, ikke dere selv. Hva vil barna? Hvem har barnet mest behov for? Hvordan kan dere ordne samvær i forhold til avstand mellom bosteder?Ferier?osv osv.. Endret 8. juli 2017 av Minlillesky 6
Sheherasade Skrevet 8. juli 2017 #19 Skrevet 8. juli 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trist, men sant, og dette er en del av likestillingen som forties, og som man ikke vil snakke om. Feministene som kjemper kampene, vil naturlignok ikke ta denne kampen. Anonymkode: 805ba...1a6 Sludder og vås! Alle vet da dette! Og det bare viser hvor få feminister du kjenner til. Nok av oss som kjemper for LIKEstilling.
Snipa Skrevet 8. juli 2017 #20 Skrevet 8. juli 2017 Ikke vær en tafatt mann som bare lar mor bestemme. Hvis du vil delta i barnas oppvekst så går du inn for at de skal bo hos deg halve tiden eller mer, enten dere blir boende på stedet der du bor nå, eller om dere alle flytter til mors hjemsted. Bruk tiden godt, gå på timer på familievernkontoret. Ikke signér papirer bare for at mor vil det. Alliér deg med en som har peiling og vært gjennom det samme før, som du kan drøfte alternativer med før du signerer avtale med mor. Lykke til! 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå